1.255 visninger
|
Oprettet:
Min scooter lyder mærkelig {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået købt http://www.kgi.dk/product-17678-1967.php sådan en sag der, men når jeg skruer den fast og alt sidder som det skal, er det som om den tager alt for mange omdrejninger, lyder helt vildt. kan det have noget at gøre med den fjedre der sidder længere henne???
feb 2009
Følger: 48 Følgere: 147 Scootere: 142 Emner: 50 Svar: 1.121
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 108 Svar: 274
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Scootere: 8 Emner: 65 Svar: 395
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Bare slap af i gashåndtaget og kør 30 km/t i stedet for 38. Så sparer du også benzin.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 108 Svar: 274
mar 2011
Følger: 66 Følgere: 357 Scootere: 37 Emner: 67 Svar: 753
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Mener du fjederen der sidder bag koblingen, så er den ganske rigtigt ligesom rullerne og de forreste remskiver (hvoraf en af disse i daglig tale kaldes varioen) en del af CVT transmissionen, som sørger for at du glidende skifter op i gear med relativt konstante omdrejninger til du enten ikke har kræfter til at stige mere eller til du rammer maks. gearing.
Idet du har en begrænsning her, har du en meget lav maks. gearing og du har derfor kræfter til at komme så langt op i omdrejninger som scooteren kan efter du har ramt denne begrænsning.
Slap dog af med gashåndtaget. Husk at der er 4 gange så meget luftmodstand ved 60 km/t som ved 30, så hvis du giver den fuld gas med begrænsning får den ca. 4 gange så meget energi som den har brug for for at køre 30 og det er jo et spild af benzin, synes du ikke?
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 108 Svar: 274
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Rullerne udfører en kraft på varioen, som kommer an på den omdrejningshastighed hvormed de roterer, deres vægt og deres radius (centrifugalkraften), og når denne kraft overgår den modgående kraft fra trykfjederen vil remmen blive skubbet opad på forreste remskiver og ned mellem bagerste remskiver, hvilket medfører højere gearing.
Ved bagerste remskiver er brugt en fjeder som modgående kraft idet fjederkraften stiger jo mere den trykkes sammen, og derfor opvejer at rullernes kraft stiger jo længere de ligger ude af varioen.
Tilbage ligger så de to variable rullevægt og omdrejninger, så når man har valgt sig en rullevægt vil omdrejningerne stige indtil rullerne udfører den nødvendige kraft på den remskive hvorpå de trykker (vario i daglig tale), og omdrejningerne holdes her, +/- ca. 500 omdrejninger (som følge af voksende inerti), indtil rullerne ligger så langt ude som de kan eller der ikke er kræfter til at trække scooteren til højere hastighed med den belastning der nu engang er i form af luftmodstand og kørervægt (ved hastighed forstås omdrejninger gange gearing gange omkreds på det oppustede bagdæk), eller til rullerne er i deres yderposition.
Normalt er rullernes yderposition ude ved kanten af remskiven, hvor rullebanerne slutter, men ved en begrænsning, enten i form af en skive på gliderøret der begrænser hvor tæt de forreste remskiver kan komme på hinanden eller i form af en bagplade (som her) der begrænser hvor langt væk remskiven kan flytte sig fra bagpladen, vil rullerne opnå en slutposition inden de når kanten af remskiverne.
Når rullerne ikke længere øger/mindsker deres radius kan de ikke holde omdrejningerne nede, som de ellers gør ved at øge gearingen, og omdrejningerne vil derfor fortsætte indtil de ikke kan mere grundet manglende kraft da man er kommet ud af effektbåndet eller grundet en elektronisk omdrejningsbegrænser.
Lige således som rullerne ingen effekt har for omdrejningerne ved laveste gearing (tomgang) har de ingen effekt for omdrejningerne ved højeste gearing. Dog har de betydning for ved hvilket omdrejningstal den højeste gearing indtræder, såfremt der ved det gældende omdrejningstal er kræfter til at opnå den gearing.
Jeg håber at du fik noget ud af denne korte gennemgang af scooterens transmission, Constantly Variable Transmission, og ikke mindst har forstået at rullerne kun har betydning for omdrejningerne når de kan regulere gearingen.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
luftmodstand = 0.5 * cw * rho * A * v^2
hvor cw er formfaktoren, rho er luftens densitet, A er tversnitsarealet og v er hastigheden.
Som du kan se står hastigheden i andenpotens hvilket betyder at luftmodstanden firdobles når hastigheden fordobles. Hvis du så har kræfter til at køre 60 km/t, men på grund af en begrænsning i gearingen udløser den samme mængde energi ved 30 km/t udløser du derfor 4 gange så meget energi som nødvendigt, som blot bruges til at holde omdrejningerne så høje som muligt, hvilket slider meget på motoren og på pengepungen.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 108 Svar: 274
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Er du i tvivl, så montér en omdrejningstæller og du vil se at omdrejningerne stiger fra tomgang til omkring 4-5000 på en tiendedel af et sekund, hvorefter koblingen slår til. Derefter stiger de på ca. et halvt sekund til farten er omkring 10 km/t og omdrejningerne er så høje at rullerne begynder at geare ud, hvorefter de er stabile indtil 25-30 km/t, hvor du har ramt maks gearing og omdrejningerne igen stiger indtil de rammer deres maksimum, hvis du da giver fuld gas hele vejen.
Disse tal er sådan cirka tal ud fra min egen scooter og styres selvfølgelig 100% af hvordan din opsætning er, idet strammere koblingsfjedre gør at den tager fat senere, og tungere ruller gør at omdrejningerne holdes stabile ved at lavere omdrejningstal. Hvor længe der går i hver fase kommer an på hvor kraftig din motor er ved det gældende omdrejningstal.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 108 Svar: 274
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
En højere reduktionsgearing giver ikke høje omdrejninger.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 108 Svar: 274
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det er en meget bedre metode blot at slappe af i gashåndtaget, så har du også kræfter til rådighed til når du har brug for at overhale nogen.
maj 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 69
Min scooter lyder mærkelig