{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.824 visninger | Oprettet:

Niels M
Niels M
Tilmeldt:
12. nov 2020
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17

Aprillia SX 50 {{forumTopicSubject}}

Hej,
Min søn har en Aprillia SX50 Euro 4. Den kører helt standard 33 km i timen. Hvordan får man den til at køre ca 40 km i timen? Han vil helst have anden udstødning, da lyden trækker... smiley Er dog blevet frarådet dette, da det med denne løsning er svært at holde sig på 40. Er der andre “gode” løsninger? Kan den trække sig selv, hvis man skifter tandhjul? Håber nogen har et par gode råd...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aprillia SX 50
  • #1   12. nov 2020 En udstødning eller bare et ubegrænset forrør får den til at yde ved lidt højere omdrejningstal.
    Men den er ecu begrænset til 8000. Så det vil ikke køre optimalt.
    I og med det kun er de tre nederste gear så burde den kunne trække de 15-20% højere gearing.
    Men nøj de er sløve i optrækket og lyden som lovlige.
    Man ku også afdrosle udstødning og karburator og ecu med sådan et afdroslingskit hvor man får hoveddyse dyserør og tomgangsdyse med til karburstoren der passer til at man afdrosler udstødningen og karburatoren og ecuen.
    Hvis i beholder 3 gear på så vil den køre ca 45 på gps.
    Men det kan klemmes ned på under de 43 med mindre tandhjul foran, som også vil give rigtig frisk optræk og god lyd.


  • #2   13. nov 2020 Giv den en tand eller to mere på fortandhjulet

  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #3   13. nov 2020 Tak for grundig forklaring og svar. Jeg blev lidt klogere. Den er 4-gears, så man laver jo ikke andet end at skifte gear... men det er det fede... smiley
    Det er fristende at prøve større tandhjul først, men er bange for at den bliver for sløv. Har du et link til det kit der tales om... måske det var værd at overveje ??


  • #4   14. nov 2020 https://speedline.dk/aprilia-sx-50-2t-euro4-2018/udstoedninger/afdroslingskit

    Nu hvor jeg ser efter, sammenlignet helt afdroslet ku det godt være man ka beholde lovlig ecu som begrænser til 8000omdr.

    Jeg er bange for der skal et meget større tandhjul bagpå og så lille som muligt, foran hvis den ska holdes under 43kmt i 4. Gear med helt afdroslet motor

    Men begrænset til 8000omdr
    Kun 4 gear
    Lidt højere gearing på bagtandhjulet
    og så ellers fuldt afdroslet udstødning og karburator som du kan se effektkurven på herunder
    Det tror jeg kører præcis 38-40 kmt i 4. Gear på omdrejningsbegrænseren ved 8000

    Med 4-5hk kan den godt trække lidt højere gearing


    profilbillede
  • #5   14. nov 2020 Billedet ovenfor er med det afdroslingskit.
    Den kører ca 70 i 6. Gear.

    Nedenfor er udstødningen ikke afdroslet, men resten af motor er afdroslet. Der er halvt så meget effekt.
    Den kører de 33 i 4. Gear ved 7700 omdr in real life
    Bortset fra den her så render over 8000 omdr i testen pga afdroslet ecu.


    profilbillede
  • #6   14. nov 2020 Det fortandhjul 14tands der følger med i kittet er måske perfekt faktisk.
    Bare lad vær med at skifte ecuen.
    Og lad vær med at låse 5. 6. Gear op.
    Monter resten så sku den køre lige under grenzen


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #7   14. nov 2020 Tak for en helt fantastisk forklaring... det er lige før at selv jeg begynder at forstå det... smiley
    Så vidt jeg kan tælle mig frem til er der 11 tænder foran. Hvis vi sætter 14 tænder foran, vil den så ikke køre alt for stærkt?
    Den ændring du foreslår giver den noget til lyden?


  • #8   14. nov 2020 Det ændrer på lyden at afdrosle karb/udstødning.
    Men kun lidt.
    Jeg kører med original afdroslet euro4 gear motor og den lyder virkelig tam i mine ører.
    Og folk synes den er næsten lydløs.
    Men i lovlig stand er de totalt lydløse næsten synes jeg.

    11 til 14 tænder foran giver en øgelse på ca 25%
    33 kmt x 1.25 = ca 41 kmt


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #9   15. nov 2020 Bare lige for at forstå det helt. Du startede med at skrive, at afdroslet forrør alene ikke er en god løsning. Er det ikke det vi ender ud med her? Eller mente du, at udskiftning af hele udstødning er en dårlig løsning?
    Vil der med denne løsning være tilstrækkelig trækkraft, således at den ikke virker alt for sløv?
    Endnu en gang tak for hjælpen


  • #10   15. nov 2020 Yes sorry forvirringen.

    En sports udstødning vil rykke trækområdet for højt op og formentlig køre ringe som lovlig.

    Men afdroslet Original udstødning vil køre fint, da trækområdet stadig ligger under 8000omdr som man kan se på effektkurverne.

    Inden jeg kiggede pånde effektkurver havde jeg lidt en formodning om at afdrosling af original udstødningen også ville kvæle det træk den har under 8000 omdr.
    Men der ku jeg ikke ta mere fejl.
    Den får ligefrem forbedret ydeevnen under 8000 omdr.

    Og den vil stadig køre helt naturligt med afdroslet udstødning, men omdr begrænset til max 8000 omdr.

    Dog kan man ikke bare afdrosle udstødningen, uden at dyse op i karburator.
    Motor vil i det hele taget være bedst afbalanceret hvis man samtidig med afdrosling af udstødning også afdrosler karburator. Det giver ikke topfarts forøgelse at afdrosle motorkraft hvis man stadig beholder 4 gear og omdrejnings begrænser ved 8000omdr.

    Men den vil komme hurtigt op på de 35 og lyde godt.
    Og så et par tænder større tandhjul foran så sku den køre de 38-41kmt


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #11   15. nov 2020 Tusinde tak for alle dine forklaringer... og tak for din tålmodighed med en rookie som mig smiley

  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #12   9. mar 2021 Lige et tillægsspørgsmål... Hvis vi sætter dette sæt på i stedet, beholder original ecu og stadig dysser op, vil det komme til at køre godt, eller er det noget skidt? smiley
    https://www.msp-tuning.dk/r-setup-black.html?gclid=EAIaIQobChMIouqzpuij7wIVE2IYCh1ZsAaQEAQYAyABEgLJUvD_BwE


  • #13   9. mar 2021 Den vil køre skidt som lovlig.
    Den skal trække max før 8000 omdr.
    Den der yder først max helt oppe omkring de 8000.
    Original udstødning er det eneste der rigtig giver mening at køre med som lovlig desværre.


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #14   9. mar 2021 Så ingen mulighed for at få den “fede” lyd... ??
    Vi prøvede at give den et par tænder mere, men nøj den er død... Så vi skal helt sikkert gøre noget andet... Vi prøver nok dit første forslag, men der var bare det med lyden... men tak for svar


  • #15   10. mar 2021 jo du kan sætte en anden lyd "dæmper" på smiley

    Den skal bare passe i monteringen med de 3 skruer

    https://speedline.dk/aprilia-sx-50-2t-euro4-2018/lyddaemper/lyddaemper-voca-carbon


    profilbillede
  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #16   10. mar 2021 Hvor er jeg heldig at du gider svarer på alle mine spørgsmål... Her kommer et mere... smiley
    Hvis jeg følger dit råd med afdroslingskit og denne lyddæmper. Hvad er så forskellen fra det til den jeg sendte link til?



  • #17   10. mar 2021 Lovligt har du en effekt kurve op til max fart som nr 1

    Hvis du monterer afdroslingskit, og sætter lyddæmper på, men beholder lovlig ecu så motoren stopper ved 8000 omdrejninger.
    Så har du en effektkurve som i nr 2

    Hvis du monterer den udstødning du har linket tii får du en mellemtingnaf kurve 3 og 3.

    Den røde kurve der topper omkring de 8000 er leovince x-fight.
    Den har jeg prøvet.
    Og den vil jeg ikke anbefale fordi den næsten intet yder før de 7000 omdr


    profilbillede
  • #18   10. mar 2021 Bemærk at det er kW.
    Ikke hestekræfter.

    Så du får altså lige over 6hk på baghjulet ved 6000 omdr

    Testen billedet kommer fra startede ved 5000 omdr, så du kan ikke se hvor meget bedre den originale udstødning trækker ved 2500-4500 omdrejninger.

    Men jeg har prøvet begge dele og vil sige det kører mange gange bedre ved de lave til mellem omdrejninger.

    Sports udstødningerne er sten døde under 6-7000 omdr.


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #19   10. mar 2021 Tak for endnu en fin forklaring... ?? Vil ecu begrænser slå til og fra, eller vil den køre fint?
    Og endnu engang tak for hjælpen...


  • #20   11. mar 2021 Ned ad bakke vil man kunne mærke den kører på omdrejningsbegrænseren ved topfarten, hvis man holder fuld gas på fortsat.
    I vælger så topfarten med tandhjul.

    Men med kun 3 gear og topfart på de 37-39 km/t på gps vil det virke naturligt nok gætter jeg på.
    Ligesom man ikke bare kører en bil ud til begrænseren i 3. Gear på motorvejen.

    Man kan også få en ecu hvor man kan vælge hvad omdrejningstal den begrænser ved.
    Ikke som det der kaldes et politiværn, men som den originale ecu bare med en skrue i der justerer hvor mange omdr motor begrænses til

    Der findes forresten hjemmesider hvor man kan indtaste de antal tænder man har på forreste og bagerste tandhjul, sin topfart og så se hvad ens nye topfart vil være hvis man f.eks. sætter 1 eller 2 tænder større tandhjul på.


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #21   11. mar 2021 Tak... ????:)

  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #22   11. mar 2021 Tror desværre ikke man kan få en lyddæmper som passer på original udstødning... På det originale forrør er der en katalysator. Giver det problemer at den mangler?

  • #23   12. mar 2021 Det er lige til at pille katalysator delen fra.
    Dog er det vigtigt man også monterer karbuator afdroslings delene hvis du afdrosler udstødningens forrør.
    Ellers kører den for varm derefter.

    Men det er det eneste


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #25   13. mar 2021 Det kunne ellers være smart med en flange overgang fra 3x40 til 3x35. Måske jeg kender en der kan lave sådan en.. smiley

  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #26   16. mar 2021 Er det vanskeligt at montere? Jeg er håndværker, men har aldrig rodet med hverken knallert eller 2-takt motorer smiley

  • #27   17. mar 2021 Nope det er super simpelt.

    Udstødningens forrør sidder med 3 møtrikker som måske lige har fået en svejs klat så de skal skæres løse.

    Ellers er det bare plug and play.

    Dyserøret i karburatoren kan godt kræve lidt snilde at skifte.
    Men de øvrige dele er lige til at skifte hvis man er fingernem og holder øje med hvordan tingene sidder når man afmonterer

    Der er også en del guides på youtube. Og blueprints på easyparts.nl

    Man ka godt ende med at stå og hive sig lidt i håret indimellem men sådan er det jo med det meste ikkeidiotsikre smiley


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #28   20. mar 2021 Vi har erhvervet os et afdroslingskit. Behøver vi skifte dysserør? Jeg vil gerne undgå at afmontere karburator...

  • #29   20. mar 2021 Ja dyserøret skal skiftes, ellers kører den for mager blanding.

    Det er ellers nemt nok at afmontete karburator, du kan bare lade slanger og ledninger sidde.
    Løsn spændbåndet ved luftfilter slangen og hiv det fra.
    Løsn spændbåndet ved studsen og plop den ud derfra så kan den hænge i gaskablet ude til venste for motor.
    Der sidder vist en drænskrue i bunden af karb og en slange, så man ka tømme den kontrolleret inden mam får benzin på handskerne.
    Jeg har ikke selv prøvet at skifte dyserør men har set en video og det kræver vist lige man ved hvordan man får det ud og det nye i


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #30   20. mar 2021 Hmmm. Dysserør skal trykkes i, og jeg tror det gamle skal trækkes ud med tang. Jeg kan nok ikke få det ud uden at ødelægge det.
    Vi har kun skiftet dysser og tændrør, og har samlet det igen. Den er blevet ret hidsig og junior har det store smil på...
    Hvad sker der hvis blanding er for mager? Og hvordan kan man se det?
    Endnu engang tak for al din hjælp


  • #31   21. mar 2021 Motoren kører for varmt.
    Du risikerer motoren varmesætter sig, men som minimum biver holdbarheden på stempel,.stempelringe cylinder osv nedsat meget.
    Hvis det varmesætter sig så skal der nyt cylinderkit og hvad der evt ellers er røget med i faldet.
    Totaktere er meget følsomme med at få den korrekte mængde benzin ift luftmængden.

    Ja de kører meget godt med de knap 6hk.
    Fed fed knallert legetøjs transport middel.
    Og god køreteknisk træning

    Gid de snart må få os på niveau med sverige tyskland og england så han måtte køre 125cc med 12-14hk efter at have taget et kørekort fra 16år eller bare 17.
    Jeg kan jo ikke lade være med at tænke på hvor meget lyst til og behov for at køre mere end 43 kmt jeg selv havde. To år er alt for lang tid med 30 kmt.
    Man må køre bil med 130kmt i et år før man må køre 45 knallert.
    Det er jo absurd.
    Intet under at 75-80% af knallerterne er tunede


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #32   23. mar 2021 Det stopper aldrig... smiley
    Junior er svært tilfreds med både trækkraft og hastighed. Men han klager dog over at den er anstrengende at køre, da han konstant slås med omdrejningsbegrænser. Vi overvejer at skifte original CDI til den, som er del af sættet, og så skifte til 11 tands. Vi har i øjeblikket 13 tands foran.
    Tror du det kan være en løsning?
    Tak...


  • #33   23. mar 2021 Mjaaaa.

    Altså mjooo. Tror det er lige på grænsen.

    Gætter på den vil køre lige over 43 med 11 tands foran og afdroslet motor.
    Men stadig kun 3 gear.

    Altså min, med 14tands foran men så 62 tands bagpå (ca ligeså lav gearing som jeres med 11 tands foran 54 bagi)
    Min kørte 33 på speedometeret i første gear,.før den ramte 12000 omdr og omdrejningsbegrænsede.

    Det kan selvfølgelig være i kan få et lidt større tandhjul.på bagi,.så gearingen kommer lige nøjagtig langt nok ned, til i kan kørr under 43 kmt,.med kun 3 gear,.men ellers motor og ecu afdroslet.

    Ved det ikke med sikkerhed, men gætter på det er på grænsen.
    Det er vel et forsøg værd.

    Altså jeg er på knallert/motorcykel nummer 34 i mit liv og er igang med at afprøve et motor setup jeg er nysgerrig på om vil køre fint nok,.eller om jeg skal satse på et andet setup til min offroad knallert.
    For mit vedkommende stopper det den dag jeg lægger mig til at dø smiley


    profilbillede
  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #34   24. mar 2021 Haha... ja du hygger dig... det er tydeligt at se...;-)
    Vi har prøvet CDI med begrænser på 10000 og 11 tands foran. Den kører nøjagtig samme hastighed 46 kmt. Der er mindre træk i den nu synes han. Til gengæld rammer han ikke lige så lidt begrænser...
    Jeg tror han hælder til at skifte tilbage, og så lære at styre håndtaget... smiley Har du nogen bedre idé?


  • #35   24. mar 2021 det giver kun rigtig mening at den enten kører under 43 km/t (gps) eller også at den kører sundt smiley

    Man skal bare ikke nuppes med fingrene i dåsen mere end 1 gang.
    Men hvis man kan køre pænt nok til ikke at blive stoppet det første år eller to, så er 1500 jo egentlig et billigt gebyr for den frihed det er at køre 50cc som 50cc nu engang er skabt fra naturens hånd.

    Topfart 65-75 km/t max, 5-6 hk ca og letvægts køretøj.

    Jeg kørte selv lovligt indtil jeg fik knallert kørekort, og så kørte jeg ind på min onkels værksted og fik den ubegrænset.
    Dengang var det først ved 16 år man måtte køre 30 km/t, så jeg blev 17 før jeg blev nuppet, solgte den og betalte bil kørekortet.

    72% af de registrerede knallert ulykker fra 2013-2017 var med en fører over 18 år.
    78% af ulykker foregik på en lovlig knallert.

    Mine egne børn får lov at køre lovligt hvis de vil, men der bliver ingen tvang fra mig.

    Til gengæld tvinger jeg dem til at lære at køre ordentligt.
    Uanset om de vil køre max 30 eller vil have den til at køre som en langsom 125cc ved at få lidt andre motordele i så den yder nærmere 10-11hk end de 5-6hk.

    Der er 7 gange så høj risiko for at køre galt på en 30 knallert, som der er på en 45 knallert.
    Så længe man bevarer besindelsen når man kører, så burde enden være god.

    Hvis den skal kunne klare en test på rullefelt, så er den jo nødt til at køre under 43 km/t.

    Man kan vist også få en ECU som er politiværn, og med en fjernbetjening eller skjult knap kan aktiveres så geden kun render f.eks. de 39 km/t på rullefelt.

    Det eneste lovlige er selvølgelig at den er permanent begrænset.
    Menøh. Jeg skulle ikke nyde noget af at køre på så fin en maskine og så være permanent begrænset til 40 km/t haha.

    Benzin økonomien er også forbandet god på helt afdroslet motor.
    Hvis man ellers kører nogenlunde pænt.


  • Niels M
    Niels M Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 17
    #36   27. mar 2021 Som du skriver, så er det trist at have så fin en maskine, som ikke kan trække selv, hvis det går en smule op ad bakke... Den er i hvert fald blevet livlig nu, og så håber jeg at han kan undgå lovens lange arm... smiley

Kommentér på:
Aprillia SX 50

Annonce