Begrænsning og tuning af 50cc firtakts scootere {{forumTopicSubject}}
Hey folkens.
Det er jo bestemt ved lovgivning at det skal være svært at øge effekten på en knallert, og jeg tror jeg har fundet en form for begrænsning som indtil videre ikke er nævnt særlig meget.
Den optimale diameter for indsugningen på en 50cc cylinder er omkring 15-16mm. Diameteren i forskellige topstykker, kymco og giantco, er dog lidt over 18mm, så man må sige at de har overholdt lovgivningen, når man ikke kan forbedre luftflowet ved at slibe diameteren op som man kunne men knallerter hvor flowet var begrænset med en plomb der gav mindre diameter.
Så til det sjove:
Den større diameter på lige over 18mm (varierer fra producent til producent) passer bedre til en 72cc cylinder.
Så når i monterer større cylinder, op til en vis grænse, så bliver motorens effektivitet også bedre og det er nok derfor speedline anbefaler originale topstykker til mange af de cylindre der har større boring.
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Og så vil kompressionen jo også være højere når man så presser 75cc luft ind i et kammer der er 5cc end hvis det var 55cc ind i 5cc.
For at være mere præcis, så hæver man den til 15, hvilket er ekstremt tæt på grænsen af hvad man kan uden at få tændingsbanken, givet at effektiviteten ikke kommer over 85%, hvilket alligevel er 5-8% højere end originalt og egentlig bare er et godt gæt til hvad den kan hæves til.
Det handler om at have en så høj lufthastighed som muligt uden at pumpetabet til at få luften op i hastighed bliver en begrænsende faktor.
Begrænsning og tuning af 50cc firtakts scootere