7.154 visninger
|
Oprettet:
Puch maxi, svær at starte {{forumTopicSubject}}
Hej Sg, har lige renoveret en Puch maxi K, men den er satme svær at starte. Er der nogle som har en ide til hvad det evt kunne være?
På forhånd tak
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.767
apr 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 37 Svar: 132
okt 2013
Følger: 22 Følgere: 23 Scootere: 5 Emner: 6 Svar: 37
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 16 Scootere: 8 Emner: 9 Svar: 42
Ja har prøvet med Choker og den får benzin
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.767
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 16 Scootere: 8 Emner: 9 Svar: 42
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.767
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 16 Scootere: 8 Emner: 9 Svar: 42
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.767
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
For at en motor kan starte og køre, så skal følgende 3 ting være i orden.
1. Tænding.
2. Benzintilførsel.
3. Kompression.
Hvis 1 eller flere af ovenstående 3 ting mangler eller er utilstrækkelig, så kan en motor IKKE starte eller køre.
Så ud fra de 3 ovenstående ting, så kan du jo bare bruge udelukkelsesmetoden, og på den måde finde fejlen.
Prøv at afmontere tændrøret, efter du har forsøgt at starte knallerten. Hvis tændrøret er våd af benzin, så får motoren benzin, og dermed er benzintilførslen i orden. Hvis tændrøret er helt tørt, så får motoren ingen benzin, og kan dermed heller ikke starte/køre.
Mens du har afmonteret tændrøret, så kan du ved samme lejlighed også lige tjekke om der er tænding på (gnist på tændrøret)
Sæt tændrøret i tændrørshætten, og læg tændrøret ind på cylinder eller topstykke, således at tændrøret har god stelforbindelse. Så træder du på kickstarteren, også skal der springe en blå/lilla gnist mellem elektroderne på tændrøret, gør der IKKE det, så skal hele tændingsanlæget kontrolleres for fejl, herunder også platinafstanden.
Hvis benzintilførslen er ok, og der er gnist på tændrøret, så er der kun 1 mulighed tilbage.
Manglende kompression.
Den eneste mulighed du rigtig har for at tjekke, om der er kompression på motoren, er at tjekke om kickstarteren føles hård/fast at træde ned.
Hvis en motor ikke har tilstækkelig, eller mangler kompression, så bliver den friske gas fra karburatoren ikke "presset" hårdt nok sammen inde i cylinderen/topstykket, inden gnisten springer på tændrøret, hvilket resultere i at gnisten ikke kan antænde benzinluftblandingen, og motoren kan derfor IKKE køre.
Manglende kompression kan være en kombinationen af flere ting, men i de fleste tilfælde skyldes fejlen slidte stempelringe, eller en utæthed således at motoren kan trække "falsk" luft et sted, pga en utæt pakning.
Håber dette indlæg kan hjælpe dig lidt videre
Mvh
Henrik Thomsen
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 16 Scootere: 8 Emner: 9 Svar: 42
Tændrør bliver vådt, der er fin gnist og fin kompression - så ved sku ikke lige det kan være?
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
1. Når du siger at gnisten på tændrøret er ok, har gnisten så den rigtige farve, og springer den på det rigtige tidspunkt?
Hvis platinafstanden og tændingstidspunktet ikke er justeret korrekt, så oplagres der ikke tilstrækkelig med spænding i kondensatoren, og gnisten på tændrøret bliver derfor alt for svag = motoren starter ikke.
2. Med hensyn til benzintilførslen, bliver tændrøret så plask vådt, eller bare fedtet?? og er indsugningen 100% tæt, således at motoren ikke får falsk luft?
3. Er motoren 100% tæt ved toppakning, bundpakning, indsugningspakning og pakdåser/simmeringe
4. Er topstykket krydsspændt rigtig, og er tændrøret spændt rigtig, så der ikke forkommer utætheder.
osv osv osv osv
Fejlen kan være mange ting, men fejlen skal med 100% garanti findes på først omtale metode.
God fornøjelse
Mvh
Henrik Thomsen
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 16 Scootere: 8 Emner: 9 Svar: 42
Den er helt tæt, og spændt ordenligt. Tandrøret bliver dog kun fedtet
Mvh
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Prøv at afmontere luftfilter, og giv motoren et pift benzin og dieselstart direkte ind i karburatoren, og forsøg så at starte motoren.
Hvis motoren slår en skid, så skal fejlen findes i karburatoren/benzintilførslen, da motoren ikke får benzin.
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 16 Scootere: 8 Emner: 9 Svar: 42
jan 2018
Følger: 1 Svar: 1
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.767
Du kan ikke have elektronisk tændning på,vis platinerne stadig bliver brugt.
En elektronisk tændning er altid en god idé til en maxi.
Meeen det lyder som om du jar en utæthed et sted.
Prøv at sprut med nogrt diesel start rundt om cylinder,topstykke,studs osv.
Vis det ændre på motor gangen så er den utæt
Puch maxi, svær at starte