{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min scooter lyder mærkelig
  • #1   11. feb 2013 de tager mange omd når de er begrænset det kan man ikke gøre så meget ved

• #2   11. feb 2013 Selvom det lyder helt vanvittigt :)?

• #3   11. feb 2013 du kan prøve at smide nogle tungere ruller i og se om det hjælper smiley

• #4   11. feb 2013 Ruller har kun effekt indtil man rammer maks gearing og idet dette er en begrænsning til gearingen har rullerne ingen effekt på omdrejningerne når du cruiser afsted. smiley

Bare slap af i gashåndtaget og kør 30 km/t i stedet for 38. Så sparer du også benzin. smiley

• #5   11. feb 2013 Når troede det var noget med fjedringen :S tak for hjælpen!!

• #6   11. feb 2013 Sikker på at du har vendt den rigtigt? da jeg selv en gang har rodet med Peugeot engang og ved et held fik sat den forkert i.. smiley

• #7   11. feb 2013 Omdrejningerne har intet med affjedringen at gøre. smiley
    Mener du fjederen der sidder bag koblingen, så er den ganske rigtigt ligesom rullerne og de forreste remskiver (hvoraf en af disse i daglig tale kaldes varioen) en del af CVT transmissionen, som sørger for at du glidende skifter op i gear med relativt konstante omdrejninger til du enten ikke har kræfter til at stige mere eller til du rammer maks. gearing.
    Idet du har en begrænsning her, har du en meget lav maks. gearing og du har derfor kræfter til at komme så langt op i omdrejninger som scooteren kan efter du har ramt denne begrænsning.

Slap dog af med gashåndtaget. Husk at der er 4 gange så meget luftmodstand ved 60 km/t som ved 30, så hvis du giver den fuld gas med begrænsning får den ca. 4 gange så meget energi som den har brug for for at køre 30 og det er jo et spild af benzin, synes du ikke? smiley

• #8   11. feb 2013 Det rigtig nok men har dog aldrig hørt en scooter sige sådan smiley

• #9   11. feb 2013 Jeg ved skam alt om hvordan CVT'en virker.
    Rullerne udfører en kraft på varioen, som kommer an på den omdrejningshastighed hvormed de roterer, deres vægt og deres radius (centrifugalkraften), og når denne kraft overgår den modgående kraft fra trykfjederen vil remmen blive skubbet opad på forreste remskiver og ned mellem bagerste remskiver, hvilket medfører højere gearing.
    Ved bagerste remskiver er brugt en fjeder som modgående kraft idet fjederkraften stiger jo mere den trykkes sammen, og derfor opvejer at rullernes kraft stiger jo længere de ligger ude af varioen.
    Tilbage ligger så de to variable rullevægt og omdrejninger, så når man har valgt sig en rullevægt vil omdrejningerne stige indtil rullerne udfører den nødvendige kraft på den remskive hvorpå de trykker (vario i daglig tale), og omdrejningerne holdes her, +/- ca. 500 omdrejninger (som følge af voksende inerti), indtil rullerne ligger så langt ude som de kan eller der ikke er kræfter til at trække scooteren til højere hastighed med den belastning der nu engang er i form af luftmodstand og kørervægt (ved hastighed forstås omdrejninger gange gearing gange omkreds på det oppustede bagdæk), eller til rullerne er i deres yderposition.

Normalt er rullernes yderposition ude ved kanten af remskiven, hvor rullebanerne slutter, men ved en begrænsning, enten i form af en skive på gliderøret der begrænser hvor tæt de forreste remskiver kan komme på hinanden eller i form af en bagplade (som her) der begrænser hvor langt væk remskiven kan flytte sig fra bagpladen, vil rullerne opnå en slutposition inden de når kanten af remskiverne.

Når rullerne ikke længere øger/mindsker deres radius kan de ikke holde omdrejningerne nede, som de ellers gør ved at øge gearingen, og omdrejningerne vil derfor fortsætte indtil de ikke kan mere grundet manglende kraft da man er kommet ud af effektbåndet eller grundet en elektronisk omdrejningsbegrænser.

Lige således som rullerne ingen effekt har for omdrejningerne ved laveste gearing (tomgang) har de ingen effekt for omdrejningerne ved højeste gearing. Dog har de betydning for ved hvilket omdrejningstal den højeste gearing indtræder, såfremt der ved det gældende omdrejningstal er kræfter til at opnå den gearing. smiley

Jeg håber at du fik noget ud af denne korte gennemgang af scooterens transmission, Constantly Variable Transmission, og ikke mindst har forstået at rullerne kun har betydning for omdrejningerne når de kan regulere gearingen. smiley

• #10   11. feb 2013 Hvis det var det med at luftmodstanden stiger 4 gange når du fordobler hastigheden, så kan jeg fortælle at luftmodstand udregnes således:
    luftmodstand = 0.5 * cw * rho * A * v^2
    hvor cw er formfaktoren, rho er luftens densitet, A er tversnitsarealet og v er hastigheden.

Som du kan se står hastigheden i andenpotens hvilket betyder at luftmodstanden firdobles når hastigheden fordobles. Hvis du så har kræfter til at køre 60 km/t, men på grund af en begrænsning i gearingen udløser den samme mængde energi ved 30 km/t udløser du derfor 4 gange så meget energi som nødvendigt, som blot bruges til at holde omdrejningerne så høje som muligt, hvilket slider meget på motoren og på pengepungen. smiley

• #11   11. feb 2013 Kan prøve at optage et klip med lyden om i så lige ville vurdere om det normalt :)?

• #12   11. feb 2013 Hvis den tager mange omdrejninger er der oftest ikke et problem med motoren, idet det kræver krafter at få omdrejningerne højt op og et motorproblem oftest giver høje omdrejninger. smiley
    Er du i tvivl, så montér en omdrejningstæller og du vil se at omdrejningerne stiger fra tomgang til omkring 4-5000 på en tiendedel af et sekund, hvorefter koblingen slår til. Derefter stiger de på ca. et halvt sekund til farten er omkring 10 km/t og omdrejningerne er så høje at rullerne begynder at geare ud, hvorefter de er stabile indtil 25-30 km/t, hvor du har ramt maks gearing og omdrejningerne igen stiger indtil de rammer deres maksimum, hvis du da giver fuld gas hele vejen. smiley

Disse tal er sådan cirka tal ud fra min egen scooter og styres selvfølgelig 100% af hvordan din opsætning er, idet strammere koblingsfjedre gør at den tager fat senere, og tungere ruller gør at omdrejningerne holdes stabile ved at lavere omdrejningstal. Hvor længe der går i hver fase kommer an på hvor kraftig din motor er ved det gældende omdrejningstal. smiley

• #13   12. feb 2013 Så det kan ikke have noget med gearingen er stage 6 og det andet er standard?

• #14   12. feb 2013 Altså en højere gearing ville i mine øre blot give den tanke at vario begrænsningen ikke duer til at holde hastigheden lav nok til at det er lovligt. smiley

En højere reduktionsgearing giver ikke høje omdrejninger. smiley

• #15   12. feb 2013 har 9 grams ruller i, hvis jeg skal købe nogen tungere hvor meget tungere skal de være??

• #16   12. feb 2013 Som jeg har sagt har ruller ingen betydning for en begrænset maskine før de er så tunge at du ikke har kræfter til at trække op til maks gearing på grund af at du aldrig når effektbåndet. smiley

Det er en meget bedre metode blot at slappe af i gashåndtaget, så har du også kræfter til rådighed til når du har brug for at overhale nogen. smiley

• #17   12. feb 2013 Slå lidt på den

Kommentér på:
Min scooter lyder mærkelig

Annonce