Gearing: 15/39 vs 14/41 {{forumTopicSubject}}
Hej folk. Jeg har endnu ikke læst så meget om gearinger og sat mig helt ind i matematikken bag, mht. endelige topfart, determinering af gearing osv..
Hvis man regner forholdet ud på en 15/39 sekundær gearing, bliver det: 39/15 = 2,6:1 (dvs: midterhjulet skal rotere 2,6 gange rundt, før baghjulsakslen roterer en omgang)
14/41 gearing: 41/14 = 2,93:1 (dvs. midterhjulet skal rotere 2,93 gange rundt, før hjulakslen roterer en omgang)
Ud fra dette kan man jo konkludere, at motoren skal arbejde mere, for at drive 14/41 gearingen rundt, hvilket betyder mere slid på motoren (Jog R S6 racing, 21mm og sport pro udstødning).
Sådan er virkeligheden dog ikke helt, hvor går jeg forkert? Hvordan er en 15/39 gearing ringere end 14/41?
På forhånd mange tak!
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 19 Svar: 344
Vil bare vide hvordan jeg determinerer hvilken gearing jeg skal købe
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Scootere: 6 Emner: 346 Svar: 1.777
bare en ide til hjælp
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 19 Svar: 344
Forøgelse i procent fra standard Jog R gearing til:
14/41 = 26,8 %
15/39 = 35 %
Dvs. 15/39 er 12,6 % bedre eller hvordan skal det forstås?
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 19 Svar: 344
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Scootere: 6 Emner: 346 Svar: 1.777
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 19 Svar: 344
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Scootere: 6 Emner: 346 Svar: 1.777
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 19 Svar: 344
Jeg kører på åbne veje med en kammerat der har en motorcykel. Nu er min scooter godt tunet, så vil bare have en gearing så jeg kan følge roligt med uden at voldtage min motor med alle de omdrejninger som min 15/39 gearinger hiver ud af motoren hehe
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Scootere: 6 Emner: 346 Svar: 1.777
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 19 Svar: 344
jan 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Scootere: 1 Emner: 11 Svar: 3.302
Så justere ud varioen ind så den har kræfter igen, og vupti er du tilbage på omdrejningerne igen. Det er sådan en vario fungere.
Groft sagt stiger motoren i omdrejninger til den har ramt de omdrejninger du har sat den til med rullevægten. Så bliver den der under hele accellerationen, og vandringen af remmen på remskiver og vario. Når remmen er kørt helt i bund ved vario, så begynder omdrejningerne igen at stige til motoren ikke kan tage flere.
På s6r vil du typisk ligge omkring 11-12k rpm for at ramme det sted hvor motoren smider flest kræfter. Topfarts rpm ligger omkring 14-15k alt efter udstødning og karburator.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 19 Svar: 344
Gearing: 15/39 vs 14/41