Hvad er en kobling til for ? {{forumTopicSubject}}
Dette er et citat fra en klog mand fra MG, jeg mener, nej jeg VED der er nogle der burde læse det her:
NU har jeg efterhånden set et utal af spørgsmål om alle mulige andre ting end koblingen som får skylden for at "min" scooter ikke har optræk, den kan ikke komme i gang fra 0 km/t, og den bedste, "hvor mange km/t giver en kobling?"
Jeg ved ikke om det er fordi man ikke ved hvorfor og hvad en kobling gør på en scooter, den har enten forskellige fjedrestyrker og mange kan justeres i trin(løst), for det er jo ikke bare noget man sætter på fordi det lyder fedt at sige "jeg har racer kobling på" og så man ikke fatter hvad den gør, og så bare sætter den på som man modtager den, for alle racer koblinger SKAL justeres til lige nøjagtigt den kombination af dele man har monteret.
Men selvfølgelig ikke højere end kittet er oplyst til at have max. ydelse ved, for der er forskel på max. ydelse, og på max. omdrejningstal, eks. MK har skrevet 15000 på alle deres Pro kit, men det er ikke hvor de yder mest, det ligger noget under, hebo har samme måde, eks. Manston Piaggio, 14,600 max omd. max. ydelse ved ca. 13,800 omd. så den skal koble til noget under så varioen har et område at arbejde i, men uden at man mærker at den kommer under det område den trækker i.
Især Udstødning bestemmer MEGET hvad tidspunkt den skal tage fat, en "vild" potte som er meget kort, skal koblet til sent, omkring 9-10,000 Omd, en all-round potte, som er længere ofte omkring 5-6,000 Omd, og derefter Cylinder, om det er en Hyper, som skal tilkoblet sent, og en semi race kan koblet til noget før, og er ikke helt så kilden med det rigtige punkt som et hyper kit.
Mærker man den har et "punkt" undervejs i optrækket, ligesom om der var turbo på, så har man sat sin kobling til at tage lidt for tidligt fat, og kan den slet ikke kommer op i fart, så er den HELT vildt tidlig tilkoblet.
Og det er KUN en nødløsning at komme lette ruller i, for de skal have den væget som giver den bedste tophastighed, og slut acceleration, ikke det bedste "afsæt" fra stående eller langsom fart, der er HELT og alene koblingen som klare den del, og har man ikke træk så ens scoot kan gå på rullen, så er det ikke lette ruller, men en strammere kobling der skal til, forudsat at den har bare lidt power til at løfte næsen.
En lang smøre om en "lille" dims med en kæmpe virkning.
dec 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 3 Emner: 138 Svar: 1.667
duuuuuuuuuuh...
nov 2004
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 5 Emner: 56 Svar: 494
okt 2005
Følger: 40 Følgere: 39 Scootere: 1 Emner: 399 Svar: 4.389
jan 2005
Følger: 17 Følgere: 18 Scootere: 1 Emner: 340 Svar: 2.204
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Scootere: 4 Emner: 108 Svar: 1.079
maj 2004