965 visninger
|
Oprettet:
Jog fs mangler topfart? {{forumTopicSubject}}
Hej som overskriften siger mangler min jog topfart.
Opsætning:
Dr Racing 70ccm cyl kit.
Topperformance vario m. 5,5g ruller.
RMS Racing kobling.
Topperformance krumtap.
Topperformance gul trykfjeder.
Mallossi kilerem.
19mm karburator 102mm dyse.
Powerluftfilter.
Athena Racing udstødning.
Stylepro Racing membran.
Det eneste der ikke er skiftet er gearing ! Hvad kan årsagen være til den kun kører 70-75km/t på toppen og tager fint omdr ?
Håber der en der har et forslag eller to:)
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 246 Svar: 1.707
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
jan 2015
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 2
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 246 Svar: 1.707
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
jan 2015
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Ole: ja den gule trykfjeder er en smule længere end std fjeder og det betyder åbenbart noget.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Den 47mm. Støbejern kan ikke smide de omdrejninger den udstødning kræver.
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
mar 2014
Følger: 25 Følgere: 25 Emner: 17 Svar: 309
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Angående dysestørrelser, så er en dyse # 102 ikke 102mm men derimod 1,02mm.
Anyway. Skal der højere fart på skal du selvfølgelig også sikre dig at dine bremser er gode og at du kører fornuftigt og med hjelm selvfølgelig. Nå, så snart pegefingeren har været løftet, så lad os snakke om det sjove!
Skal du have højere fart, så start med at tage kickstarterskjoldet af og tegn en fed streg med en sprittusch på forreste og bagerste remskiver hele vejen fra akslen og ud til kanten. Kør så en god tur, hvor du når topfarten og holder den lidt og tag så kickstarterskjoldet af og tjek igen.
På forreste remskive (varioen) og bagerste remskive (ved koblingen) skal du så tjekke følgende:
- Hvis stregen er helt væk fra bagerste remskive helt ind til akslen men ikke er væk helt ud til kanten af forreste remskiver, så kan du få mere fart ud af en længere rem. Det er også muligt at det vil kræve at du filer lidt på varioen helt inde ved akslen, for at remskiverne kan komme tættere på hinanden.
- Hvis stregen ikke er helt væk fra bagerste remskiver inde ved akslen men er det ved forreste remskiver helt ud til kanten: kortere rem.
- Hvis stregerne ikke er helt væk nogen steder: Der er noget i varioen der forhindrer enten forreste remskiver at komme tæt nok eller de bagerste at komme helt fra hinanden. En for lang fjeder kunne godt give dette resultat. Oftere er det dog et tegn på at du ikke har kræfter til at køre gearingen helt ud, enten fordi du mangler kræfter eller fordi noget stjæler kræfterne et sted.
- Hvis stregerne er helt væk begge steder kan du ikke få højere fart ud af varioen og du skal enten have flere omdrejninger eller en højere reduktionsgearing.
Alle ændringer på remlængder kræver at du tjekker om du skal have lettere eller tungere ruller. Gør dette med et stopur og prøv dig frem til du får dem der giver hurtigst accelleration.
Uanset hvad, så husk at dæktrykket skal være på det anbefalede, da det er en stor tyv i forhold til dine kræfter. Derudover skal du undgå at køre med unødigt meget værktøj i saddelboksen, da det vejer og dermed giver større rullemodstand og tynger mere ned ved bakker.
Når du kommer så langt op i hastighed er luftmodstand også en stor tyv. Kør derfor med tætsiddende tøj uden hætte, hvis muligt, og hvis du har en støddæmperforhøjer af æstetiske årsager, så fjern den.
Sidst kan et iridium tændrør give godt, da det holder længere og har nemmere ved at antænde benzinblandingen under dårlige forhold. Og med olie i benzinen kan vi godt kalde det for dårlige forhold, så der er mulighed for at få lidt mere ud af de dyrebare dråber.
Jog fs mangler topfart?