{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
406 visninger | Oprettet:

Tændrørs aflæsning??? Mager eller fed? {{forumTopicSubject}}

Hejsa SG
Er i gang med at prøve at indstille karburator ordenligt og mangler noget hjælp…
Dette er min opsætning og symptomer:)
I lukket - 1/4 syntes jeg den er ret fed man kan i hvertfald godt høre den ikke forbrænder benzinen særlig godt.
1/4-1/3 gas kører den skam meget fint dog hvis man holder gassen samme sted i 10-15 sekunder kan man godt mærke at den begynder at prutte/spytte lidt og når man leger med gassen kan man mærke den har en lille bitte smule fedme i bunden af sig
2/3-1/2 gas der kører den skam utrolig dejligt ikke rigtig nogrt at klage over der:)
1/2-fuld gas i starten af 1/2 gas kører den stadig virkelig dejligt men ved de sidste 25% gas cirka 3/4-3,6/4 føltes det som om den ikke har mere power i sig? Ikke lige som når den er alt for mager og poweren bare flatliner men den giver ikke særligt meget mere?…
Har indtil videre ramt 94 km/t det kan godt være grunden til jeg ikke har ramt højere er at jeg bare ikke har kørt langt nok med fuld gas, er ikke sikker:)?..

Opsætning på stalkeren
Stage6 mk2 racing Ø12 AC
Stage6 R/T 26mm karb 128 hovddyse 38 tomgangsdyse nål i 2. Hak luft skrue 1,63 gang ud
Polini Evo 11 udstødning
Italkit 1,4 før top
Doppler endurance krumtap Ø12
Stage6 double layer åbent luftfilter
Stage6 R/T vario 4,5g ruller
Malossi MHR blæserhjul
Malossi special kilerem
Polini evo 3 remskiver
Polini 3g kobling med blå polini koblingsfjedre strammet 1,5 gang
Stage6 wingcooler
Stage6 Hard trykfjeder


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tændrørs aflæsning??? Mager eller fed?
  • #1   9. aug Endnu et billed sf tændrør:) og tak på forhånd

    profilbillede
  • #2   9. aug

    profilbillede
  • #4   9. aug Interessant hvad gør det hvis mit tændrør er et nummer for koldt? Dette er mit tændrør og tændrørs hætte—->

    Tændrør: BR9EIX
    https://speedline.dk/p/taendror-ngk-2t-racing-br9eix

    Tændrørshætte

    https://speedline.dk/p/taendrorshaette-silicone-2t-rod
    Bare helt simpel en?..



  • #7   10. aug Vi starter forfra min ven …. Eftersom jeg fik min iPad igang er det nemmer at se tændrøret


    Jeg har lige kikket på min iPad nu med dit tændrør . Det er støre skærm end min Mobil skærm . Og ud fra hvad jeg ser , så tror jeg su har gjort det rigtig alligevel , Du bruger en 9 rør på dit setup . Og det ligner faktisk lidt nu at den varme grad passer …. Beklager selvfølgelig , men blev på din 9.
    Udefra hvad jeg ser .. Kunne det ligne lidt på dit tændrør at din indstilling evt er en smule for Mager.. Men inden jeg kan være helt sikker på dette , så fortæl lige hvor længe du har kørt med det tændrør som det er nu , fordi det ligner lidt tændrøret er på vej over i en anden slags udsende..

    Ud fra din tekst , skriver du noget med den kan sprutte lidt efter et antal sekunder,… prøve lige at gør dette her inden du begynder at indstille og skrue på luftskruen igen eller sætter andre hovede dyser i osv osv?
    Jeg kan nemlig se din Tomgangsdyse det er en størelse 38. .
    Fortæl lige hvad for størelser tomgamgsdyser du har .. fordi den må godt blive et nr støre eller det nr støre som kommer lige efter 38 i dit tomgangsdyse setup ..

    Så fortæl lige følgende..

    1) Hvor længe har du kørt med tændrøret som det er nu.
    2) Hvad for størelser tomgangsdyser har at vælge i mellem.


  • #8   10. aug Har kørt med det tændrør i cirka 2.5 måned nu men de første 2 måneder kørte jeg næsten kun med kvart gas da jeg ikke ville ødelægge mit nye cylinder så spurgte jeg en ven hvordan det hele så ud og han sagde jeg skulle bare ud og masse og give knallerten noget at leve af
    Så her det sidste halve måneds tid er hvor jeg er begyndt at køre med halv til fuld gas og hvor den er begyndt at lave den nye farve man kan se på spidsen af tændrøret:)
    Har skam ingen tomgangsdyser hverken mig eller nogle af drengene åbenbart;( tænkte over at bestille noglr der lige var et nummer større og nogle der er et par numre mindre?:)


  • #9   11. aug Okey … jammen så prøver du lige at sætte en Tomgamgsdyse i som er lidt støre ,
    Nu ved jeg ikke hvor mange Tomgangsdyser du har eller hvilken sæt osv . Men tag og monter den Tomgangsdyse størelse nr du har som kommer lige efter 38 af dem du har, Fordi ud fra de antal omgange som din Luftskrue er skruet ud , så tyder det lidt på at din Tomgangsdyse godt måtte være en smule støre , så i første omgang ville jeg nok prøve lige at monter en enkelt nr Støre Tomgamgs dyse… Dette tror jeg vil hjælpe en del på det hele ….



  • #10   11. aug Kan det ikke være tændingen? Kunne sagtens lyde som om at den tændingsbanker lidt, ud fra din beskrivelse?
    Dog lader det til, at din tænding står korrekt - Alt efter om det er den gamle eller nye model (Mener den nye skal stå 2,5 før top)

    Dog ved jeg at BP Tuning er specialist inden for karburatoropsætning, så at følge hans vejledning, er bestemt heller ikke dumt


  • #11   11. aug Tak BP og Kenneth, skaffer mig nogle større og mindre tomgangsdyser mår jeg får lidt mere mønt på lommen og tjekker også op på det med tændingen.

    Melder tilbage inden længe;)


  • #12   11. aug God arbejdslyst hehe.

    Hvordan er stelforbindelsen egentlig? Det kunne måske også godt give lidt af de problemer du har


  • #13   11. aug Bruge den stelledning der kom med italkit og den er satme solid så tror ikke det er noget med den smiley

  • #14   11. aug Er din karburator Brugt i grunden .. fordi jeg ved at nogen gange kan den være utæt ved choker de der R/T PWK modeller fordi det sætter skidt slam fra de sidste vinter opbevaringer …

    Så prøv lige at skil den af og rengør den i karburator spray og rengør den ordenligt , det ikke nok du bare puster ind i den et sted fra også de andre steder er lukket af , og så køre du lige en tur bag efter igen på din scooter og ser hvordan tændrøret så ser ud , og så vender du lige tilbage …..

    NU Ved jeg ikke om det er et problem , fordi jeg har selv brugt den varme måling som du gør med den her Røde temperatur måler omkring tændrøret, Men må indrømme at jeg er lidt i mod dem , fordi den gør faktisk det her at den rykker tændrøret ca 1-2mm længer væk fra stemplet af , og det kan også påvirke farmen lidt vil jeg tro , men det vil dog ikke påvirke selve motorens måde at virke på , Men jeg tror faktisk det kan trække ned i ydelsen , heldigvis ikke meget , Med mindre fjerner metal pakningen omkring tændrøret så den røde ring i stedet udgør sig som en pakning same tid … men om det vil være tæt ved jeg ikke ..


  • #15   12. aug Karburator er fuldt renset og det gjorde ik rigtig en forskel smiley og det med 1-2mm skal jeg så sætte den 1 mm tættere min tænding? 1,3 før top?

  • #16   12. aug Det skader aldrig at finjustere på tændingen en smule frem eller tilbage - Man kan ikke altid regne 100 % på manualerne. Jeg har selv kørt med Italkit på en motor med komplet Polini Evo, og der kørte den bedst med 1,55

    Dog tror jeg at jeg må bøje mig i støvet, og hoppe på BP's anvisninger - Jeg har lige læst lidt op på lektion, og der er nok størst sandsynlighed for, at det er justering af karburatoren.

    Som BP nævner (har ikke lige læst det hele) så burde en start nok være at prøve med tomgangsdysen, da den styre det du kalder for 1/4 gas - har du ikke en, kan en lille justering på luftskruen være aktuelt (den skal skrues lidt ud)

    Men i forhold til tændingen, hvis indstilling er lidt for lav (fx 1,2–1,4 i stedet for 1,5–1,6), så falder tændingen hurtigt i top, og du mister den sidste bid kraft, selvom blandingen er okay.

    Italkit falder ofte ca. 8–9° fra lav til høj rpm — så i top kan du måske ende nede på 6–7° BTDC, hvilket er for lavt til at brænde hele blandingen hurtigt nok, og derfor kan den i topenden som du skriver "flade lidt ud" Derfor skal du ikke give mindre fortænding (Gå ned på 1,3mm før top, men den skal buge mere fortænding og derfor gå modsat evt. starte med 1,5 mm før top




  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 91
    #17   13. aug Øjvind.

    Første fejl du begik, er at køre i så lang tid med kvart gas, det værste du kunne gøre, tilkørsel skal ske med almindelig kørsel, dog uden fuld gas med max omdrejninger, men aldrig med kvart gas i 2 måneder, det hele sider til og med af skørtet på stemplet, du får aldrig fuld effekt ud af det bagefter

    Dit tændrør viser du køre med for fed blanding, også udfra den belægning der er på elektroden, den skal være ren og grålig.

    At ændre på tomgangsdysen hjælper ikke, den virker som navnet siger, kun på tomgangen.
    Du dyser ned til du kan mærke og høre den ikke længere er glad for at tage gassen, og så går du en dyse op igen, måske to hvis elektroden er ovre i det lysegrå eller hvide, og køre en tur, alm kørsel, stopper og kikker på om farven er mørkegrå til grå, så passe dysen.


  • #19   13. aug Per H ,.

    Skal lige høre dig sige dette her igen …
    Siger du Tomgangsdysen KUN VIRKER motorens TOMGANG og ikke andet ,..


    Mig bekendt , så virker tomgangsdysen ikke Allene kun på tomgangen . Den har også en stor betydning på hvordan motorens gas Respons virker i det første fase når gas spjældet åbnes op. … Altså hvis den er for stor vil motoren reager langsommere , og hvis den er for lille så vil motoren Reager meget hurtig på gassen men vil have tændens til at gå lidt underlig ( Som han også selv beskriver den gør )

    Og det sidste du skriver med at han skal dyse ned til motoren ikke er glad for at tage gassen længer . Også gå 1 eller 2 nr mere op i dysen , alt efter elektrodens visning … er du klar over hvor lang tid han skal køre rundt for at finde frem til den korrekte elektrode farve,
    Med dette mener jeg så , i den tid han skal køre rundt for vente på elektrodens farve tilstand , Der kan motoren være i stor fare . specielt hvis han gør som du beskriver , ved at han skal dyse ned , Det lige netop derfor man gør dette at man dysen den for stor i starten , også går lidt ned “ SLUT “ du beskriver det stik modsat , og hvis så han køre med mellem gas eller lidt mindre , så det stor chance for at ens motor den sætter sæt efter 5min kørsel….
    Som jeg ser det er hans Hovededyse fint nok indstillet ,

    Og tilbage til det du siger med Tomgamgsdysen kun har indvirkning på selve tomgangen …..

    Hvordan ved man at ens Tomgangsdyse er alt for lille eller alt for stor. Det er ikke gas responsens jeg hentyder til her …


  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 91
    #20   13. aug Måske jeg fik skrevet det lidt kluntet.

    Det med at han skal køre alm kørsel er ment i tilkørselsperioden, ikke når han skal findes dyse størrelse, håber det får rettet op på dit spørgsmål, og forklarer mit skriv.

    Og ja, tomgangsdysens virkning er i tomgang og meget let gas, op til ca kvart gas,, og ja, lige i det brøkdel af et sekund man giver gas , så giver det også indvirkning på gas respons, fordi er den magert indstillet, så taber den "gassen" og man skal lukke lidt for luft skruen eller have en større tomgangsdysen i, så den får en federe blanding, men det har ingen indflydelse på fuld gas indstilling, og det jeg mener med det, er igen, at når vi snakker tændrør farve og indstilling af hovede dysen, så er alt omkring tomgangsdysen og tomgangsskruen irrelevant, da de KUN har virkning i tomgang og meget lidt gas, på det punkt har du ret, men fra kvart/halv gas og op, der er den uden indflydelse.


  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 91
    #21   13. aug Ps BP.

    Håber du er enig i, at en tilkørsel af en cylinder ikke må ske over så lang tid, og slet ikke uden at man får motoren op i en fornuftig arbejdstemperatur, en to takter vil sode det hele til hvis man køre så langsomt som med kvart gas som det højeste, jeg ved det er en generel og gammel skrøne der stadig lever i bedste velgående, til trods for den har været forsøgt afliver over mange år, i mine snart 40 år med motortuning og totakt race, har det aldrig været fremgangsmåde vi har brugt, fordi hvis en cylinder sætter sig, så er det kun fordi man enten har dyser den meget magert, eller man har alt for høj tænding så den tændings banker, hvilket man tydeligt kan høre hvis den ringer når man køre fuld gas.

    Og ps.

    Den mest smarte måde at indstille tomgangsdysen på, det er som det sidste når man har fundet hovede dysen og nål indstilling fra halv gas og op, da de har indflydelse på, hvor meget benzin, eller nærmere hvor lidt den skla have i tomgang, og så følger man min beskrivelse om, at man åbner eller lukker for luft justering, som en tomgangsskrue normalt er, til den fanger gassen som du også er inde på, det er helt essentielt at den ikke er for mager, da den ellers dør lige i det man giver gas, som du også skriver??


  • #23   14. aug Hej gutter så dyserne kommet:) jeg har sat en 40 tomgangs i i stedet for 38 og det føltes skam godt nok, den tager lidt flere omdrejninger i starten men den rykker ikke lige så pludseligt?? DOG har jeg et lille problem… når jeg er ude og
    Kører og bare lige skal have den varm nok så står den i tomgang i 40 - 60 sekunder og der rammer den 35 så tager jeg turen på en lille 2,5 km og efter cirka 300 meter for jeg skal lige ud af nabolaget inden jeg giver den rigtigt smæk så har den allerede ramt omkring de 60-65 grader??.. og det er med max 50-55 km/t og når jeg begynder at ramme 65 km/t stiger den til omkring 76 grader?? Det hele med varmen skete efter min udstødningspakning sprang, har sat en ny i, den er tæt så det ikke at den suger falsk luft derfra. Kunne det være pga der er et spor af olie/benzin uden på cylinderen? Eller er det måske luftfilter relateret?.. tror ikke det er tomgangsdysen for den gjorde det også inden jeg satte en større i??


  • #24   14. aug Bonus info! Min temp måler snittede lige et stykke af mit topstykke en lille bitte smule altså den havet lige kontakt og så da jeg rykkede den gik tempen fra 72 til 66 ret hurtigt cirka 10-15 sekunder?..

  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 91
    #25   14. aug Men er 75° et problem?

    Det eneste du stadig kan bruge som udgangspunkt er dit tændrør.

    Og som jeg har skrevet, så er tomgangsdysen uden virkning når du køre, den er kun til for at motoren kan gå i tomgang og tage gassen i starten.


  • #26   14. aug Det har du skam nok ret i :O, Det jeg ser som problem er at 75 grader er ret højt i så lav hastighed (I forhold til alle andre gange jeg har kørt med gas på), Det kan da sagtens være det er korrekt det med den temperatur jeg har oplevet og de gamle jeg har kørt med var forkert pga. det ved jeg sgu ik lige men et eller andet, måske var der en lille sprække ved min udstødning før hen som derved også kølet en smule? er ikke sikker...

    kører med cirka 2,7% olie i min benzin hvis det hjælper på noget?...


  • #27   14. aug En ting jeg glemte at oplyse var, at når jeg har startet den op og den lige står og jeg giver gas “booger” den det lyder lige som om at den ikke får nok eller får ALT for meget så skal jeg bare pille lidt ved håndtaget og så står den fint?..

  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 91
    #28   15. aug Første regl på en 2 takter, kom ALDRIG over 2% olie i, når vi kører race, både cart og 2 hjulet, så køre vi mellem1,5% til 1,75, alt efter hvad effekt motoren har, med de olier der findes idag, så er 2% over hvad moderne olie og motoren har brug for.

    Tilkørsel, et par timers almindelig kørsel, undgå fuld omdrejninger, men aldrig køre forsigtigt, motoren skal have arbejdstemperatur for at tolerancerne passer, ellers er fremtiden tabt effekt.

    Hvis du vil lave et hurtigt tjek om den får for meget eller for lidt blandning, så kan du gøre det ved at blænde lidt af indsugningen på luftfilteret af, tape eller andet som dækker eks 1/4 af hullet af, så får den lidt mere undertryk i og dermed suger lidt mere benzin, lig med federe blanding.

    Køre den dårligere, ja så får den i forvejen for meget, og du skruer lidt ud for luft skruen, ikkke nok, en mindre tomgangsdyse i, og start forfra med luft skruen et par omgange ud.


  • #29   15. aug Hvad så med mit varme problem hvad kunne det være?..

  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 91
    #30   15. aug Øjvind.

    Tja, men har du et varme problem?

    Fordi den med at læse en temperatur under ydersiden af et tændtør, ude i det fri, det er efter min mening, en smart gadget som ikke har nogen værdi for indstilling af blandning i din motor.

    Sorry to say, pil det af..


  • #31   15. aug Fair nok:) her er lige et billed af tændrøret nu med 40 tomgangsdyse… den er lige lovlig fed vil jeg mene

    Og ja det olie/benzin i bunden af bevindet smiley


    profilbillede
  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 91
    #32   15. aug Ja, det kommer aldrig til at køreed så meget sod på røret, tap det benzin af, og bland noget nyt, 1.75% højest 2%.

    Og igen, tomgangsdysen har intet med tændrørs farve at gøre, med mindre du da lade den stå og køre tomgang for at nyde lyden??.

    For at komme igang med at få den indstilling til at fungere, så start med at få den rigtige hoveddyse i.

    Så rens røret, det bedste er at du sætter det nyt i, måske du bør overveje et som ikke er så koldt, da du åbenlyst har problemer med at holde det rent.

    Ud og køre med høj belastning, nærmest "race" så du har varme på forbrændingen, stop straks, og ud med røret og se om det er mørkt, hvis det er, mindre dyse i, og sådan til den køre rent og røret har den rigtige grålige farve..

    SÅ kan du koncentrere dig om tomgangsdysen, og få den til at gå rent og tage gassen, fordi er hoveddysen forkert, så er der lang vej hjem med at tage gas og gå godt i tomgang .


Kommentér på:
Tændrørs aflæsning??? Mager eller fed?

Annonce