Tun~udstødning som kun de gammel Scooter tuner kender til {{forumTopicSubject}}
Hvis du er en af de gamle Tunings kendinger fra 90erne ,
Kan du så huske denne her udstædning. Jeg ved så godt navnet ikke helt er den samme i 90erne , fordi dengang blev den kaldt noget med
FIREBIRD .. og i linket kaldes den nu for Firesilent. Også mindes jeg også at det var en lille Guldplade på lyddæmperen hvor der stod
“ Firebird “
Til dem der ikke kender den eller har set den før. Så blev den solgt som en 70cc udstødning som skulle trække noget AC “ Euro cylindro 70cc “ cylinder som Protuna i tidernes morgen solgte ..
den ser ikke ud f meget og den kan slet ikke følge de udstødninger som vi har idag , men dengang gik for at være det fede og vilde … he he …
Jeg satte den på min dengang 1 time gammel Sonic jegbhavde fået helt ny med kun skiverne taget osv , min Sonic kunne næsten køre den speedometret op til ca 94kmt men det tog tid fordi den kunne først trække udstødningen ordenligt når den var nok op i RPM , det var jo kun lovlig cylinder på …
Se linket : https://en.50factory.com/parts%20news/51933-pot-d-echappement-firebox-silencieux-kevlar-horizontal-minarelli-mbk-nitro-ovetto-yamaha-50-2t.html
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.641
Den udstødning du hentyder til hvor lydpotten er på modsat side af baghjulet , var det ikke proma som lavede sådan en fætter ,
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det ligner en Metrakit.
De var store i start 00erne. Bare ikke i Danmark.
https://i.ytimg.com/vi/gDSKdgMsAOg/maxresdefault.jpg
Den husker jeg godt. Tog lidt tid at finde den på gårkel.
Ikke den jeg ledte efter ( lodret minarelli ), men den ligner.
https://www.mopeddelar.se/p/exhaust-peugeot-om-proma-indoor.html
jul 2011
Og den i linket ligner den overdrevet meget … jeg har overvejet at købe den hjem
Bare for at have den , fordi jeg tænkte på at samle noget Tunsæt magen til det vi kunne få i 90erne til AC motor … og udstødningen “ Fireblade “ ville med Garanti nok være den tun del som ville være sværest at finde og derfor ville jeg ikke bruge tid på at samle sådan et lille 70cc tunsæt
og til mit hæld så ser man netop en udstødning Magen til den som jeg vidste jeg ikke ville kunne finde i så god stand længer helt ny …. Så måske jeg skulle prøve at starte min lille samling opsigen …. .. det eneste jeg nåede at samle fra dengang var Polini Vario som også var fra den gang , næsten ubrugt. Også Kaburator model 21mm til PGO Hot .
sep 2006
Kan du huske dem som STC ( Scandinavisk Tunings Center ) havde?
De hed Big One eller noget i den stil.
jul 2011
Ja den husker jeg også tydelig da he he , jeg husker at mange var helt vilde fordi den havde 2 lydpotter , og kan det passe at nogen faktisk formåede at få deres 70cc polini sport til at køre nogen Lunde med den her XL evil twin . Jeg mener dælme det var den nemlig , og husker jeg alle dem som købte den her proma Indore , du ved den med potten på modsat side scooteren hvor den sad, og Det jeg husker Best med den var at det var ikke rigtig nogen som fik deres HOT til at køre med den ordenligt , og hvis man så satte proma legal på istedetfor , så gik ens scooter meget bedre , og det var det mange som var utrolig forviret over , “ også mig enda “ men idag forstår jeg sku godt den ikke gik godt , og dem som købe proma Indore og satte den på deres Yamaha Jog FS , det så voldsom ud og de kunne næsten ikke køre med den fordi pottet ramte i mod alt fordi joggen var så lille i forvejen… he he he … DET BAR SKU IGRUNDEN FEDE TIDER og godt vi tog ved lære af alt det , ellers havde vi nok ikke haft den forstand på Scooter idag som vi nu har.
Har jeg glemt nogen udstødninger fra dengang som var lidt sjove at se på …
, jeg kan huske dem
Firebird -
BIG ONE -
Proma legal -
Proma indore -
Proma Warrior -
Leovince Handmade 70cc -
XL evil -
XL evil twin -
Polini Funky -
polini No smoke -
Hebo Titan :
sep 2006
Jeg satte en Proma Indoor, på en Yamaha BWs, som havde fået sat 70 ccm Athena Sport 47,6 på.
Den trak faktisk ret godt og havde en særpræget lyd.
Mit største problem, dengang, var min totale mangel på viden omkring hvad dysernes funktion var.
Det har kostet mere end en enkelt cylinder, ikke at vide det....
Jeg har lige solgt en Hot 50 2 takt fra 2017 med 6.600 km på tælleren, for 8.000 kr.
Og købt en MotoCR Hot 50 2021 EFI fra 2021 med 2.300 km på tælleren, for 8.000 kr.
Handlede dem samme dag.
Det har jeg ikke fortrudt, endnu.
Jeg er forbi det med at tune scootere, så vi har 3 lovlige scootere i husstanden.
Bøderne er enorme og så bliver den bare konfiskeret.
Og så er der noget sjofelt ved at ens børn kan stå og grine af panserne, hvis de bliver smidt på rullefelt.
Proma Legal var den alle kørte med.
Polini Funky havde jeg på, i en kort periode. Den larmede mere end den kørte, vil jeg mene.
Så var Tecnigas Next faktisk bedre, til de 699 kr, som den kostede.
Funky havde langt tyndt forrør og Next havde kort tykt forrør.
jul 2011
Ja det sandt , Det var Technigas Next med 32mm forrør , med hensyn til De udstødninger med forrør , som du nævner , så er det som regl altid sådan at De udstødninger som er til 50cc - 70cc Sports cylinder , de har som regl altid langt forrør og det havde funky nemlig som du selv nævnte , og Next udstødningen husker jeg tydeligt, fordi jeg bare slet ikke syndes ikke om next på nogen måder , #9 - du har 100% ret i at Technigas Next gik bedre alt efter hvad cylinder det var den sad på ,den havde måske ikke nær så lang forrør de fleste andre typer sports udstødninger havde, Jeg syndes ikke den kørte godt med godt Polini 70cc Sport , jeg syndes technigas Next , var en nødløsnings udstødningen ligesom Stylepro sports cylider med deres 48mm boring. var en nødløsnings cylinder … He he he
Polini funky udstødningen var lidt specielt fordi , netop fordi forrøret var lavet med den længde . og det skal de selvfølgelig være med 28mm gennemgang i forrøret. “ kan huske forkert “ Det sjove ved funky , var så at mange syndes den ikke rigtig passede ind til 70ccc sport setop som den blev anbefalet til ? specielt deres egne Polini sports kits på 70cc Og grunden for at den blev afvist af så mange når den kom på noget sports setop , “ Jeg kan huske forkert “ Men grunden til polini funky var lidt specielt , skulle være. noget med at Polini forsøgte at skabe en sports udstødning som skulle kunne køre godt med både polini 50cc sport og Polini 70cc sport… og det køre igrunden godt på begge deres kits syndes jeg , Best på 70cc udgaven indrømmer jeg…
Proma Indore …. Fik du virkelig din BWS til at køre godt med den specile udstøsning monteret , det sku iorden hvis du fik det hen , det var dælme ikke mange dengang som fik den til at virke rigtig , jeg husker nogen satte et andet forrøret på her Proma indore for at kunne køre med den på deres lovlig motor med kun skiverne taget også ellers 50cc std cylinder med lidt støre udstødnings port i…. Det mest sådan noget jeg husker hvis en siger noget om Proma …. He he
sep 2006
Så satte han en Tecnigas Next på den.
Det gav et kæmpe boost, efter at han skiftede rullerne og gik lidt op i dyse.
Jeg kørte selv med Proma Legal på en Aprilia Rally med 48mm Eurocilindro ( alu sport ) og 19mm polini dellorto.
Den var indstillet middel i rullerne.
Når motoren trak derop ad, så begyndte den at dø ud, når den steg lidt i omdrejningerne.
Så satte eg Tecnigas Next på.
Den trak af helvedes til. Den trak meget sløvt, indtil at den kom derop hvor at Legal gav op.
Og så trak den eller helt vildt.
Så jeg gik 1 gram ned vægt på rullerne og for fanden hvor blev den sjov.
Cylinderen rundede 3.000 km, før at panserne tog den.
Der sad der dog std udstødning, 17,5mm og 14/41 polini evo sekundær gearing på.
De tog kun cylinderen.
Hende der stoppede mig stod bag ved skranken, da jeg hentede scooteren.
Der lå cylinderen på bordet.
Jeg samlede det op og sagde at det ikke så så slidt ud, taget i betragtning af hvor meget jeg havde tævet det. Hun så helt underlig ud i hovedet.....
Jeg er blevet for gammel til alt det der, så min næste scooter bliver sådan en her.
https://www.subito.it/annunci-italia/vendita/moto-e-scooter/?q=nexus 500
Den har 40 HK. Det er rigeligt.
Min Sym GTS 300i EVO havde 23 HK, som også var rigeligt, men den var gearet lidt for lavt.
jul 2011
Du nævner det der Euro -cylindro fantes det i to udgaver , fordi jeg kender kun til en udgave af det og det var 47.6mm alu cylinder og sport cylinder var det ikke ,
Altså jeg modsiger dig ikke , jeg kender bare kun til en udgave af det og det er det fra Protuna i tidernes morgen
Med hensyn til du for gammel til alt det her , ikke lad din alder påvirke at du er en som kan li at arbejde i scooter , og slet ikke lad dig påvirke hvis en evt siger til dig at scooter osv det er du for gammel til , du skal have lov at være dig selv .. jeg nævner dette her fordi jeg for føelsen af en eller nogen siger til dig du er for gammel til at Tune scooter scooter og have det sjovt ….
sep 2006
Og jeg mener helt sikkert at det blev solgt som et 48mm sæt.
Det var alu, det er jeg også helt sikker på.
Jeg har smadret mange støbejerns sæt, i tiden før jeg fandt ud af hvad dyser gjorde.
jul 2011
Ja forsatan dengang satte jeg sku også bare en tun kaburator på min scooter også var jeg sikker på den var indstillet til at køre med det cylinder jeg satte på eller monterede eftersom de andre cylinder kits af underlige grunde gik i stykker efter kort perioede.
Nok ok det …… tilbage til vores Hukommelse med her Eurocylindro som kan forvirre os begge en del ….
Tror du måske dengang at der fantes 2 forskellige eurocylindro kits For mit kit har To delt udstødnings port , og jeg målte med analog skydelære og den var en lille bitte smule over 47mm , og den var en lille smule under 48mm , dengang var ikke så godt til Scooter eller for at det ikke lyder så selvglad , så må jeg heller sige istedetfor , Jeg er blevet bedre til scooter den dag idag , og der jeg vil hen med dette her omkring jeg ikke var så god til scooter dengang , så husker jeg tydeligt dengang jeg sammenlignede eurocylindro med polini evolution
Og det Jeg brugte som vinkel for at mene Eurocylindro var mindst lige så vildt og godt Polini evolution
Navnet var : Eurocylindre / Polini evolution
Borimg var : 47.6mm og det var Polini evolution også
Udstødnings porten var : 2 delt , så det så ud som polini evolution udstødnings port.
Produktet var : Aluminium “ Dette var polini evolution også “
Prisen var vist som du skriver 999kr eller noget tæt på da
Ved godt man på ingen måde , hverken kan - skal - eller må sammenligne Eurocylindro med Polini evolution . Men jeg var ikke kloger dengang , så jeg købte da Eurocylindro fordi jeg var overbevist om det var mindst lige så godt fordi Eurocylindro havde de helt samme udstødnings porte og størelsen på stemplet var den samme og begge var i Aluminium osv osv ,
Det er af den grund jeg husker disse tal og måden Eurocylindro var bygget op på …
He he … Men okey Igen igen så kan stadig tage fejl det nægter jeg ikke…
Men hvis dit Eurocylindro var lavet med en stor udstødnings port og var 48mm i boringen , så kan være jeg husker forkert , men Alligevel husker jeg så også så tydeligt at udstødnings porten var 2 delt , fordi jeg var helt vild med dette fordi polini evolution også havde dette og boringen var af samme størelse også som polini evolution….
glemte at nævne så du lige forstår mig ret her he he he , Dengang var polini evolution mere eller mindre lige kommet frem og kostede satme en bondegård mindres det kostede noget med 1995kr det var voldsom meget for en 15 - 16 år knægt , og det var 999kr også uden tvil men som nævnt lige så godt bare til halve pris he he ,
Så derfor dengang var det kun et kit på markede som satte alle andre kits på plads , og det var Polini evolution he he “ Jeg var som sagt ikke kloger “ og internet var det ingen ting af , så jeg havde kun den viden jeg kunne læse mig til i et katalog eller hvis jeg på en eller anden måde fik noget digtet sammen , lige som det her med at jeg sammenligne evo og Euro med hinanden baseret på , at hvis det liggende hinanden så måtte det også være samme ydelse he he. “ Jeg var desvære ikke kloger dengang “
Ved godt Malossi også var fremme dengang men det blev vist først rigtig kendt i DK da nettet kom frem.
Men for at afslutte denne her pinlige måde til hvorfor jeg Husker Eurocylindro som jeg gør så vil jeg lige spørge dig om du husker Dit Eurocylindro havde 2 stempelringe på stemplet.
For jeg syndes igrunden aldrig ved nærmer tanker at jeg har set et 48mm stempel med 1 stempelring kun , jeg har som regl altid kun set at 48mm stempler har 2 stempelringe og 47.6mm stempel havde kun 1 stempelring. Jeg har så set 47mm Stempler som kun har
1 stempelring .. eller mindre i nu med 1 stempelring , Jeg har vist aldrig set et 48mm
Stempel med 1 stempelring , og jeg er mere end sikker at Eurocylindro stemplet kun havde 1 Stempelring , og af den grund mener jeg også
at Eurocylindro var med et 47.6mm stempel.
Hvorfor mener du igrunden at Eurocylindro var med 48mm Boring og kun havde 1 stor udstødnings kanal
sep 2006
Jeg har lige rodet mine gamle emails igennem, for at se efter en kvittering, men det blev bestilt før den slags var noget man fik.
Vi er nok tilbage i år 2002.
Hvis sættet kun havde haft en enkelt ring, så havde det nok ikke været så pænt ned af siderne, som jeg mindes at det var.
OG det havde diffinitivt ikke to-delt udstødningsport.
Det var kun Polini Evo der havde det, dengang.
Så vidt jeg husker.
De helt store tun var langt over min økonomi.
Jeg boede ude og var på SU, så pengene var små.
sep 2006
Se lige hvad jeg gåklede mig til.
ATHENA in the 1990s bought the EUROCILINDRO group, so they continue to market the old EUROCILINDROs of superior quality with new generations of machines! This kit is a real monster, its diameter of 48mm offers a much increased displacement!
https://www.rrd-preparation.com/en/kit-60-full-80cc-high-engine-minarelli-p4-and-p6/1284-kit-75cc-o48mm-athena-racing-aluminum-for-minarelli-p4-p6-macal-tr-m83-bimotor-free-malaguti-fifty-.html
jul 2011
Åhhh , jeg troede du mente at det var Eurocylindro til jog - hot osv osv som skulle være 48mm
Fordi jeg talte nemlig om Eurocylindro til Hot50 og jog FS osv osv for det var med nemlig
1 stempelring - også skulle det efter alle de steder dengang man kunne læse om det sæt , at det var et 47.6mm Boring ,
Men okey indrømmer dog så godt , at hvad man laser og hvad man selv måler kan tit være en helt anden ting . Så det ikke umuligt at det var 48mm hvis man selv måler det , men driveres tekster i kataloger osv som skrev om det skrev altid det var et vildt 47.6mm Racing cylinder ….
Ja altså jeg vidste igrunden godt Athena overtog det, og efter min mening ødelage det totalt , fordi Athena efter min meningen slet slet slet ikke lever op til de specifikationer som de skriver om deres egne kits , Bare se dere deres Evolution til Minarelli i AC og LC
Det skulle efter deres tekst yde op til 17HK … og hvis du så lader sådan en GT tuning arbejde på det ved at Tune det yderlig og enda med Innerrotor tændning osv osv monteret så det ikke i nærheden af de 17HK … og Som vi alle ved så har GT jo lavet super super flotte resultater med netop Athena Evolution , men det er bare som om når han skal gøre det på camara så vi kan følge med , så ender det med tit med GT sider at det nok noget i vejen med motoren eller også kaburator for dårlig osv osv , men så snart det ikke filmes , så for han vilde resultater , specielt med den hot over på Fyn ….
Når nok om det …. .
Jeg har forsøgt at finde nogen tekster fra dengang i diverse tunings blade som Protuna osv . Men kan ikke finde noget , kan du måske finde noget . (-:
sep 2006
Det var en 48mm Eurocilindro, som sad på en Aprilia Rally 45 kmt fra 1996.
Linket var blot som eksempel.
jul 2011
Lige et andet spørgsmål … Du kender sikkert godt Airsal , kan det passe Airsal’s T6 alu cylinder kit kom frem mellem 1997 & 2000 … jeg ved Airsal er af en ældre Dato og har fantes i mange år som Malossi og polini har ….
Tun~udstødning som kun de gammel Scooter tuner kender til