793 visninger
|
Oprettet:
PGO T Rex 45 Hjælp til Tuning {{forumTopicSubject}}
Hej alle...
Jeg har en PGO Trex som jeg gerne vil have køre lidt bedre.
Den kører p.t ca 50-53. Alt er standard og der er ikke blevet pillet ved den. Den tager enormt mange omdrejninger og jeg vil godt høre om man kan finde en bedre balance Omdrej/fart.
Er det nok bare at pille/fjerne skiven eller skal der skiftes andet også ?
Vil godt ha den op omkring 60 km/t og forhåbentlig omdrejninger der følge fint med dette. Er der nogen der har erfaring og VED hvad der er det rigtige at gøre - på forhånd tak
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Så længe man ikke kører mere end vejens fartgrænse når man kører i f.eks. en 50 zone.
Omdrejningerne stiger mod topfarten fordi ringen begrænser max gearing og derefter stiger omdr tal istedet for gearingen.
Dvs du ka ikke begrænse den til f.eks. 60 kmt og samtidig køre med lave omdrejninger ved 60 kmt.
Grænsen for topfart før det blir tuning er 64 kmt på en 45er.
Først når den kører mere end 64,0 kmt er den tunet.
Det er gps kmt. Ikke speedo, da det ofte viser for meget.
Speedo vil typisk vise knap 70kmt når du kun kører 60 ægte kmt.
Så du kan evt slibe ringen eller købe sådan et sæt med forskellige tykkelser ringe og prøve frem og tilbage med, indtil den kører de 63 kmt på gps, og så sku du ku køre 65 på speedo (55-60 ægte kmt) uden den tager max omdrejninger.
Personlig har jeg altid kørt tunet på 45er.
Ku knap nok drømme om at køre lovligt på 45.
Afdroslet kører de ca 70-75 på speedo. Lige omkring de 60-65 kmt på gps.
Og så ka man køre med ok lave omdrejninger op til de små 60 kmt.
Min piaggio nrg kørte førhen 70 på speedo med lige under 6000 omdr og kun en ottendedel gas.
Dejligt støjsvag og mange km/l.
Og sliddel holder en del længere når man kører med så lave omdr ved 70.
Den piaggio havde så 70cc hverdags cylinder på og piaggio kører lige et hak bedre end aly andet.
Pgo kører typisk en anelse dårligere end andre motorer så helt så godt bliver det aldrig.
Men ville prøve at fjerne ringen og måle med gps, fornemme hvordan den kører mht omdr tal uden ring i, og så overveje om det er løsningen. Eller om der ska en tynd ring i eller hva der ska ske.
Evt kan det være du har for lang rem i.
Det er ekstremt normalt på pgo fordi minarelli remme næsten passer i, så alle forhandlere i dk sælger minarelli remme som om de passer i pgo.
Den orginale pgo rem koster omkr 300kr så det er også medvirkende til så mange sætter en forkert rem i.
Den længere rem giver lavere topfart og mere benzinforbrug fordi den ikke udnytter bagerste remskiver til fulde men hele tiden kører i lidt for lavt gear
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.734
Hvis dine kilerem mangler 1,5mm eller 2mm i bredden, så mister du virkelig meget på toppen.
Når du måler din kilerem, så mål også lige hvor tyk ringen er.
Og nu hvor at den alligevel er adskilt, så se efter om der er slidt dybe riller i vario, blæserhjul og remskiver.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.734
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
PGO T Rex 45 Hjælp til Tuning