395 visninger
|
Oprettet:
Begrænset cdi? {{forumTopicSubject}}
Hej
Min jog r køre ikke med særlig mange omdrejninger. jeg har lige skiftet kobling (malossi fly), gul malossi trykfjeder og grønne malossi trimfjedre.
Kan cdi begrænse så den kun køre cirka 48 km/t eller begrænser den hvor mange omdrejninger den kører med. Og kan det være den jeg skal have skiftet til en ubegrænset.
Ved ikke om det har noget at sige men den er fra 2010.
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Men men men
Kan du få den til at stige i RPM når du køre ned af en steg bakke …
Hvis den stiger over 400 RPM så er det ikke din CDi
Hvis den på ingen måde vil over de RPM den tager på lige vej når du køre ned af bakken
Så er din CDi låst til et bestemt RPM antal …..
Men hvis du stadig oplever at den ikke stiger i RPM selv om du har skiftet kopling og tryk - Trimfjeder osv. så havde jeg uden tvivl skiftet CDi ud til en Ubegrænset , Dette havde jeg nu alligevel gjort som det absolute først når jeg begynder at skulle Tune min 2T motor ….
Hvis du viste hvor mange jeg har set køre med begrænset CDI og Malossi Sport 70cc , som selvfølgelig også trækker godt med begrænset CDi , mens farten blev en smule højere , fordi dens RPM blev mere Effekt messig stærker til at trække vario op mere fart med de antal RPM den kunne tage , Også efter den her CDI blev skiftet ud så var næsten som om motor var bygget på ny igen for dem …
Dog skal jeg huske at sige det også kan snyde lidt med de CDI systemmer , men i dit tilfælde er jeg sikker på en ubegrænset cdi vil låse din motor op for at kunne tage mere RPM , jeg mener nemlig fra 2010 og frem der blev RPM i std CDi”r sat en smule længer ned i RPM så motor blev lidt mindre i dens RPM antal
Kan det passe din motors RPM antal ligger under 10300 RPM
( Jeg kan tage fejl her )
mar 2025
Følger: 12 Følgere: 57 Emner: 9 Svar: 23
jul 2011
Lad mig gætte lidt her nu …. du køre med Standart Remskive ? gør du ikke .. Men hvis det er fordi du oplever den stiger i RPM som den skal når du starter af og så ca få sekunder sener så falder den meget så optrækket bliver påvirker og meget langsom op til den Topfart du har pt…
Derfor skifter du alligevel din CDi ud til en ubegrænset … fordi den kan være skyld i topfarten ikke er højre fordi Dine RPM er låst til et bestemt antal
jul 2011
mar 2025
Den mangler 5mm for at gå helt ud. Men ville den ikke stadig tage flere omdrejninger eller hvad?
Og hville den tage flere omdrejninger vis den kørte helt ud på variatoren
jul 2011
mar 2025
https://speedline.dk/p/variator-rms-standard-s-rms-163810010
Ville den her vario være for dårlig. Jeg har jo Std cyllender. Tror du ikke det ville holde fint.
jul 2011
jul 2011
Taler vi om hvordan vi fjerner den 5mm kant du har eller hvordan , fordi det noget helt andet du skal gøre der
mar 2025
Men jeg så en med samme problem som jeg, hvor den kørte med lave omdrejninger og det var hans vario der var slidt
Men forstår ikke helt at den har nogen betydning på omdrejninger og power
Her er et billed af min
mar 2025
jul 2011
Din vario har som sådan ikke betydning på RPM , også alligevel fordi
Sætter du meget lette ruller i din vario så tager den enorm mange RPM fra starten af uden at fartens som sådan rigtig stiger og sætter du alt for for tunge Ruller så kan den ikke stige RPM med det samme som da de var for lette , MEN du kan hvis du køre længe nok med gassen i bund og lidt medvind , stille og rolig komme mere og mere op i farten hvor din RPM stiger sammetid og så til sidst når den er på topfartens max , så tager den også næsten de samme RPM som hvis den var rigtig indstillet … og det er derfor man sætter en mellem tung let/tung ruller i vario , for ligesom at have masse RPM i start fasen så motoren er oppe i RPM hvor den laver HK så motoren er stæk nok til at trække hele læsset af sted , og for at for at man så kommer afsted med en okey optræk med smule uændret RPM helt op til topfarten , så er det at sætter en mellem tunge ruller i vario ..
når jeg har kunde som kommer og Beder mig få se hans Scooter igennem for fejl fordi optrækket er meget dårligt selv om der 70cc Sport og ubegrænset CdI - Malossi membran og studs - 21mm karbruator osv osv osv altså du ved hele motoren er stortset bygget op i sports dele ( Hverdags kørsel ) dog alm tænding ….. Hvis så jeg bliver bed om at finde fejlen , og få indstillet karburator , så ser jeg typisk disse fejl her som faktisk kun er 3 små ting som i selv ikke betyder så meget , men hvis en af de fejl er tilstede sammen med en af de andre to fejl så betyder det meget,.. de fejl jeg ser er typisk Trykfjeder der er for stram / slap
Ruller er tunge / lette eller shims Skive mangler eller alt for mange.
Altså hvis trykfjeder er for slap og Rullerne er præcis som de skal være men for mange shims skriver , så for for du okey start men RPM vil stige en smule for meget i forhold til den Fart du køre , plus topfarten er en del mindre end hidtil .
Hvis så du fjerner shims skriverne så det stemmer med antallet , så for du pludselig en helt andre optræk plus den nu tager en del mindre RPM fra starten af og RPM er en del mindre end hvad det normal skal være til den Fart du kørt med , og så er det folk begår den fejl at de nu tror det er Trykfjeder der galt ,med ? Og der ser du hvor meget rod det kan komme ud af tre enkelte små forkerte indstillinger hvis bare en af de indstillinger dukker op mens en af de andre er stede så kommer bøvlen , og teoretisk for at få det til at køre ordenligt efter shims skriverne er indstillet korekt , var faktisk bare at
Tage rullerne ud og sætte nogen i som ville så ville passe til trykfjederens styrke , , jeg siger ikke optrækket og topfarten er perfekt pågrund af denne indstilling , men det havde været en hel del nemmer at holde styr på .. og det så der du kan se Rullerne alligevel bestemmer en lille smule over hvor mange RPM ens motor kan tage …. Men så igen hvis du så sætter en strammer trykfjeder i , jammen så for du pludselig igen ændret RPM …
Du skal faktisk se dit system CVT system ( Vario - Ramskiven osv osv ) lidt ala som gear systemmet på en bil.
Din Vario & Ruller = Gear stangen 1-2-3-4 -5 (nogen kalder det Million gear )
Remskiven og trykfjeder = Selveste gearkassen transmissionen
og begge de dele kan i sig selv ændre på din motors RPM ,
Men det for det meste altid Rullerne som bestemmer RPM og trykfjeder som bestemmer der Hvor hurtig remskiven skal åbne sig op så kileremmen kan glide ned for så at stille kunne stige i Farten helt op til Max topfart.
——————Angånde din emne svar #10 ———————
Så skal du huske din motor eller generelt Alle motor , skal først have opbygget Nok Power
( HK ) før de kan begynde at køre , en bil eks hvis den står i første Gear og koplingen er trykket ned og uden at rør gassen , hvis du slipper koplingen med et smæld , så går bilen ud , og det sker fordi bilen motor ikke har bygge nok Power ( HK ) op for kunne starte af , men giver du gas så den stiger op til masse RPM og slipper koplingen med et smæld , så sætter den hjulene rundt uden at gå i stå, det fordi motoren så har opbygget power nok måske også for meget power , som man så reguler ved at give mindre gas ( mindre RPM )
Som så i dit tilfælde bare bare er Ruller som passer til trykfjederen så din motoren stiger nok i RPM så den har opbygget nok power til starte af med godt optræk…
Og en Vario som er slidt kan have den betydning at selve skålen bliver mere tyndslidt
Du ved selve kanten som kileremmen køre op og ned af , hvis den slides meget , jammen så er det pludselig opstået en støre afstand mellem variokanten og blæsehjulet , , det kan betyde at kileremmen mister grebet desto længer op den kommer da vario er kurvet ,
Og det så betyde at den faktisk stiger mere i RPM end hvad der normal,ville passe til topfarten fordi , motoren stille og rolig over langgggg tid mister kontakten med Remskiven i bag , fordi kilerem ikke kan få fat i vario og ordenligt , i mange tilfælde kan det også være ens Kilerem som er slidt men så sker det også det at den kan gå dårlig på toppen , fordi kileremmen bogstaveligt talt ligger helt ned i den del af remskiven hvor sen normal ikke skal , og de Extreme tilfælder , bliver kileremmen nede i remskivem når du holder stille ,men så går går scooteren ud på måde som havde den gear . Og er det hele ufattelig slidt på din scooter , så tro det eller ej , så kan du komme ud for at du kan løbe den i gang , Men det som regl kun mens det hele er over dreven Varm…
Du skriver så også noget med efter de ord med ( den for mere Power) at og jeg citer
( Og bliver ved med at trække op. ) ved ikke helt hvad du mener her , men hvis du tænker på om den vil mere og mere power ( HK ) desto mere den stiger i RPM så er svaret ja , men de HK ophøre selvfølgelig ved et bestemt antal RPM , alt efter hvilket cylinder der monteret… hvis du sætter strammer trimfjeder i koblingen så kan den også stige i RPM enda med for tunge ruller og stram trykfjeder , og det fordi hvis trimfjederne er stramme nok til at holde bakkerne tilbage så de ikke for kontakt på skålen , så har motoren ikke nogen kontakt på baghjulet ( ingen modstand ) før bakkerne slår ud i skålen men så falder RPM straks , og koblingskålen bliver meget varm samt bakkerne Slides hurtig væk så det selvfølgelig dum ting at gøre, det for meget også derfor jeg altid sætter trimfjeder i koblingen som det sidse fordi den funktion de har er en funktion helt for sig selv , altså de kan ikke påvirke dine ruller eller trykfjeder , de kan kun påvirkes til hvornår de skal slippe bakkerne løs og ud i koblingskålen for så at baghjulet begynder at trille…
Du som regl aldrig i tvil hvis dine trimfjeder er alt alt alt for stramme eller slappe..
Alt for stramme = Grim lugt - koblingskålen ændre farve til blålig - masse sort støv i skålen.
Alt for slappe = selv om du holder i Tomgamgs så mærkes trækkes stadig i baghulet.
Mange oplever også det her at de har kørt lovlig på deres scooter i nogen år også beslutter de sig for at fjerne skiverne alle steder , og så oplever de en optræk som aldrig før samt topfart det hele er virker bare uden de storset har gjort andet endnat fjerne begrænsningerne alle steder … de oplever optrækket er vildt og topfarten er mega fint . Så en dag beslutter de sig for kun at lave service som omhandler de rengør vario og koblings skål samt remskiven de starter op og køre også det hele blevet en smule bedre faktisk , så beslutter vedkommen sig måske for at lave en service som er lidt mere teknisk på helt stadarte Motor med 50cc cylinder , så som at skifte stempelringe og nål leje og rengøre udstødnings kanalen hvis det trænger og skifte tændrør samt nye pakninger og samle det hele igen .. Og det så her det lidt underlige begynder og hvor ,mange tror de har begået fejl og begynder at indstille i øst og vest og lige meget hvad de gør så er optrækket helt forkert og motoren føles pludselig meget mere slidt end før.
Det de nu udsættes for er optrækket er kanon med fra ca 20kmt - 25kmt så bliver den enorm træls og langsom faktisk som om de stempelringe næsten kun have været mere slidt end de gamle, og den del som sørger for at alt det trælse lige med et begyndte at komme frem , Den del som er skyld i det er Remskiven , fordi da motoren havde de gamle stempelringe monteret der havde motoren over flere års kørsel mistet en del af dens power ( HK ) og det havde den betydning at motorens RPM passer præcis til resten af setuppet hvor den ikke havde nok power til at sætte sving i alt så remskiven ikke blev åbnet op så hurtig igen , og fordi den blev åbnet op en smule langsommere hele vejen til fuld possition så mærkes den her træls ting som alle næsten alle standarte remskiver har og det er når motoren ca kommer til de her 20kmt - 25kmt så de løbegange som remskiven har ændre pludselig stigning hvor de i stedet for at have en bestemt stignings grad i løbegangen så på lovlig har de mere eller mindre 2 forskellige grader som er meget forskelligt , og med dette her mener jeg så at det også tit kan forveksles med at ens ruller er for tunge eller trykfjeder er helt forkert , og man kan selvfølgelig godt indstille det så godt at man næsten ikke kan mærker den træls ting std remskiver har , men det sker så tit med at hvis man ikke kan mærke den træls ting i remskiven så kræver det at rullerne er en lille bitte smule lette , men det ødelægger så optrækket lidt og ellers så kan man sætte lidt tunger ruller i Varioen og en trykfjeder som evt passer til den type vægt , Men så er det man kan komme ud for at topfarten er en del mindre end med de gamle slidte Stempelringe. Det jeg prøver at sige med alt dette her er at det ikke Allene kun behøver betyde ens vario er slidt… men for afslutte den lange besked , hvilket jeg undskylder for mange gange , så har jeg det bare best med at fortælle hele virkegangen fordi mange pludselig kan sammenlige deres problem med det jeg skriver , og ved at føre dette , så det ikke så vigtig om jeg har læst eller forstået din besked rigtig (-: , fordi bare du bliver hjulpet igennem dit spørgmål og svar så hele dette her skriveri det værd …
Jeg vil alligevel lige spørge dig igen .
Er dit Problem det her med at når du starter af ( optræk ) så den kan fin nok og så lige pludselig begynder din scooter at miste power HK også ca et godt stykke op i farten begynder den at få sin styrke igen ….. eller du ved den begynder at tage RPM igen som normal skal gøre…
Var det måske sådan du mente det …. Ellers hvis ikke … så prøv lige før du trykker send at læs din besked igennem så det ikke sker de misforståelser med hvor du mener power og så skriver pauser i stedet for , he he
Jeg siger ikke jeg er et Hak bedre , men det er dig min ven
Begrænset cdi?