6.594 visninger
|
Oprettet:
Derbi senda begrænsning! {{forumTopicSubject}}
Hvilke begrænsninger sidder der i den nye Derbi senda SM-xtreme og hvilken topfart og optræk får man af at fjerne disse?..
maj 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Scootere: 8 Emner: 37 Svar: 2.828
I indsugningen på din Senda ser du hurtigt at der sidder en tyk plade lige mellem studs og motorblok.
Der sidder 2 bolte med en latterlig pind i midten der gør at der ikke kan komme noget ned i, og jeg foreslår derfor at du tager en papegøjetang og drejer boltene ud på den måde..
Når pladen så er fjernet, skulle din senda gerne gå meget bedre, min egen kunne faktisk ikke engang stå i tomgang med den i ^^
I øvrigt passer dysen os perfekt til afdroslet.
---------------------------------------
Udstødning:
Det her er en værre sag, der er 4 begrænsninger i udstødningen..
#1 - Plade i forrøret, der sidder en ganske almindelig begrænsning som på de fleste andre udstødning, som bare kan bankes ud med en skruetrækker. Denne ses tydeligt ned i forrøret.
#2 - Catalysator, den gør så knallerten fodrer sig selv med sine egne udstødningsgasser, hvilket tager effekt, og formindsker derved foureningen(stav). Vinkelsliberen hjælper hurtigt med at save røret af, og så svejser du hullet til. Hvis det så ikke skal se tunet ud, så svejser du bare røret på og sætter slangen på igen
#3 - Blændrør, det tykke grimme rør der stikker ud fra udstødningen kaldes blændrør, hvad det egentligt gør er for mig ukendt
Samme metode som #2 bruges, dette giver os lidt effekt
#4 - En stor nasty tragt/si inde midt i udstødningen. Inde i udstødningen, mellem 2 "konuser" sidder der en stor vemmelig tragt af en art, som virkeligt æder meget af ydelsen. Inden den er fjernet, ka din senda ikke tage ret mange omdrejninger, men den sparker virkeligt fra sig når den kommer ud.
Det du skal gøre er at skære din udstødning over mellem de 2 midterste konuser, i den tynde ende er "tragten" svejset fast, som du derfor skal oversave. Og i den anden ende bliver du nød til at tage den ud fra, da den er for stor til den tynde ende .
---------------------------------------
Konklussion: Fra at køre 25 km/t, kører din senda/smt/whatever, nu ca. 85 km/t, hvis den er gearet rigtigt. Jeg selv foreslår ca. 14 : 48-50. Som er det største der kan fåes.
Og ja, det er en stor omvældning at afdrosle udstødningen, derfor foreslår jeg egentligt bare at du køber en tun udstødning, f.eks. en Hebo Titan, som min egen SMT, kører ca. 100 km/t (gps) med. (14:48 gearing).
maj 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Scootere: 8 Emner: 37 Svar: 2.828
sep 2004
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 7 Emner: 329 Svar: 2.591
jun 2006
Følger: 45 Følgere: 45 Scootere: 5 Emner: 9 Svar: 97
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 1
sep 2003
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 61 Svar: 173
Derbi senda begrænsning!