{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
372 visninger | Oprettet:

Bent K
Bent K
Tilmeldt:
13. okt
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5

Stempel har sat sig igen {{forumTopicSubject}}

Min søn har en Gilera Stalker fra 2009 hvor stempelet havde sat sig for lidt tid siden, vi har så sat et nyt cylinder kit på og har kørt lidt over tank hvor der var hældt 2% olie i og cylinderen blev smurt lidt inden montering, men nu har det så sat sig igen efter at han har kørt ca. 500km
Efter et par minutters kørsel med det nye kit var det som om at det var ved at sætte sig, den mødte lidt modstand et sekund eller to, men der efter fortsatte den med at køre normalt uden mislyde og den trak også jævnt og uden vibrationerefter og det gjorde den indtil det satte sig igen.
Han har kørt de første 100km hvor den kun har fået lidt over halv gas og der efter kun fuld gas kort varigt ca. 50-100km.
Den har en anden udstødning på og skiven er pillet ud og så en større dyse (95), men ellers standard.
Han kører mest korte ture og tændrøret var noget snasket til efter de 500km.
Kan det være at den skal have et varmere tændrør eller kan der være noget galt med krumtappen eller lejerne eller er der nogen som har andre bud på hvad der kan være årsagen?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stempel har sat sig igen
  • Bent K
    Bent K Tilmeldt:
    okt 2025

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #1   13. okt

    profilbillede
  • #2   14. okt Hva olie har I brugt? Det ser meget mærkeligt ud det tændrør

  • Bent K
    Bent K Tilmeldt:
    okt 2025

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
  • #4   16. okt Det er den værste lorteolie jeg nogensinde har kørt med.
    Den kan nok kun bruges til banekørsel.
    De sidste maskiner som jeg har brugt den olie på, de kørte virkelig dårlig.
    Dårlig tomgang og dårlig kørsel ved kvart gas og halv gas.
    De kørte kun godt ved fuld gas.
    Jeg har haft bedst erfaring med den dyreste olie fra Shell.
    Men det er 20 år siden.
    På de lovlige 2 taktere, som har jeg haft i husstanden efterfølgende, der har jeg kørt på Low Smoke fra Circle K.


    1. Skal det forstås sådan, at i har smurt cylinder og stempel godt ind i olie, inden i samlede det?
    2. Og at i så har tilføjet 2 % olie til benzinen i tanken?
    3. Kører i så også stadig med oliepumpe, hvor der er olie i beholderen, så da den første tank var tom, så hældte i ikke 2 % olie i benzinen mere?
    4. Er det en lovlig cylinder eller er det 70 ccm eller noget andet?
    5. Har i ændret dysen efter at den første cylinder satte sig?
    6. Hvilken dyse sidder der i karburatoren og hvilken karburator er det ( helt præcist )
    7. Har i husket at montere et helt nyt tændrør sammen med det nye cylinderkit?


  • Bent K
    Bent K Tilmeldt:
    okt 2025

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #5   16. okt Vi brugte også den som hedder Castrol Power1 semisynt. førhen, men den har Speedline åbenbart ikke mere, så derfor købte vi den fuldsynt. i stedet for, men det kunne faktisk godt have en sammenhæng, da det nok har været nogen måneder før at stemplet satte sig første gang, at vi begyndte at bruge den fuldsynt.

    1. Skal det forstås sådan, at i har smurt cylinder og stempel godt ind i olie, inden i samlede det?

    Ja, smurte både cylinder og stempel inden montering.

    2. Og at i så har tilføjet 2 % olie til benzinen i tanken?

    Ja, vi havde en reservedunk hvor vi tilføjet 2 % olie i benzin, så det var mixet inden at det blev hældt i tanken.

    3. Kører i så også stadig med oliepumpe, hvor der er olie i beholderen, så da den første tank var tom, så hældte i ikke 2 % olie i benzinen mere?

    Ja, har hele tiden kørt med oliepumpen der tager olie fra beholderen og har kørt 1 1/2 tank hvor vi havde blandet de 2% i.

    4. Er det en lovlig cylinder eller er det 70 ccm eller noget andet?

    Ja, det er en lovlig 50 cm standard cylinder.

    5. Har i ændret dysen efter at den første cylinder satte sig?

    Nej, det er stadig samme dyse.

    6. Hvilken dyse sidder der i karburatoren og hvilken karburator er det ( helt præcist )

    Der sidder str. 95 dyse i nu og det er en Delorto phva 17.5 RDn karburator, men der sad oprindeligt en str. 88 dyse i den, men vi skiftede dyse for ca. et år siden. Den havde ellers kørt fint med den 88 indtil en dag hvor den ikke ville tage gas, den startede og gik normalt i tomgang, men den døde når man gav gas, vi prøvede så med noget forskellige dyser hvor det blev bedre og bedre hver gang vi gik et nummer op og kom frem en 95 og det kørte den helt fint med i det år, så det er stadig en str. 95 vi kører med.

    7. Har i husket at montere et helt nyt tændrør sammen med det nye cylinderkit?

    Ja, der kom også ny tændrør på sammen med cylinder kittet og selvfølgelig også nye pakninger.


  • #6   17. okt 3.
    Altid brug 2 %. Aldrig mere end det.
    Når du bruger mere end 2 % så kan det ikke når at blive brændt af og det sætter sig som sort snask på stemplet top, på topstykket, I udstødningsporten og selve udstødningen stopper til.

    6.
    I kører med den originale Piaggio karburator.
    Det er en Dellorto udviklet kun til Piaggio og den er udviklet til et meget lavt brændstofforbrug.
    Det heder sig at alle dyser over 72 ikke vil have en ændring på mængden af benzin motoren får.


    At dømme ud fra tændrøre4, så har den kørt med alt for fed blanding.
    At i skal op i dyse 95 tyder måske på at de små strålerør i dydens hoveddør kan være tilstoppede.

    Den kører med dyse 58 eller 62 fra fabrikken.
    Det betyder at der er noget der er ændret på jeres motor.

    Jeg gætter på at den kører med powerfilter eller at luftfilterkassen er utæt.


  • Bent K
    Bent K Tilmeldt:
    okt 2025

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #7   17. okt Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at vi ikke har været præcise nok med blandingen, men vi har kørt 1 1/2 tank med 2% blandet i, så skulle vi nok have nøjes med en tank.
    Er der en måde man kan teste om oliepumpen virker som den skal eller om den giver for meget eller for lidt?

    Ja ok, så er det da nogen noget mindre dyser den er født med, men ja, der er et Polini powerfilter på den, men det sad på da vi købte scooteren, men det er ikke så længe siden at vi satte et nyt på der var magen til.
    Vi kan da lige tjekke strålerør, hvis det ikke er stoppet, vil det så være bedst at sætte en dyse 62 i, inden vi starter den op når der er kommet nyt cylinder kit på eller vil det være bedre at vente til efter det har kørt først tur og så rode med dyser der efter, så man lige ved om den kan køre med det nye cylinder kit?


  • #8   18. okt Du må ikke sætte en dyse i der er for lille.
    Powerfilter er noget lort og har altid været det.
    Filtreringen er slet slet ikke så godt, som der originale filter.
    Jeg har for en måned siden smidt en 4 takt cylinder ud, fordi stemplet havde sat sig.
    Olieskift var passet til tiden.
    Luftfilteret var revnet, så motoren havde suget snavs ind.

    Se om du kan få fat i det originale luftfilter.
    Måske også se på om rullerne er for lette.
    I skal have de ruller i som gør at den trækker bedst muligt fra 20 kmt til 40 kmt.


  • Bent K
    Bent K Tilmeldt:
    okt 2025

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 5
    #9   19. okt Vi kan da prøve at sætte en str. 72 dyser hvis det ikke skulle gøre nogen forskel at sætte en større i . Vi fik en kasse med lidt forskellige dele da vi købte scooteren hvor den originale luftfilter kasse var med, så bliver den sat på nu. Der var også nogen forskellige ruller med, så vi vi da prøve at lege lidt med det.

Kommentér på:
Stempel har sat sig igen

Annonce