{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
503 visninger | Oprettet:

yamaha aerox {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg står og overvejer, hvilke carburetor og indsugning, der vil passe bedst på min Yamaha Aerox, som ellers kører helt standard bortset fra følgende dele:

Stage6 RACING Torque Control MkII – 107 mm kobling

Stage6 Wingcooler – 107 mm koblingsklokke

Stage6 Sport Pro variator (13 mm)

Polini Sport 50cc cylinder – ø10 mm

Jeg går også og overvejer at smide en Voca Sabotage V2 50/70ccm carbon udstødning på.

Jeg vil gerne have en karburator/indsugning der udnytter Polini Sport-cylinderen godt, uden at den bliver for voldsom eller upraktisk i daglig brug.
Hvad vil I anbefale af:

Karburator (størrelse + model)

Indsugning / manifold, der passer godt til opsætningen?

Har mest kigget på 17,5 mm og 19 mm karburatorer, men er lidt i tvivl om, hvad der giver bedst bundtræk og stabil kørsel sammen med både Polini Sport og den Voca-udstødning.

Alle erfaringer og anbefalinger modtages!

På forhånd tak ??


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  yamaha aerox
  • #1   19. nov Ingen grund til at skifte standart karburator ud

  • #2   19. nov Forskellen i motorkraft er knap nok til at måle.
    Især hvis du kører med standardlignende udstødning.
    Især hvis du kører andet end ræs på den, da den store karburator kun giver noget i max omdrejningstal. Og det den gir er som sagt så lidt at vi snakker 0,01 hk. Det er mindre end en femtedel af 1 procent af et meget lille antal hk.

    Den vinder den ekstremt lille smule power, ved at miste power i alle omdrejningstal under max.

    Noget andet er at luftfilterkassen ikke passer på 19mm.
    Så ska du ha åbent skumfilter på og det larmer a ht, og det ska gøres rent og genolieres oftere hvis motoren ikke ska spise støv og sand


  • #3   19. nov Det er forresten en 45 knallert.
    Så 50cc sport er lidt meningsløst smiley
    Medmindre du har bil kørekort og er bange for at blive sigtet (og frifundet) for at ha kørt mc, fordi den er på mere end 50cc.

    Hvad er dit kørselsbehov?

    Bykørsel?
    Skal den være lidt diskret?
    Landevejs kørsel?
    For sjov køreture sammen med andre?
    Stunt kørsel?
    Hva har du af krav til topfarten?


  • #4   20. nov Tak for det meget grundige svar!
    For min del måtte den egentlig gerne have lidt mere bundtræk, men det meste af mit kørselsbehov er faktisk bykørsel, så det er ikke fordi jeg jagter høj topfart eller max omdrejninger.

    Jeg har bilkørekort, og knallerten er forsikret, så jeg er ikke ude i noget grænseoverskridende. Det vigtigste for mig er, at den kører stabilt i byen og har lidt ekstra kraft fra bunden, så den ikke føles sløv ved igangsætning. Jeg vil også gerne holde den nogenlunde diskret, hade også kikket efter en vaskestøjs maskine type fleksibel rør jeg ville tilpasse lyftkassen og lave nogen holder så jeg kan tilføje nogen skub dimser i

    men der er også som om den ikke bliver varm måske max 60 grader eller 2 streger på temp så ville bare tro den ikke kan blive varm nok med den lille karburator


  • #5   20. nov Køb flere kubik hvis du vil have mere bundtræk.

    Et 70cc cylinder alene, med ALLE andre dele standart.
    Ville køre hurtigere og med mere bundtræk end den opsætning du har nu og vil larme mindre.


  • #6   20. nov Altså hvis det er fordi du vil Max ydelse ud af dit 50cc sport cylinder … så havde jeg valgt en polini CP 17.5mm karburator også havde jeg valgt den her malossi vl14 membran
    Dette set vil også virke optimal og rigtig godt med den standarte gummi studs som Aerox bruger….. Dette setup er også noget jeg selv har kørt med på mine Yamaha Aerox …
    Og ellers kan du købe det her stage6 NBR studs og membran
    Men jeg må indrømme at jeg syndes uden tvivl best om malossi vl14 membranen sammen med polini CP 17.5mm karburator og original studs ..

    Denne Membran her ..
    https://speedline.dk/yamaha-aerox-foer-2003/membran/p/membran-malossi-vl14-s-m-2711817-c0

    Denne studs
    https://speedline.dk/yamaha-aerox-foer-2003/studs/p/studs-standard-s-sw-211631131

    Denne karburator her
    https://speedline.dk/yamaha-aerox-foer-2003/karburator-1/p/karburator-polini-cp-17-5mm-s-p-201-1700

    Så vil du opleve en del mere bundtræk fra dit 50cc sport cylinder , men hvis du har kørt med det i længe , og du savner mere power , så mens du Er i gang med at opgrader , så skift dine stempelringe på dit 50cc sport kit , mens du skifter membranen og karburator ud , fordi så for du altså Max ydelse ud af din motor og det er kan mærkes på din Aerox det helt sikker .. men hvis ikke det har kørt så meget så behøver du ikke skifte dem..
    udstødningen kender jeg ikke men jeg kan sige med sikkerhed at Yasuni R vil passe rigtig godt til det her setup som jeg har nævnt , Det er altså sammen noget jeg selv har prøvet og køre da jeg brugte 50cc sports cylinder…





  • #7   20. nov Jeg tror faktisk, jeg vil gå den vej, du anbefaler. Polini CP 17.5 mm karburatoren sammen med Malossi VL14-membranen lyder som det bedste match til mit 50cc sport cylinder, især når det også fungerer optimalt med den originale gummistuds på Aerox. Det giver god mening, når du selv har haft gode erfaringer med det setup på dine Aerox’er.

    har næsten lige skiftet cylle og den har kun kørt 120km med den nye på der og hele knallerten har kun kørt 3323 km og udstødningen

    Tak for den grundige forklaring og anbefalingerne ??


  • #8   20. nov Jeg havde en opsætning på min piaggio nrg dt som jeg tror du ville elske.
    Det var en 48mm aka 71,5cc støbejerns cylinder, en lovlig lignende udstødning og original 17,5mm dellorto karburator med en afdroslet luftfilterkasse på med dual layer sports skum i. Den ydede 8,35hk ved ca 8200 omdrejninger men trak enormt godt allerede ved 5000 omdrejninger. Så jeg ku køre fra bilerne ved grønt lys med under halv gas og ku holde 70 kmt på speedo med kvart gas.
    Den ku køre lige knap 70 med kun 6200 omdrejninger før den gik i max i varioen og begyndte at stige lidt i omdrejninger indtil de 95 som den kørte på flad vej med nok tilløb.
    Det var så en piaggio motor og de har hvad der svarer til minarelli overrange variosystem som standard.

    Men en 70cc sport cylinder, og så en gianelli go/sito plus/stage6 street eller lignende udstødning på.

    Så får du en lille smule mere power men vigtigst af alt så får du poweren ved lavere omdrejninger.
    Meget mere moment.
    Flere Nm.

    Så er spørgsmålet om det ka svare sig at skifte cylinder.

    Hvis du har standard original udstødning på vil jeg sige skift den først.
    Derefter karburator opgradering. Og membran osv hvis det ska være ... mja. Perfekt?
    Cost benefit analysen taler lidt imod det. I forhold til hvad det koster og hvad det giver. Kontra at gøre tingene rigtigt fra bunden og op så tidligt som muligt.

    Det ka også være der gemmer sig en masse power/bundtræk i variosystemet som du ikke udnytter, og som ku gi meget mere end en karburator og membran ændring (plus omdysning bagefter..)
    Der er tit meget gemt og glemt power i en ordentlig vario og koblings grovtuning.
    Behøver tit ikke engang fintune for at få dobbelt så meget power ved f.eks. 10 kmt med lave omdrejninger


  • #9   20. nov jeg har tilføjet et billede mad alt det nye jeg har sat i og den udsøgning jeg gerne ville have på men er lidt væk i vario systemet lige nu sider der bare hvad der kom med i kittet jeg købte ville du sige jeg skulle lave noget om med fjeder om vægte?

    profilbillede
  • #10   20. nov men vis jeg skulle have en 70cc hvad skulle det så være ? ikke at jeg ville købe en nu få som sagt har de dele kun kørt 120km men i fremtiden

    fjeder hvide stage 6
    ruller 5g
    trykfjeder medium


    profilbillede
  • #12   21. nov Jammen umilbart tror jeg enlig at dit valg med udstødningen nok skal give dig det du søger , jeg skal lige huske at fortælle dig at jeg aldrig har prøvet den udstødning du vil bruge, så jeg kan selvfølgelig ikke tillade mig at udtale mig direkte om den til dig , men hvad jeg sådan læser og kan se ligger Yasuni R og voca sabotage udstødningerne ikke langt fra hinanden i deres proformens , efter hvad de forskelige hjemmesider sådan fortæller om den . Men for at være sikker i de dele jeg anbefaler dig til det setup ,
    Vil jeg lige høre dig af om jeg har forstået dig rigtig med hensyn til dit ønske.

    jeg forstår på dig med hensyn til hvordan du ønsker din Aerox motor skal være . Så ønsker du enlig bare at dit polini 50cc sport cylinder bliver optimal udnyttet samtidig med at den stadigvæk også er økonomist at køre på , og motoren behøver direkte lyde som var der noget ulovlig på den , men det er heller ikke fordi skjuler det , motoren behøver ikke som sådan at blive meget vildere men du kunne alligevel godt tænke dig at motoren fik et lille hak mere op i ydelse uden det koster alt for meget ……
    Hvis jeg har ramt rigtig eller om ikke andet evt ramt en lille del af det rigtig på det du ønsker .. så tror jeg uden tvivl det er den vej du skal gå med hensyn til de dele.
    Malossi vl14
    Standart gummi studs 20mm - 22mm “ mener jeg “
    Voca sabotage udstødning.


  • #13   21. nov Den hårdere trykfjeder æder bare power uden at give noget. Lidt hurtigere skift i omdrejninger men... trykfjeder ska bare lægge tryk nok på remmen til den ikke glider ved fuld gas.
    Så jeg ville køre med standard trykfjeder. Også med 70cc og knækudstødning på.

    Vario indstilles ved at prøve frem og tilbage med rullevægte, til man finder den vægt motor kører bedst med.
    Som tommelfingerregel ska omdrejningstallet gerne ligge stabilt ved fuld gas fra 5-60 kmt, og så fra 60kmt stige i omdrejninger indtil topfarten.
    Hvis den dykker lidt i omdr tal ved de 40 kmt er rullerne lidt for tunge.
    Hvis den stiger i omdr lidt for tidligt er rullerne lidt for lette.

    Man ka ret nemt mærke om 5,5 grams eller 6,0 grams kører bedst.
    Så ka man ta den der kører bedst og prøve den lidt tungere eller lettere vægt også. Hvis det bliver værre af det så ligger optimal vægten nok mellem 5,5 og 6,0 og så ka man prøve 5,7 grams.
    Osv smiley


  • #14   21. nov Tak for det, virkelig fin forklaring ?? Jeg tror jeg går den vej med de dele, i har foreslået. der vil gå lidt til jeg har dem men så vender jeg tilbage nåh det er lavet

Kommentér på:
yamaha aerox

Annonce