{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
474 visninger | Oprettet:

Derbi senda {{forumTopicSubject}}

Jeg køre på min derbi senda 72ccm airsal med 6gear og 21mm karb. Den kan lige snige sig op på 80 efter speedo men har nu en voca cross rookie 50/70. Jeg har fået udstødningen og haft den på og den larmer selvfølgelig en hel del. Jeg har også bestilt en 46 tands bagtandhjul. Så må jeg jo se om jeg skal sætte en 13-14 stykker på foran. Men spørgsmålet til alle de fartglade??? Hvad skyder i på at den kan komme op på???? På forhånd tak ??????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Derbi senda
  • #1   27. nov 2022 100-105 på speedo med furnuftigt optræk.
    14-50 er meget normal gearing med 70-sport

    Jeg kører med rimelig hidsig sport setup på min, med 15-57 tands.
    Topper ud omkring 113 kmt på speedo og løfter forhjulet en lille smule af sig selv i 1. Gear

    Vil sige hellere køb medium størrelse bagtandhjul. Og så juster gearingen op og ned med fortandhjul.
    Fordi fortandhjul er så meget billigere, du ka købe både 12-13-14-15 og prøve med.

    Men hvis du køber super højtgearet bagtandhjul så kan kommer der så store spring mellem 1 tands forskel på fortandhjulet, at den kun ka køre ok med måske 12 og 13tandsforhjul. Og det lille af dem er næsten for stort sååå.

    Så hellere ha et lidt lavere gearet bagtandhjul og så ku vælge mellem både 12-13-14 og 15 fortandhjul og den kører godt uanset om du vælger højt eller lavt gearet.

    Du ka evt bruge sådan en udregner her til at finde ud af præcis hvor meget gearingen og dermed teoretisk topfart ændres
    https://sprocketcalculator.com/

    Jeg valgte 57tands bagpå fordi så ku jeg sætte 14tands foran og få 8,5% højere gearing (105-110kmt) eller sætte 15tands foran og få 18% højere topfart (110-115kmt)

    Min er med 18tommer baghjul istedet for de mindre 17 tommer hjul din sikkert har fordi den er en supermoto.

    Det lidt større baghjul på min gør bare at den gearing jeg vælger er en syttendedel højere end samme gearing på en med 17tommerhjul.

    Jeg har sat min gearing sådan medium, i forhold til det bare er sport tun. Under 15hk så den ska ik ku køre mere end en A1motorcykel. (125cc)
    De kører normalt 100-120 kmt max.

    Når jeg får supermoto hjul til den, så sætter jeg et par procent højere gearing på supermotohjulene, og et par procent lavere gearing på offroad hjulene.

    Du ka se mit setup i min profil. Aprilia rx factoryen.

    Men du ka finde rigtig mange maskiner med airsal 72 og voca rookie, se hvad gearing de har på og hvad deres topfart er.
    Så ka du beslutte ud fra deres erfaringer og ramme plet i første forsøg måske.

    Jeg satte 15-57 på og var tilfreds med det samme.
    Savner lidt mere optræk men... venter på jeg får supermotohjul smiley


  • #2   27. nov 2022 12-46 gearing gik min 100 kmt med Leo vince x-fight, 24'er og 80cc barikit med næsten ingen komp

  • #3   28. nov 2022 Tusind tak for gode svar. Jeg tror jeg køber et bagtandhjul mere. Det 46 tands kommer fra fjernlager så der er tid til at få et feks 50 tands med også. Men det pudsige er at min derbi er rimelig tunet både med cylinder, udstødning, karburator, cdi, 6gear og alligevel kommer jeg ikke over 80, hvorimod jeg hører om andre der rammer 100km/t.

  • #4   28. nov 2022 Jeg har også en voca cross rookie 50/70 udstødning. Jeg har prøvet at have den på og den larmer selvfølgelig en del men optrækket bliver helt sindssygt og jeg tænkte at hvis den kommer på igen sammen med det nye bagtandhjul så må den da virkelig blive en raket????. Et lille ekstra spørgsmål: Den originale krumtap! Hvor mange omdrejninger kan den holde til hvis man skal Holde sig på den sikre side. Jeg mener at jeg har hørt 12000 men ved det ikke. Jeg har værktøjet og viden til at skifte til en bedre men det er selvfølgelig et stort stykke arbejde. Men hvis det er nødvendigt så er det nødvendigt for med den voca udstødning kommer omdrejningerne højere op. Jeg vil jo nødig ødelægge krumtappen der sidder i nu.

  • #5   28. nov 2022 Sport tun er beregnet til at køre på std krumtap.

    12'000 omdr tager de nye derbi/apeilia gearknallerter når man afdrosler dem på omdr.begrænseren.
    Så det er meget rigtigt de kan tåle deromkring.

    Sports udstødning larmer en del, men der er også gerne 50-100% mere power i dem end original udstødningen.
    Se evt den her test med airsal 72 og 21mm karb (standard krumtap)
    https://youtu.be/rMPrsGAKGIY

    Det mest normale setup jeg ser rundt omkring er airsal 72, en eller anden sports udstødning, 21mm karb og ca 14-48 gearing.

    De ka typisk køre en 100-110 kmt.
    Næsten uanset hvor høj gearing folk sætter på. Det er ca lige over de 100kmt de kører med sport cylinder og udstødning.


  • #6   28. nov 2022 Mange tak for det gode svar??

Kommentér på:
Derbi senda

Annonce