{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
254 visninger | Oprettet:

Tips til opsætning? {{forumTopicSubject}}

Hejsa SG
Er i gang med at renovere og indstille min stalker den kører skam fint nok men mangler lidt indstilling i vario og kobling dette er min opsætning

Mk2 Racing MkII
Stage6 r/t 26mm karburator
128 dyse, luftskrue 1,6-,7 gange ud
HTQ 14/39 gearing
Doppler endurance med Stage 6 lejer
Polini 3G kobling med stage6 koblingsklokke
Originale/std 3g koblings fjeder
rød trykfjeder
4,25g ruller
Stage6 r/t studs
Stage6 R/T oversize
Italkit
MHR kevlar/overrange rem
Polini evolution udstødning
Malossi VL11 membran
Quick gas 36mm/75

Har haft 4g ruller i førhen men det var lige lidt for let, så prøvet jeg 4,25 det bedre men skal nok op i 4,5g
Så tænkte jeg på kobling og har stadig originale 3g koblings fjeder i???!! Har bestilt de blå og tænker jeg skal justere dem til 1- 1,5 gang ud så de kobler på ved 8000-8500 omdr. der hvor mit mk2 har sit powerband?...
Tænker min røde trykfjeder er fin nok?..

Er der noget jeg har misset:))

Tak på forhånd SG og god sommer

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tips til opsætning?
  • #1   4. aug Hvad svarer din udstødning til af yasuni?

• #2   5. aug Jeg vil nok skyde på noget c21 der omkring ikke helt oppe ved 30 tror jeg så c21 er bedste bud smiley

• #3   5. aug Så ligger dit powerband en hel del højere end 8000 omdr.
    Nærmere 12000

• #4   5. aug Så må det vlre at den burde koble til der ved 8000 omdr. Og så være helt kobblet til ved de der 12000-13000 eller hva ???

• #5   5. aug Normalt sætter man den til at koble til lige under peak power, hvis man starter med fuld gas.
    Min nrg f.eks. ydede max power ved 8200 og launchede med 7500 en meter før den gik op til 8200 og blev der.
    Ville sætte din til måske 1000 omdr under det du sætter rullerne til den kører med af omdr. Så hvis den yder max ved 12300 omdr så havde jeg sat koblingen omkr de 11500

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Svar: 91
    #6   16. aug Man kan ikke køre med en tilkobling der ligger lige under peak power, det kan man simpelthen ikke køre med, den skal koble til noget lavere, man kan jo tydeligt mærke hvor udstødningen går i resonans, aka der hvor den virkelig tager fat i drejningsmoment, og det er selvfølgelig ud fra udstødningen primært der sætter tidspunkt for omdrejningspunktet.

Men et sted mellem 8 og 10.000 ind vil jeg mener er et godt udgangspunkt at starte.

• #7   16. aug Hvorfor ikke?
    Altså nu snakker jeg fuld gas fra 0 kmt.

https://youtu.be/IM8Y_snM9b8

Det ka man da sagtens?

https://youtube.com/shorts/r3LuozIgaPk

Vil du sætte igang stille og roligt så gir du den bare halv gas og så slynger koblingen ikke 100% ud, så den filer lidt mere og så kommer man igang fra 0kmt med lavere omdrejningstal og mindre hidsig acceleration.

Vi snakker en scooter med racing setup. Ikke en sportstunet eller standard knallert til hverdagskørsel i trafik

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

#8   17. aug Ja, man kan alt, men med mindre du skal køre dragrace, udelukkende, så giver det ikke den bedste kørsel at have tilkobling så tæt på grænsen, fordi det kræver at alt konstant bliver justeret for slid, rem, ruller, kobling osv.

Kørsel gennem sving med max omdrejninger er også utrolig krævende, der skal simpelthen være nogen tusinde omdrejninger at køre på.

• #9   17. aug Det er rullerne, ikke slyngkoblinfsfjedrene der bestemmer omdrejningstal i sving, og sliddet på rem og ruller.

Koblingen holder psykopat lang tid.

Hva vil det siger der ska være nogen tusind omdrejninger at køre på? smiley

Altså du kører kun max omdrejninger når du vil ha max power.
    Ligesom i en bil.
    Der er da ingen mening i den kun ska levere halv power når man giver fuld gas.

En scooter sænker jo selv omdrejningstallet når du vil ha mindre power.
    Giv halv gas fra 0 kmt og så sætter du igang med lavere omdrejninger og langsommere...

Altså jeg har kørt med lidt lavt tilkoblings rpm ved fuld gas når jeg har kørt sports tunet 70cc bykørsel med meget politi omkring og mange cykler på cykelstien man ikke vil genere med larm, og så ka det være en fordel at minimal gasgivning får scooteren til at bevæge sig uden den tager omdrejninger nok til at vække en baby i en barnevogn 1 meter fra en....

Men på en scooter med s6 racing mk2 er det ikke et hensyn.
    Den ska bare køre så stærkt som muligt.

Derfor, normal street race indstilling til et normalt street race setup.

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

#10   17. aug Ja rolig nu, jeg har kørt knallert og scooter før du blev født, og scooterrace, så jeg har helt styr på hvad som virker hvornår smiley

Og ja, en kobling holder længe, det var slet ikke problemet eller min pointe.

Det som du køre på, det er rullernes vægt, ikke koblingen, det er derfor jeg mener du har misforstået hvordan en optimal opsætning skal laves.

Det er RULLERNE du skal stille til at holde gearingen på max peak, ikke koblingen, se der er min pointe, og at du har blandet det op i en uhensigtsmæssig indstilling, og vil have koblingen til at være gearing.

Koblingen skal ikke koble til og fra hele tiden når du køre, det er derfor den skal lægges nogen få tusinde omdrejninger under din max effekt, så du har et fast og stabil tilkoblingspunkt..

Håber du forstår min hensigt, med at koblingen er ikke en gearing, eller en som skal koble fra hele tiden, du skal køre på gassen og have en stabil motorbremse og kobling, ellers ryger du på røv og albuer når du skal ud i et sving.

• #11   17. aug Slyngkoblingens rotationshastighed følger baghjulsakslens rotationshastighed.

Så den er fuldt tilkoblet mens du kører selvom du lukker helt for gassen og omdrejningstallet falder

Den kobler ikke fra når man kører. Kun når man kører langsomt.

Hvis din viden er fra 70erne så ka jeg godt forstå du er forvirret smiley

Som jeg skrev i nummer 5 skal koblingen indstilles til lidt under peak power.
    Ikke på peak power.
    Derfor jeg anbefalede at prøve ca 11500 hvis peak power er 12300.

Hvis han har kørt med 8500 tilkobling førhen ka det være han vil ha den lidt lavere end max attack indstillingen. Afhængig af kørselsbehov og personlig præference.

Så måske ned i 10500

Så vi er jo enige smiley

Eneste gang jeg har prøvet at koblingen slap mens jeg kørte var da stemplet satte sig med 90 kmt, omdrejningerne droppede HELT til nul. Men koblingen var stadig tilkoblet... så jeg skred, og skred, og skred, begyndte at slingre så meget at jeg ville have styrtet, hvis ikke koblingen endelig havde fået bremset baghjulet ned i lav nok fart til at koblingen slap klokken, med 70 kmt og baghjulet endelig begyndte at rotere igen så jeg fik greb og undgik et styrt med 70 kmt...

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

#13   18. aug Haha , ja du kan da godt forsøge at bruge lidt spot som argument.!

At man har mange års erfaring, gør kun at man har lært og prøvet så meget mere end dem de har færre års erfaring, sådan er det nu engang..

For sjov spurgte jeg ChatGPT, hvad der anbefales af tilkoblingspunkt, og tja, den kom også frem til at ca 2-3000 omdrejninger før den tager rigtig fat, tja, som sagt, nogle få tusinde omdrejninger før resonans punktet, men ja det hele afhænger af hvad temperament man har, og det helt specifikke formål...

"Et spørgsmål om tuning af scootere med 70 cc cylinder, de har et peak power point på ca 15.000 omdrejninger, hvad skrives der omkring tilkoblingspunkt, hvor mange omdrejninger anbefales det at den kobler til ved?

Godt spørgsmål ??

Når man tuner en scooter med 70 cc cylinder (typisk racing eller high-end setup), så er hele idéen at få variatoren, koblingen og udstødningen til at arbejde sammen med cylinderens powerband.

Hvis cylinderen først begynder at yde for alvor oppe omkring 12.000–15.000 rpm, så nytter det ikke noget at koblingen bider ved 5–6.000 omdr., for så falder motoren ud af resonansområdet, og den vil føles sløv i starten.

Det man oftest ser skrevet og anbefalet er:

Standard 50 cc / sport 70 cc ? tilkobling omkring 5.500–7.000 rpm.

Midrace 70 cc (powerband ca. 9.000–12.000 rpm) ? tilkobling 7.500–9.500 rpm.

High-end / racing 70 cc (powerband ca. 12.000–15.000 rpm) ? tilkobling 9.500–12.000 rpm, alt efter udstødning og variatoropsætning.

Altså:
    ?? Man sætter typisk koblingspunktet ca. 1.000–2.000 omdrejninger under det sted, hvor udstødningen/cylinderen virkelig “tager fat”. På den måde hopper scooteren direkte ind i powerband, når du giver gas.

Hvis din cylinder først leverer peak power ved 15.000, så vil det ofte give bedst acceleration at lade koblingen bide ved omkring 11.000–12.000 rpm – så er du allerede på vej ind i resonansen.

Vil du have, at jeg laver et eksempel på, hvordan man kan regne sig frem til det ud fra en cylinder’s effektkurve og udstødningens resonansområde?"

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

#14   18. aug Men ps.
    Du har ret i, at koblingen slipper lidt under den hastighed man har når den koblet til, eks. at selv med 13000 ind punkt hvis man har et af de vilde kit som man køre med i race, så vil hastigheden stadig være nede omkring 30-35 kmt, før de slipper igen, fordi den som du også er inde på, følger baghjulets hastighed.

Kommentér på:
Tips til opsætning?

Annonce