4.727 visninger
|
Oprettet:
opsætning til yamaha jog r {{forumTopicSubject}}
jeg går og tænker over hvilken opsætning der ville være god til en jog r, scooteren skal bruges til hverdags brug men skal midst køre de 90 stykker med et godt optræk.
kom med hvad i synes der ville være godt, gerne lidt i detaljer hvis i er så søde
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
og køb en mc i stedet for en tunet scooter som køre så hurtig er ikke stabil eller økonomisk
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 9
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
maj 2017
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 274
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 9
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 9
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 9
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 153 Scootere: 7 Emner: 119 Svar: 859
TP Nardo udstødning
Mallosi multivar
Mallosi fly Clutch
En stage 6 eller mallosi gearing
Mallosi membran
19-21 mm Dell karburator
Så har du en maskine hvor alt passer sammen som vil køre 90-100 stykker med et kanont optræk og med den rette indstilling også en holdbar maskine
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 9
jun 2016
Følger: 43 Følgere: 16 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 635
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 153 Scootere: 7 Emner: 119 Svar: 859
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 9
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 153 Scootere: 7 Emner: 119 Svar: 859
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Du behøver ikke en anden gearing og heller ikke en anden kbobling, hvis du vil spare lidt penge.
Køb en Nardo, som der siges eller en Yasuni R udstødning.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 153 Scootere: 7 Emner: 119 Svar: 859
En anden kobling til den opsætning vil gøre underværker for hans vario system
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det ændre jo kun noget fra 0-15kmt.
Herefter er det vario der gør arbejdet.
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 9
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det er dælme mange penge.
Derfor er der mange, som gerne vil spare lidt, nu hvor at det kun giver lidt optræk under 15kmt.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 153 Scootere: 7 Emner: 119 Svar: 859
Til koblingen er alt afgørende for dit vario system skal trække ordentlig hele vejen op hvis den kobler for tidlig til mister du trækket fra starten og for sen tilkoblingen ændre trækket i vario systemet helt vildt
Ved ikk om du nogensinde har set en effekt kurve hvor man ændre lidt på til koblingen eller bare ændre vægt klodserne i koblingen det kan få en kurve til at springe om til 4 HK den ene og den anden vej og lave fald i effekten helt oppe ved 50-60-70 km i timen selv om man tror dens eneste funktion er bare at koble til og fra
Det er vildt hva en tilkobling kan ændre i et vario system
Og grunden til jeg skriver han skal skifte kobling er ikke bare pga effekt men også pga holdbarhed
En motor med den opsætning tager hurtig livet af en std kobling men en forholdsvis stram trykfjeder der passer til opsætningen
Det hele skal jo passe sammen og en 8-9 HK’s motor med en kobling der er lavet til 3 hænger jo ikk sammen
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Evt smid lidt kraftigere trimfjedre i std koblingen. Det burde være rigeligt til sport tuning. Kobling er normalt der hvor folk spilder penge..
Gearing er et must på jogr.
Cylindee udstødning vario/rem evt karburator så kører den 90 med godt optræk uden det kan høres på lang afstand
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 9
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Og jeg har skam kørt rundt med cirka 10HK og det er tilmed til daglig brug på en knallert 45, for 17år siden.
Den koblede tidligt til og dermed startede den sløvt med lave omdrejninger, men omdrejningerne steg jo bare direkte herefter. Jeg lå et sted imellem 3,5 gram og 4,0 gram for max optræk/topfart.
Det var med gul trykfjeder.
Aprilia Rally 1996 45kmt.
Alu ø48mm ( tror det var eurocilindro )
19mm polini/dellorto
Malossi Multivar
Polini sekundær 14/41
Åbent powerfilter
Polini knækpotte
27kg trykfjeder
Std kobling med std fjedre eller hvide fjedre. ( mindes at jeg skiftede dem til sidst )
Min viden var ret begrænset den gang og der fandtes ingen steder at spørge om hjælp.
Det sluttede brat da jeg blev taget af to kvinder i en politibil, med relativ høj fart.
Der havde jeg dog sat min originale Sito Plus udstødning på, samt std luftfilter uden tragt.
De konfiskerede kun cylinderen......
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 153 Scootere: 7 Emner: 119 Svar: 859
Når vi snakker vario system er det alt afgørende at koblingen kobler til på det rette tidspunkt
Og især med en hverdags maskine der gerne skille holde sin effekt jævnt over hele linjen derfor råder jeg som jeg gør
For slap kobling og din motor vil miste pusten indtil den er så langt oppe i omdrejninger at remskivernes “gearing” kan tage over det vil gøre at din max effekt på motoren først kommer ved måske 50-60 kmt i stedet for ved måske 30 kmt hvor motoren rent faktisk har brug for og kan udnytte alt kraften
Men vi er jo så forskellige
Og jeg har set nok rulninger med en forkert eller fejl justeret kobling til at vide det ikk koblingen man skal spare på
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det er 100% ikke min opfattelse.
Så det du siger det er at hvis du har sportskobling på, så har et 100% indgreb omkring 20-25kmt og du ligger ved 80 kmt og slipper gassen ned til 35kmt og derefter giver gas igen, så har du flere HK til rådighed, end hvis det var med std kobling, som har et fuldt indgreb ved 10-15kmt?
Det giver slet ingen mening.
Vario arbejder imod trykfjederen.
Ikke imod koblingen.
Det eneste der kan være en fordel ved sports kobling, kan være hvis dens samlede vægt er lavere, da det jo er en ret tung masse, som skal centrifugere.
Bøvl omkring 40-60kmt kan løses med en remskive med en anden stigning.
En motor med ovenstående opsætning skal slet ikke stige i omdrejninger ved 50-60kmt.
Gør den det, så er vario helt sikkert indstillet forkert, eller også så er man en tosse og kører rundt med std Jog R gearing.
En gearing, som man ikke engang ville bruge på en bane, hvis det stod til mig.
Komplet OR kit, kan dække lidt over den lave Jog R gearing, men den er stadig alt for lav.
Min Rally steg i omdrejninger omkring 80-85kmt, da jeg havde knækpotten på og 65-70kmt, da jeg havde original udstødning på ( som jo flyttede omdrejningsfeltet en del )
Jeg skal lige understrege at jeg ikke har rodet med C20 opsætninger, for så mange penge ville jeg slet ikke bruge på det.
De er meget mere følsomme for udsving i omdrejningerne og til en sådan opsætning skal man slet ikke bruge std kobling, men du skal heller ikke bruge std koblingsklokke, for den kan blive sprængt.
opsætning til yamaha jog r