{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
542 visninger | Oprettet:

Ulovlige scootere, meninger! {{forumTopicSubject}}

Jeg skal skrive en artikel (dansk stil) og til det skal jeg bruge nogle meninger og svar på følgende:

Er din scooter tunet, hvis ja hvorfor, hvis nej hvorfor ikke..? Kom evt. med nogle bud/grunde til at så mange tuner deres scootere..

Hvad er din mening om lovene omkring hastigheds- og aldersgrænsen i denne sammenhæng og hvad kunne der måske gøres for at løse problemet??

Bare skriv løs
Håber der kommer nogle fornuftige og gerne forskellige svar!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulovlige scootere, meninger!
  • #1   14. dec 2004 Aldersgrænsen kunne måske sættes ned til 15. Og ja jeg har "tunet" scootere, og det er gjort pga, at det er nederen at blive overhalet af cykelister, det er ikke sjovt at køre 30, når man prøver en scooter der kører mere end 30, vil man bare have sin egen til at rende mere, og så til sidst bliver man helt "hooked" og så tuner man mere og mere, giver et rush at køre stærkt.

Hastighedsgrænsen kunne godt være 50.

• #2   14. dec 2004 Super! Flere meninger;-)

• #3   14. dec 2004 hvis man ikke ha en tunet scooter som min.. er det sq kedeligt... alder ikke fedt r kun 14... men sys ikke man skal køre uden hjelm og man skal også over holde reglerne inde i midtbyen altså hvis din scooter nu kan køre 100 og du må køre 30-40 stykker så sys jeg ikke man skal køre over 50 km/t.. skal også selv ha noget mere tun på polini sport noget andet..

• #4   14. dec 2004 aldersgrænsen burde være 15..
    de fleste kører alligevel rundt allerede når de er fyldt 15..
    så hvorfor ikk bare gøre det lovligt?? og jaa sæt dog farten op!!:. latterligt at man ikk må kører mere end 30.. man burde lave loven så man måtte køre en 40-50 stykker, så er det fair for alle parter!

• #5   14. dec 2004 I andre lande må man tune scooteren, så hvorfor må man ikke i Danmark? hvorfor skal lille Danmark være så speceilt på det område når ingen andre lande er?!!!

• #6   14. dec 2004 falder da i søvn hvis man kun må køre 30.. min køre kun 85-85 er nu oz for lidt.. da smølferne var mindre der kørte de jo sikkert oz på ulovlige scootz.. så op med den hastigheds grænse...

//Henri

• #7   14. dec 2004 Jeg syntes aldergrænsen er fin hvor den, da efter man dengang hev den op på 16, faldt procenten for unge der forulykkede (har også set hvordan mange under 16 kører, ved godt de fleste af jer kører ordenligt smiley

Min scooter er der pilt lidt ved, da jeg simpelthen syntes det går for langsomt med de 30 km/t. Og da det egentligt også er sjovere at køre hurtigt. Men jeg syntes også hvis man tuner sin knallert ved at skifte cylinder osv, skal man også lige huske at skifte bremse, da det jo ikke er smart ens bremser ikke kan holde en tilbage..

• #8   14. dec 2004 Syns det er noget pis at Politiet tager ens tun INKL. en bøde på 500 kr hvis man blir taget.. For er det ikke straf nok i sig selv at få taget alt sit tun ?? det koster sQ da Knaster
    FJERN BØDEN

• #9   14. dec 2004 hmm det er latterligt en bil må kunne køre 300km/t men en scooter har sådan fuckd up skiver!

• #10   14. dec 2004 ..Jeg synes det er dårligt at man ikke må tune scootere smiley

• #11   14. dec 2004 Det er selvfølgelig ikke sjovt at cyklisterne kan følge med og 30km/t er meget langsomt.. Men jeg har tænkt lidt over det, og jeg synes at man mindst skal over 60km/t før der er noget ved det, men så skal man også tænke på at så er det nok ikke længere forsvarligt at køre på cykelstien sammen med cyklisterne, og hvis 16-årige først skal ud i "den rigtige trafik" og køre, kan man jo nok ik længere tage knallertbevis på så kort tid som det er muligt nu og så vil aldersgrænsen nok også blive hævet..
    Hvad siger i til det??
    Og tak for alle de svar der er kommet indtil videre!

• #12   14. dec 2004 Henri har sku fat i noget.. Kunne forestille mig en eller anden spørge en af de politikere der har haft knallert som ung, om hvad den kørte, og så skulle svare ærligt. Vil ikke lige sige det er smølfernes skyld vi kører skal kører 30 km/t smiley

Ved dog, at i 70'erne, blev nogle knallerter tunet ligeså meget som de gør i dag..

• #13   14. dec 2004 Thomas J - Intet passer af det du skriver, husk lige på at biler også har fartgrænser, men det varierer jo fra by til landevej til motorvej..

• #14   14. dec 2004 for der er ingen som gider at køre 30

• #15   14. dec 2004 okay? man må højest køre 130 i danmark på en motorvej... ikke, men en bil i danmark må godt kunne køre 300km/t så.....

• #16   14. dec 2004 En bil i danmark må ikke kunne køre 300 km/t nogen steder på vejene. Så skal det kun være til lovligt race. Bilerne har kun de højre hastigheder fordi fartgrænserne er forskelligt fra land til land.

• #17   14. dec 2004 Jeg mener det er fuldstændig ondsvagt at sætte en grænse på 30 og så skal den ovenikøbet ned på 25 til sommer. Alle vil gerne hurtigt frem i trafikken og fartgrænser bliver sat op på motorvejen og ned for scooter/knallertkørere.. man burde da sætte en fornuftig grænse ved 60, for så er det da til at leve med og man kan begynde at køre fra cyklerne.. scooteren kan dog stadig beholde følgende kravet på 50ccm. Da de er begrænset fra standard.
    så skulle man måtte sidde på på en scooter med hjelm.
    så var tuningen af knallerten jo måske nede på det halve..
    når jeg tuner med cylinder vælger jeg fra start noget stort. det er ligeså billigt og ikke mere ulovligt end et lille tun.. scooteren vil derved gå 100km/t og større farer kan opstå... og dog ville jeg nok stadig tune selvom grænsen var højere.. men det er der bare nogen der vil... så op med spritkørsels straffe..

jeg har haft 14 knallerter, højst 3 lovlige.
    dem der så sætter det største mulige tun på .. det er så deres problem med polititet.. har jeg også selv..

ja min scooter er tunet.
    fordi det giver spænding, 30km/t er for kedeligt... man kan ligeså godt cykle..

man skulle måtte køre 40 som 15 årig
    man skulle måtte køre 65 som 16 årig.
    og som 18 årig(45´er) ændres til 80km/t

man får derved mere erfaring og det kan ikke passe at man er 16 og må køre 30.
    hele 2 år efter med bilkørekort eller motorcykelkort kan du køre 130km/t men du må køre 45.. det er for lavt.. alt for lavt!

større straffe (som ingen vil have)
    men nummerpladen hjælper nok en del.
    og så skulle politiet holde fingerne væk fra tunet og deristedet give bøde og sige den skal ændres til lovlig..!
    de må jo ikke tage cylinder fra fx crosser på vejen,,

lidt af en smøre.. men det var jo det du ville have... hehe

• #18   14. dec 2004 ellers skulle man lave den regel at man måtte voldtune så meget man ville... og så bare køre 60.. hehe.. det kunne passe os godt.. og sådan er det jo med biler på en måde,..

• #19   14. dec 2004 Jep dejligt med alle de gode svar;-)

• #20   14. dec 2004 kidd.dk: ja... men hvorfor har de smidt skiver i en scooter, den må jo også køre hurtigere i andre lande... hvorfor så ikke smide dem i en bil også....? ved godt der bliver problemer når man køre til andre lande i sin bil... men altså for mig giver det ingen mening... en bil er jo ikke ulovlig hvis den kan gøre 300km/t men en scooter er ulovlig hvis den kan køre alt over 30 - 35km/t med mindre det er en 45....

• #21   14. dec 2004 aldersgrænsen skal blive på de 16 år. Og kørekortet skal gøres bedre! Da jeg syntes os scooter ejere burde lære at have lidt deciplin i trafikken. Der er mange der kører som en brækket arm. OG VIRKELIG ER TIL FARE FOR DEM SELV OM ALLLLE!!! OMKRING DEM!! Og hvis så dette blev opfyldt kunne man sætte fart grænsen op til 45-50 stykker og give os lov til at køre på vejene. Men dette vil kræve at det bliver noget sværre at bestå knallert kørekortet, og at vi allesammen lærer at køre pænere!
    Med hensyn til tun men jeg at det er iorden til en hvis grænse og at det skal bruges med omtanke. SElvom din bil kan køre 200 ligger du jo heller ikke og kører 150 inde i byerne. Man ska køre pænt og ikke hurtigere end det der er forsvarligt! Min egen knallert er tunet, men jeg kører med omtanke og det er sjældent jeg vrider øret helt i bund!!

• #22   14. dec 2004 Biler må der heller ikke bare pilles ved uden lige, det er derfor mange faktisk fusker hvad angår når de skal til syn, efter deres bil har bestået syn, kommer de alt det store pis i igen. Har set flere eks. på folk der er blevet snuppet efter gaderæs, kommet igennem synshallen og upsa, så vanker der..

• #23   14. dec 2004 hey
    der skal bare sættes nogle fart grænser, lige som ved bilerne eks 30 på stierne og 50 i byen og så 70 ude på storvejene og så skal der bare plader på så man kan blive blitzet lige som bilerne.
    synes du kunne værer en fair måde. og pladerne så skal den self osse synes så man kan se om bremserne er i orden så vi undgår ulykker

bare min holdning til sagen

• #24   14. dec 2004 okay, men altså du kan jo købe en bil som sikkert godt kan køre 300km/t fra ny, hvor den ikker pillet ved ikk? men den er der ikke begrænsninger i....

• #25   14. dec 2004 Hvis nogen af jer har set en kurve over hvor stor chancen er for at blive dræbt når man kører hurtigere end 30 vil i se at kurven VIRKELIG STIGER MEGET DRÆSTISK efter 30 km/t. Og med det der skal til for at bestå et knallert kørekort idag vil det være 100% uforsvarligt at lade scootere køre hurtigere! og hvis man ser på tallende for hvor mange der bliver dræbt på scooter stiger tallene også! så længe de gør det bliver grænsen ALDRIG sat op

• #26   14. dec 2004 Tror godt vi alle herinde kan være enige om at 30km/t er for lidt. De må godt sætte den op til mindst 70 smiley

• #27   14. dec 2004 Jeg synes man burde følge trafikken f.eks. i byerne, så måtte man kører 50 km/t og på vejen. Så er man til mindre fare for cyklerne og man bliver ikke så nemt kørt ned bagfra hvis man følger trafikken. smiley

• #28   14. dec 2004 Det vil være TOTALT uforsvarligt at sætte fart grænsen for scootere op som kørekortet undervisninger foregår idag! Og alt taler jo imod at sætte farten op! chancen for at blive dræbt bliver større. bremselængden bliver længere ERGO du bliver til fare for alle andre osv! det vil være uforsvarligt!

• #29   14. dec 2004 Thomas J - Du snakker jo uden om, det er scootere og ikke biler der bliver diskuteret.

• #30   14. dec 2004 om mig selv: jeg er 15år, ikke en gang taget et kørekort, og havde en jog space som rykkede 110 i timen.... køre det ikke så titi... skal lige siges... men fuck hvor var det fedt... men en eller anden har nakket den, ved hydro i vejlby... så har den ikke mere... og skylder stadig penge på den. smiley men har fandme haft det fedt... kørekort... ja man skal sku kunne køre, nu har jeg kørt cross i 10år af mit liv, så ved godt hvordan man køre... men fandt ud af det var noget andet i trafikken... men lærte dog hurtigt nogle ting af en kørelære... smiley så det var fedt nok...

• #31   14. dec 2004 jeg syntes det ville være fornuftigt at sætte fartgrænsen op til 50, og sige at vi må køre på vejene. Det kræver bare at man skal lære lige så meget teori som til en rigtig bil kørekort prøve og at man ska igennem en prøve med næsten lige så stor sværhedsgræd som til bil!

• #32   14. dec 2004 Aagaard - nej for hvis du læster højere oppe... siger jeg at jeg ikke kan forstå hvor biler må køre så hurtigt når scooter ikke må.... læs lille ven!

• #33   14. dec 2004 Er grunden til de mange ulykker der er med kun at scooterne kører for hurtigt eller at knallertbeviset er for nemt at få og at mange køre råddent?
    Nogen der har nogle links til diagrammer og tal over trafik uheld med scootere og hvor mange % af de danske scootere der er tunet osv..?

• #34   14. dec 2004 Thomas J.. DET er lige præcis sådan nogen som dig der skal undgås, det holder simpelthen ikke at have nogen der kører rundt uden at kende færdselsreglerne! måske kan du køre cross men det kan altså ikke bruges til så meget i trafikken!

• #35   14. dec 2004 PRØJSER JEG ER 100% ENIG! DET ENESTE JEG HAR AT INDVENDE ER AT KØREKORTET TIL KNALLET BURDE UDVIDES DRAKTISK, OG AT JEG IKKE HAR NOGET IMOD AT MAN KØRER MED TUN, HVIS DET BLIVER GJORT MED MÅDE OG MED OMTANKE!

• #36   14. dec 2004 Thomas J - Biler må heller ikke køre det selvom de kan.

• #37   14. dec 2004 prøjser: ned til 14.... så havde jeg sku siddet inde nu :S

• #38   14. dec 2004 Fedt at i tager det så seriøst! Mange gode meninger og godt med lidt debat..

• #39   14. dec 2004 Aagaard: siger jeg heller ikke... siger der ikke er begrænsninger i dem!

• #40   14. dec 2004 Ågard... Hvis du havde det, er der nok også en grund til at han mener at lavalderen ska ned til 14!

• #41   14. dec 2004 lasse s.... hedder thomas...

• #42   14. dec 2004 sorry.. kiggede på navnet du havde skrevet i dit indlæg men anyway

• #43   14. dec 2004 er min også... men havde den ikke været... for blev nakket af panserne 2 uger før jeg blev 15 :S for noget som jeg ikke vil opforder andre til....

• #44   14. dec 2004 / Prøjser
    Nemlig;-) og tak!

• #45   14. dec 2004 hehe.. det kan diskuteres. den er ikke plettet men politiet gemmer dit navn og skriver ned hva du har lavet! så hvis de nakker der igen får du hele armen!

• #46   14. dec 2004 Thomas J - Så kan du jo se at /Prøjser har ret.

• #47   14. dec 2004 nej vent lidt... har 3 volds domme... plas en dom for besidelse af stoffer... men det er ikke noget... ikke i forhold til hvad der ville have været hvis jeg var 15 for et 1 år siden! smiley

• #48   14. dec 2004 Er enig med Prøjser og Lasse S..

og Thomas J - Det der med at have kørt crosser i 10 år holder ikke en skid, crosser (lige meget om det er freestyle eller race), går det altid ud på et eller andet drastisk.

Og i kan lige få denne her at tænke over:
    Hvis i kører 30 km/t og rammer en mur, lygtepæl, stillestående lastbil eller lign (et eller andet der er godt og grundigt placeret) rammer du med 3x3x50, det vil sige 450 kg rammer du muren (etc) med. Så tager vi det de fleste scooter nok kører, 90 km/t, det er så 9x9x50 = 4050 kg du vil ramme med..
    Tænk lige på den næste gang du kører uforsvarligt, fuld eller uden bremser..
    Kender en der fløj ind i en lygtepæl, han døde på stedet.

• #49   14. dec 2004 hvorfor sidder du og fortæller det? det er da ikke noget at være en skid stolt af?

• #50   14. dec 2004 hmm nej... men tænk på det... jeg er 15år.... jeg har alle de domme... plus politiet holder øje med mig.... i hele århus... så til at som er ved at komme ud i lort, tænk jer om... ved godt der nok ikke er nogle 10årig her inde, som kan se det... men vil sådan set bare fortælle lidt om hvor et lorte liv man kan have!

• #51   14. dec 2004 Thomas J - Hold dig til emnet..

• #52   14. dec 2004 Thomas J - Og det er ikke noget lort at køre en ned fordi man kører 110 på en villavej?

• #53   14. dec 2004 / Prøjser : Henvisende til dit første indlæg:
    Det er da utroligt som din glorie kan skinne.

Og bare fordi din knallert er lovlig, så burde alle andre være det?

Og du vil simpelthen mene politiet skal gøre mere?

Jeg vil mene at politiet skal se mere eller mindre igennem fingre med tunede knallerter, hvis folk ikke køre ordentligt, er det deres problem, kan godt se at hvis de kører 120 skal de stoppes, men 50km/t?

Tror du vil ændre opfattelse efter du har haft tun på og blevet taget 1-2 gange.

Det er sjældent jeg kører på cykelstien.
    Kender det selv når jeg kører stille og roligt på sin cykel, og man bliver overhalet på cykelstien af en scooter med 60-70km/t, man kører måske midt ude i stien, og der kommer ingen advarsel, udover scooterens larm, men det er begrænset. Og man får et ret stort sjock når han overhaler. Så ved at køre på vejen, undgår jeg at folk bliver sure fordi jeg har gjort dem forskrækket eller ramt ind i dem.

Just my five cents.

• #54   14. dec 2004 NEMLIG Prøjser..

Jeg kender en gut (Mads, hvis i vil vide hans navn), han kørte engang op i røven på en varevogn i trafikken med ca 85 km/t. Han fløj ind i den self brækkede armen diverse steder, fik stor hjerneryttelse, monster blåt øje og meget få flænger.

Det er ved at være godt og vel 4-5 måneder siden, dagen i dag, går han stadig med en metal skinne i armen.

Og det der med cykel som Prøjser siger, har jeg også prøvet var hvor jeg ramte en bil i højre forpanel og fløj direkte over hjelmen og, av, ned på beton.. Det gjorde nas, og er hvert i fald ikke noget jeg har lyst til at prøve på scooter med 60+ i timen..

Kommentér på:
Ulovlige scootere, meninger!

Annonce