{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.133 visninger | Oprettet:

luftfilter? {{forumTopicSubject}}

hej overvejer at smide polini powerfilter på min pgo.
men ville det være en dårlig ide da min opsætning ikk er mega stor?
så std luftfilterkasse eller polini powerfilter, hvad skal jeg vælge?

OPSÆTNING:

DR 70cc (der kommer et airsal t6 racing på)
21mm polini karbu
Malossi Multivar
Stage6 pro replica
Zoot racing tændspole
Malossi x speciel belt
Malossi wingbell klokke.


Kommentarer på:  luftfilter?
  • #1   25. jun 2020 selv med airsal t6, 21mm og s6 pro rep vil jeg mene gevinsten i motorkraft ved at montere åbent luftfilter er så lille, at det bliver langt overskygget af det meget øgede støjniveau, den nedsatte holdbarhed, pålidelighed, besværet med at skulle indstille den når vejret skifter og det øgede benzin forbrug

  • #2   26. jun 2020 Hvordan kan et åbent luftfilter forøge brændstofforbruget smiley
    Og til 21mm. vil jeg sige det bedst med et åbent luftfilter. Det er lige på kanten til der ikke kommer nok luft igennem standard luftfilterkasse, med så stor en Karburator


  • #3   26. jun 2020 Der er mindre modstand, så der vil blive rykket mere luft gennem karburatoren for hver revolution.
    Den øgede luftmængde gør som regel at man må dyse op, da trykforskellen ikke følger med når man bare åbner luftfilteret op.
    Den øgede luftmængde skulle i teorien give øget kompression og dermed skulle energieffektiviteten forblive uændret, hvorfor man skulle kunne hæve gearingen og køre samme fart med lavere omdr tal.
    Men i og med cylinder slet ikke kan bruge den ekstra luft, vil det bare sovse rundt i en overflod af ineffektivitet og spilde gassen. Især i kraft af boost bottle funktionen i et lukket filter så godt som forsvinder i et åbent.
    Ikke alle powerfilter er lige åbne. Men på en sport tun til pgo blok giver det intet andet end problemer at åbne luftfilteret mere op end de øvrige komponenters indre diameter giver anledning til


  • #4   26. jun 2020 Kæft du roder rundt i det smiley

    Jo bedre flow = frisker luft = bedre forbrænding = renere forbrænding = mindre benzin.

    Jo mindre modstand der er, jo mere luft kan der komme igennem


  • #5   26. jun 2020 smiley
    bliver luften friskere jo mere åbent filteret er? smiley smiley
    forbrændingen bliver renere jo friskere luften bliver??? smiley smiley smiley smiley
    Ja klart hvis du sætter en ilt-flaske til og blæser direkte ind så booster du effkten.
    Men et "power" filter er ikke en oxygen flaske. Den trækker nøjagtig den samme luft ind som et lukket filter.

    Du forstår jo godt at man ikke bare sætter en 70mmm karburator på og smider en dyse 450 i.
    på et dr racing 70cc.
    Og så får man endnu bedre benzin økonomi. og mere power. Nej vel.

    jeg gider ikke bruge mere tid på at rede trådene ud for dig. Især ikke når du er så respektløs


  • #6   26. jun 2020 Jo frisker luft er - jo mere ilt er der i den.
    Jo mere ilt der er i luften - jo bedre bliver forbrænding.

    Et åbent filter er der bedre flow i, end i en luftfilterkasse = der kommer mere luft igennem.


  • #7   26. jun 2020 Et åbent luftfilter har et højere luftflow end luftfilterkasse. Det høje luftflow øger motorens evne til at forbrænde brændstoffet = højere effektivitet og mindre brændstofforbrug

  • #8   26. jun 2020 Hvis du ikke forstår det, så må du søge hjælp andetsteds....

  • #9   26. jun 2020 så iltmængden i atmosfæren stiger når det bliver trukket gennem skummet i et power filter? smiley

    Hvilken luftfrisker olie væder du dine powerfiltres skum med??? smiley smiley
    den med lavendel eller hahaha

    det er jo for sygt det her. Håber folk der ikke ved, kan se skoven for alle træerne i den her tråd...

    Nogen mennesker mener også at kunne bevise jorden er flad, og selv de bedste videnskabsmænd må opgive at tale dem til fornuft.

    Jeg skriver det her for at trådstarter ikke skal blive for forvirret af alt det nonsens
    bikenight får lov at tro hvad han vil. Det er alle vist bedst tjent med.
    No offense

    powerfilter giver færre km pr liter benzin


  • #10   26. jun 2020 Okey vi tager den helt nede på jorden - så selv fritgående burhøns forstår det.

    Et åbentluftfilter har bedre luftflow end en luftfilterkasse.

    Jo bedre et luftflow er, jo mere luft/ilt kommer der.

    Jo mere luft/ilt, jo bedre en forbrænding.

    Hvor er det du ikke kan følge med?


  • #11   26. jun 2020 Hvorfor køre mange baneracer med åbent luftfilter? Svaret er luftflow. En motors effekt er afhængig af den mængde luft, den suger til sig ved en given omdrejning, forudsat af karburatoren kan give det rigtige forhold mellem luft og brændstof A/R (air/fuel ratio). Selv den mindste restriktion i indsugningen (luftflow) vil resultere i tabt motoreffekt. Jo mere restriktivt luftfilteret er, jo større effekttab vil ses, og jo mere brændstof vil den også bruge


  • #12   26. jun 2020 ok 1 gang til ...
    sidste gang

    baneracere er ligeglade med om benzinøkonomien bliver 20% ringere, hvis de får 10% mere power.

    du får en anelse mere effekt ud af åbent luftfilter, især hvis de øvrige motorkomponenter er for overdimensionerede til luftfilterkassen.
    f.eks. std filter på s6 88cc med 21mm karb på som jeg bygger

    Et luftfilter med den volumen et std luftfilter har, passer fint til den volume krumtapshuset på en pgo blok er standard.
    At du sætter større cylinder på ændrer ikke på krutampshusets volumen.
    Som er det der bestemmer hvor meget luft motoren kan sluge pr revolution

    ej ved du hvad, du fatter ikke teknikaliteterne alligevel, og din respektløshed har allerede resulteret i jeg ikke vil spilde min tid på at tale til en dør.

    det korte af det lange er

    The point of diminishing returns. google hvad det begreb dækker over hvis du ikke ved det:

    Du får måske 1% mere power med et åbent filter på en 21mm på dr 70, end hvis du smider et std minarelli luftfilter på som er med 21mm indtag.
    ikke til at mærke.
    Og kræver mere indstilling
    Du får meget mere larm.
    Du får mere skidt ind
    du får problemer med vand.
    du får lavere holdbarhed på selve motor indvendigt.
    og du bruger mere benzin.

    nøjagtig som hvis du istedet for 175 med std filter, sætter en 21mm karb på og åbner luftindtaget i den lukkede luftfilterkasse op til de 21mm.

    færre km/l

    Mere power

    farvel igen


  • #13   26. jun 2020 Man kan også vende den om. Motoren vil bruge mere brændstof, hvis karburatoren ikke er indstillet ordentligt.

    Men der er 2 store ting ved et åbentluftfilter, som gør jeg aldrig kommer til at køre med et
    1. Det larmer unødvendigt meget
    2. Det filtrere ikke luften lige så godt som en standard luftfilterkasse


  • #14   26. jun 2020 Du fatter det tydeligt stadig ikke. Jo mere effekt du kan få ud af luften - jo mindre brændstof bruger den

    Så hvis karburator spiller 100% så vil et åbentluftfilter kun giver plus hensyn til forbrug af brændstof i forhold til standard luftfilterkasse


  • #15   27. jun 2020 når man indstiller karb indstiller man den til det rigtige afr
    air-fuel ratio.

    At der kommer mere luft ind betyder at der skal ligeså meget MERE benzin.

    Du sætter ikke bare åbent luftfilter på uden at dyse op.

    jo mere mager du gør blandingen, jo mere effekt får du til en vis grænse, og dermed flere km/l benzin.

    Men du sætter jo ikke powerfilter på for at gøre blandingen mere mager
    Du sætter powerfilter på og dyser op så blandingen forbliver KORREKT

    Mere luft pr motor omdrejnig kræver mere benzin pr motor omdrejning.

    ergo bruger den mere benzin pr motor omdrejning.

    Så ved 60 kmt med 6000 omdr vil den bruge mere benzin med mere flow end med mindre flow.

    Hvad kører længst på literen. En 5.0l v8 med supercharger og gigantiske luftindtag.

    eller en 1.3l 55hk familiebil med et luftindtag på størrelse med den gennemsnitlige 50cc totakters

    det gør den benzinøkonomiske bil.

    hvis du ikke ved hvad for en af de to der er den benzin økonomiske af de to motorer, så må gud hjælpe dig


  • #16   27. jun 2020 Man indstiller selvfølgelig karburatoren efter der er åbent luftfilter på...

    Du kan ikke sige dig fri for at, jo mere effekt man kan få ud af luften, jo mindre brændstof bruger den også.

    Den vil aldrig komme til at bruge mere brændstof, ved der kommer mere effekt ud af den luft den suger ind.


  • #17   27. jun 2020 At sige den bruger mere brændstof ved bedre flow, er det samme som at sige du bliver mere frisk af at havde problemer med at trække vejret.

  • #18   27. jun 2020 jo mere luft en 2takter får? Jo mere benzin skal den have.
    Så enkelt er det.



  • #19   27. jun 2020 Ja selvfølgelig skal den det.
    Men i det den skal bruge færre kræfter på suge luft ind, skal den havde mindre mængde gas for at gøre det samme som med luftfilterkasse.


  • #20   27. jun 2020 en 2takter er pisseligeglad. Den suger det den kan komme til, og jo mere den kan suge? Jo mere benzin skal den have. = øget benzinforbrug.
    Faktisk ikke kun for 2taktere. Men for karburatorer i almindelighed.


  • #21   27. jun 2020 Med et filte på som giver bedre flow, skal den bruge færre kræfter på at køre (f.eks) 30 km/t. End med luftfilterkasse = du skal give mindre gas med gas håndtaget = mindre brændstof forbrug

  • #22   27. jun 2020 Hovedsagen er den ikke skal bruge mere brændstof (jeg vil sige mindre) for at lave det samme stykke arbejde, som med luftfilterkasse.

  • #23   27. jun 2020 Lidt det samme som, at du skal bruge mindre kræfter på at trække vejret igennem en køkkenrulle, end med et sugerør.

  • #25   27. jun 2020 Men vi er enig om at et åbent filter ikke bruger mere benzin end standard luftfilterkasse, med mindre man holder bundgas (spids effekt)

  • #27   30. jun 2020 BikeNight hvis jeg så piller mit luftfilter af, skal jeg så dyse ned når der er mindre modstand?

  • #28   1. jul 2020 Hvis du piller standard luftfilterkasse af, så skal du 1 - 2 numre op i dyse, i det at forbrændingen er kraftigere ved bundgas, da der kommer luft igennem.

  • #29   1. jul 2020 "Lidt det samme som, at du skal bruge mindre kræfter på at trække vejret igennem en køkkenrulle, end med et sugerør."
    Med det her eksempel, så er det da næmmere at trække vejret uden noget for munden?
    smiley


Kommentér på:
luftfilter?

Annonce