{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
253 visninger | Oprettet:

Indstiling af am6 og mulig dårlig forbrænding {{forumTopicSubject}}

Hej SG

Jeg skriver, fordi jeg gerne vil høre, om nogle af jer har erfaring med lyden på den video, jeg har linket nedenfor. Det er en AM6-motor, hvor CDI’en er uden begrænsning, så den tager ca. 12.000 RPM i videoen.

Mit problem er, at den ryger ret meget og lugter kraftigt – så meget, at mit tøj lugter af røg efter kørsel (især på bagsiden). Jeg er derfor nysgerrig på, om I kan lytte til videoen og give jeres mening om lyden, og måske komme med forslag til, hvorfor den ryger så meget, selv når motoren er gennemvarm.

Video-link: https://youtube.com/shorts/hrxMpauKDq0

Min egen tanke er, at det kan skyldes en for fed blanding eller at olieblanderen giver for meget olie. Jeg har i øvrigt prøvet at justere på luftskruen, men den står lige nu helt i bund (spændt helt ind), hvilket måske gør blandingen endnu federe.

Mine spørgsmål er:
1. Kan det være karburatorindstilling, der gør den ryger så meget?
2. Kan det skyldes olieblanderen, der giver for meget olie?
3. Er der andre oplagte årsager, jeg bør tjekke?

Venlig hilsen
Marius

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker, montering af Fuga dobbelt afbryder 600 kr.
  • Male arbejde ca. 60 kvm 1.500 kr.
  • Rengøring af Tom lejlighed 1.220 kr.
  • Afhøvle og lakere gulv 4.900 kr.
  • Fjernelse af jord og sten 2.000 kr.
  • Fræsning af stubbe og rødder 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indstiling af am6 og mulig dårlig forbrænding
  • #1   29. sep 2025 Ok her er mit bud

Karburatorindstilling:
    kan sagtens være en del af forklaringen. Når luftskruen er helt i bund, kører du faktisk meget fed blanding. Normalt bør den stå 1–2 omgange ude og derefter finjusteres. Hvis den er i bund, får motoren for lidt luft og for meget benzin/olie, hvilket giver både røg, sod og lugt. Jeg ville starte med at sætte skruen korrekt og evt. tjekke hoveddyse, da den kan være for stor.

Olieblander:
    Hvis oliepumpen giver for meget, vil du få præcis de symptomer du beskriver: sort røg, sod i udstødningen og olielugt i tøjet. Nogle AM6-pumper giver ret rigeligt fra fabrikken. Du kan justere pumpen ved wiren på siden af motoren – markeringerne skal stå ud for hinanden, når gashåndtaget er i tomgang.

Andre ting at tjekke:

Stempelringe / kompression: Hvis de er slidte, kan der slippe olie forbi, og motoren vil ryge mere end normalt.
    Udstødningen: Hvis den er tilstoppet af olie/sod, kan det også forværre problemet. Nogle gange skal den brændes ren eller renses.
    Benzin/olietype: Billig 2T-olie eller forkert type olie kan give mere røg.

Ud fra din beskrivelse vil jeg først justere karburatoren tilbage til en normal indstilling og sikre, at oliepumpen står korrekt. Hvis den stadig ryger voldsomt, så tjek stempel og ringe.

• #2   30. sep 2025 Ok tak det tjekker jeg

• #3   30. sep 2025 Ny information når jeg skruer den bare en omgang ud har den problemer emd at holde sig Oliver når jeg skruer den ud så for den mere benzin så så skal jeg veld have mindre pilot og måske hovedpude ikke?

Kommentér på:
Indstiling af am6 og mulig dårlig forbrænding

Annonce