{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  4t olie? Anbefalinger?
  • #1   6. jun 2022 du smider bare noget 10W-40 i den. mærke ligegyldigt.

  • #2   6. jun 2022 #0
    Du smider IKKE hvilken som helt olie på.
    Du skal bruge den olie, som der anbefales af fabrikken.

    Måske skal den hedder API SJ eller ISO et eller andet.

    Find ud af hvilke under-numre olien skal have og finde en olie i et godt mærke, som har de undernumre.
    Så holder din motor længst.


  • #3   6. jun 2022 Der står ganske enkelt 5W-40. Om du bruger 5W eller 15W spiller ingen rolle.
    Det er ikke en bil eller en motorcykel. Det er et 40år gammelt design.


  • #4   6. jun 2022 #3
    Man kørte ikke med katalysator for 40 år siden. Det var først på vej ind der og det samme gælder for indsprøjtning.
    Jeg vil dog give dig lidt ret.

    Jeg ville dog til enhver tid vælge en der har de tal som producenten foreskriver.

    Til min SYM GTS 300i EVO, der skulle den have nogle specielle tal, så det fik den.
    Heldigvis så havde de den i Thansen, så den var nem at få fat i og mærket var helt i orden.


  • #5   6. jun 2022 Det er en 4hakker. Det vigtigste er ikke så meget olien. Det er at man husker at udskifte den hvert halve år.
    Altså på scootere.


  • #6   6. jun 2022 #5
    Det er ikke på tid.
    Det er per 1.500 km, så vidt jeg ved.
    Der er jo nogle der kører ret langt på et år og nogle der næsten ikke kører.
    Og olie går ikke til af at motoren bare står.


  • #7   6. jun 2022 I zip manualen står der hver 6000km.

    Recommended products
    AGIP CITY HI TEC 4T Engine oil
    SAE 5W-40, API SL, ACEA A3, JASO MA Synthetic oil

    Umiddelbart tænker jeg 9/10 olier man ka købe er fine nok at hælde i.
    Men ka ligeså godt finde ud af det nu det er så sjældent det ska skiftes.
    Det eneste der står i manualen skal skiftes hver 24 mdr er bremsevæsken.
    Det gør jeg så ikke medmindre jeg ka mærke den koger.

    Men man ka ligeså godt hælde det rigtige i.
    Og ingen grund til at gi 200 for en dunk hvis man ka få noget fint til 80 kr smiley

    6000 er alligevel meget.
    Min 125cc sku skiftes olien hver 3000km


  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 3 Svar: 51
    #8   6. jun 2022 Jeg vil anbefale alle at skifte olien når den bliver sort eller cirka 1500 km.
    Det koster jo kun 0,7 l olie


  • #9   6. jun 2022 #7
    Hold øje med farven på olien og tør pinden af i køkkenrulle og se om der er sod fragmenter i olien.
    Det tjekker du for hver 1000km og skifter for minimum hver 3.000 km.

    Olie koster ikke ret meget.
    Det dyreste koster nok 100 kr per liter, som så svarer til 3 øre per kørt km, hvis du skifter for hver 3.000 km.

    Jeg er meget sikkert på at alle små scootere osv, kun kører med olie-si og ikke et olie-filter.
    Der er en kæmpe forskel i hvor godt en si virker og hvor godt et filter virker.

    Det du skal se efter, når du køber olie, er API SL.
    Det er "L'et" som du skal se efter, der skal have et bokstav senere end L.
    Så en olie der hedder 5W30 API SN vil være kompatibel med din motor.
    f.eks. så vil 5W30 API SJ ikke være god nok, hvis du altså kan finde en med så lavt et bokstav.


  • #10   6. jun 2022 Olien er temmelig mørk smiley
    6000km må være med omdrejnings begrænser, 50cc og de temperaturer der følger med.

    Jeg kører den 90% af tiden ved højere omdrejninger og formenrtlig højere temperatur end tiltænkt, så bør nok skifte nærmere hver 2000 end hver 6000.

    Zip er med olie si der bare skal renses og genmonteres.

    Jeg behandler den lidt som en gennemsnitlig tuktuk taxa i kina. Den får hva den absolut ska ha. Ikke mere.
    Det er et brugsobjekt der bare ska tæve km afsted uden at koste hverken penge eller tid.
    Men så er det jo ekstra vigtigt at man gør det rigtigt, når man så endelig gør noget.
    Jeg finder noget passende 5w40 olie og hælder i hende og får det skiftet en anelse oftere i fremtiden smiley


  • Jacob L
    Jacob L Tilmeldt:
    jan 2022

    Følger: 1 Svar: 27
    #11   7. jun 2022 #7
    Hvordan mærker man når bremsevæsken koger?.


  • #12   7. jun 2022 Bremsen bliver sådan fjedrende når den bliver brugt hårdt.
    Der ska dog en hel del til. Almindelig start stop bykørsel er sjældent nok


  • #13   7. jun 2022 #11
    Det mærker man ved at hvis bremseklingen normalt går fast i bunden, når der bremses og den efter hård kørsel bremser dårligere og bremseklingen bliver blød i det og der skal trækkes hårdere og den stadig ikke bremser som den plejer.


  • #14   8. jun 2022 Endte med at købe sådan en dunk af harald nyborgs "gode" 5w40
    https://www.harald-nyborg.dk/orlen-plantinum-motorolie-c3-5w-40-1-l

    Stod også i thansen og kiggede på castrols til 130kr
    https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/castrol-magnatec-5w-40-c3-1-liter/n-496471173/pn-495911375

    Men vurderede at deres super formular nok er overkill til min simple lille 80cc røvskubber.
    Næste gang køber jeg nok online og finder noget mere premium end harald skralds premium olie til 78kr for en liter.
    Men sku bruge noget nu og her... Går den så går den smiley


  • #15   8. jun 2022 Du har valgt en olie som ikke har en eneste af de kvaliteter, som din motor kræver.

    Denne her har 2 ud af 3.
    https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/iq-x-super-5w-40-motorolie-1-liter/n-496471173/pn-495911419


  • #16   8. jun 2022 Det er Api SN
    = bedre end SL som zippen ellers kræver som minimum?

    Det er acea C3.
    Sku være ligeså fint som A3. Men er udviklet til brug med katalysator.

    Og det er 5w40. Som det ska være.

    Hvad mere mangler olien?


  • #17   8. jun 2022 Stod også i biltema og kiggede.
    Deres 5w40 til 70kr er acea A3, api SN
    https://www.biltema.dk/bil---mc/bilreservedele/motorolier/helsyntetiske-olier/olie-helsyntetisk-5w-40-1l-2000035823

    De havde en C3 5w40 api SP til 80kr
    https://www.biltema.dk/bilpleje/motorolier/helsyntetiske-olier/helsyntetisk-motorolie-5w-40-2000029988

    Tænkte automatisk dyrere er bedre.
    Men deres flaske så virkelig nasty ud i den plæneklipper rød den har, så jeg hellere tog harald nyborg dunken bare fordi den er guld. Koster det samme.

    Men jeg skulle så åbenbart have taget den billigere olie?
    Den er bedre mht at forebygge slid?

    Harald nyborg har en til 59 kroner...
    Som altså er bedre end den til 78 kroner? smiley
    https://www.harald-nyborg.dk/branford-motorolie-ultra-5w-40-1-l

    Den er acea A3 så det er mere rigtigt end C3?
    Og så 5w40 og api sN.

    Nu har jeg lige kigget på en håndfuld scooter webshops, og de fleste steder oplyser de hverken acea eller api haha.
    Maxiscoot og twostroke har kun 5w40 olier der er api SG/SJ.
    Gammelt lagervare gætter jeg på.

    Men havde du så gået ned og byttet den til en A3 olie istedet?
    Har ikke hørt fra folk at de får problemer med bare at hælde whatever w i der ska i.

    Men hvis der er nogen skræk historier så er jeg lutter ører smiley
    Tak for hjælpen ellers. Er blevet meget klogere på olie. Førhen hældte jeg bare whatever W i den sku ha og kørte smiley


  • #18   10. jun 2022 #16
    Helt iorden.
    Så har jeg nok set forkert.

    I har nok ret i at teknologien er så gammel, så det er ligegyldigt.


  • #19   10. jun 2022 Jeg køber noget acea A3 næste gang.
    Det står i manualen så ka lige så godt finde det.
    Om man ka bruge C3 er vist lidt til debat.
    Selvom zippen mig bekendt er med katalysator...

    Nogen siger man som regel bør skifte efter 1/3 færre km hvis man kører c3 i en motor der skulle have a3.
    Jeg er stadig ikke helt afklaret omkring hvad der er meningen, men det har jeg så noget tid til at finde ud af.

    Gad vide hvor tit knallert værksteder bare hælder noget olie i og så færdig arbejde smiley


  • #20   10. jun 2022 #19
    Hvor tit = altid.
    De hælder noget billigt pis på.
    De færreste kunder kører meget langt og hvis motoren brænder af efter 3 år, så er den uden for garantien og så kan de tjene penge på at lave den.
    Det er en hård branche.
    Du kan ikke bruge ret mange timer på en knallert, før at kunden tænker at de kan købe en ny/anden i stedet for.


Kommentér på:
4t olie? Anbefalinger?

Annonce