{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
587 visninger | Oprettet:

Begrænsning og tuning af 50cc firtakts scootere {{forumTopicSubject}}

Hey folkens. smiley

Det er jo bestemt ved lovgivning at det skal være svært at øge effekten på en knallert, og jeg tror jeg har fundet en form for begrænsning som indtil videre ikke er nævnt særlig meget. smiley

Den optimale diameter for indsugningen på en 50cc cylinder er omkring 15-16mm. Diameteren i forskellige topstykker, kymco og giantco, er dog lidt over 18mm, så man må sige at de har overholdt lovgivningen, når man ikke kan forbedre luftflowet ved at slibe diameteren op som man kunne men knallerter hvor flowet var begrænset med en plomb der gav mindre diameter. smiley

Så til det sjove:
Den større diameter på lige over 18mm (varierer fra producent til producent) passer bedre til en 72cc cylinder. smiley
Så når i monterer større cylinder, op til en vis grænse, så bliver motorens effektivitet også bedre og det er nok derfor speedline anbefaler originale topstykker til mange af de cylindre der har større boring. smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Begrænsning og tuning af 50cc firtakts scootere
  • #1   15. jun 2013 HVorfor så de originale topstykker :)?

  • #2   16. jun 2013 På den originale 50cc motor begrænser den 2-3mm for store åbning luftflowet en smule og man kan ikke øge effekten ved at slibe det op. Når man så bruger et originalt topstykke til en 70cc cylinder vil åbningen passe bedre og effekten kan så være højere.
    Og så vil kompressionen jo også være højere når man så presser 75cc luft ind i et kammer der er 5cc end hvis det var 55cc ind i 5cc. smiley
    For at være mere præcis, så hæver man den til 15, hvilket er ekstremt tæt på grænsen af hvad man kan uden at få tændingsbanken, givet at effektiviteten ikke kommer over 85%, hvilket alligevel er 5-8% højere end originalt og egentlig bare er et godt gæt til hvad den kan hæves til. smiley

    Det handler om at have en så høj lufthastighed som muligt uden at pumpetabet til at få luften op i hastighed bliver en begrænsende faktor. smiley


Kommentér på:
Begrænsning og tuning af 50cc firtakts scootere

Annonce