{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

En måske overset ting når du tuner? {{forumTopicSubject}}

Normalvis når folk tuner deres scooter eller knallert, er det noget med store cyllindre, karburatorer og udstødninger, nogen bruger nitro osv.
Men 1 ting der måske er overset, er brugen af brint.
Dog anbefales det kun til 4 taktere, da 2 taktere ikke kan klare det i længden pga forringet smøring.
Jeg har gået og eksperimenteret med et brintanlæg på min Honda Amigo.

Før havde den en 15 mm Bing karburator på. Den gik så i stykker (protuna kopi-pis), satte istedet en 12 mm original (gammel slidt) Bing karburator på, hvorefter jeg koblede mit hjemmelavede brintanlæg til. Nu er det 2-3 uger siden jeg sidst var ude at køre på Honda'en, men syntes den faktisk har fået en hest mere, og måske 5 km/t mere på toppen.

Et brintanlæg er forholdsvis billigt at lave, og koster stortset intet at holde kørende.
Det eneste der koster lidt er at lave det. Ellers kører det på saltvand og en knivspids bagepulver.

Det var sådan set beregnet til at gøre den mere økonomisk, men fandt ud af at det havde også en anden virkning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En måske overset ting når du tuner?
  • #1   6. jul 2010 det lyder sku da spændende;)

  • #2   6. jul 2010 Hold da helt kæft du har sgu da hjernen i orden mester. At kunne sidde og fikse med sådan noget der hjemme og så oven i købet få det til at virke, det tager jeg fandme hatten af for!
    Du skal sgu nok blive til noget stort!


  • #3   6. jul 2010 putter du brint i indsugningen?

    vildt, hvordan opbevarer du det? og hvordan får du det sammen med benzinen?


  • #4   6. jul 2010 lyder blæret smiley

  • #5   6. jul 2010 Tak for de pæne ord.
    Meen vil nu ikke sige hjernen er helt iorden, for havde den været det, havde jeg ikke delt projektet med jer, men istedet taget patent på det, og tjent kassen.

    Men som sagt er hjernen ikke iorden, så her er opskriften:

    Du skal bruge:
    - en tæt beholder du kan ha vandblandingen i. (jo større, jo bedre) (men ikke mere end du har plads til)
    - noget rustfrit svejsetråd
    - 2 samlemuffer
    - ledning
    - 1-2 kabelsko
    - benzinslange (den længde du nu skal bruge)
    - et batteri (jeg har midlertid et mc batteri, men skal ha et bilbatteri)
    - Evt. en kontakt, så du kan slå til og fra. Jeg har dog bare sådan en tang jeg har taget fra en gammel batterioplader.

    Opskrift:
    tag en skål, hæld vand i, bland salt i, så det bliver en ok stærk opløsning, skal i hvert fald være så det er umuligt at drikke (saltet gør vandet bedre strømleder), en knivspids bagepulver er også en fin idé (gør også vandet bedre strømleder, og gør det nemmere for strømmen at spalte vandet til Hydrogen og Oxygen).
    Hæld nu din blanding i din tætte beholder (en tom 'nescafé, bruger jeg)
    prik 2 huller i låget, ét i hver ende af låget (det er jo rundt?) i ved hvad jeg mener ;-), hullerne skal kun lige nøjagtig passe til det rustfrie svejsetråd.
    lav 2 spiraler af det rustfrie svejsetråd, og sæt 1 i hvert hul. Sæt en samlemuffe på hver, og i den anden ende af hver samlemuffe skruer du en ledning fast i passende længde.
    Nu finder du dit benzinslange frem, måler hvor stort det er , og trækker 0,5 mm fra. Den størrelse bor skal du bruge, når du borer hul midt i låget. tætn evt. også med lim. Skal være tæt, ellers taber du meget.
    Evt. hvis du har et powerfilter med metallåg, så borer du i midten af det, self. samme størelse som før, og sætter slanget i.
    Nu forbinder du så en ledning til hver pol på batteriet du har anskaffet. Har du en kontakt imellem, er det lidt nemmere når du skal koble til og fra.

    Bemærk! de 2 spiraler nede i saltblandingen må ikke røre hinanden! Sæt evt en plastikplade imellem, til at forhindre det.

    Hvad er det lige vi laver?; Når der sendes strøm igennem vand, bliver det spaltet i hydrogen og oxygen. Hydrogen er også kaldet brint, og er meget brændfarligt. Blandes hydrogen med atmosfærisk luft (luften vi indånder), bliver det til 'knaldgas', som er explosivt (kan ikke undgåes i vores projekt), dermed fodrer vi motoren med explosiv luft, og dermed den måske forøgede effekt smiley


  • #6   6. jul 2010 Men husk drenge; det er ikke så godt på 2 taktere.
    Har ikke selv prøvet på en 2 takter, men teoretisk set vil det gå helt galt.


  • #7   6. jul 2010 Pjat med dig, det finno for 2taktere smiley

  • #8   6. jul 2010 Bare husk at spænd topstykket en ekstra tand smiley

  • #9   6. jul 2010 Det er nu mere smøringen og kølingen jeg er bekymret for smiley Men hvis du har en maskine som alligevel ikke er meget værd, så prøv det, og gi en tilbagemeldning smiley

  • #10   7. jul 2010 det ku da snildt være man skulle prøve den metode på havetraktoren smiley

    det er genialt det der!


  • #11   7. jul 2010 der bliver jo ikke kun dannet brint, der blver jo også lavet o2 som er det vigtigste i forbrændingen.

    jeg ved ikke om det hjælper at finde en balance mellem de to gasser... hvis den får for meget brint og for lidt o2 vil det gøre forbrændingen dårligere (stop mig hvis jeg tager fejl) måske skulle man prøve at opfange begge gasser hver for sig (den ene gas vil kun blive lavet ved den ene spiral, og den anden ved den anden :-P) og så måske dyse et forhold til?


  • #12   7. jul 2010 Fedt projekt du har gang i Christian..

    Har du evt en video af hvordan det virker på din knallert?


  • #13   7. jul 2010 Hentede et kraftigere batteri. Havde brugt et batteri fra en Jawa motorcykel, men ville ha noget mere power i skidtet.
    Tog på produkthandlen og købte et 12v 74ah fra en Nissan 4 hjulstrækker. Vejede satme nok 50-60 kg. Var også lidt bekymret for min lille Honda (ikke uden grund)
    Da jeg kører en testtur, og skal svinge, "braser den sammen". Braser ikke helst sammen, men bagskærmen slæber så meget imod hjulet at det blokeres smiley
    Skal ha bedre bagstøddæmpere, der kan klare den store vægt, og en anden bagskærm.
    Vejer selv 105 kg, og et batteri på 50-60 kg er immervek også omkring 160 kg på en knallert der måske vejer 35 kg smiley


  • #14   30. aug 2010 Hvis man laver systemet ordentligt har det effekt nok til at kunne betale sig. Det er jo fx heller ikke ret meget dyrere at veje 100 kg fremfor 75 kg, eneste forskel er at 100 kg, så bør man ikke køre puch maxi med stiv bagstel smiley

Kommentér på:
En måske overset ting når du tuner?

Annonce