177 visninger
|
Oprettet:
Hjælp til boring {{forumTopicSubject}}
Hey sg.
jeg tænkte på at bore min ciao, men jeg kan ikk skaffe noget diamant bor, kan man ikk sagtens gøre det med et almindeligt jern bor eller sådan noget? behøver det være diamant bor, for det er jo bare almindelig aluminium man skal bore i??
tak..
feb 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Scootere: 1 Emner: 38 Svar: 65
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 62 Svar: 111
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 34 Scootere: 7 Emner: 15 Svar: 500
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 62 Svar: 111
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Scootere: 15 Emner: 198 Svar: 2.515
Vespa Ciao er en ret kedelig knallert som der findes rigtig mange af rundt om i landet.
Desværre er de fleste af disse lovlige (læs langsomme) men sådan behøver det skam ikke være. For at få en Ciao til
at gå rigtig stærkt er det desværre nødvendigt
at skille motoren helt ad. Men bare rolig, en Ciao motor er en meget simpel anordning der består af et krumptapshus,
krumptap, cylinder, stempel og topstykke samt tænding. Ganske enkel konstruktion,
gør at denne motor er specielt nem at gå til. Start med at afmontere topstykke, cylinder og stempel.
Afmonter nu tænding samt karburator. Skru nu krumptapshushalv-delene fra hinanden. I venstre motorside sidder indsugningen,
og dermed plumben. Sæt venstre motorside let fast i en skruetvinge. Fat nu et stearinlys og tænd det.
Herefter varmer du indsugningsstudsen op, mens du finder et bor der er lidt større end plumben frem.
Når du mener at indsugningsstudsen er tilstrækkelig varm, skal du lægge boret an mod plumben,
for så forsigtigt at slå mod borets spids med en hammer. Nu skal plumben gerne komme længere
og længere ud af indsugningen. Tag fat i plumben med en tang, og træk den ud. Når du har taget
plumben ud er indsugnings diameteren ca. 10mm. Du kan så vælge at køre med denne diameter,
men hvis det skal gå rigtig stærkt skal du finde et 13mm bor frem, og bore ind- sugningen
op til 13mm. Rengør krumtaphuset, og saml det igen. Topstykket kan du vælge at lade være,
eller du kan plane det. Det gøres lettest med en drejebænk. Ciao motorens konstruktion
tillader desværre IKKE at du planer dit topstykke 100% ned. Hvis du gør det,
er der chance for at stemplet ramler mod topstykket, og derved smadrer det.
Du kan også være så uheldig at dit kompressionsforhold bliver så højt at benzinblandingen ikke antændes ved hjælp af tændingen,
men simpelthen eksploderer pga. varmeudviklingen mv. Herved ødelægger du stempeltoppen ret hurtigt. Så plan med forsigtighed,
men gerne 1,5mm. Køb nu en gearing. Standard remskiven er normalt 94mm i diameter. Køb en remskive
med en diameter på ca. 65-70mm. og monter den i stedet for. En sådan remskive
kan bl.a. købes hos T. Hansen reservedele for den nette sum af 49 kr.
Hvis det skal gå stærkt skal du naturligvis have en større karburator monteret.
Denne skal have samme diameter som din indsugning. Til sidst kan det nævnes at
det giver en del at finpudse Ciao´ens små skyllekanaler i cylinderen. Find et
filesæt frem og polér skyllekanalerne indtil de er HELT blanke. Pas på ikke
at ridse i stedet for. Indsugningskanalen skal også have en omgang med filesættet.
Hjælp til boring