{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Malossi torque driver
  • #1   5. nov 2019 Det er hvordan kraften fra krumtappen bliver overført til baghjulet.

    Aggressivt eller mindre aggressivt.


  • #2   6. nov 2019 Hvordan udmærker det sig?

    Og hvad for en stigning er hvad?


  • #3   6. nov 2019 Se på de to spor, som den ser ud på billedet.
    For det er mega simpelt.

    Den med det lodrette spor, den taber ikke ret mange omdrejninger, når du slipper gashåndtaget.
    Det betyder at den motorbremser ret kraftigt, men til gengæld så er motoren klar i de omdrejninger, som du skal bruge den i, når du giver gas igen.
    Når man kører bane, så har man så mange HK, som ligger i et meget snævert omdrejningsområde, så du har ikke råd til at den skal slæbe sig op i omdrejninger, når du kommer ud af et skarpt sving.

    Det spor der ikke er så stejlt, så taber lidt flere omdrejninger.


    Det originale spor er formet som en bumerang eller en banan.
    Det er det, fordi at man ved lav fart ikke vil have en motor der ligger alt for højt i omdrejninger, da den larmer, er svært at gasgive og bruger meget brændstof.
    Når den originale er oppe i fart, så er vinklen ændret, da den nu kræver ret meget gas, for at holde sig oppe i fart og at omdrejningerne skal blive tæt på der hvor at motoren yder sin effekt.

    Så sagt meget simpelt, så bestemmer sporet hvor mange omdrejninger din motor tager ved kvart gas, halv gas og hel gas, set ud fra om den er i lav fart eller i høj fart.


  • #4   6. nov 2019 PS. Det er næsten spild af penge, medmindre at du har aluminium cylinder og C16 på.
    Alt under C16, så vil du nok blive irriteret over det mange omdrejninger, som den vil tage ved 20-40 kmt.


  • #5   6. nov 2019 Jeg har forstået det med stigningsgraden i remskiven omvendt af dig tommy.

    Standard scootere med banan buen er, så vidt jeg har forstået, til at holde omdrejningerne oppe ved hastigheder mindre end 45kmt.
    For at kunne følge med i stop and go trafik.

    Når den så når 50kmt og man går af gassen for at holde farten på de 50kmt, så bliver stigningen mere lige og den kan derfor gå i et højt gear og cruise med lave omdrejninger.

    Også derfor scootere med for tunge ruller i pludselig dykker i omdrejninger ved 40kmt, fordi der pludselig bliver mindre modstand når rillen bliver mere lige.
    Remskiven skal ikke twiste så meget for at gå i højere gear, så den gør det lettere.

    Jeg har sat min remskive i min nrg til den mere lodrette rille, for at den lettere vil gå i højt gear.

    Giver det ikke meget god mening?


  • #6   6. nov 2019 90gtvert forklarer det ligesom mig

    Den mere lodrette rille giver mere fald i omdrejninger når man slipper gassen.

    Den mere flade rille holder bedre omdrejnkngerne oppe når man slipper gassen

    https://youtu.be/FjVhtKaOH04


  • #7   6. nov 2019 Når rillen er tættere på at være i samme retning som kileremmen, så vil kileremmen have lettere ved at trækker i remskiven.
    Og derved trækker den variomatic ned i gear og derfor også op i omdrejninger.

    Det giver slet ingen mening at man vil holde den lavt i omdrejninger, når man er i høj fart, for den yder ikke en skid i lave omdrejninger og derfor kan den ikke trække fuld fart.


  • #8   6. nov 2019 Det giver da perfekt mening, ligesom i bil, at man accelerer op til 50 og så sætter den i 5./6. Gear.
    Det samme sker i bil med automatgear.
    Og på scooter.
    Det er sådan de er indrettet.

    Vil man accelerere fra 50 så træder man på gassen og så går den i lavt gear igen.
    Ligesom på scooter.


  • #10   6. nov 2019 Ahaa, nu forstår jeg bedre forvirringen smiley
    Har lige fundet din vario guide og gået til 27 minutter smiley

    Var lækkert lige at se hvordan remmen selvfølgelig trækker remskiven ned i gear, når man giver gas, og lader den rende ud i højt gear når man slipper gassen.
    Det var faktisk nogrt jeg havde undret mig over..
    Hvordan rullerne kunne påvirke fjederen forskelligt ved forskellige gasgivninger. Det er selvfølgelig fordi at det gør de ikke smiley deres påvirkning er styret af hastigheden, ikke af acceleration/deceleration.
    Og deres påvirkning af trykfjederen er lineært proportional med hastigheden.
    Det er derfor x gram ruller giver x antal omdrejninger, uanset hastighed, hvis man giver x mængde gas.

    Det der påvirker fjederen forskelligt, ved forskellige gasgivninger (så maskinen kan skifte mellem lavt gear ved fuld gas og højt gear ved kvart gas, selvom hastigheden forbliver den samme) det er så kileremmens acceleration/deceleration der roterer remskiven.

    Aha!

    Det er så også derfor den lettere skifter langt op i gear når man har den i den lodrette rille.
    Fordi remskiven kun skal rotere en lille smule for at ændre meget gear.


  • #11   6. nov 2019 Når man helt slipper gassen, så tvinger baghjulet remskiven op i gear indtil gearet passer til hastigheden, sådan at trykfjederens hiv og rullernes hiv i remmen går i balance smiley fedt fedt fedt fedt fedt.
    Endelig fatter jeg præcis hvordan den kan gøre det den gør.
    Når man går til neutral gas, bare for at holde farten, ved 50kmt, der afstemmer man jo gas givning til hverken at accelerere eller decelerere.
    Ergo er der intet træk i remskiven frem og tilbage, hvorfor den hviler i midterposition gearmæssigt, relativt til hastigheden.

    Shit det er komplekst. No wonder det har været et mysterie indtil videre


  • #12   6. nov 2019 Lige nu prøver jeg til gengæld at fatte hvorfor den går op i gear når hastigheden stiger??
    Hvad er det for en kraft der gør at varioen varierer?
    Varioens rotationshastighed forbliver jo den samme når omdrejningstallet er det samme.
    Ergo er rullernes centrifugalkraft uændret
    Så hvordan kan det være at trykfjederen bliver trykket mere og mere sammen, i takt med hastigheden på baghjulsakslen stiger?

    Hvad er det for en kraft der bliver stærkere/svagere?

    Er det motorens evne til at accelerere remmen, som reducerer hivet i remskiven indtil det er så småt at rullernes centeifugalkraft begynder at overstige trykfjederens styrke+remmens hiv mod lavt gear


  • #13   6. nov 2019 Hvorfor at den går op i gear, ( ned i omdrejninger ), det kommer 100% fra glidebanerne på dit vario.
    Jeg har det modsatte problem på min Sym 300ccm.

    Jeg tænker at du kan finde en løsning i at teste kg på en trykfjeder der er trykket sammen til 8cm og så trykke den sammen til 5cm og sammenligne med en anden trykfjeder, som du trykker sammen til det samme.
    Ved 8cm ( fiktive tal ) der starter du ud fra 0kmt og ved 5cm, der er du i topfart.


  • #14   6. nov 2019 smiley 100 %

  • jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 184
    #15   7. nov 2019 sæt samme kugler som fra ny.


Kommentér på:
Malossi torque driver

Annonce