{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
695 visninger | Oprettet:

Balancér jeres hjul! {{forumTopicSubject}}

Har lige (endelig) balanceret forhjulet på min nrg.
Er du vild det er lækkert.

Før vibrerede styret ved 80kmt og opefter.
Ved 90 kmt kørte jeg med en hånd på styret for ikke at få shaket begge hænder...
Har prøvet nyt dæk (sku alligevel skiftes) og nye lejer, ingen af delene hjalp.

Endelig kørte jeg så i biltema og købte et sæt vægtlodder til fælge.
13kr.

Tog forhjul af, hang det på akslen mellem 2 kasser, rullede det lidt frem og tilbage til jeg synes det gyngede til ro med et tungt punkt nederst.. klaskede 3 lodder på i modsatte side af hjulet (opad..)
Fandt et lille tungt punkt mere. 1 lod mere.
Så var der ligesom et tungt punkt mere 2 lodder der.

Så var der ikke flere tunge punkter at finde.
Havde ikke meget tillid til at jeg havde gjort det bedre, men gav lodderne med sort neglelak så man ikke ser dem, og smed så forhjulet på igen.

HAPS væk var de vibrationer..

Og nu kører scooteren lige 5 kmt hurtigere.
Ramte 101 kmt på speedo på første testtur smiley

Før har den højst kørt 99-100 i ekstrem medvind.

Nu kører den 101 bare den ser en lille bakke.

HELT UDEN VIBRATIONER smiley

Så hvis i har samme problem er det altså bare om at komme igang med at få det afbalanceret.
Tog mig 30 minutter inkl afmontering og oprydning bagefter.

Havde et emne sidste år hvor jeg prøvede at få svar på hvad der kunne være skyld i vibrationerne i styret.
Ville ønske jeg havde fået det hjul balanceret for længe siden

Dengang var det ofte kun halvdelen af tiden den vibrerede (2 sekunders vibration, to sekunders ro i styret, repeat)
Her 2500km senere vr vibrationerne nærmest konstante ved hastigheder over 80.

Jaja ved godt man ikke må køre motorvej smiley
Men der er altså 90kmt på den motorvej, så kan godt følge med hehe
https://youtu.be/GOTtG1J6u7w


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Balancér jeres hjul!
  • #1   15. maj 2018 Super fedt.
    Jeg kan godt se at spejlet ryster en del.

    Jeg tænker at du nok kunne ha klaret dig med en enkelt eller 2 klodser, det helt rigtige sted.

    Jeg gav 200kr for afbalancering på min Suzuki GSX-R250 og 1500kr for dækket.
    Det SKAL gøres på MC, medmindre at man gerne vil stille skoene.

    Det er også særligt vigtigt med de små hjul, da de jo gerne dreje 60-70% hurtigere rundt og ve vejer mindre.

    Alt over 80kmt, bør nok blive afbalanceret.


  • #2   15. maj 2018 Har du ikke en video, hvor jeg kan se din omdrejningstæller fra 20kmt og hele vejen op til 90-95kmt?

  • #3   15. maj 2018 Jeg kan lige klippe et stykke video når jeg kommer hjem.

    Ja tænkte godt nok det blev lidt noget makværk, de klodser jeg bare klaskede på i gætteri.

    Den kører nu roligt, men øh næste gang jeg får skiftet dæk får jeg det lige gjort på en rigtig maskine.
    Ingen grund til at have halvdelen af fælgen plastret til i lodder smiley
    200kr er fin pris.

    Min motard skal have allroad dæk på inden længe, så der får jeg det lige gjort rigtigt.
    Også selvom det sku lykkes mig at få skiftet dækkene selv.


  • #4   15. maj 2018 Den kører med lidt lavere omdr nu, end den gjorde på videoen ovenfor.
    Trykfjederen var helt ny.
    Idag (3000km senere) kører den med ca 8200 omdr fra 0-80 og så kravler den op på 8800 mod de 90. Over 90 stiger den til lidt over 9000 omdr.
    Den tager ikke 9500 omdr på toppen længere, som den gjorde i videoen.
    Jeg får lavet en video når jeg kommer hjem


  • #5   15. maj 2018 Fedt at du kører på motorvej på en scooter! smiley Det havde jeg sku ikke gjort selvom min også kører på den gode side af 100 smiley

  • #6   15. maj 2018 utroligt du tør køre på motorvejen hahaha

  • #7   16. maj 2018 Sorry er lige blevet lidt forsinket med videoen smiley
    Ska nok komme.
    Det er alt for godt vejr smiley


  • #8   16. maj 2018 Trækker den så bedst ved 8200 rpm eller får den lige lidt mere ved f.eks 8600 rpm?

  • #9   17. maj 2018 Der er lige en smule mere ved 8600, men derover er dør det ud.
    Det er ikke sååå meget mere. Men hvis jeg sku køre rundt kun for sjov uden politi, så ville jeg sætte torsion controller på trykfjederen. Det får den lige derop hvor den kører bedst.
    Til gengæld kan jeg ikke så godt trille afsted ved 55kmt med lavt omdrejningstal. Hvis jeg får lettere ruller/forspænding på trykfjederen med den malossi torsioncontroller.
    I forhold til den originale piaggio torsion controller der sidder i, så fylder den fra malossi lige 4-5mm mere.

    Som den er nu kører den med 65 med lige præcis det omdr tal/støjniveau som en lovlig (45) hiper motor kører med smiley lige omkring 7000rpm.

    Da jeg satte vario op til at yde max acceleration, så kørte den 65 med nærmere 7500 omdr og lød generelt lidt mere klar til angreb smiley

    Men den holder 8200 omdr rimelig jævnt hele vejen fra 0-80. Derefter går det langsomt op til 90.

    Tror det er fordi sådan et DR cylinderkit kombineret med gianelli Go giver en meget flad top, på effektkurven.
    Hvor de mere højtydende opsætninger har en mere spids peak power på toppen
    Ka det passe?


  • #10   17. maj 2018 Hmm mit kamera har peget for meget opad på det seneste.
    Så man ikke kan se omdr tæller udover når jeg kigger ned.
    Ska lige i arkivet og se om jeg ka finde en video med kameraet justeret lidt mere nedad


  • #11   17. maj 2018 Det er kun de sidste 3-4 km af motorvejen jeg kører på forresten smiley
    På det sidste stykke plejer der at være kø, så der triller jeg mellem rækkerne af biler der har overhalet heheheheh.
    Det bliver til hovedvej lige efter videoen slutter, og har aldrig mødt politi på vej ind mod byen der.
    Til gengæld kørte jeg engang på motorvejen der men modsat retning.
    Der kom en politibil på tilkørselsrampen lige ved siden af mig.
    Prøvede at sæte farten ned så politibilen ku komme ud foran mig, men de sænkede også farten, så endte med de trak ud bag mig mens jeg kørte 80 haha.
    Sku af ved næste afkørsel og de blev på motorvejen heldigvis.
    Ellers lå der en sø lige der jeg kørte af motorvejen, så havde ikke været noget problem at lave et forsvindingsnummer hehe.
    Føler mig rimelig tryg ved at køre på den del af lyngbyvejen faktisk.
    Og der er ingen lyskryds.... kører jeg ved siden af motorvejen så er der 6 lyskryds.
    Man sparer alligvel lige 4-5 minutter ved at tage den på motorvejen det stykke. Varer kun 2-3 minutter såå, ka godt lide det life hack hehe


  • #12   17. maj 2018 Hej ville høre dig ang alarm ved du hvad jeg gør for at få fjernstart til at virke fra tænding tænker hvad for en ledning den skal sættes til og hvad for en der plus ledning fra tænding så jeg ikke skal helt om til batteriet

  • #14   14. jul 2018 Tommy
    Sorry det tog så lang tid smiley
    Her er videoen med omdrejningstæller fra 0-90 km/t
    https://www.scootergalleri.dk/video/tuningprojekter/113158-0_90kmt_70cc_sport
    Jeg er nået at blive helt brun siden jeg lovede at gøre det
    Tiden går så hurtigt når solen skinner uafbrudt 2 måneder nærmest smiley


Kommentér på:
Balancér jeres hjul!

Annonce