Std senda - Kedligt -.- {{forumTopicSubject}}
ja jeg ska jo til at trille på min senda R til hverdags fremover, meeeen, nu den fuldstendigt std og der måtte godt være bar lidt mere træk i den (og NEJ jeg skifter IKKE tandhjul)
dvs kort fortalt. der er kun 1 ting jeg vil skifte og det er cyll.
men ska brug et cyll der kan arbejde i samme omdr og kan arbejde sammen med std kabu og std 45'er udst (med de orig droslinger i)
har taget kig på disse:
http://www.kgi.dk/product-4971-2855.php
http://www.kgi.dk/product-4402-2855.php
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
Nogen der har noget at kunne fortælle om de forskellige kits.
Jeg selv hælder meget til stylepro'et (og ik fordi det 70cc)
mest fordi jeg ved det arbejder godt i lave omdr
og så tænker jeg os lidt over Polini Alu 50cc
men som sagt, det skal jo kunne arbejde sammen med en motor hvor resten er 110% std og fuldstændigt uændret
evt andre der har nogle gode forslag.
Pris er ligegyldigt.
Ps. som sagt, det kun en overvejelse. (100% std er Keeeeedeligt)
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 45 Scootere: 9 Emner: 103 Svar: 617
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
jul 2007
Følger: 258 Følgere: 275 Scootere: 157 Emner: 1.180 Svar: 9.855
fordi tandhjul ikke er sjove.
brian n
Kan ikke se hvordan min uddannelse sku kunne relateres til dette emne.
derudover er det mest for at høre hva folk har at sige, da mine primære senda erfarringer ligger i nymodel motor, da de Gl model jeg har haft sjældent har haft under en 50mm boring
jan 2010
jul 2007
altså enhver idiot ved at jeg bar ku ændre tandhjulene, men lig netop det jeg ikke har lyst til, tvertimod vil jeg høre folk om de kender til et godt cyll (UDOVER STD) der kan arbejde sammen med Std udst.
det kan jeg på ingen måde se relateret til mekanikker uddannelsen.
jan 2010
jul 2007
altså jeg ved da godt det ska været noget sports kit.
mit spørgsmål er også hvad der vil kunne bruges.
men forklaret så de sidste herinde også kan forstå det.
mine erfarringer ligger primært i maskiner med vario.
og ja jeg kender det mest bassale og en go del mere men det har hvad med emnet at gøre.
og lig med sportscyllindre på den gl type senda har jeg 0 erfarringer da jeg generelt ikke køre std, men nu det mest fordi der er mange "reklamebiler" i omegnen af mit arb så sku gerne kunne beholde mit kørekort lidt endu.
og som jeg skrev, ska brug et "sportscyllinder" der arbejder lavt nok til at kunne samarbejde med en std udst osv. da det er den type ændring jeg vil lave istedet for tandhjul og hva folk nu ellers plejer.
og kan på ingen måde se at Tuning sku have noget med en uddannelse at gøre.
og hvis du tror det så burde du hellere lade være med at udtale dig om det.
Ellers andet?
jul 2007
Følger: 57 Følgere: 70 Scootere: 10 Emner: 146 Svar: 3.619
jan 2010
jul 2007
hvis du bemærkede det (hvilket du tydeligt IKKE gjorde) så drejer det sig om mere træk, og ikke mere fart.
lig en gang til.
det drejer som at forbedre TRÆKKET
jan 2010
jul 2007
Følger: 273 Følgere: 278 Scootere: 32 Emner: 127 Svar: 1.011
hvis du nu forstod at selvom man er udlært så kan man godt drage erfaringer fra andre personer..
og under en uddandelse som knallert mekaniker lærer man intet om tuning men om alle basale ting..
men det burde du da vide med den bagklogsviden ?
Men kan da høre du er typen der føler du er højthævet over andre personer når du har din uddandelse..
jul 2007
Følger: 273 Følgere: 278 Scootere: 32 Emner: 127 Svar: 1.011
han skriver han kører std derfor vil have andet cyllinder på pga han vil have mere træk, den kommer til at køre lovlig men skal have mer træk forstået ??
jan 2008
Følger: 85 Følgere: 85 Scootere: 9 Emner: 44 Svar: 226
jul 2007
(1 års skolepenge ville ca være omkr 1-1,5mil)
og nu går du uden om emnet igen. ja. det må sige. det går fint for dig.
jeg er da ligeglad med HK, Bananer og hva du ellers kan finde på.
jeg snakker om en forbedring af dens trækkraft. og ikke en desideret "tuning", jeg kalder det nærmere en "optimering"
men nok om det.
andet ubrugeligt du vil tilføje?
eller vil du se om du kan komme med et svar der kan bruges tilnoget istedet for at snakke om noget du åbentbart ik er helt med på hvad der snakkes om er?
jan 2010
jul 2007
jan 2010
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Netop når du siger optimering, så har det at skifte til større boring ikke noget med optimering at gøre, idet du stadig har en ringe udnyttelse af motoren i forhold til hvor meget benzin der bruges. Optimering af en motor bruges i mange sammenhænge til at hæve udnyttelsen af motorens størrelse, således at man i stedet for at have en dobbelt så stor motor kan nøjes med en lille motor der så udnytter sin størrelse rigtig godt. -Det er optimering og vil også bruge mindre benzin på at give samme kraft fra sig.
På en 2-takter ligger meget af denne optimering i udstødningen og tuningen af resonansen, således at uafbrændt benzin presses tilbage i cylindren. Droslinger i udstødningsrøret forskyder enten denne resonans (blindrør er den mest brugte metode) eller de sørger for at der efterlades store mængder uafbrændt benzin i cylindren (ved en plumb eller forsnævring). Vil man optimere en motor gælder det dog om at tømme cylindren mest muligt for udstødningsgasser samt at få så meget som muligt frisk luft ind i stedet.
Du vil derfor få allermest ud af det, ved at optimere din motor, så den bedst muligt tømmer for udstødningsgas samt at mest muligt benzinblanding er i cylindren i stedet for blot at skifte cylinder.
Du kan også med fordel skifte til en kraftigere tændspole samt iridium tændrør, idet det giver en kraftigere gnist og derved en mere komplet forbrænding. Og som vi alle ved er der mere kraft jo mere benzin der bliver brændt ordenligt af.
jul 2007
Sad faktisk og tænke det samme lig inden du skrev.
men lig det at udstødningen ikke kan "afdrosles" da forrøret i sig selv er en drosling.
(og har indtilvidere ikke fundet et "udroslet" forrør til den model)
så muligheden for at komme af med mere udstødningsgas er ik det nemmeste uden og skifte hele udstødningen.
og når den ikke har mulighed for at komme af med mere, så kan jeg ik se nogen forbedring i den samtidig ska have mere luft ind. udover måske lidt øget brændstofforbrug.
derfor jeg lig tænkte på et cyllinder med lavere trækområde inden for nogenlunde samme forbrugsklasse (af brændstof) hvis du forstår mig.
jul 2007
jul 2012
Men læser du lidt om tændrør kan du se, at iridium har lavere modstand og smelter ved højere temperaturer, hvilket både giver bedre gnist og længere levetid.
Angående forrøret, så er det ikke sikkert at det kun er diameteren der har en betydning, idet en lavere diameter blot giver lidt ekstra modstand men så højere lufthastighed, hvilket trækker ekstra udstødningsgas ud af cylindren og også hjælper til at trække den friske luft ind. For at diameteren er en begrænsning skal der helst være nogle uhensigtsmæssige ændringer i diameter, som for eksempel en lille tragt der halverer diameteren, for at den så går ud til det normale lige efter. Dette vil give en modstand på grund af at luften skal bruge energi på at stige i hastighed og derefter turbulens ved tragtens munding, når diameteren pludselig bliver større.
Er luftflowet "rent" skal man have et meget lille forrør, for at begrænse, idet turbulens og forkert resonans giver meget kraftigere begrænsninger.
Ellers må det vel være et projekt at lave et forrør ud af nogle rør selv. Jeg så lige at ordet mekaniker blev nævnt, så der må vel være noget erfaring i at bøje rør og svejse det så man laver en udstødning, eller tager jeg fejl?
jul 2007
er ik sikker om det var platin eller hva det nu hedder det var bar ik et alm tændrør.
du kan se std forrøret her: http://www.kgi.dk/product-9416-2849.php
ja det kunne jeg snildt. men så ku jeg alligevel ligesågodt købe mig en anden udstødning osv osv.
jul 2012
På en totakter er begge porte åbne i lang tid, og der kommer meget frisk benzinblanding ud i udstødningsrøret, hvilket betyder at man har brug for en anden form for blokade, for at blokere eller presse den friske luft tilbage.
Dette opnår man ved at have et ekspansionskammer, således at gasserne når en indsnævring så en trykbølge kastes tilbage mod cylindren og skubber den friske luft, lige inden porten blokeres af stemplet.
Idet at trykbølgerne bevæger sig med lydens hast er det afstanden mellem cylinder og ekspansionskammer der bestemmer hvor lang tid trykbølgen er at nå tilbage til cylindren igen. Ved højere omdrejningstal har man dog kortere tid før porten lukkes og bølgen skal ramme tidligere og det samme den anden vej.
Kører man med omdrejninger over resonanspunktet vil den friske benzin nå at ryge ud i udstødningsrøret og porten når at lukke inden bølgen kommer og du har ikke særlig mange kræfter (derfor 2-taktere som standart ikke behøver omdrejningsbegrænser for at omdrejningerne er "lave" på toppen).
Hvis du kører under resonanspunktet vil bølgen komme for tidligt og der vil blive presset udstødningsgas ind i cylindren og give dårligere forbrænding, samt at overtrykket vil få noget af den friske luft ud af cylindren, hvis omdrejningerne er langt nok under resonanspunktet.
Du skal derfor passe meget på med at skifte udstødninger og cylindre på 2-taktere, hvis du ikke ved præcis hvad du vil opnå med det og hvad der i virkeligheden vil ske, når du gør det.
jul 2007
men nu må jeg lig hva jeg gør.
Så travlt har jeg heller ik.,. endu
jul 2012
Jeg møder bare nogle gange nogle folk, hvis scootere kan køre over 100 km/t (uden hverken bremser eller lys, det er hul i hovedet), hvor de slet ikke ved, hvorfor den kan det eller hvad det er de har gjort. De har blot monteret andre dele, som de kalder tundele, på trods af at "tuning" fra engelsk betyder indstilling og enten refererer til at man ved hjælp af udstødningsrør og forskellige afstande sørger for at maskinen kører optimalt ved et bestemt omdrejningstal, flytter tændingstidspunktet eller at man justerer benzinblandingen ind. Altså tuning betyder justerer.
Synes det er meget bedre at vide hvad man laver.
jul 2007
jeg ved somregel altid hvad jeg laver xD
men har ik gjordt så meget i den gl senda motor, så nok har man en uddannelse bag sig, men det jo ik ensbetydene at man ved alt om alt (hvilket ret mange tror)
man ska jo starte fra begyndelsen, så meningen med det her var at høre folks meninger om de forskille cyllindre osv osv osv.
Std senda - Kedligt -.-