se lige her manner! {{forumTopicSubject}}
· Aluminiums cylindere.
Allerførst inden du starter den, så start gerne med en dyse der er cirka 2 numre for stor, og kør gerne med std. ruller så din cylinder ikke tager for mange omd når du kører til.
Så når du er klar og inden du drejer nøglen, så tag luftfilteret af og hold din hånd for, du træder så cirka 3-4 gange og holder gassen i bund. Du vil så her mærke der kommer benzin på din hånd (Dette er for den lige for lidt extra skud benz til at starte med), så tager du luftfilteret på igen og drejer nøglen, og så træder du på kickstarteren og der burde den så starte (hvis du har gjort det rigtigt). Så lader jeg den typisk stå i høj tomgang i cirka 5 minutter så olie og benzin lige er kommet igang med at smøre det hele i den nye cylinder. Så begynder tilkørslen så.
Tilkørsels tur nr.1
Du kører så en tur på cirka 10-20 minutter (~7-15km) med lave omdr, og max kvart gas ville jeg sige. Så når du har kørt det og du motor er blevet godt gennemvarmet efter turen, så lad den køle HELT ned så du overhovedet ikke ka´ mærke noget varme der mere, typisk 2-2½ time.
Tilkørsels tur nr.2
Du starter den så igen stille og roligt, lader den lige stå i tomgang 2-3 minutter så den er klar til at trække. Du tager den samme tur som med nr.1 denne gang bare med kvart gas men hvor du gerne giver den lidt træk i gashåndtaget et par gange på turen, bare hurtigt lige ½ gas cirka, og med varierende hastighed, så lad den køle HELT ned så du overhovedet ikke ka´ mærke noget varme der mere, typisk 2-2½ time.
Tilkørsels tur nr.3
Du gentager så tur nr.2 dog med at du kører med ½ gas nu, og ligesom giver den nogle små hurtige riv med fuld gas og varierende hastighed, så lad den køle HELT ned så du overhovedet ikke ka´ mærke noget varme der mere, typisk 2-2½ time.
Tilkørsels tur nr.4
Du gentager nu tur nr.3 men denne gang kører du delvis ½ gas og fuld, dog i korte tidsrum med fuld gas, skulle nødig overbelaste din cylinder, så lad den køle HELT ned så du overhovedet ikke ka´ mærke noget varme der mere, typisk 2-2½ time.
Nu kan du så gå ud og starte din scooter, og lad den blive varm, og så have en god kørsel med din nye cylinder som nu er tilkørt og klar til at blive fyret af, held og lykke.
ka det passe eller hvor langt skal man køre en 70cc cyl til?
nov 2003
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 71
Monter sættet, start motoren og lad den blive varm. Giv den gas så den kommer op i omdrejninger og lad den stå i tomgang. Dette gøres skiftevis i 5 min. Sættet holder naturligvis ikke så lang tid, men det yder mere. Husk at komme ca 2% ekstra olie i benzinen.
Til hverdagsbrug: Monter sættet, start motoren og lad den blive varm. Der skal køres små 500 km for at få optimal levetid på sættet. Mindre kan sagtens gøre det, men så skal man holde ørene åbne efter mislyde. Stempelring(e), krydspind og nåleleje bør kontrolleres 2-3 uge, til sættet har kørt 500. Hold også øje med "mørke ringe" i cylinderen. Hvis du ser sådan een i din cylinder har det været lige ved at gå galt. Kør de første 150 km med 1/3 gas. De næste 150 med 2/3 gas. De sidste 200 med 2/3-fuld gas. Igen, HUSK ekstra olie. Jeg kører med et 70 cc sæt. Kørte ca 350 km i tilkørsel.
nov 2003
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 71
Monter sættet, start motoren og lad den blive varm. Giv den gas så den kommer op i omdrejninger og lad den stå i tomgang. Dette gøres skiftevis i 5 min. Sættet holder naturligvis ikke så lang tid, men det yder mere. Husk at komme ca 2% ekstra olie i benzinen.
Til hverdagsbrug: Monter sættet, start motoren og lad den blive varm. Der skal køres små 500 km for at få optimal levetid på sættet. Mindre kan sagtens gøre det, men så skal man holde ørene åbne efter mislyde. Stempelring(e), krydspind og nåleleje bør kontrolleres 2-3 uge, til sættet har kørt 500. Hold også øje med "mørke ringe" i cylinderen. Hvis du ser sådan een i din cylinder har det været lige ved at gå galt. Kør de første 150 km med 1/3 gas. De næste 150 med 2/3 gas. De sidste 200 med 2/3-fuld gas. Igen, HUSK ekstra olie. Jeg kører med et 70 cc sæt. Kørte ca 350 km i tilkørsel.
se lige her manner!