1.043 visninger
|
Oprettet:
Køre Athena til? :) {{forumTopicSubject}}
Hvor mange km vil i skyde på at man skal køre med et Athena alu cylle til smx?
-På forhånd tak
jul 2010
Følger: 46 Følgere: 48 Scootere: 2 Svar: 289
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
150 km, med lave omdrejninger (omkring 30-40 km/t), og derefter 100 km med lidt højere omdrejninger og en max. 60 km/t. Derefter kan du begynde at give fuld gas..
Husk ar smør stempel og cylinder GODT ind i 2T olie inden du monteret det, og husk at komme ind bag stempelringene..
jul 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Scootere: 15 Emner: 841 Svar: 4.008
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Uden at skifte hvad?
jul 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Scootere: 15 Emner: 841 Svar: 4.008
jan 2008
Følger: 247 Følgere: 274 Scootere: 13 Emner: 194 Svar: 5.382
Sluk den så og lad den stå og køle ned i 10min.
Så starter du den bare op og fyre den af. Bare husk at dysen ikke må være for lille, ellers dør det hurtigt.
sep 2007
Følger: 178 Følgere: 175 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.109
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
jan 2008
Følger: 247 Følgere: 274 Scootere: 13 Emner: 194 Svar: 5.382
Så længe man har den rigtige indstilling, så skal den bare være varm og så kan man nemt trykke den af
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
sep 2007
Følger: 178 Følgere: 175 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.109
sep 2007
Følger: 178 Følgere: 175 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.109
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Både personbiler, og FG fjernstyrede benzin biler..
jan 2008
Følger: 247 Følgere: 274 Scootere: 13 Emner: 194 Svar: 5.382
Har da kørt 8000km på min jog r på et cylinder der har fået fuld skrald fra første opstart, så det med tilkørsel er noget pjat, og er for dem der ikke ved hvad de laver.
okt 2007
Følger: 118 Følgere: 137 Scootere: 6 Emner: 29 Svar: 1.266
Du skal tænke på de 100-200km som folk siger du skal bruge på din tilkørsel, er spildte kilometer \ levetid på din cylinder, som du egentlig godt kunne have brugt til fragt \ race hvis det er det du skal bruge den til.
Det er noget værre vås
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.738
nov 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 3 Emner: 86 Svar: 1.398
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.738
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
8000 km er jo ikke langt for en scooter, de skulle gerne køre 3-4 gange så langt som minimum (alt efter hvilken cylinder der er tale om selvfølgelig).
- Det er også aluminium cylindre der sidder i biler, på motorcykler, RC benzinbiler, og bådmotorer, hvilke ALLE anbefales at køres til.
En bil begynder lyn hurtigt at bruge olie og vand, og få mindsket kompression hvis man bare fyrer den af fra start (ny bil), og i værste tilfælde sætter man en cylinder. Men selvom den bruger olie og vand kører den da stadig, men hvorfor ødelægge den bevidst?
|PMW|Schmidt ->
Noget så latterligt skal man lede længe efter
Selvfølgelig holder cylindrene til det i langt de fleste tilfælde, hvis bare dysen er stor nok, og indstillingen er korrekt.
Men det betyder bestemt IKKE, at cylinderen ikke tager skade, bliver slidt, og mister effekt af det.
- Og det med de første 1-200 km er "spildte" km, og slid på cylinderen?
Hvad er det for en gang bræk?
Man tilkører netop for IKKE at slide på stempel og cylinder
Og mon ikke man overlever at køre 30-60 Km/t de første 100-200 km. frem for måske 80-90 Km/t. En dag eller to så er det klaret, og så kan man glæde sig over god kompression, maksimal effekt og en cylinder der vil holde længe efterfølgende.
Så hvis man kører 30-60 Km/t. Så bruger man ikke scooteren til fragt?
- Du er jo HELT væk
LindesKonge
Nej, man skal ikke smide en større dyse i, man skal bare køre med den der passer.
Jesper E ->
Fordi der er nogle der mener man ikke behøver.
Det behøver man heller ikke, det er måske kun 1 ud af 100 der går helt til, hvis ikke man gør det, resten bliver bare slidte..
LindesKonge
Igen noget mærkeligt noget at sige..
Skulle det endelig være, så var det sq da bedre at gøre det præcis modsat.
Altså ved at køre sin standard cylinder til, da den skal holde længe til hverdag, og er lavet af støbejern. Og så springe over sin racing cylinder.
- Og NEJ der skal IKKE mere olie i, det er en skrøne!
Det hedder ALTID 2-2,5% ! For meget olie, er ikke bedre end for lidt.
I har sikkert ALLE undret jer over hvorfor jeres stempel og cylinder har haft nogle mikroskopiske, eller måske endda ret dybe ridser ned langs stemplet f.eks. eller i selve cylinderen. Måske endda nogle som man umidelbart ikke kan mærke, men er tydelige at se. De små ridser er alle med til at mindske kompressionen, og derved effekten. Disse undgår man ved en korrekt tilkørsel, god olie, og korrekt indstilling fra start af. Derfor vil cylinderen holde langt længere, og holde effekten i meget længere tid.
Det er klart mange professionelle kører ikke kørere deres HPR maskiner til, da de alligevel skifter cylinder for stort set hvert løb. Og HK junkies der er ligeglad med holdbarhed, men bare skal yde max. vil få bedst resultat med en sprit ny cylinder, da den har højeste kompression. Og ja 1-200 km, er LANGT hvis det foregår på en bane, eller et rullefelt. Men disse cylindre kører jo alligevel ALDRIG bare i nærheden af 1000 km. før de skiftes.
- Men til hverdags brug er det tåbeligt ikke at gøre det.
Og hallo, det er 2-4 timer med 50 Km/t.
Hvem fanden kan ikke holde til en chiller tur, en god sommerdag, for at få øget effekt og holdbarhed resten af cylinderens levetid?
jul 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Scootere: 15 Emner: 841 Svar: 4.008
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
- Et eller andet skal man jo bruge tiden på når man sidder på arbejdet.
sep 2007
Følger: 178 Følgere: 175 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.109
sep 2007
Følger: 178 Følgere: 175 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.109
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.738
jan 2013
Følger: 23 Følgere: 25 Scootere: 6 Emner: 88 Svar: 264
jan 2008
Følger: 247 Følgere: 274 Scootere: 13 Emner: 194 Svar: 5.382
Min onkel er bilforhandler og han siger også at det gør man ikke.
Så længe motoren er varm både på scooter og biler, så kan de sagtens fyres af.
Så tilkørsel er unødvendigt.
Og min scooter kører da endnu, på samme cylinder, og er efterhånden 2-3år siden jeg solgte den, og det malossi sport kit har nu kørt 15000km med Bundgas fra første opstart, det handler bare om indstilling.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Har ejet 7 biler, og har 2 nu.
Har 5 kammerater der er mekanikere, 2 der arbejder som forhandler, og 3 familiemedlemmer som er mekanikere, så hvad din bror siger rager mig en pind.
Og nu tager en traktor jo tæt på ingen omdrejninger, så hele dens liv kan vel kaldes tilkørsel..
LindesKonge
Må man spørge hvorfor du har pillet det af efter 300 km.?
lasse J ->
Det er også rigtigt, det er en god ide. Men nok ikke hvis du spørg herinde
Hr. Skou aka Malossi Freak! . ->
Så er det sjovt jeg har minimum 6 venner der ALLE har sprit nye biler, og det er fra en lille Spark, til en Althea FR, alle købt fra nye, og alle har fået afvide de skulle tilkøres (dog var ikke alle lige enige om hvordan).
En af dem (en Seat Ibiza 2011) har idag kørt under 40.000 km og den bruger både vand og en hel del olie, da han har kørt råddent fra dag 1. Han har skam fortrudt han ikke holdte den ved lave omdrejninger de første km..
- Jeg har også en brugt Trophy 70ccm. som har kørt over 25.000km. og det fik også fuld gas fra dag 1.. Idag er det bare ikke ret kønt indvendigt, og er ikke i nærheden af lige så hurtig som før. Men det kan da sagtens køre.. Det har det bare ikke ret godt længere.
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.738
jan 2008
Følger: 247 Følgere: 274 Scootere: 13 Emner: 194 Svar: 5.382
okt 2010
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 5 Emner: 109 Svar: 3.935
Ellers kan vi alle jo blive ved med at sige "Min far siger Bla bla bla..."
Find nu noget. Der ligger jo 1000 emner på Sg. Som disse. Og det stresser mig, at sidde og læse. Find ud af om det er rigtigt at det skal køres til. Vil have Dokumentation.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Eller er de også fulde af lort?
De mener end da man skal køre hele 500 Km. før det er kørt til.
Dette er instruktionen til Evolution 3 kittet:
http://www.polini.com/dep/PI178.pdf
(Søg på "Running in").
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Bare 250-300 Km...
http://www.athenaparts.com/files/pdfs/P400420100003-P400420100004.pdf
(Søg på "Running-in" ).
jan 2008
Følger: 247 Følgere: 274 Scootere: 13 Emner: 194 Svar: 5.382
Det er spild af tid og handler bare om at lave det rigtig og indstille det ordentligt
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Polini:
"During the first 500 Km do not exceed ¾ of the accelerator opening
and avoid covering long upward runs which will put the engine under strain.".
Athena:
"Do not force the engine during the first 250-300 km as you can cause damage to the cylinder kit. The best performance is obtained only after a good running-in.".
Men de er vel også bare fulde af lort?
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
"Hvad er det du vil opnå med tilkørsel, udover ekstra slid på cylinder og stempel?".
- Det er netop for IKKE at slide stempel og cylinder, man kører det til !
Jeg tror ikke du har fattet hele idéen med at "køre til".
Og så handler det vel ALTID om korrekt indstilling, og at gøre det ordentligt.
- Alt andet er nemlig spild af både penge og tid..
sep 2007
Følger: 178 Følgere: 175 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.109
jan 2008
Følger: 247 Følgere: 274 Scootere: 13 Emner: 194 Svar: 5.382
Når man bare lader motoren blive varm, så er delene udvidet, opvarmet og klar til brug. Belægningen eller stempel ringene skal sgu ikke slides til.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Måske, men til gengæld har jeg ret..
(Med mindre i stadig mener både Polini, Athena, og jeg har taget fejl..).
Hr. Skou aka Malossi Freak! . ->
De skal slides til så de passer nøjagtig til hinanden, så man slipper for de mikroskopiske ridser der mindsker effekten og kompressionen.
BTW. Jeg prøver igen.. Lave hvad på garantien?
___________________________________________________________
Men ved i hvad, i bestemmer 112% selv om i vil køre jeres dele til, eller om det bare skal ha fuld smader fra start..
- Det er sikkert også bare for sjov Polini og Athena begge skriver det, og det ALTID har været sådan..
sep 2007
Følger: 178 Følgere: 175 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.109
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Så du mener både Polini og Athena lyver?
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.738
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Ridserne er så små de næsten ikke er synlige, men det er nok til den mister lidt kompression, og derved effekt.
Men som jeg skrev kan den da sagtens køre, og det er nok også under 1 ud af 100 der går til ved det. (når vi snakker scootere).
Fakta er bare at det sker.
Og igen, det tager max. 2-4 timer at køre ordentligt til, så hvorfor ikke gøre det?
- Der er da kanon vejr til en chiller tur..
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.738
okt 2007
Følger: 118 Følgere: 137 Scootere: 6 Emner: 29 Svar: 1.266
sep 2007
Følger: 178 Følgere: 175 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.109
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Køre Athena til? :)