1.316 visninger
|
Oprettet:
cylinder og krumtap {{forumTopicSubject}}
Hej SG,
skal der skiftes til en anden krumtap, hvis man monterer Polini Corsa på en standard piaggio kruptap?
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
mar 2014
Følger: 64 Følgere: 235 Scootere: 1 Emner: 44 Svar: 240
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Han har jo allerede beskrevet belastningen ud fra cylinderen.
Eneste problem, er at den cylinder nemt sætter sig eller smelter stempelringe, hvis det er Polini Corsa AC.
Den er simpelthen for pumpet.
Skal du have stor ydelse i lang tid, så køb hellere MHR Replica.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Men med et GO, TPP eller lignende, tror jeg ikke du skal frygte.
Og så længe det bare får indre køling nok via karburatoren, så sætter det sig ikke.
- Det er trods alt bare et lidt portet Polini Sport.
Noget andet er, jeg ville aldrig montere 70ccm. På nogen standard krumtap, sport eller ej.
- Det kan hurtigt blive en meget dyr beslutning.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Min brors BWs 45kmt sprit ny og en af landets første holdt 9000km med std tap og std lejer.
Og det var med Polini EVO.
Den første i DK med det på.
De første 1000km kørte den std.
Herefter fik den kittet på.
Ved 10.000 der smeltede lejerne sig fast.
Og HiPer holder bedre end Mina.
Jeg kørte selv 5000km med Kundo 47,6mm på min Runner med alt std undtagen potten som var Technigas Next.
Herefter solgte jeg den og den kørte stadig godt.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Men bare én gang det ikke kan, så kan det koste en motor.
- Jeg ville ikke tage chancen.
Bare det man skal tænke over ikke at presse den for meget eller for længe, gider jeg ikke ligge og tænke på.
Og er en 70ccm. Sport justeret og optimeret nok, sammen med de helt rigtige andre dele, kan det virkelig øge stresset på krumtappen.
Nu skriver du technigas next, og resten standard.
- Så giver du jo heller ikke cylinderen bare en lille chance for at folde sig ud, og der kunne en standard tap måske holde noget tid ja.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Så skal det nok gå.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Men hvor fedt er det kun at udnytte 20% af cylinderens potentiale?
Spørg du nu en af de sygt mange der har smadret deres tap med mindre kits, om ikke de fortryder de ikke skiftede deres tap.
HVIS det sker, kan det koste motorblok, cylinderkit, tænding, vario, rem, membran, og sjovt nok krumtappen.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Allerede der yder cylinderen jo langt, langt fra det den har mulighed for.
Og så ville selv et team speed kit kunne gå an.
Et bildæk der er godkendt til 140 km/t.
Ville sagtens kunne holde på en Ferrari 360, så længe man kun kører i 1. Gear.
- Men hvor sjovt er det?
Og det giver jo ikke hverken dæk fabrikanten eller andre folk, ret til at sige, at de dæk sagtens kan holde til den bil?
Begrænser man ting, kan alt sq da holde.
- Men tuner man ikke, netop for IKKE at begrænse tingene?
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.454
Selv kørt over 10Kkm på typhoon med et krads sports setup
Og leget rundet med div hårdt pumpede AC cyller en hel sommer med træf ingen problemer (Bla portet MHR og S6R)
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Er man en hat til at skrue motor og indstille, så kan en standard tap holde til alle de kits der kan købes.
Men hvor fedt er det hvis bag dækket kun smider 8 hk?
Men prøver igen.
NÅR det sker, kan det koste 80% af motoren.
Og er den virkeligt ikke de 2 timer og den lille tudse værd?
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Med mindre det var det eneste der skulle udskiftes.
Men allerede med en smule optimering/trimning og andre dele, ville jeg ikke tage chancen, piaggio, minarelli eller what ever.
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.454
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Kompressionen er 15:1 eller mere, så det smæk som bundlejet får ved hver omdrejning vil være mere end det kan holde til.
Det er ikke kun HK og omdrejninger, som smadre en krumtap.
Det er en kombination af:
Indre køling.
Kompression.
HK.
Omdrejninger.
Olie kvalitet.
Dyse.
En fejl i ovenstående eller for meget i en af dem i forkert retning vil smadre en krumtap
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Det var også bare et eksempel.
- Standard karburator går heller ikke til TS, og det samme med standard udstødning
Det var mere det der med, om man hiver det ud cylinderen kan trække, eller om man begrænser den med standard delene (udstødning, karburator osv).
Hvis det KUN er cylinderen der udskiftes, er det bare levetiden der nedsættes, og chancen for ødelagt motor er ikke så stor igen.
- Men hvis cylinderen får optimale betingelser, ville jeg aldrig køre den med en standard krumtap.
Chancen for det bliver virkelig virkelig dyrt, er alt alt for stor.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Hvis man økonomi-tuner, så er det jo de billige ting som giver mest, som man går efter.
Så står menuen på DR Racing 47mm og resten std og så kun dyse, ruller osv.
Skal man over det, så kan man lige så godt skifte tappen og få en helrund med plastfylde.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 48
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det afhænger af om du vil have knæk eller ej og forskellen fra GG til Yazuni R, den er voldsom.
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 48
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
TPP og GG er iblandt i bedste.
Ellers så køb en 11K og skift rullerne og dysen og tjek kompressionen og få den op over 10:1
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 48
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 48
http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+leovince+sp3+_l4274
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Men de er vidst nok ret lydløse.
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 48
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det er kun Sito Plus med ekspansionspotte, som yder bedre eller yder det samme.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Sito Plus larmer lidt mindre, synes jeg.
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 48
cylinder og krumtap