{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
187 visninger | Oprettet:

Daniel R
Daniel R
Tilmeldt:
13. dec 2019
Følgere: 20 Emner: 18 Svar: 14

Std luftfilter? {{forumTopicSubject}}

Hej Sg
Jeg har hørt fra nogle af mine venner at mit std luftfilter med pillede begrænsninger ikke kan følge med til min opsætning, så jeg ville bare høre om det passer
opsætning
Stage6 sport pro.
Yasuni c16.
21 MM r-setup Karburator.
Malossi multivar 2000.
Polini 3g.
Det er en Gilera stalker


Kommentarer på:  Std luftfilter?
  • #1   27. jun Standard luftfilterkasse er lige det mindste til 21mm.
    Men et åbentluftfilter renser ikke luften lige så godt som standard luftfilterkasse.


  • Daniel R
    Daniel R Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 20 Emner: 18 Svar: 14
    #2   27. jun så jeg kan godt køre med standart luftfirerkasse?


  • TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

    Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 746
    #3   27. jun Ellers invester i et godt skumfilter, selvom det larmer en del mere, så er det lige så effektiv som std luftfilter, det skal bare renses oftere hvis det sidder udsat for skidt osv fra baghjulet

  • Daniel R
    Daniel R Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 20 Emner: 18 Svar: 14
    #4   27. jun Jeg har polini powerluftfilter på lige nu men det er bare fordi den larmer meget med det som den er


  • #5   27. jun Du kan godt køre med standard luftfilterkasse. Men ved ikke om den vil yde optimalt.

  • #6   27. jun dejligt setup.
    Jeg ville helt klart køre med den std hiper filterkasse på med den 17,5mm indsugningsdæmper taget ud. Så blir indtaget 21. Det lyder lidt dybere end std og brøler faktisk en anelse ved højere omdrejninger. Lyder lidt som et powerfilter. Men slet ikke så slemt som et helt åbent. Bare i med et dual layer skum.
    Du vil ikke kunne mærke forskel hvis du var døv og fik lov at køre med det ene og det andet.
    Hvis du ku mærke forskel ville du bemærke at den tager gassen igen hurtigere når du lukker for gassen et kort øjeblik og åbner igen, på den std filterkasse, fordi der fanges en smule benzmixet luft i studsen når membran lukker, som bliver overtryk ift luftfilteret der som regel er i undertryk pga karburatorens venturi effekt. Derfor fiser det tilbage ud i luftfilteret, og ligger som et lille ekstra skud startgas. Det er noget med det er fordi luften kommer forbi dyserøret 3 gange under variende tryk, så gassen bliver super godt atomiseret og det kan give lidt bedre gasrespons i de luk/åben situationer.

    Derfor rigtige bane racere kører med gokart filter.
    Som regel oppe i sædeboksen for at dæmpe støjen og holde luften renere.

    Men det er slet ikke fordi motor holder op med at virke fordi man begrænser luftindtagets størrelse. Til en vis grænse...

    Jeg skal ha 88cc hyperrace på min rx og der bruger jeg standard filterkasse også.

    Ham her forklarer også hvorfor han bruger det på 86cc TPR og 103cc racing
    https://www.youtube.com/watch?v=SJth-GEy9aY


  • TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

    Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 746
    #7   27. jun Derfor fiser det tilbage ud i luftfilteret, og ligger som et lille ekstra skud startgas. Det er noget med det er fordi luften kommer forbi dyserøret 3 gange under variende tryk, så gassen bliver super godt atomiseret og det kan give lidt bedre gasrespons i de luk/åben situationer.

    Det er så lige netop det man IKKE ønsker sker. Hver gang den indsugede luft passerer dyserøret gennem karburatoren blandes der forstøvet benzin i, det dur ikke og gasresponsen i lave omdrejninger bliver noget rigtig lort at justere sig ud af.

    Gokart filtre (airbox) er designet ud fra støjkrav, og det tuningsmæssige aspekt at man ønsker så stor en mængde stillestående kold luft som muligt, som karburatoren fodres af, jo bedre betingelser har den for at blande luft og benzin så præcis som muligt og med højeste motoreffekt til følge.


  • #8   27. jun Når man lukker gassen er nålen helt nedsænket i dyserøret, hvorfor det er minimalt hvis der overhoved bliver tilføjet gas.
    Trykket er også abnormt højt hvorfor der er endnu mindre tendens til overmætning af luften.

    Jeg tvivler på man ønsker så stor en mængde stillestående luft som overhoved muligt.

    50cc filterkasserne er som regel mindre end 125cc filterkasserne, fordi der et optimalt størrelsesforhold i forhold til den tid der går mellem ændringerne i trykket i kassen.
    Når membranen lukker for hver motoromdrejning er undertrykket i kassen på sit højeste, og størrelsen på kassen skal gerne være så tilpas lille at undertrykket vil nå at suge så meget luft ind at der opstår peak pressure overtryk i akkurat det øjeblik membranen åbner igen og der kommer mere luft gennem.

    Det er ikke boost bootle funktion, det er mere i stil med den funktion en turbo eller kompressor har.

    Luften bliver til dels skudt ind.


  • #9   27. jun Kan det være fordi man som regel kører med højere omdr end hvad gasgivningen ellers ville fordre, at den ekstra gas i luften de første 2 motor omdr giver en fordel?

    Blandingen bliver jo som bekendt for mager hvis du lader rullefeltet bremse motoren ned, med lukket gas, fra høje omdr.
    Man risikerer varmesætning.

    Når man går på gassen igen kan den ekstra smule gas i luftfilteret kompensere for den hidtil lidt for magre blanding?

    Jeg er ikke 100% på videnskaben bag.

    Ved bare hvordan boost bottle virker i princippet.

    Og har hørt to steder fra, at luftfilterkassen til dels tjener den funktion.
    De beskre i utvetyde vendinger at der var den her effekt.

    Jeg har til gengæld aldrig hørt nogen sige i utvetyde vendinger at det skulle virke modsat.
    At det altså er et problem at luften får lov at fise gennem venturien 3 gange når man lukker/åbner hurtigt

    det skulle netop være fordi gasspjældet er nedsænket at atomiseringen af gassen bliver så meget bedre.

    Lufthastigheden gennem venturi når man går på gassen igen vil jo heller ikke være så høj, hvorfor det kan have svært ved at atomisere gassen i første revolution.

    Det er måske netop derfor den ikkke hoster, endsige bøher, et splitsekund når man går på gassen igen


  • TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

    Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 746
    #10   27. jun Jeg tvivler på man ønsker så stor en mængde stillestående luft som overhoved muligt

    Det står dig helt frit for at tvivle smiley ikke desto mindre er det det man ønsker, turbulent luft på den side af karburatoren er det allersidste du har brug for, det fucker karburatoren op og lufthvirvler mindsker luftflowet voldsomt.
    Man bruger rigtig mange penge på designet af airboxe til F1 biler, rallybiler osv, for at sikre at alle cylindre får nøjagtig samme mængde luft, uden forstyrrende turbulens.

    Jeg kan godt følge hvor du vil hen, men det harmonerer ikke helt med min viden og lærebøger.

    Sådan groft sagt, så er alt under fuld skrue og max effekt et kompromis, det hele handler om resonans, og ved omdrejningstal over eller under, så får karburatoren problemer med at dosere rigtigt pga blowback / indsugningens samlede længde ikke harmonerer med frekvensen. Det kan ændres med en indsugningstragt, eller øge/mindske afstanden fra membran/indsugning til karburator eller begge dele.
    Luftfilterkassens volume er også en del af det, og mange Kart airboxe har interne tragte til at fintune systemet, eller plads til man kan montere en på karburatoren.

    Stillestående er ikke = luften flytter sig ikke, for det gør det jo ellers ville motoren gå i stå. derfor er der også tragte på indsugningen på Kart airboxen (de kan også virke som restriktor i visse Kart klasser) som sørger for at airboxen bliver fyldt med luft uden at danne forstyrrende lufthvirvler inden i kassen (stillestående luft er ikke det rette ord, men det eneste begreb jeg lige kan sammenligne med )

    Kreidler løste en del af problemet med en en flad plade inden i luftfilteret, i en vis afstand fra karburatorens venturi, det ændrer resonansen og kunstigt længden på indsugningen.

    Boostbottle er noget andet da den sidder på den anden side af karburatoren, de fleste får den galt i halsen og tror den kan lave mirakler.
    Den ændrer på indsugningens samlede længde, og kan i nogen tilfælde modvirke tendens til at blandingen bliver federe i lavere omdrejninger ( google -> Helmholz resonator) Volumen af dén og længde af tilslutningsslange er kritisk, og de universale boostbottles med en stump 8-10mm slange der langes over disken er lige til skraldespanden.


  • #11   27. jun Jeg lærer noget hver dag smiley

    Det virker stadig utroligt at ingen bruger luftfilterkasser store som ovne, hvis mere volume er bedre uden grænse.

    mit indtryk er at lærebøger er som opskrifter overleveret gennem generationer.
    Et godt eksempel er skinken som får skåret enderne af inden den kommer i gryden.
    Den tradition gik i arv mange generationer før man fandt den originale opskrift fra 1820, hvor lillemor skriver at hun skar enderne af skinken for ellers kunne den ikke være i gryden smiley
    Ligesom 49ccscoot i videoen siger at han indeldningvis antog at en lukket filterkasse simpelthen ville være for meget en flaskehals på race motorer, ellers ville folk vel bruge det.
    Oh was he wrong.

    Jeg er derfor meget varsom med at slutte fra tendens til regel.

    Der blev skrevet utallige bøger om jordens plads midt i solsystemet inden galilei måtte stå i retten og tilstå, at det var djævlen der fik ham til at påstå solen var centrum af solsystemet. Nægtede han ville han komme til djævleudrdrivelse, som består af tortur til man dør af smerte, eller knækker og beder om at blive aflivet under tilståelse af at man rigtignok havde stået i ledtog med fanden.

    Sandheden er som regel ilde hørt.

    Statistik er som et par hotpants. Viser det meste. Men skjuler det vigtigste.
    Det der får hele herligheden til at give mening og have sammenhængskraft.

    En ting er hvad almen praksis har været på kart filtre hidtil.

    Men det korte af det lange er, lukket luftfilterkasse er slet ikke nogen dum ide uanset motor størrelse.

    Det er nærmest raketvidenskab at redegøre for alle dynamikkerne der gør sig gældende, men alt peger i retning af at åbent filter meget sjældent er det rigtige valg.

    Jeg følger en youtuber der arbejder for usaf som raketudvikler, som er meget fascineret af fluid dynamics og viser hvordan det hænger sammen.

    Jeg er fuldt med på de parametre du fremhæver som har indflydelse på karbureringen. Indsugningslængde, volume, relativt til luftfiltervolume, venturi størrelse, tragte, krumtapshusvolume, omdrejningstal, ønskede effektområder osv osv.

    Der er en grund til min 88cc enduro rx stadig er på tegnebrættet smiley
    Jeg har begrebet hvor kompliceret det er, og hvor meget potentiale der er i at tilpasse de enkelte komponenter til hinanden.

    Den skal yde så meget som muligt så tidligt som muligt.

    Men at finde nogen der har forstået de underliggende mekanismer, og ikke bare kan sige at jeg skal skære enderne af skinken inden jeg kommer den i gryden, har vist sig umuligt.
    Eric Gorr er vist død, og ville helt sikkert ikke have tid til at hjælpe mig. Ikke med de penge jeg ville gide lægge for min 88cc enduro kværn.

    Men hvor der er en vilje er der en vej som man siger.

    Kan du evt anbefale en lærebog eller to?

    Jeg kan efterhånden godt spotte det når nogen skriver "skær enderne af skinken" uden at vide hvorfor man skulle gøre det. Og vil altid spørge "hvorfor" inden jeg blindt følger en andens eksempel.

    Så det gør mig ikke noget evt at skulle skimme en lærebog hvor der også står en masse nonsens.
    Nobody's perfect smiley ikke engang keith code


  • TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

    Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 746
    #13   27. jun Skinke, Hotpants og ligegyldig snak om ovne rager mig en paphat, det ryger lige i filteret. Det burde gi sig selv at en 50cc'er ikke har brug for 1 kubikmeter luftfilter.

    Jeg ville ellers ha forslået GP Blair, eller Jennings..Christian Rieck har også skrevet et par ganske gode bøger, dog på tysk,... og røvkedelige hvis man tror det er plug&play "fil her og der og gør sådan" og ikke gider tørt læsestof og side efter side med formler og beregninger.
    En anden mulighed er at kende Jan Thiel og Frits Overmars, Jan er stadig manden bag den højst ydende totakter (aprilia rsa), Og Frits er et altvidende orakel i tuning af totaktere. Desværre er ingen af dem interesseret i at skrive bøger, heller ikke i at besvare endeløse dumme spørgsmål om tuning, men der er faldet en del guldkorn hvis man gider følge dem på diverse fora, men det vil jo alligevel bare være nonsens der står i dem, så du må selv lede efter noget bedre smiley

    Mota kunne være et bud hvis du vil simulere totakter på computeren, det er forholdsvis billigt men har også en del fejl og fælder man meget let falder i.

    EngMod2 kan alt du har brug for, men koster også en del mere hvis du vil ha hele pakken.

    Mig bekendt er Eric gorr da i live endnu, han laver bare ikke så meget mere og han er vel efterhånden midt i 60erne. Det hjalp heller ikke på forretningen at han sløjede gevaldig af på kvaliteten af arbejdet han udførte eller glemte at sende varerne retur, og der er mange andre der er bedre til faget end ham.

    Over and out, der er tordenvejr der skal tages billeder af.


  • #14   27. jun det sure med det søde haha smiley

    jeg skrev
    Jeg tvivler på man ønsker så stor en mængde stillestående luft som overhoved muligt

    til det svarede du

    Det står dig helt frit for at tvivle smiley ikke desto mindre er det det man ønsker,

    Nu skriver du så at det burde give sig selv
    en 50cc ikke har brug for 1 liter luftfilterkasse

    øh

    som sagt, ingen er perfekte, end ikke keith code.
    Det ærgrer mig at du slet ikke forstod hvad jeg sagde med skinke hotpants og ovnstørrelse luftfilterkasse på en 50cc.

    Det kunne redde dig fra at skrive ting som at man ønsker så stor en luftfilterkasse som overhoved muligt.

    Jeg er meget taknemmelig for prajet i den rigtige retning.
    Jeg vil sætte mig ind i sagerne og prøve at få alle brikkerne til at falde på plads.

    nonsense be damned


  • claus c
    claus c Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 8
    #16   4. jul smiley af med det kobber dæksel, større dyse, hvor du har luftfilter dækslet, ja, der er et par huller, gør dem større, med dys. Så ingen brøl filter

Kommentér på:
Std luftfilter?

x