3.591 visninger
|
Oprettet:
Hjælp! tager mange omdrejninger {{forumTopicSubject}}
Dav, jeg har en polini corsa stalker, der sidder stage 6 rep udstødning på og malossi vario og rem og kobling men problemet er den tager alt for mange omdregninger på toppen og der sidder 8g Ruller i ?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 6 Emner: 259 Svar: 4.874
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Du har derfor to muligheder: Give mindre gas når du har nået højeste gearing og kan høre omdrejningerne stige eller at hæve hele gearingen på maskinen sådan at du ikke har kræfter til at køre op i de høje omdrejninger når du har kørt gearingen ud.
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
.. ?
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 6 Emner: 259 Svar: 4.874
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 6 Emner: 259 Svar: 4.874
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Hvis den glider til sidst burde den glide meget fra starten af og så burde det da ikke være på toppen at han ville have problemer.
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Antager vi konstant udveksling vil du ved en stigning fra 70 til 80 km/t have en stigning i omdrejnigner på 14%, hvilket er mellem 1000 og 1500 hvis dine omdrejninger ved 70 km/t er mellem 7 og 10.000.
Dette kan godt give anledning til en del lyd og alt efter motorens karakteristik kan lyden godt pludseligt lyde højere, efterhånden som man kommer tættere på udstødningens tunede omdrejningstal, hvis et sådant findes.
Det, som jeg ikke havde tænkt på før er, hvordan selve elasticiteten af remmen kan ændre udvekslingen idet der er et såkaldt "slip". Jeg havde ikke tænkt på dette, da denne oftest antages konstant og ca. omkring 1% for maskiner der er korrekt dimensionerede og opspændte og som kører med nogenlunde konstant omdrejningstal og effekt. Men intet af dette passer jo på en tunet scooter, hvor dimensioneringerne ikke længere passer og hvor omdrejningerne og effekten jo stiger og falder kraftigt.
Slip er forskellen på den teoretiske udveksling der udregnes med remskive diametrene og den faktiske udveksling. Slippet kommer af at remmen på den stramme side er strakt ud af en kraft der er lig forspændingen fra fjederen og den overførte kraft mens remmen på den slappe side kun er strakt ud af en kraft fra forspændingen.
Når du kører ved højeste gearing og så giver mere gas vil den yderligere kraft på den stramme side strække remmen yderligere og dermed hæve slippet, så det har samme effekt som at gå ned i gearing. Altså med mere gas hæver du omdrejningerne men fordi du samtidig "sænker gearingen" fordi slippet hæves vil du altså få en mindre udveksling og dermed får du ikke en lige så stor hastighedsforøgelse ud af de ekstra omdrejninger.
Hvis du tager en kraftigere fjeder vil du få et større friktionstab i udvekslingen og du vil også få et større slip over hele linien. Til gengæld vil stigningen i slip når du giver gas være mindre og du vil derfor ikke have så stor en stigning i omdrejninger, men dette vil nok være fordi du i forvejen har højere omdrejninger ved samme hastighed end før.
Altså vil det at skifte til en kraftigere trykfjeder gøre at du ikke oplever så stor en procentvis stigning i omdrejninger fra 70 til 80 km/t, men det vil samtidig hæve dit tab i transmissionen og dermed gøre at du får mindre ud af din maskine.
Du bør ALDRIG skifte til en hårdere trykfjeder hvis ikke din rem glider, men hvis den glider burde du kunne mærke det allerede fra lavere omdrejninger, hvor trykket fra fjederen er mindre, men det lyder ikke som det du beskriver.
For at udregne om slippet virkelig er dit problem eller om forskellen i slip bare er 1-2% kræver det dog sammenligninger af omdrejninger og hastigheder og så skal vi have målinger fra en omdrejningstæller.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Men du må lige uddybe, for rullerne har absolut ingen indflydelse på, hvordan maskinen kører når først gearingen er i maks.
Hvis den har vildt høje omdrejninger men langsom acceleration uanset rullerne kunne det lyde som om remmen glider, men hvis den bare er sløv kan det være fordi du med lette ruller er for langt over dit effektbånd og med tunge ruller for langt under og så har remmen fat.
Så du må lige prøve at beskrive problemet mere præcist, med hvilke problemer der er ved hvilke forudsætninger.
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
For så er din rem alt for kort.
Hvis ikke så er der et eller andet andet der forhindrer den.
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
nov 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 81
Hjælp! tager mange omdrejninger