{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.806 visninger | Oprettet:

Gearing: 15/39 vs 14/41 {{forumTopicSubject}}

Hej folk. Jeg har endnu ikke læst så meget om gearinger og sat mig helt ind i matematikken bag, mht. endelige topfart, determinering af gearing osv..

Hvis man regner forholdet ud på en 15/39 sekundær gearing, bliver det: 39/15 = 2,6:1 (dvs: midterhjulet skal rotere 2,6 gange rundt, før baghjulsakslen roterer en omgang)

14/41 gearing: 41/14 = 2,93:1 (dvs. midterhjulet skal rotere 2,93 gange rundt, før hjulakslen roterer en omgang)

Ud fra dette kan man jo konkludere, at motoren skal arbejde mere, for at drive 14/41 gearingen rundt, hvilket betyder mere slid på motoren (Jog R S6 racing, 21mm og sport pro udstødning).

Sådan er virkeligheden dog ikke helt, hvor går jeg forkert? Hvordan er en 15/39 gearing ringere end 14/41?

På forhånd mange tak! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gearing: 15/39 vs 14/41
  • #1   20. aug 2013 Mit problem er, at min nuværende gearing 15/39 på min jog r med racing opsætning hiver alt for mange rpm ud af motor uden at levere ret meget fart. Scooteren er indstillet.. Fra ruller til dyse osv..

Vil bare vide hvordan jeg determinerer hvilken gearing jeg skal købe smiley

• #2   20. aug 2013 http://www.stalkerzone.dk/html/dk/beregn_gearing.php
    bare en ide til hjælp smiley har ikke lige tid til at hjælpe nu skriver lige senere

• #3   20. aug 2013 http://www.stalkerzone.dk/html/dk/beregn_gearing.php
    Forøgelse i procent fra standard Jog R gearing til:

14/41 = 26,8 %

15/39 = 35 %

Dvs. 15/39 er 12,6 % bedre eller hvordan skal det forstås? smiley

• #4   20. aug 2013 Iorden GGT smiley

• #5   20. aug 2013 den giver 12,6 mere på toppen smiley

• #6   20. aug 2013 Så siden en 14/43 giver 18,xx på toppen mere (teoretisk), betyder det at den er bedre til topfart end 14/41. Det må vel betyde ringere acceleration, da der er mere, som motoren skal svinge rundt. Ikke? Hvilket må betyde, at maskinen ikke vil kunne gå f.eks. på hjul. Det kan den ikke i forvejen, men er der mulighed for det kan blive til noget med en 14/41 gearing? Eller overser jeg noget?

• #7   20. aug 2013 du indstiller optræk i vario:) så du får det samme optræk men du vil ikke for alle de procenter på toppen smiley men en markant forskel :)!! det handler om indstillinger indstillinger ! smiley

• #8   20. aug 2013 Så hvad vil du i sidste ende anbefale? smiley 14/41 eller 14/43?

Jeg kører på åbne veje med en kammerat der har en motorcykel. Nu er min scooter godt tunet, så vil bare have en gearing så jeg kan følge roligt med uden at voldtage min motor med alle de omdrejninger som min 15/39 gearinger hiver ud af motoren hehe smiley (selvom den godt kan holde til det).

• #9   20. aug 2013 jeg vil tage højeste da resten af gearingen er jog r smiley

• #10   20. aug 2013 og med den højeste taler vi 14/43 pga. den øgede topfart i forhold til 14/41? smiley Bare lige for at få bekræftet

• #11   20. aug 2013 hamudi A: Uanset hvordan du geare din scooter vil den skulle have mange omdrejninger for at køre. Sætter du en tungere gearing i, uden at justere vario, vil den tage færre omdrejninger. MEN! du vil så ramme uden for det område hvor motoren har kræfter og du vil få en ringere køre oplevelse ud af det.
    Så justere ud varioen ind så den har kræfter igen, og vupti er du tilbage på omdrejningerne igen. Det er sådan en vario fungere.

Groft sagt stiger motoren i omdrejninger til den har ramt de omdrejninger du har sat den til med rullevægten. Så bliver den der under hele accellerationen, og vandringen af remmen på remskiver og vario. Når remmen er kørt helt i bund ved vario, så begynder omdrejningerne igen at stige til motoren ikke kan tage flere.
    På s6r vil du typisk ligge omkring 11-12k rpm for at ramme det sted hvor motoren smider flest kræfter. Topfarts rpm ligger omkring 14-15k alt efter udstødning og karburator.

• #12   20. aug 2013 Kan jeg godt sætte mig ind i. Idéen med en ny gearing er mere at jeg kan køre f.eks. 60 km/t med lethed, ift. hvad jeg kan med min nuværende 15/39. Mit mål er at købe den gearing, der passer bedst til mit formål. Mine ruller er lidt for lette. Kører med 3,5. De skal være lidt tungere, men har tidligere oplevet ikke at få ret meget ud af rpm ift. mine kammerater med samme opsætning som min, fordi de havde andre gearinger på. En af dem var bl.a. en sonic og den anden en jog r med anden gearing (ved ikke hvilken). smiley

Kommentér på:
Gearing: 15/39 vs 14/41

Annonce