{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Er der forskel på alu og støbejern
  • #1   10. feb ja meget

• #2   10. feb er der forskel på benzin og diesel?

• #3   10. feb Er der forskel på plastik og stål??

• #4   10. feb Det kunne være at 15 årige Martin ikke vidste det jo ^^

Men ja self er der forskel på Jern og alu

• #5   11. feb Det er da ikke en selvfølge så lad da være med at håne ham...

• #6   11. feb Det var da utroligt som folk tænker for en ! Det er vidst dig KP der tænker sådan, da jeg på ingen måde havde i tankerne om at håne ham...

• #7   12. feb Er udemærket klar over der forskel på alu og jern, men ydelses mæssigt nej. Derfor spørger jeg men ingen har svaret endnu.

• #8   12. feb Det er som sådan ikke materialet der bestemmer ydelsen, men skyllekanaler og port tider. Og der kan være stor forskel fra et cylinderkit til et andet, de fleste sider oplyser hvad kittet kan yde med den rette opsætning. Men det er ikke altid den med flest hk der kører bedst til hverdags kørsel. Der er også forskel på ved hvilket omdrejningstal den yder bedst, så laver man nøjagtig den samme cylinder med samme port tider, vil de yde ens uanset om det er alu eller støbejern. Men alu leder bedre varmen væk, og støbejern holder bedre i det lange løb. Så du skal ikke vælge kun ud fra om det er alu eller jern. Men ud fra hvad det skal bruges til.

• #9   13. feb Basselisk du var nok den der havde svaret pænest. Så den var ikke lige rettet på dig

• #10   13. feb hehe ja så var det jo mig der føltes trumpet ned uden grund smiley Men tænkte det jo da jeg jo lige havde skrevet også dig smiley

• TT
    TT Online Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 557
    #11   13. feb Op til vis effekt/HK er der ikke nødvendigvis nogen forskel på aluminiumscylindere og støbejernscylindere, grænsen er flydende og afhænger i høj grad af motorkøling = AC eller LC.

Du kan sagtens lave to cylindere ( støbejern og aluminium) der har nøjagtig samme slaglængde-boring og portmap, og som i princippet vil give samme effekt.

Problemet kommer med at få varmen væk. Det er kun ~15-30% af energiindholdet i benzin der bliver konverteret til "arbejde", resten bliver omsat til varme/tab som skal bortskaffes til omgivelserne ellers brænder motoren sammen.

Støbejern er en elendig varmeleder i forhold til alu, så selv om de to tænkte cylindere på papiret begge er ens, og kan give f.eks 25Hk, så dør stempel og cylinder lynhurtigt når det er støbejern, du kan ikke lede varmen hurtig nok væk.

Kommentér på:
Er der forskel på alu og støbejern

x