Mangler power - jog r {{forumTopicSubject}}
Hejsa! Jeg har prøvet at justere min vens Jog r, men den kører ikke helt som den skal.
Fra 0-20 km/t kører den rigtig godt – den tager mange omdrejninger og trækker godt fremad. Men efter 20 km/t mister den alt sin power og omdrejninger. Den kan stadig komme op på 70 km/t, men det tager rigtig lang tid.
Billedet viser, hvordan blæserhjulet ser ud. Det samme er sket på variatoren. Der blev ikke lavet noget afstand bag variatoren, før jeg fik den i mine hænder. Jeg tænker, det kunne være derfor den køre slapt efter 20km/t
Opsætning:
- DR 50
- Polini 17,5 (88 dyse, nål i midten, luftskruen skruet ud 1 omgang)
- Malossi Multivario med blæserhjul (4,95 grams ruller, har også prøvet med 5,5 g)
- Malossi kilderem
- Polini 3g med Malossi koblingsklokke (gul trykfjeder, blå trimfjedre)
- 0,80 mm afstand mellem variatoren og blæserhjulet
sep 2024
Følger: 12 Følgere: 60 Emner: 18 Svar: 23
apr 2024
Følgere: 183 Emner: 28 Svar: 111
Hejsa, tak for svaret.
Det er en standard tænding, så der er ikke meget justering jeg kan gøre.
Tændrøret er helt nyt, og afstanden mellem pickupen og klokken er sat til 0,70. Tændrøret gnister, når stemplet er i toppen, og gnisten er rimelig stærk.
Før jeg indstillede/fikset den kørte den rigtig dårligt. Den kom kun op på maks 50 km/t og havde det generalt hårdt med at køre.
Kunne det være, at når variatoren og blæserhjulet skubber ind mod hinanden for at presse remmen op, kan remmen ikke få et ordentligt greb, fordi overfladen på varioatoren og blæserhjulet ikke er i god stand? Prøv at se det billed jeg har sat ind
feb 2012
Følger: 24 Følgere: 32 Scootere: 4 Emner: 50 Svar: 701
feb 2012
apr 2024
Har en ekstra std variator og blæserhjul. Prøver lige at smæk dem på imorgen.
Jeg er 99% sikker på, at de blå trim til polinis 3g er de hårdeste de laver.
feb 2012
apr 2024
Remmen er næsten ny, og de blå trim er kun spændt 2,5 ud.
Det var sku variatoren og blæserhjulet. Jeg fandt en gammel Malossi Multivario og et Malossi blæserhjul, som jeg fik monteret med en mindre bøsning.
Nu trækker den lige præcis som den skal og mangler ikke power eller omdrejninger efter 20km/t. Min kammerat køber en helt ny OR Multivario og blæserhjul.
Ellers tak for hjælpen
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 146 Scootere: 1 Emner: 79 Svar: 1.496
jul 2011
Er det standart remskive han bruger i bag
jul 2011
apr 2024
Jov det er en standart remskive, da det er en 50 kubik.
Det kunne godt være. Efter jeg skiftede hans variator og blæserhjul, med mit gamle kørte den meget bedre og den kunne holde omdrejninger og power efter de 15-20km/t. Jeg kan dog stadig mærke, at der er lidt mere at komme efter. Men det er jo trods alt en 50 kubik så jeg er ikke 100% sikker.
I starten mistænkte jeg også remmenskiven. Jeg har skiftet styrlejerne og smurt hele remskiven med nyt fedt.
jul 2011
https://speedline.dk/yamaha-aerox-foer-2003/remskiver/p/remskiver-top-performances-torque-converter-s-t-9923030
Du kan sagtens bruge en stadardt remskive , men det ændre ikke på den måde måde den pludselig for den her åbning på , hvis du skiller hans remskive af og kikker på de der løbegange som er i remskiven , så lige mærke til når remskiven er i lukket position så er lidt under halvdelen løbegangens gang den samme ( fra 00kmt til ca 20kmt ) men så lige pludlig ændres gangen nærmest som om løbegangen den faktisk falder fra 20kmt ) , også forbliver den sådan til topfarten ( Din topfart ) lige der hvor gangen falder som jeg skrev , og fra det sted hvor du kan se på remskivens løbegang ændres drastisk , det er fra det sted du oplever din motor ( 20kmt ). Bliver meget død i optræk helt op til topfarten , eller faktisk omkring 50-55kmt begynder motor at lyde som om den for mere og mere effekt igen ….
Hvis jeg var dig ville jeg gøre følgende ..
Sæt to shims skiver mellem vario og blæsehjul .
Malossi Gul trykfjeder …
Polini 3G kobling med Blå trimfjeder , spænd ud til godt max ,,,, fordi Evo koblings trimfjeder er i sig selv meget slappe i forhold til stage6 R/T Røde fjeder og Malossi Delta trimfjeder de Sorte ,, .. r/t og Malossi trim fjeder når de spændt ud til max , så er de på omkring 9500-10000Rpm
Dine blå trimfjeder fra Polini af er omkring 8500RPM ca
Derfor spænd dem til max
Også bruger du Mellem 3.5gr og 4.5gr Ruller …
apr 2024
Nåååh, ja for helvede. Jeg ved godt, hvad du mener. Man behøver jo heller ikke at købe en helt ny remskive, man kan sagtens bare skifte den yderste del ud med en, der har de lige kanaler.
Jeg har bare aldrig oplevet, at det har været et stort problem på de andre maskiner, jeg har lavet. Jeg lavede for nylig en gammel Zip med Streetrace 70cc, og den trækker virkelig godt med standard remskiver. Jeg har også lavet en Jog med DR 70cc, og den kørte også super godt med standard remskiver.
Jeg må prøve mig frem. Jeg ved, at min Speedfighter har de rette kanaler, så jeg kan lige prøve at bytte remskiverne rundt i morgen.
Der er allerede Malossi gul trykfjeder i. Jeg har også rykket fra 4 shims til 2, da bøsningen var alt for lang før. Han synes selv optrækket er rigtig fint, og det synes jeg også. Jeg tror jeg beholder den justeret på 2,5, men ellers tak for forslaget.
jul 2011
Du skal huske med en Zip der er remskiven også generelt størelse end minarelle remskive fra stadart af..
Og ja hvis optrækket er fint nu bortset fra det her med død punktet , så det bare skifte den Remskive, så vil du oplever samme optræk helt op til Topfarten….
Det er som regl altid lidt forskel de Standarte remskive , med hvordan de opfør sig på den motor de sætter , fordi sjovt nok så sker det faktisk tit at de folk der kører med lovlig cylinderen og alle begrænsninger fjernet , at hvis de vælger at lave en fin og sund servicering selv ,? “ Du ved nok Gearolie skift - tændrør skiftet - stempelringe skifte og pakninger osv osv , , samt alle dele rengjort , osv , så når det hele er samlet igen motor starter kanon fin alt er i det bedste kvalitet , MEN optrækket bliver pludselig underlig fra 15-20kmt af op til ca 40-50kmt hvor den så stille begynder at bliver sig selv igen op til og med Max Topfart …. Og det selv om de bruger samme ruller - trykfjeder og trimfjeder osv osv ….. De tænder slet ikke over det fordi motor har fået lidt mere effekt igen fordi motoren kan hurtiger nå den del af remskiven som er dødpunktet, i forhold til før hvor motoren var langsomer til dødpunktet , og hvis den rammer dødpunktet langsom så føles det knap så slemt , men hvis det mere effekt så river den lige frem kileremmen frem til det dødpunkt , også oplever man for alvor det lorte punkt …. Og det nok det som er blevet problemet for den motor du arbejder på, ikke fordi du har skiftet stempelringe eller noget m men mere fordi du har fundet frem til at kunne udnytte det effekt i motor mere effektivt , via trimfjeder - trykfjeder - Lidt vario indstillinger osv. … også er det at dødpunktet nåes meget hurtiger end hidtil også da motoren så bare forsætter ud over det dødepunkt , jammen så er det Man oplever optrækket føles som en stor katastrofe , selv om det enlig kun er den ene lille ting som gør det hele ….
Mangler power - jog r