{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.252 visninger | Oprettet:

Oversize eller ej {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har et problem jeg ikke selv kan løse som jeg håber nogen herinde som kan hjælpe mig med? jeg har lige købt en ny polini Hi-Speed Evolution og min kilerem er overhovedet ikke lang nok åbenbart for der mangler ca 1-2cm på variatoren før den er ude ved kanten ved fuld gas Og så tænkte jeg om det nu være en overzise jeg havde købt for så gir det hele jo mening at det hele ik passer sammen men jeg har ikke fræset i blokken for den er kun 102mm og det er en yamaha neos 2t fra omkring 2003 så hvis det var oversize så skulle der ha været fræst men det er der ikke og det er standard remskiver jeg har i og har malossi kilerem og ved ik helt præcist hvad for en af dem det er men håber i kan hjælpe på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oversize eller ej
  • #1   25. feb 2020 har du simset variator ud og hvis du har or variator i skal du også have or rem i da den er længere og du skal også have or remskiver i da de også er større hvis du vil have det optimale ud af den

  • #2   25. feb 2020 Min erfaring er at det er helt normalt på minarelli og pgo at man ikke har fuld udnyttelse af vario.

    Da jeg havde min slider researchede jeg i månedsvis for at finde en rem der bedre passede.
    Fik at vide fra msp tuning de havde gode erfaringer med speedfight2 remme i lang mina.
    Det skulle give lidt ekstra udnyttelse.

    Men valgte bare at køre med det som det åbenbart er lavet.

    Blev så bare det mere posotivt overrasket da jeg fik min nrg til at udnytte vario 100% og lidt til

    Hvis det skal forbedres væsentlig ville jeg selv bare købe overrange og få gjort plads til at smide i. Det skulle give en del.
    Og så får man ikke lange løg af at researche diverse remmes mål, tjekke for plads neders i bagerste remskiver, korrigere for længde og højde så man har den indvendige diameter i stedet for den udvendige, osv.
    Hvis tid er penge, så får man klart mest for pengene ved bare at punge ud for or kittet


  • #3   25. feb 2020 Brug original rem.


  • #4   25. feb 2020 Ja original eller or vil jeg også sige.

    På hiper er der vist en gevinst ved at bruge malossi special belt som er 15mm længere udvendigt. Men ellers samme mål.
    Men det er kun på hiper.

    Og jeg har ikke kontrolleret om der faktisk er en gevinst.

    Det afhænger af om vario kan variere nærmere blæserhjulet.
    Det skal den kunne gøre, hvis man skal have glæde af en længere rem i toppen af vario gearingen.
    Ellers vil den længere rem bare hænge i bagerste remskiver og resultete i lavere højeste gear.
    Man er til gengæld rimelig sikker på lavere laveste gear med en længere rem. Igen medmindre bagerste remskiver allerede er helt samlet med std rem.

    Der er potentielt også en gevinst ved bredere rem. Men det kræver der er plads til en bredde rem, i nederste position i de bagerste remskiver.
    Ellers vil den bredere rem ikke gå helt i bund.

    Som sagt. Spar krudtet på nøddeknækkeriet og brug i stedet tiden på at tjene penge til or kit.
    Det er slet ikke så nemt som man skulle tro at finde en rem der passer perfekt til ens cvt


  • #5   25. feb 2020
    Malossi er kortere indvendig, og smallere.
    Med mindre du skifter både vario og remskiver? Så bør man kun bruge original rem.


  • #6   25. feb 2020 Jeg sætter lige et billede ind så i kan se hvad jeg mener for jeg er blevet mega forvirret den lille af dem er en normal Polini Hi-Speed og den store af dem er en Polini Hi-Speed Evolution og hvis man kigger efter kan man se hvor kileremmen har kørt og den store af dem er 102mm bred og den lille af dem er ca 94.5mm

    profilbillede
  • #7   25. feb 2020 Tegn på vario med en tusch og gør det også på remskiverne.
    Så finder du ud af om remmen kommer helt ned på remskiverne, for det er lige så vigtigt.

    Jeg har selv været den igennem, i jagten på topfart, da der ikke findes en anden gearing, til min model.

    https://www.youtube.com/channel/UCox8FQm_UcT-RtPbesmA7ow


  • #8   25. feb 2020 Mht std rem

    Gt tuning anbefalede möet man straks at skifte væk fra std rem.
    På hot
    Med sports opsætning er det set at remmen knækker.
    Og tager en del med sig i faldet.


  • #9   25. feb 2020 #8
    Når man skifter til en ren der er kevlerforstærket, så får man en rem der er meget stivere.
    Og når remmen bliver mere stiv, så skal der flere kræfter til at bøje den rundt blandingen ved vario.
    Der er her at kravet til en 32 kg trykfjeder kommer ind i billedet.


  • #10   25. feb 2020 Aha ok.
    Möet man kører nu med en gul fjeder i hans hot med den kevlar rem, og det ser ud til remmen fint kommer ned mellem vario og blæserhjul.
    Ser ud til...
    Kan godt ske der reelt mangler en lille smule når trykfjeder er blevet varm og dermed lidt blødere.
    Det ser man jo ikke med tusch testen, hvor man starter ud på kold trykfjeder


  • #11   25. feb 2020 Der er en 34kg trykfjeder i Og den kommer helt ned men remmen bliver ik presset helt ud på varioen og hvis jeg tager en længer rem i vil den så ik gå ud over kanten på de bagerste remskiver?

  • #12   25. feb 2020 Möet man er gået tilbage til std rem åbenbart..
    Fordi hans lokale mekaniker ikke mener den knækker.
    Gør den vel heller ikke hvis man skifter så snart den begynder at få sprækker.

    #11 kan det være fordi trykfjeder er for stram, at den ikke vil helt op i højeste gear?
    Det kan man finde ud af ved at sætte en svagere fjeder i.
    Normalt siger man trykfjeder kun skal være stram nok til remmen ikke glider.
    Med undtagelse af den selvf skal kunne hive remmen helt ned mellem vario og blæserhjul


  • #13   25. feb 2020 Den kan ikke nå helt ud jeg har prøvet uden fjeder og kobling og den kan ikke nå helt ud på variatoren? Men kan man sætte en længer ren i uden den hopper ud af de bagerste remskiver?

  • #14   25. feb 2020 Der skal en hel del længde til før den hopper ud af de bagerste remskiver.
    På min slider var der oceaner at give af i bagerste remskiver.
    Det var slet ikke en bekymring på den.


    profilbillede
  • #15   25. feb 2020 Ja jeg kan godt se der er masser af plads på din men med den rem jeg har i nu der går den helt ud til kanten på de bagerste remskiver men jeg har jo også en malossi rem på og jeg tror den er lidt bredder ind den orginale men ved det ikke helt så spørgsmålet er skal jeg købe en rem der længer men lidt tynder ?

  • #16   25. feb 2020 Ved ikke helt.
    Hvis du ka få en rem der både er bredere og længere end std. Og den ikke er for bred til at komme i bund mellem bagerste remskiver, så ville det være optimalt.

    Der er for mange ting der skal passe sammen, til jeg kan gætte på om du vil få noget ud af ekstra længde kontra ekstra bredde.
    Det er ikke sådan lige at svare på uden at kende til de relevante faktorer


  • #17   25. feb 2020 Er der noget jeg kan skrive som kan hjælpe? for jeg kan virkelig ik finde ud af hvad jeg skal gøre? for har også haft snakket med speedline og det skulle ikke være en or vario så den skulle ku komme helt ud men de ku åbenbart ik finde ud af hvad jeg skulle gøre for at få remmen helt ud på kanten af varioen smiley

  • #18   25. feb 2020 Tjek om den brede rem kan klemmes helt i bund mellem bagerste remskiver. Så den rør ved bøsningen i midten.
    Hvis den kan det, så er remmen i hvert fald ikke for bred.

    Hvis længden er en begrænsning, så vil vario ikke komme helt ud og røre blæserhjul i højeste gear.
    Fordi vario prøver at skubbe remmen længere ud på varioen, men bliver begrænset af at remmen er helt i bund mellem bagerste remskiver og derfor ikke kan komme længere ud på vario.

    I så fald vil en længere rem end std være bedre end std.

    Hvordan man tester om vario og blæserhjul kommer i kontakt ved jeg ikke desværre.
    Måske ved at du shimmer for lidt, så remmen ikke slider tusch af inderst på vario/blæserhjul, og så køre en tur i topfart og se bagefter om tuschen er slebet væk der hvor vario og blæserhjul gerne skulle komme i kontakt med hinanden?

    Men ved ikke om det overhoved ville slide tusch væk.

    Kan godt være den ikke decideret hedder en or vario.
    Men der er da mere range i den end der er i std. I og med den er større.
    Gad vide hvad dens diameter er ift en "rigtig" or vario

    Det er desværre også et helvede at finde ud af hvilke remme har hvilke mål.
    Det er langt fra alle steder der skriver målene på alle de remme de har.


  • #19   26. feb 2020 Din fejl ligger i malossi remmen, skift til en polini som denne her da den er længere end din malossi https://speedline.dk/yamaha-jog-rr/kilerem/kilerem-polini-s-p-248-003

    Og så læs bogen der er med vario så du ved hvor mange shimskiver du skal bruge, afhænger bla af blæsehjulet os, så vil du få fuld udnytelse af din vario smiley


  • #20   26. feb 2020 #19
    Så vidt jeg kan se er den 1mm højere (9mm)
    Derfor er det vist kun den udvendige længde der er større.
    Det vil slide mere tusch af.
    Men er ikke sikker på det vil give en højere/lavere gear ratio i højeste/laveste.
    Regner man det ud fra kileremmens indre eller ydre kant? Eller midt i?

    S6 or remmen er kun 775mm med en højde på 10.6mm


  • #21   26. feb 2020 Så du mener jeg skulle prøve sådan en s6 or rem for den der polini ren er kortere en min malossi ren er 760mm efter hvad jeg kunne måle mig til?

  • #22   26. feb 2020 Aha ok jeg troede kun din rem var 745mm lang.
    Ud fra de malossi remme jeg lige ku se til neos på speedlines hjemmeside.

    Jeg tænker or remmen vil være et mismatch.
    Selvom den både er bredere og længere.
    Den er lavet til s6 or kittet.

    Vinklen på remmen skal også passe med vinklen på remskiverne.

    Hvis det var mig havde jeg nok enten kørt med det som det er.
    Eller købt et komplet or kit.

    Jeg havde en parmakit vario i min slider, som viste sig at være oversize. Uden at være overrange smiley
    Det forklarer hvorfor jeg havde så ekstremt meget plads tilovers på vario

    Hvis du undrer dig over tuschen ikke er slidt af helt i bund på det her billede, så er det fordi parmakit varioen havde en lodret flade inderst som remmen ikke kom i kontakt med.
    Den var shimmet som den sku være.

    Jeg endte med bare at accpetere at der var uhyre meget plads tilovers på vario.
    Og eneste løsning var at købe or kit, eller famle i blinde med forskellige remme og se hvad der virkede (tid og penge) eller bare købe en normal størrelse vario så det ikke ser så grotesk ineffektivt ud smiley


    profilbillede
  • #23   26. feb 2020 En OR rem vil være for lang, snup den polini jeg linkede, den ER længere end din malossi, det ved jeg af erfaring, flere der har været og rulle her har os haft den malossi rem til alm remskiver og den kan ikke komme helt ud derpå eller op på vario´en.

  • #24   26. feb 2020 Det kan også sagtens være mig der tager fejl jeg målte bare min rem med en snor og så målte jeg hvor lang den var ? Men det vil så sige jeg har brugt 700kr på ingen ting så jeg kan lige så godt sætte min gamle vario på igen?

  • #25   26. feb 2020 Jeg har lige prøvet at sætte pgo remskiver i og en Doppler kilerem og det hjalp lidt fordi der kunne remmen komme helt ned mellem de bagerste remskiver fordi den der svejsning på de orginale remskiver var i vejen for at remmen ikke kunne komme helt ned men nu mangler der kun små 8mm før den er helt ved kant men det tror jeg jeg kan hente med en lidt længer rem

    profilbillede
  • #26   26. feb 2020 Også lige et billede af varioen efter jeg skiftede

    profilbillede
  • #27   26. feb 2020 Ud fra billedet i indlæg #25, så er din rem helt sten sikkert for kort.
    Umiddelbart, så skal du have en rem, som er 8mm længere.

    Du skal se på hvor langt ud af din rem kan komme på remskiverne, uden at den sidder løs.
    Den forskel der er i millimeter, den skal du gange med "pi" og bagefter dividere med 2.
    Det samme gør du med dit vario.
    Find ud af hvor langt ud at den kan komme, når vario er kørt helt ud.

    Det laveste tal, som du får fra dem begge, det er ekstra længden på din nye rem.
    Det er dog forudindtaget, at remmen har samme bredde.

    Jeg har været det igennem, i jagten på mere fart, men jeg ender nok med at måtte dreje lidt af mit blæserhjul, for at få mere topfart.


  • #28   26. feb 2020 Jeg tror ikke kun det er 8mm den skal være længer for Der er 8mm fra remmen til kanten af varioen når den køre i top fart? så jeg tror den skal være noget længer for Der er også et stykke af de bagerste remskiver hvor remmen slet kommer ud med den her kilerem?

  • #29   26. feb 2020 #27
    Er det afstanden fra remmens ydre kant, op til kanten af bagerste remskiver, som skal ganges med pi og så divideres?

    Altså den højde tusch som vil være efterladt fra en tusch test?
    (Bortset fra man vel skal måle lodret, og ikke langs med remskivens hældning?)

    I et forsøg på at begribe logikken, kan du huske hvad det er for noget geometri du benytter her?


  • #30   27. feb 2020 #28 + #29
    Hvor langt der er ud til kanten kan i ikke bruge som et produktivt tal.
    For det betyder nemlig ikke at remmen rent faktisk kan komme derud.

    Hvis i ikke har det mine videoer omkring vario og remskiver, så bør i nok se dem.
    Der har jeg to forskellige remme i brug og forskellen er vidst nok 1,3mm eller mindre.
    Den ene ren kan sidde helt ude over kanten og den ene kan slet og ikke komme ud til kanten.

    Det er derfor at jeg siger at i skal fjerne remmen fra vario og dreje remskiverne rundt, imens at remmen kører løst på krumtappen ( uden bøsning ).
    Så finder i ud af hvad jeres remskiver kan, med den pågældende rems bredde.

    Så kan i lave samme test med vario, hvor i bruger et eller andet, istedet for remskiverne, så i kan se hvor langt op at vario kan presse remmen.

    Når alt dette er sagt, så er i heldige at i kører på scootere, hvor at man kan købe en højere gearing til.
    Det er derfor at jeg til enhver tid ville gå efter perfekt shimning og at få remmen så langt ud som muligt på remskiverne, for at få den laveste gearing til at starte fra 0 kmt, så man derfor også får den bedste tilkobling.
    Skid hul i om remmen kommer helt helt helt ud på vario.
    De sidste par mm, der skifter den alligevel omdrejninger, uden at omdrejningerne stiger lineært med farten.
    Når i bruger en højere gearing, så holder i også omdrejningerne nede på koblingsakslens leje(r).


    https://m.youtube.com/results?search_query=ScooterTechGuy


  • #31   27. feb 2020 Så det kan ikke passe hvis jeg har regnet ud efter den der matematik prøve du gå os? at jeg har fået det til 19mm længer rem ?

  • #32   27. feb 2020 #31
    Hvor mange mm er der at hente på vario. Faktiske mm.
    Og hvor mange er der at hente på remskiverne.


  • #33   27. feb 2020 8mm på vario og ca 7mm på remskiverne

  • #34   28. feb 2020 Så vil jeg mene at den nye ren skal være 11mm længere.
    Du vil nok få det bedste ud af det med 10mm.


  • #35   28. feb 2020 Ja okay det vil jeg prøve og se om jeg kan finde men det bliver efter weekenden for jeg skal lige en tur til sjælland??

Kommentér på:
Oversize eller ej

Annonce