Holdbart Stalker Tun {{forumTopicSubject}}
Jeg er nybegynder på tun-området og ejer en totalt standard 45 Gilera Stalker fra 2000 der har gået ca 15000km. Den har ALDRIG sat ud, eller gået i stykker. Men idet jeg vejer 120 kg, så kunne jeg godt tænke mig et forsigtigt tun, der kunne få scooteren til at trække lidt bedre fra bunden, og måske øge topfarten på lige vej til omkring de 80-90 i stedet for de 75 den kører nu - selv med mig på :). Ved at spørgsmålet er besvaret før, men svarene har været utydelige og tvetydige.
Hvad jeg havde tænkt mig var:
Polini Corsa 70ccm
DellOrto 17,5mm PHVA karburator
Selvfølgelig nye dyser i en størrelse imellem 80 og 95 (køber dem alle og prøver mig frem).
Nye ruller (LIDT lettere - er det en fejl??))
Alle begrænsninger (inkl det i forrør) er naturligvis fjernet. Har tænkt mig at holde resten std.
Hvis jeg forøvrigt er god ved scooteren og tjekker vario, kobling osv. efter foreskrifterne, er der så noget galt for at denne opsætning vil holde 10000 km mere.
Jeg skifter ikke udstødning og filter, da jeg ikke er interesseret i at motoren skal tage så mange omdrejninger at krumtappen skal skiftes, men blot vil give den de flere HK der gør at den kan komme op i de passende omdrejninger med en fyr på min størrelse, og så forhåbentligt lidt hurtigere (end std.) vha. skift af ruller.
Er dette solidt og stabilt? Jeg ønsker ikke at skulle justere og rode i evigheder, og skal ikke køre ræs!
Det skal nævnes at jeg ofte kører med bundgas over lange stræk.
På forhånd tak for hjælpen.
Ps. Hvis der er nogen i Københavnsområdet der, mod betaling (150 i timen havde jeg forestillet mig), ville hjælpe mig med projektet, så skriv en mail.
sep 2004
Følger: 20 Følgere: 21 Scootere: 6 Emner: 53 Svar: 484
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 14 Svar: 31
Jeg er glad for min scooter, så kører den til efter alle kunstens regler. Og stempelringene skifter jeg for hver 2500 km allerede.
Tror du at jeg opnår mærkbart bedre bundtræk og lidt forøget topfart, som jeg ønsker, eller har jeg misforstået noget mht scootertuning??
jul 2006
sep 2004
Følger: 20 Følgere: 21 Scootere: 6 Emner: 53 Svar: 484
Og mht til bundtræk, så er Corsa fremragende der.. Du burde kunne opnår en 80-85-90 stykker med den opsætning du ønsker der.
jul 2006
Hvilket tændrør skal der forresten bruges efter sådan et skift??
Holdbart Stalker Tun