257 visninger
|
Oprettet:
Breddere udstødningsport. {{forumTopicSubject}}
Har en Testa rossa 70cc cylinder til mina. Lige nu er udstødningsporten 42,5 bred, jeg rykker den op til 44,4, hvor meget kortere skal udstødningen blive?
Som regl, laver man udstødningen kortere når man laver udstødningsporten breddere. Hvordan regner man det ud`?
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.916
Hæver du derimod porten ændre du på åbningstiden og kan så risikere du skal ændre resonansen i udstødningen.
Hvad er dit mål?
apr 2024
Følgere: 209 Emner: 27 Svar: 108
Målet er høj blowby, og nogle stor udstødningsporte. Tænker jeg ville sidde imellem 20-22 heste. Den skal ikke blive brugt til sprint eller race.
Udstødningsport breddte: 45 (FRA 42,5)
Toppen af udstødningsportten til toppen af boret: 18 (FRA 19,6. Udstødningsporten bliver løftet 1,6)
Det bliver selvfølgelig målet på et gradhjul, og evt lavet en skablon. Skyldkanaler og "indsugning" er ikke 100% bestemt endnu.
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.916
Og hvis du løfter udstødningsporten øger du blowdown durationen (udstødningsportens åbningstid, før transfer portene åbner) hvis du også hæver transfer portene mister du blowdown duration igen.
Hvis du gør udstødningsporten bredere øger du blowdown arealet.
Men ja, få målt det hele ud med et gradehjul, så du ved præcis hvad du går fra, og hvad dit mål er.
Hver enkel ændring du laver kan have effekt på andre ting.
Eks. Hvis du hæve udstødningsporten, sænker du kompressionen, fordi kompression først sker når stemplet har passeret toppen af udstødningsporten.
Det kræver rigtig mange test, for at finde ud af, hvad den optimale portning er for netop din maskine.
Men læs two-stroke performance af A. Graham Bell. Fantastisk stykke literatur for 2takt tunere
feb 2012
Følger: 25 Følgere: 35 Scootere: 4 Emner: 50 Svar: 805
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.916
feb 2012
Følger: 25 Følgere: 35 Scootere: 4 Emner: 50 Svar: 805
Breddere udstødningsport.