Dyno-grafer
628 visninger
|
Oprettet:
Et udpluk af, hvad jeg får ud af diverse ændringer.

Dyno-grafer
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Derfor kan jeg selvfølgelig godt undersøge sagen.
Den er trimmet lidt ift. en standardmotor omend ikke alverden (60cc, squishband, hjemmelavet ekspansionspotte) Peak-effekt ligger mellem 9.400-9.700rpm med 187 grader udstødningstiming (blowdown 28,7 grader) og moderat kompressionsforhold. Jeg holder mig til de 40% squishareal, hvilket heller ikke burde være voldsomt.
Max rpm skulle gerne være 10.500rpm med overdrejning til 11.500rpm i 1. til 3. gear. March-tempo foregår typisk mellem 9-9.800rpm.
Jeg prøver at bakke et par grader af på toppen og tester videre. Karburatoren bliver i samme ombæring trimmet lidt federe, så den er klar til lidt køligere vejr.
maj 2006
Følger: 138 Følgere: 165 Scootere: 4 Emner: 11 Svar: 50
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg har testet en selvbygget CDI, som forskyder tændingstidspunktet fra omtrent 11 grader, ialt. Som den står nu, tænder den omtrent 16 grader (0,95mm) før top ved 10.000rpm, og det er åbenbart for meget.
100rpm bredere trækområde og 5-9% højere ydelse mellem 7.500-10.000rpm er da meget fint, men det nytter ikke, hvis motoren selvdestruerer, så ankerpladen skal liiiiige drejes en sjat.
Min største undren er, at der stort set ikke er nogen gevinst før trækområdet begynder omkring 6.700-7.000rpm. Knap 2% er så lidt, at jeg vil tilskrive det måleusikkerhed.
maj 2006
Følger: 138 Følgere: 165 Scootere: 4 Emner: 11 Svar: 50
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Du forvirrer mig skam ikke. Tændingsjusteringer bliver næste skridt. Jeg tager én ting ad gangen for at få indblik i gevinst/tab ved en given ændring.
Jeg har oplevet konsekvensen af at få en tand for tidlig tænding sammen med et hævet kompressionsforhold... det er dælme dyrt i stempler og arbejdstid!
maj 2006
Følger: 138 Følgere: 165 Scootere: 4 Emner: 11 Svar: 50