{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
270 visninger | Oprettet:

Hjælp til indstilling af vario {{forumTopicSubject}}

Hej har den her opsætning på min zip og den kører cirka 85 men går ikke helt ud på vario? Har ikke sat trykfjederen fra hispeed kittet i og ville det gøre noget? Og hvad kan jeg ellers gøre
Ved godt den er dyset lidt høj men har sgu ik nogen dyser liggende og den kører fint og firtakter ikke smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til indstilling af vario
  • #1   25. maj Har du prøvet lidt tungere ruller

  • Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    apr 2024

    Følger: 12 Emner: 5 Svar: 13
    #2   25. maj Nej ville det hjælpe jeg har bare de ruller i som fulgte med til hi speed variatoren og det burde jo passe sammen men kan være jeg skal prøve nogen tungere ruller så

  • #3   25. maj Jeg har plejet at køre Ca 7 grams ruller på hiper med gg og 70 sport på.

    Men du ka ikke regne med de ruller der er med passer. De passer kun til et omdrejningstal. Så du må indstille rullevægt som man plejer når man tuner scooter.


  • #4   25. maj Skift din elendige udstødning, som det første.

  • Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    apr 2024

    Følger: 12 Emner: 5 Svar: 13
    #5   26. maj Scooter tech guy hvad mener du? Gg er da fint til dr70 eller er jeg helt væk? Den passer jo til både 50 og 70cc står der og dr er et rimeligt sløvt 70cc kit i forhold til så meget andet

  • #6   26. maj Han hater lidt på gg nogen gange, fordi folk engang troede det var gude udstødningen over dem alle smiley

  • Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    apr 2024

    Følger: 12 Emner: 5 Svar: 13
    #7   27. maj Nå jaja men den er da fin til dr70cc ik ogs?

  • #8   27. maj Den yder ca på niveau med andre standardlignende udstøsdninger der har begrænsing i man ka fjerne.

    Gianelli go/technigas silent pro/stage6 street/yasuni eco/sito plus (den lille).

    Det er verdens mest populære street level tuning setup af en grund.
    70 støbejern
    En 17,5-21 mm karburator
    En afdroslet standardtype udstødning.
    Måske en vario.
    Men ellers thats it.

    Næste level er at sætte en sports udstødning på, som s.t.g. siger.
    F.eks. yasuni r.

    Men altså vil sige få den indstillet ordentligt med rullevægt og dyse og få tjekket at remmen ikke er nedslidt og få skiftet gearolie osv.

    Det er altafgørende. Du ka ha verdens stærkeste motor, men er den indstillet af en blind analfabet uden fingre og vedligeholdt af en død statue, så er den langsommere end selv verdens langsommeste knallert som er bare nogenlunde indstillet...

    Hvis du tuner den mere og igen ikke orker at få det gjort ordentligt, så holder det ikke ret længe og så ender du med at bruge 10x så lang tid på at rette dine fejl, istedet for den 1/10ende del tid du burde ha brugt på at få den indstillet og serviceret som de skál jf. Manualen, og især når de tunes skal de serviceres for ikke at ende i småtmetal containeren sammen med alle de andre konfi knallerter smiley


  • #9   28. maj Den gang Gianelli Go kom frem på markedet, der blev den solgt under det slogan, at man kunne montere den og køre med samme ruller, dyse osv og få ekstra fart.
    Det var set ud fra de scootere der kørte ved Middelhavet.
    Det er i bund og grund en 50 ccm udstødning, som giver lidt ekstra.
    Nu er de originale udstødninger virkelig meget begrænsede, så nu giver den endnu mere, sammenlignet med dem.
    Men det ændrer ikke på at det er en fesen 50 cc udstødning.

    Hvis du går ALLE udstødninger igennem og finder den der yder bedst på den absolut svageste 70 ccm cylinder ( nok Polini Sport 46mm ), så vil det være den mindste 70 ccm udstødning der findes. Den skal samtidig give en pæn kurve på rullefeltet.
    Alle andre udstødninger under denne vil være til 50 ccm.
    Og her finder du nok en Yasuni R eller Yasuni C10.
    GG ligger langt langt nede i rækken.


  • Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    apr 2024

    Følger: 12 Emner: 5 Svar: 13
    #10   28. maj Okay tænker jeg beholder gg for nu og så ka jeg altid opgradere til en yasuni r/c10 da jeg har en 21mm karburator på jo, og så fokuserer jeg lige på at indstille vario ordentligt og det næste jeg køber bliver nok noget studs og membran for det jeg har i nu er komplet thansen indsugning og er sku ik sikker på hvor længe det holder

  • Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    apr 2024

    Følger: 12 Emner: 5 Svar: 13
    #11   28. maj Std tap ka godt holde til hvis der kommer yasuni r/c10 på ik? For den tager jo nogen flere omdrejninger men piaggio tap er også rimelig kraftig

  • #12   28. maj Piaggio holder til det meste.

  • #13   28. maj et gg er lort til topfart prøvede engang med et gg til stage 6 racing mk2 og racer tænding kom ikke en dag over 95 lige ud smiley efter gps ikke speedo

  • #14   28. maj Det her forklarer hvorfor gg på s6 racing mk2 er som det er smiley
    https://www.msp-tuning.dk/udstodningstest
    Std udstødning på racing cylle er jaaaaa. Det er udstødningen der dominerer mest hvordan motoren vil køre.
    Derefter ska cyllen bare ku fylde udstødningen op, og ka rykke lidt på kurven op eller ned i omdrejninger alt efter hvor lavt eller højt portet den er.
    Men formen på kurven og dens tendens til at være bedst med en bestemt cylle forbliver domineret af udstødningen
    Læs mere på den her sides blogs for uddybende info om valg af setup
    https://www.pedparts.co.uk/blog/sports-exhaust-testing-50cc-and-70cc-sports-mopeds-part-one


    profilbillede
  • #15   28. maj Hiper ka lige akkurat godt holde til det helt store sport tun.
    Så jo yasuni c10, dr 70 og en hiper motor er like a match made in heaven


  • Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    apr 2024

    Følger: 12 Emner: 5 Svar: 13
    #16   28. maj Okay ja det er en tydelig forskel der er på gg og så mere performance udstødninger, lige nu er det også kun til hverdagsbrug men man kunne da helt klart overveje at skifte til yasuni r eller c10 nu hvor jeg har set det eksempel, også selvom det var på mk2 racing og ikke et dr racing smiley

  • Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    apr 2024

    Følger: 12 Emner: 5 Svar: 13
    #17   28. maj Men er det ikke noget med at hvis den kun mangler sådan 5mm på det sidste stykke af variatoren at det vil kunne gi sådan 5-6kmt mere på toppen hvis man får den til at køre helt ud

  • #18   29. maj I teorien jo, men det er lidt raketvidenskab at få den derud mht beregning af bredde på remmen osv.

    Det er slet ikke alle maskiner der er beregnet til at udnytte vario 100%

    Det er langt vigtigere at den kommer i bund mellem bagerste remskiver, end at den kommer i top foran på varioen.
    5mm manglende på vario gir måske 5 kmt.
    Men 3mm bagpå kan gi 10-15 kmt.

    Derfor er tun remme som regel en anelse bredere og en a anelse KORTERE end std rem.
    Fordi vario trækker remmen ud til den går max på vario, og så skal den bare HELT i bund bagpå.

    Varioens udnyttelse er lidt ligegyldig i den sammenhæng, sammenlignet med bagerste remskives aka torque driverens udnyttelse


  • Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    apr 2024

    Følger: 12 Emner: 5 Svar: 13
    #19   29. maj Ah okay tak, hvordan kan jeg så sikre mig den kommer helt i bund i remskiverne?

  • #20   29. maj Mjaa køb en rem der er udviklet til std variosystem, som er produceret af en fabrikant der har absurd mange ingeniører og helt vildt meget erfaring med sport tun og racing.
    F.eks. malossi el. Stage6. Eller polini.

    Jeg ved af erfaring at malossis special belts er super i std vario system.
    Så ska det være et andet mærke så ska den gerne være ca samme størrelse som malossis special belt.

    Så er der tusch testen.
    Tegn en steg fra yderst til inderst på dine remskiver, både vario og torquedriver, og kør en tur ud i topfart.

    Skil derefter ad igen og kig om tuschen er slidt væk helt ud og helt ind. Altså helt op og helt ned.

    Der må gerne lige være et par mm til gode.
    Langt hellere et par mm i overskud end at remmen kører ud over kanterne, for så holder det ikke ret længe før kanten har ædt remmen og remmen har smidt gummi stykker overalt i kobling vario osv.


Kommentér på:
Hjælp til indstilling af vario

Annonce