{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.466 visninger | Oprettet:

Scooter ryster - løs vario {{forumTopicSubject}}

Hej SG.

Skiftede krumtap på min PGO PMX til en Athena Racing krumtap, og siden da har der været vibrationer. Jeg kiggede nærmere på det, og fandt ud af at blæserhjulet ved vario ikke bliver stramt, selvom man strammer møtrikken.

Så jeg går ud fra at bredden på den nye krumtap er lidt længere end standard, fordi selv når møtrikken bliver stramt, så rører den ikke blæserhjulet/vario og så sidder det hele løs.

Er der en måde man kan fixe det på? Er ret sikker på at vibrationerne ikke kommer fra tappen/lejerne. Skal man shimme det, eller hvad kan man gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Scooter ryster - løs vario
  • #1   11. okt 2015 Sætte en Skive eller lignende i m

• #2   11. okt 2015 Det har jeg lige gjort og gør mig klar til en prøvetur smiley

• #3   11. okt 2015 Det ser ud til at virke. Håber ikke det har slidt alt for meget på tappen og lejerne at de første km var rene rysteture. Tak for hjælpen smiley

• #4   11. okt 2015 Ingen problem, det løste nemlig også mit problem. God søndag

• #5   11. okt 2015 Syntes det er et par dage siden jeg skrev du nok havde vibrationer omkring krumtappen Jens? smiley
    - At det sikkert var det, der var skyld i din tændrørshætte faldte af.. smiley
    I told you so buddy..

Nu skal du huske din skive skal sidde det rigtige sted..
    Ellers vil du ikke få udnyttet hele variatoren, og derfor ikke hele effekten af din motor.. smiley

Men noget andet er, at krumtappen burde have samme længde, så mon ikke du har glemt/overset en afstands skive da du samlede den igen? smiley

• #6   11. okt 2015 Jeg har haft vario af og på flere gange før, da jeg skulle finde de rette ruller, så jeg synes ikke der mangler noget.

Den sidder ved gribestjernen. Hvordan finder jeg ud af om vario sidder korrekt? smiley

• #7   11. okt 2015 Der skal den ikke sidde ihvertfald smiley

Med tusch streg tricket på vario og remskiver..
    - Så slider remmen stregen væk der hvor den kører.. Hvis ikke hele stregen er væk, skal du indstille..

• #8   11. okt 2015 Det gør jeg så, skal alligevel skifte ruller.

• #9   11. okt 2015 Der må vist meget gerne være en to mm at give af yderst på varioen.
    På min slider er der 2-3mm med standard rem som den bare har til gode.
    Har dog planer om at prøve med en speedifght rem da den er 15mm længere. Fik det tip i MSP smiley at de havde nogen gange haft held med en speedifght rem, men det er vist kun liiiige...
    Den er næsten for lang vist

Jeg ved at på std krumtap på minarelli der er ikke plads at give af, så man er nødt til at afmontere starterkobling fra inde bag varioen for at kunne få blæserskjoldet ind på rillerne på krumtappen istedet for den sidder for langt ude..
    Når man monterer større vario.

Jeg afmonterede starterkobling på min. Inden jeg så satte shims mellem gliderøret og blæserhjulet, det var jeg sku nødt til at lægge nogen skiver mellem møtrikken og gribestjerne/blæserhjulet for at møtrikken kunne spænde på noget

Men det er bare for at sige jeg kunne godt forestille mig at Athena havde ændret lidt på krumtappen ift original for at have plads til overrange og stadig elstart.

• #10   11. okt 2015 Det kunne godt være. De burde informere om det, eller er det bare mig der er komplet idiot og tror at alt spiller når man har monteret det? xD

• #11   11. okt 2015 Max den med minarelli holder ikke helt smiley

• #12   12. okt 2015 ok jeg læste bare om en del der havde samme problem med for lidt plads på krumtappen.
    også nogen gange bare nok til at gribestjernen går på. og læste en sted en der skrev at det var typisk mina smiley

• #13   12. okt 2015 på min slider var der std en 3 mm tyk spændskive mellem møtrik og kickstarter gribestjerne.

den byttede jeg ud med en 0,4mm på et tidspunkt i procesen.

jeg spekulerer nogen gange på om det ville være nødvendigt at bruge sådan en tyk en der mellem møtrik og kickstjerne, hvis jeg en dag monterer multihar i stedet for den store parmakitvario der er i.
    måske selvom jeg også sætter starterkobling i igen smiley

det er helt sygt så meget af krumtappen den vario fylder
    burde lige tage et billede næste gang jeg har den af.

men jens jeg vil sige jeg tror bare du skal tilpasse lidt med afstandsskiver, det skal ikke undre mig den krumtap er lidt anderledes dimensioneret.

jeg har lige købt motoforce r6 dæmper og der fulgte ingen infopapirer med overhovedet.
    det viste sig at bolten til i bøsninge på motorblokken fra std fjederen var for kort, så jeg måtte i biltema på cykel lige inden lukketid smiley
    nu har jeg så siddet og prøvet at finde ud af hvordan man justerer den..
    Synes ikke helt det giver sig selv. Synes det er mere reglen end undtagelsen at tingene ikke er lige til at gå til med scooter dele.

Som amatør med et begrænset budget ihvertfald.

• #14   12. okt 2015 Så køber jeg afstandsstykker og ser om det kan forbedres.

Kommentér på:
Scooter ryster - løs vario

Annonce