{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.108 visninger | Oprettet:

Jens S
Jens S
Tilmeldt:
9. nov 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Vespa Primavera 2016 {{forumTopicSubject}}

Ohøj

Er der nogen der har et bud på, hvordan men får en Vespa Primavera 50 4t (karburator model ) årgang 2016 til bare, at køre lidt stærkere - gerne omkring de 40 km/t eller lidt under... altså, så mit kørekort til bil ikke bliver unødigt udfordret.
En anden fordel ved maksimalt, at kunne køre 39 km/t er, at etaten ikke registrerer knallerten som værende ulovlig, hvilket ellers kan afstedkomme en konfiskation af knallerten anden gang man bliver kontrolleret.

Den er ret sløv standard, og det er en udfordring, at få lagt afstand til cyklisterne på cykelstien når lyset skifter til grønt, og alle 25 cyklister og jeg sætter i gang.
Jeg bliver ofte fanget imellem cyklisterne, og det er pænt skidt..!!

Jeg har hørt, at den muligvis er begrænset med en ring imellem remskiverne, samt en begrænsning i udstødningen.
Det hele har så´n været vævende, og ingen har kunne fortælle noget med sikkerhed.

Nu er det jo en Primavera men jeg er sikker på, at Sprint'en og alle de andre vespa 25/30 km/t fra perioden 2013-2017 kører med samme motor.

Jeg har kørt en del gange på knallerten som en "låneknallert" og overvejer at købe den af gutten, hvis og såfremt der er en løsning på hastigheds-problematikken.

Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vespa Primavera 2016
  • #1   10. jun 2021 Men 39 i timen vil du opleve det samme. Fx med let højere gearing, så er den tilsvarende lidt langsommere i optrækket, så du bliver stadig "fanget i midten af cyklister".

    Men jeg forstår sagtens din problematik !

    Jeg fornemmer lidt at du bor i en storby, hvor du til holder ved et rødt lys med et hav af cyklister også. Nogle hurrtige, og så farmor knapt så hurtig.

    Hvis det er sandt så:

    Hør for guds skyld ikke musik eller lydbøger mens du kører, det distaherer dig vildt meget. Og sluk mobilen imens.

    Vil anbefale at du enten tager Metro eller bus eller hvad der nu er i din by, så længe du ikke må køre 45-scooter. Eller nårh nej faktisk ikke, for så er det ikke cyklisterne du bliver fanget i midten af, men bilerne, som vil finde dig pisse irriterende, da du kun kører 45, og de vil gerne køre 50 og nogle steder 60, som kan medføre farlige overhalinger.

    I mine øjne er de "små knallerter" kun til småture ned til købmanden i nærheden eller 1 km til skole fx.

    Og selv der kan det være farligt.

    Jeg boede i 25 år i en lille landsby kun med et kryds (uden lysregulering), det skete alt for tit at der kom en scooter fra sidevejen... jeg så det ikke ske, så jeg ved ikke om scooteren overså billisten eller omvendt, men scooteren havde hajtænder.

    Så kom jeg tilfældigt kørende så ligger der bare en scooter liggende i tusinde stykker og en ambulance, så kan man jo selv regne ud hvordan scooterkøreren nok havde det - lige så knust som sin scooter. Og det er altså kun med 50 km/t... ! Altså ikke frontalt modkørende så det ville blive 80 km/t (30 for scooteren, 50 for bilen)


  • #2   10. jun 2021 Ringen i varioen forhinder remmen i at gå helt ned mellem remskiverne.
    Du kan montere nogen stivere trimfjedre i slyngkoblingen for at kompensere. Det har jeg gjort da jeg kørte lovligt.
    Satte vist de røde i.
    Enten de gule eller de røde.
    Den ring i vario tager en del af de laveste gear.
    I kraft af den er i vejen for remmen kan gå helt ned i laveste gear.
    Trimfjedre hjælper 0-10 kmt.

    Du kan så montere lidt lettere ruller i varioen, det hjælper fra 10-30 km/t.
    Typisk ca. 10% lettere end der sidder i standard

    Topfarten indstilles vist nemmest enten ved at købe et sæt begrænser ringe til varioen i diverse tykkelser, og prøve sig frem til man rammer 38-41 km/t.
    Eller bare slibe den eksisterende ring lidt ned.


  • Jens S
    Jens S Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #4   11. jun 2021 # Martin N:
    P.t. har jeg en Piaggio Fly 4t som efter jeg har skiftet ring i varioen kører 37-38 km/t.
    Den kommer fint fri af cyklisterne, men det er en anden og ældre model af deres motorer. Tilsyneladende der er lidt mere skub i den motor - vist nok lidt over 3 hk. mod modellen jeg overvejers sølle 2 hk - så du kan måske have ret i, at den bliver endnu mere træt når ringen fjernes fra varioen, og der skal accelereres.
    Her er # Wheelie inde på en løsning.


    Vidste du, at italienerne i 60'erne kom kørende herop på deres Vespa'er for at feriere, dette på trods af små hjul og ringe komfort ?

    Engang i midtfirserne planlagde jeg og to kammerater en tur til Nordkapp på MZ 125 ccm - jeg blev desværre forhindret et par uger før, men de to andre tog af sted og havde en fin tur - dette til trods for en ikke alt for prangende komfort.

    For små 15 år siden kørte jeg en tur på min knallert 45 - turen gik over Lolland - færgen til Spodsbjerg - over Fyn til Jylland - drikke kaffe i Silkeborg - færge fra Århus til Sjælland - rundt om Nordsjælland og tilbage til Hovedstadsområdet - speedometeret viste ca. 660 km. men det er nok pænt optimistisk.

    Jeg give dig ret - man kan godt bruge en knallert ned til købmanden, eller til skole når der er 1 km - men med ovenstående historier in mente vil jeg påstå, at man klare samme ærinder selv om der er 35 km at køre hver vej.

    Men som du er inde på (i dine øjne) så er sådan noget jo ganske individuelt - nogle finder charme i en stroppetur i stil med disse ture under www.ironbutt.org - hvor andre vælger mere moderate distancer at muntre sig med.


    #Wheelie
    Ja, ud med ringen i varioen - men, mener du at der er monteret en på den model ?
    Det er i øvrigt super forklaring omkring, hvad der skal til for, at hjælpe med accelerationen fra 0-10 km/t og 10-30 km/t. - både med gul/rød fjeder og anden rullevægt.
    Ved du om der er en begrænsning i udstødningen ?

    #Dan'l P
    Tak for input - alle input er velkomne - og ja, #Wheelie kom med et godt svar.


  • #5   11. jun 2021 Er ikke 100% sikker på der sidder en ring i varioen.
    Men næsten 100% sikker.
    De er vel ikke begyndt at indbygge ringen i gliderøret som kineserne gør. Tvivler jeg på.

    Jeg mener ikke der er en begrænsning i udstødningen, som man kan fjerne.
    Det ligner ikke piaggio.

    Som regel kører man afdroslet med den originale udstødning indtil man vil have mere power, og så køber en anden.
    Den originale er stjerne dyr, så den beholder man gerne i original stand, eller sælger.

    Jeg har imidlertid en 4t Piaggio zip, 2010.
    Den har fået en sports cylinder med 30cc ekstra i.
    Alt andet er dog stadig standard på den. Jeg har overvejet at finde en udstødning til den der måske vil vække den helt op (den kører kun 75 nu, det er lidt langsomt på landevejene)
    men men men, jeg kan ikke finde sports udstødninger til den.
    Derfor kører jeg stadig med original udstødning på 80cc.
    Det kører fint sådan set, og den lyder rimelig godt uden at larme.
    Så jeg gætter lidt på du bare kan beholde original udstødningen, som den er, og så kører den fint alligevel.
    Min kører ihvertfald fint.

    Jeg har ikke hørt der skulle være mindre skub i de nyere piaggio motorer.
    Det kan godt ske de er droslet lidt anderledes, men tænker umiddelbart bare det er forskel på om de måler baghjul eller motor hk, om det er droslet eller afdroslet osv.

    De yder generelt ikke ret meget de 4t 50cc, og når det er de tungere maskiner med 12" hjul føles det ikke ligeså kvikt som på en mindre knallert.
    Men op til 40 km/t klarer de fint, så længe man indstiller cvt'en korrekt. (trimfjedre for at kompensere for ringen, og ruller for at få den til at køre lidt mere tidseffektivt fremfor energieffektivt)

    italien til danmark mjaa. Dengang tog mine bedsteforældre på cykelferie til norge via skagen.
    Så ville jeg hellere køre vespa fra italien haha.
    Jeg nyder ikke at cykle langt.


Kommentér på:
Vespa Primavera 2016

Annonce