2.286 visninger
|
Oprettet:
Min motor går dårligt {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en Aprilia Rally
Næsten alt er Polini evo
og ny karburator
Jeg mener selv at det kan være min karburator eller tæning alt andet er tjekket . Den kan starte men ik tage gas
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 11 Emner: 207 Svar: 1.430
apr 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Scootere: 6 Emner: 188 Svar: 306
maj 2005
Følger: 19 Følgere: 18 Scootere: 4 Emner: 127 Svar: 496
jul 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Scootere: 1 Emner: 171 Svar: 1.597
1. Hvilke symptomer ved forkert dyse?
Ved for stor dyse "pludrer" motoren, og hvis dysen er meget stor kan det evt. Resultere i at motoren drukner.
For stor: Ujævnt træk, dårlig gasrespons, pludren ved høje rpm - typisk også pludren, når man giver gas fra tomgang/lukker ned fra max. gas. Sort/mørkt tændrør.
For lille: Ujævnt træk, hvidt tændrør, hvide/grålige "peberkorn" på stempel og tændrør, motoren sætter ud ved hurtig gas-givning, yderkanten af stempeltoppen er blevet ujævn (smeltet).
2. Hvilke symptomer ved forkerte ruller?
Ved for tunge ruller, kan motoren ikke komme op i omdrejninger, som om der er noget der holder den tilbage. Det kan mærkes ved at bundtrækket er godt, men lige pludselig "bremser" scooteren, og motoren "kæmper" sig op i omdrejninger.
Ved for lette ruller tager motoren alt for mange omdrejninger i forhold til hvor hurtigt scooteren flytter sig.
For lette: Mange RPM, dårlig acceleration, RPM stiger under acceleration.
For tunge: RPM falder under acceleration, lav tophastighed.
3. Hvilke symptomer ved forkert trykfjeder?
For slap: Remmen glider; RPM stiger og falder under acceleration, afsæt varierer i styrke, hyppige rulleskift.
For tung: Remmen svides, ruller "burde" være for tunge til opsætningen, accelerationen synes "besværet".
4. Hvilke symptomer ved forkert tændrør?
For varmt: Hvidt, porcelænet er krakeleret, skal skiftes ofte, motoren sætter ud under kørsel ved høje RPM.
For koldt: Mørkt/sort, fedtet, startproblemer.
5. Hvilke symptomer ved utæt pakning?
Ujævn tomgang, varierende gasrespons, dysen virker pludselig for lille.
Hvis du lader scooteren stå i tomgang, og du så hurtigt vrider håndtaget om, så den stiger i omdrejninger. Hvis den bliver i de høje omdrejninger, og efter noget tid langsomt daler i omdrejninger = utæt.
Hvis en bund eller toppakning er utæt, så kan det nogle gange os være at den siger "Bang, Bang" når ens scooter er kold og man står i tomgang/ giver lidt gas. Altså varmer den op..
Men det er kun når den er kold
6. Hvilke symptomer ved forkerte koblingsfjedre.
For slappe
Dårligt afsæt, den køre i lave rpm, indtil den når et hvis antal rpm, der hvor momentet ligger.
For stramme
Dårligt afsæt. Alt for mange omdrejninger. Tager først ordentligt ved oppe i fart, hvor den falder til passende omdrejningstal.
Min motor går dårligt