{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
515 visninger | Oprettet:

Mads A
Mads A
Tilmeldt:
23. sep 2022
Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14

Derbi senda {{forumTopicSubject}}

Hej

Derbi senda med følgende opsætning. Hvad skal jrg købe for at få den lidt ned i fart, hvis det er muligt uden at ødelægge motoren

Opsætning
72,4 airsal
50/70
Doplerkrumtap
Italkit
Voca Racing gearkasse
Anden kobling osv


Fart snakker vi omkring 60-70


Kommentarer på:  Derbi senda
  • #2   23. sep 2022 60 70 køre de uden tun


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #3   23. sep 2022 Men så jeg kan ikke sætte en mindre cylinder på og så ville det hjælpe og kan jeg det med denne nuværende opsætning

  • #5   23. sep 2022 altså cylinder også har du jo ikke lys på lidt dumt nu når vinteren kommer men behold gearkassen og kobling skift alt andet

  • #6   23. sep 2022 smid et 11 tands tandhjul foran så mister den topfart

  • #7   23. sep 2022 Sæt std udstødning på.
    Hvis du har std udstødning på, så beholde den som den er og kør med en passende gearing.

    Og se da lige at få sat original tænding på igen, så du har lys.
    Det er hjernedødt at køre uden lys, når det er mørkt.


  • #8   23. sep 2022 Lav gearing ligesom lovlig maskine.
    Mindre udstødning

    Genindstilling af karbu for ikke at smadre motor.
    Vupti så kører den ca de 70


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #9   23. sep 2022 Jeg har ikke selv lavet italkit og har ikke den store forstand på det, er det svært at lave?
    Og hvad hvis jeg skiftede cylinder og krumtap hvad ville den så køre og med lidt høj gearing


  • #10   23. sep 2022 #9
    Hvorfor vælger du at køre ed italkit?
    Det er totalt gak gak at køre uden lys.


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #11   23. sep 2022 Har lige sagt jeg ikke selv har lavet det

  • #12   23. sep 2022 Cirka
    100 kmt med høj gearing
    90 med medium gearing
    80 med lav gearing

    Med sports udstødning (høje omdrejninger) på en standard 50cc cylinder

    Er ikke 100 på hvordan 6. Gear er i din gearkasse, men meget højere end std tænker jeg ikke det er.
    Nogen af dem er lavere og tættere fordi race tun har smallere effektområde omdrejningstal

    Afhængig af hvad den skal bruges til så havde jeg nok hellere sat en org udstødning på end beholde den støjende sportsudstødning og så sætte anden cylinder på.

    Du får intet ud af at skifte krumtap. Udover besvær og evt penge hvis du sælger den brugte.... men ok jeg havde aldrig købt en brugt krumtap sååå. Lose lose.

    Men ska den helst larme og have et smalt effektområde så er std cylinder og en tilfældig sportsudstødning det bedste du kan gøre.
    Især med innerrotor og en for hård kobling.

    En ubegrænset gear knallert kører typisk 70-80 kmt.

    Det næste man køber til den er normalt en sports udstødning, så den yder 20-30% mere power og kører 90 kmt.

    Det næste man normalt gør, og som man bør gøre, er at få en sport cylinder, så den begynder at køre langt bedre i lave omdrejninger og middel omdrejninger.
    Det giver dobbelt power ved lavere omdrejninger.
    Men kun 10-20% mere power i de høje omdrejninger hvor de yder mest

    Du har sports cylinderen og sports udstødningen.

    Plus en anden krumtap, af en eller anden mærkelig grund. Måske fordi den gamle har været ødelagt.
    Og så innerrotor tænding...hmmm din knallert har nok været midrace-race tunet førhen og været tvunget til at få italkit innerrotoren og krumtappen monteret.

    Karburator. Går jeg ud fra. Kobling.

    Er det virkelig nødvendigt for dig at komme helt ned i 70 kmt?

    Fordi så vil jeg sige du har købt den forkerte maskine.

    Medmindre du vil ha den til at køre super godt af en 70kmt gearmaskine. For så ka du sætte en enduro udstødning (original e3 og e4 derbi udstødning) og få 6-7 hk med super bredt arbejdsområde og træk i mega lave omdrejninger.
    Airsal 72 er lavet til atkøre med originaludstødningen.
    Det står i manualen til airsal cylinderen.

    Det vil køre fint. Men... tænker du er nødt til atfinde ud af hvad du harafmuligheder, fibde ud af hvaddu egentlig helst vil. Og så ka du begynde atfinde ud af hvad du gør smiley


  • #14   23. sep 2022 Du får en kobling der prøver at gribe som om den forventer 15-20hk.
    Det er fjedrene der er for hårde.

    Når du prøver at file kobling for at accelerere og skifte gear perfekt, så gør en for kraftig kobling det svært ikke at enten file for meget eller dumpe den hårdt så man dropper i omdrejninger og kommer sløvt afsted.

    Jeg var heller ikke opmærksom på vigtigheden af at afstemme koblingen til motorens effekt og bredde på arbejdsområde før jeg begyndte at køre enduro/dualsport.

    Det bliver nemmere at koble til perfekt, og man får mere præcision i koblingen når man har koblingen passende sat op til resten af setuppet. Når den kun lige bider hårdt nok, hvis man slipper hende helt.

    Der er en del info om koblings setup hvis man læser i offroad forum osv. Folk sætter spacere mellem koblingsjedrene og skruerne for at finjustere det endelige tryk fjedrene lægger, og man kører med tykkere olier for at få en mere progressiv tilkobling. Især vigtigt på 2taktere, jo mindre power og arbejdsområde desto vigtigere man har en korrekt opsat kobling

    Std 50cc cylle med 50-70 udstødning yder inden for et super smalt område, og yder meget lidt, så koblingen kommer bare til at virke som en overdrevet stor kraftig magnet, som man skal prøve at sætte forsigtigt ned på et stålbord.
    Muskler er altd et plus.
    Men jo bedre afstemt din kobling er jo mere relevant bliver det. Ingen ka koble helt smooth til hver gang med de helt vilde koblingsetup på en lovlig motor f.eks. det ville være næsten uudholdeligt atkøre med


  • #15   23. sep 2022 2taktere blir først rigtig sjove at køre når man får koblingen ind på rygraden

  • #17   23. sep 2022 Meninger er som sådan også ligemeget i den her sammenhæng.

    Fakta er at der skal skiftes kobling når man monterer racing tun af en grund.
    Og der fås forskellige hårdheder af koblings fjedre og koblingspladetyper.

    Min mening er at min mening er totalt ligegyldig, det er trådstarters mening om tingene der er afgørende.
    Hvis jeg fortæller om min mening så er det for at illustrerer hvorfor min mening er hvad den er, så man kan korrigere for meninger og finde ud af at vælge den løsning man selv har mest lyst til som spørgsmålsstiller smiley


  • #19   23. sep 2022 Ok men det er noget det vås du siger så smiley

    Selvfølgelig kører den værre hvis du har mere end hård nok kobling på, og sports udstødning, på 50cc cylinder, med innerrotor ovenikøbet (der er mere masse i stdsvinghjulet som gør tilkoblinger lettere)

    End hvis du har std udstødning på 72 sport og tilsvarende hård kobling.
    Fred være med din mening.
    Det er bare noget vås smiley
    I modsætning til det du kalder vås fordi du ikke ved noget om det smiley


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #21   24. sep 2022 Okay tak, jeg tror jeg prøver med en høj gearing. Og måske skiftet udstødning og cylinder. Eller kommer nok bare til at lave høj gearing

  • #22   24. sep 2022 Hvis du siger hvad topfarten er nu.
    Og siger hvor mange tænder der er på forreste og bagerste tandhjul.

    Så ka vi fortælle dig præcis hvad tandhjul du skal købe for at få den ned på 70 km/t

    Klart det nemmeste


  • #23   24. sep 2022 #11
    Nej men du vælger at køre med det og spørger ind til hvordan du får den ned i fart.
    Du spørger ikke om det absolut vigtigste.
    Hvordan du får lys på den.
    Så er der jo fordi at du selv vælger at køre på en knallert uden lys.
    Det har intet at gøre med om du har lavet det eller ej.
    Om du har bygget den uden lys eller købt den uden lys og så ikke sætter lys på, det må være helt i samme kategori.


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #24   25. sep 2022 Altså nu har det lige været sommer hvor det har været stjerne lyst. Tænker du at hvis jeg synes 90 i timen er for meget tror du så jeg ligger i pivmørke og køre rundt… Nej!

Kommentér på:
Derbi senda

Annonce