Sådan får du en bedre søvn

Sådan får du en bedre søvn

5. apr 2021

Det er vigtigt med en god nattesøvn. Ellers bliver det meget hurtigt svært at have en produktiv dag dagen efter. Læs med her for at finde nogle gode råd om, hvordan du får en meget bedre nattesøvn, så du kan føle dig oplagt midt på dagen.

Hvilken seng ligger du med?

Det er først og fremmest en god ide at tage et kig på, hvilken seng det er man ligger med. Det debatteres vidt og bredt hvilken seng der er den bedste seng. I bund og grund handler det blot om at finde frem til en seng med lige den type madras, som passer dig allerbedst.

Der er meget stor forskel på madrasser, hvad de er lavet af og hvor bløde de er. Og det er vigtigt at du finder det rette for det. Der er for eksempel nogle, som godt kan lide at sove på en hård madras, mens andre skal have en meget blødere variant.

Du kan eventuelt tage et kig nede i en møbelbutik, hvis du er meget i tvivl om hvilken type seng, der er den bedste for dig. Hernede kan du også tage en snak med sælgeren og forhøre dig ad, hvilken seng der er rigtig god og populær blandt kunderne. Herudover kan du også overveje, om du skal købe en elevationsseng.

Lad hjernen slappe af om aftenen

Udover at have en god seng at sove i, så handler det også meget om at tage et kig på hvilke vaner man har for at gøre sig klar til at komme i seng. Det handler om at have nogle gode vaner, som kan signalere til hjernen, at den nu skal til at falde til ro.

Det er for eksempel en god ide at skifte til nattøj en halv times tid før du skal lægge dig til at sove. Hvis du gør det til en vane ikke at gøre det før du skal til at slappe helt af, så sender det et signal til hjernen om, at den nu skal falde til ro. Det er ikke en god ide at rende rundt med det i løbet af hele dagen, da det kan sende nogle meget forvirrende signaler til hjernen.

På samme måde kan det også være en god ide at fjerne makeup og rense ansigt om aftenen lige før du skal sove. Det er endnu en måde du kan fortælle din hjerne, at det nu er ved at være sengetid.

Prøv også at kigge på blåt lys filtre. De kan også hjælpe med at få hjernen til at falde til ro i god tid. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


x