{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
462 visninger | Oprettet:

Stefan M
Stefan M
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 36

Min scooter gider ikke starte efter stor belastning {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!
Jeg har forleden været ude og komme til at teste grænserne lidt for meget på min Piaggio Typhoon 50 2T (før 2010) - jeg kender ikke dens eksakte årstal men ved den først blev registreret i 1999 - den blev mest presset da den skulle starte fra 0 opad en bakkede sti (35-40 graders vinkel) med 2 passager og da det senere lykkedes en trejde mand at stige ombord. Knallerten viste ingen tegn på skade den dag, men efter 4 timers kørsel larmede den pludselig meget underligt, efter at have den parkeret noget tid kunne den derfra slet ikke starte. Jeg åbnet op for at se ind i kickstarterrummet og ser at en plastikblæser var brændt af og at det yderste af krumtapakslen (er usikker på hvad en hedder - se på billedet) er blevet vredet skævt. Og variatortandhjulet sidder løst sådan at det kan vugges fra side til side.

Jeg har nu forsøgt at starte den med elstart for at se om der er noget der kør, men kan ikke se noget bevægelse i kickstarterrummet, kan dog høre en spindende lyd komme længere inde fra motoren.

Jeg har ikke selv nogen erfaring med scooter og ved derfor ikke hvad jeg skal gøre og hvad jeg skal undgå at gøre. Så jeg ville sætte enormt stor pris på en hvilken som helst hjælp på vejen til at kunne få den ud og køre igen!

Jeg har vedhæftet billeder af det jeg selv kunne få øje på at virker til at være forkert

PS: Skriv endelig hvis der mangler noget information om scooteren!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min scooter gider ikke starte efter stor belastning
  • #1   19. apr Hvis du skal lave den slags tossede ting, så skal din kobling og vario være indstillet til det.

Start med at adskille vario og se efter fejl og skader.

Hvis der ikke er nogle, så vej rullerne og køb nogle der vejer 1 gram mindre.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#2   19. apr Tak for svaret Scootertechguy! Jeg glemte at påpege i mit opslag at den slags kørsel aldrig skal foregå igen da det går imod min formål med scooteren.

Så mit mål er bare at få den til at køre som den normalt gør, og så aldrig have mere end en enkel passager.

Men vil at checke vario kunne rette op på problemet med at der slet ikke sker noget synligt når jeg bruger elstart? Har en kort video vedhæftet af når elstarteren forgæves forsøger at sparke gang i maskinen:

https://youtube.com/shorts/UuWoeLvwif8?feature=shared

profilbillede
  • #3   19. apr under blæserhjulet i videoen (den store runde skive med tænder på) der sidder en stang og roterer. Der sku være noget mere på den stang der roteter i videoen, som går ud og griber fat i tænderne på blæserhjulet når du bruger elstarteren. Men få lige en møtrik på krumtapakslen så vario er spændt fast, inden du starter den op smiley

• Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator

Følger: 12 Følgere: 54 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.143
    #4   19. apr Ja der mangler et starterdrev, og lad være med at prøve uden kickstarterskjold monteret da det kører i en bøsning deri, der mangler også gribestjernen til kickstarter på videoen.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#5   19. apr Men tror i det har noget med den lyd fra motoren der at gøre, tænkte bare at eftersom jeres nævnte dele sidder udenpå og fejlen lyder til at komme inden i, at det ikke gjorde forskel. Men er også en newbie indenfor emnet smiley .

Tror i den vil kunne køre igen hvis jeg samler den i den nuværende tilstand men med den manglende blæser til vario som på sørgelig vis smeltede under presset?

profilbillede
  • #6   19. apr Lyden inde fra motor ka være alt fra ligemeget til katastrofalt.
    Svært at vurdere uden at vide mere om den end vi gør ud fra teksten i det her forum.

Den vil godt kunne køre uden plastikken med vinger på blæserhjulet, men den vil overophede.

Jeg tænker umiddelbart årsagen til den plastik er smeltet er fordi remmen har gledet under overbelastningen.

Ka ikke se på billedet at gevindet på krumtapakslen sku være blevet skæv.
    Hvis den samles igen, korrekt, og med alle de rigtige dele, så vil jeg mene den sku ku køre igen.
    Måske trænger du til en ny rem også. I don't know lige her og nu men heldigvis har du google og ai gratis, og scootergalleri og måske også facebooks knallert grupper til hjælp. Så der er råd for manglen på viden om emnet smiley

• #7   19. apr Du skal ikke køre uden plastik blæserhjulet, inde ved vario.
    Så får du ikke nok køling på kilerem, vario og remskiver.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#8   19. apr Fedt fedt, altså kileremmen ser rigtig fin ud, den virker ik til at fejle noget, men når jeg drejer på det store tandhjul drejer det andet også, men kileremmen rykker sig ikke, ved ik’ om det er et problem. Ja det var ikke gevindet sorry, det jeg mente var den stjerneformet akse som det hele sidder på. Den kan ses på billedet at den er en beskadiget hvilket også gør at jeg ikke kan få lov at trække det store tandhjul af.

Mon det kan være et problem eller skal jeg bare anskaf mig blæseren til variatoren og prøve at starte den derfra?

profilbillede
  • Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#9   19. apr Hvad angår manglende information så sig endelig til hvis der nogle specs eller billeder eller andet der vil være essentielt at vide for kunne hjælpe, jeg ved bare ikke selv hvad der lige er relevant smiley

• #10   19. apr Ser rimelig normalt ud de "stråler" på akslen. Det er normalt at blæserhjulet skal ha lidt overtalelse for at komme af udover de lidt medtagne stråler yderst på akslen.

Kileremmen kan se ok ud men stadig være slidt for smal.
    Det kræver en skydelærer at måle det ordentligt. Medmindre den er slidt så meget for smal at det kan ses på en normal lineal.

Den ska være minimum 17,5 mm bred.

• Reject ™

#12   19. apr Det der er en meget gammel Typhoon, en af de første, du skal lige være obs på at der er forskel mellem den årgang og de nyere når du handler dele.

Jeg kan se starterdrevet sidder i kickstarter skjoldet, det skal du lige have sat på plads, inden du monterer kickstarterskjoldet igen.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#13   19. apr Tusind tak for manualen der, det havde jeg slet ikke tænkt i. Men kan det give mening at blot ved at sætte en blæser i og samle den igen, så kan den køre taget i betragtning af hvordan den lyder? Jeg har desuden en video af hvordan den lyder med elstart når kickstarter skjoldet og alt andet ER sat på, hvis nu det kunne hjælpe smiley

https://youtube.com/shorts/UuWoeLvwif8?feature=shared

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#14   19. apr Yes tak for reminderen Reject, jeg har fundet den på speedline som en: Piaggio Typhoon 50 2T (før 2010)

• Reject ™

#15   19. apr Jeg tror ikke du finder den på speedline, den er med den motor folk kalder Hiper1, men det er altså en Hiper2, men der er en del forskelle, bla kører den gamle med 128mm remskiver, hvor de nye kører med 134mm, samt baghjul er 100mm, og ikke 110 som på de andre.

Om den kører med en anden rem pga de mindre remskiver i bag vil jeg også tro, så kontakt lige speedline inden du bestiller dele, for at være sikker på de passer.

• Reject ™

#16   19. apr Link til video er det samme som den første, jeg vil gerne høre hvordan den lyder med kickstarterskjold monteret, og starterdrev.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#17   19. apr Når ja sorry det kan jeg da godt se med linket, værsgo her er det rigtige link smiley

https://youtube.com/shorts/nXQgmYnLNUM?feature=shared

• Reject ™

#18   19. apr Det lyder ikke rigtigt, hvad med kickstart ?

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#19   19. apr Nej der er tydeligvis noget der ikke spiller, men den mangler jo også stadig den blæser. Her er video af kickstarteren:

https://youtube.com/shorts/PzyBmwyy9gk?feature=shared

• #20   19. apr Plastik delen du mangler agerer også spacer, så det er nok derfor kickstarteren ikke griber fat.

Hvis din typhoon er fra før 2003 så ska du ha en anden manual tror jeg. Ikke den jeg linkede til

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#21   19. apr Alright, ja den blev første gang registeret i 1999 så det er en gammel sag, men angående krumtapakslens “skinnende”/skadet stjernemønster, så kan jeg ikke uden hjælp af noget styrke og værktøj få tandhjulet af. Men gribestjernen kan godt få fat til gengæld

• #22   19. apr #21
    Hvis strålerne på krumtappen er gnavet væk, der hvor at den store tallerkenformede plade sidder, så kan du smide krumtappen ud.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#23   19. apr Jeg har fundet den her blæser på speedline, er vi enige i at det er den der mangler?

https://speedline.dk/piaggio-typhoon-foer-2010/blaeser-starterhjul/p/blaeserhjul-til-variator-originalt-s-pg-84561-1

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#24   19. apr Ja i forhold til strålerne, så ser de ud til kun at være vredet de yderste par millimeter. Derfra og så langt ind jeg kan se til tandhjulet ser den meget pæn ud. Som ses på billedet. Hvordan den ser ud under tandhjulet ved jeg dog ikke med sikkerhed da jeg ikke har haft den af endnu (pga de par millimeter af strålerne der blokerer).

profilbillede
  • #25   20. apr #24
    Tag hele den store plade af og se på strålerne.
    Du kan ikke se det godt nok der.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#26   20. apr Alright, og til det skal jeg nødvendigvis bruge lidt styrke og nogle skruetrækkere, men er bare lidt nervøs for at ødelægge noget yderligere. Er der en smart måde at få den af på, som ikke er bare at sidde og rive i den?

• #27   20. apr #26
    Du SKAL kunne trække den af, uden besvær.
    Du skal ikke bruge skruetrækkere.
    Spørg end der har stærkere hænder end du har, hvis du ikke selv kan trække den af.

• #28   20. apr Tommelfingrene på enden af akslen og resten af fingrene rundt om så man ka skubbe mod med tommelfingrene og trække til med de 8 andre fingre.
    En lille smule vrikke/rokke er ok. Men ikke for meget for så ødelægger man metal.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#30   20. apr YES! Jeg fik den af smiley
    Sådan her ser det ud nu:

https://youtube.com/shorts/VPr8YyBxuXI?feature=shared

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#31   20. apr Jeg har taget et close-up billede af det yderste af akslen da jeg nu endelig kunne komme til den:

profilbillede
  • #32   20. apr Sådan har alle mine krumtapaksler på scootere set ud smiley det er normalt.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#33   20. apr Pyha, godt at vide, troede det var grund til at hele akslen skulle skiftes. Jamen med alt taget i betragtning kunne det så ikke godt se ud som om det der skal til blot er at få en ny blæser hjem?

• #34   20. apr Mjooo. Så ka den ihvertfald kickstartes. Om der så er slidt rem eller andet må vise sig ved at prøve ad

• #35   20. apr Tag lige samme billede, 20 cm længere væk.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#36   20. apr Jeg har et billede her samt videoen med lidt mere overblik smiley

https://youtube.com/shorts/VPr8YyBxuXI?feature=shared

profilbillede
  • #37   20. apr #36
    Alt ser fint ud på billedet.

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#38   20. apr Perfekt, godt at høre! Jeg har nu bestilt en ny blæser til vario og regner med det er hvad der skal til at få den i gang, skal nok sende en opdatering ind når jeg får den smiley

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#39   22. apr Alright, jeg kan starte den igen med kickstarteren smiley men el-start virker ikke, er i tvivl om der er noget i vejen med det modul som elstarteren får fat i. Den snurre rundt men udvider sig ikke til at gribe fat i variatorskiven. Har self lige en video med:

https://youtube.com/shorts/d7ODPPELTHc?feature=shared

• Stefan M
    Stefan M Tilmeldt:
    apr 2025

#40   22. apr Det viste sig bare at være fordi der ikke var nok strøm på batteriet, efter en 30 min køretur fungere elstarteren igen smiley

Tusind tak for al jeres hjælp og tid herinde, hvor er det fantastisk at I hjælper folk uden at blive betalt for den tid I bruger, det er jeg og sikkert mange andre herinde enormt taknemlig for! Nu ska jeg ud og trille smiley

Kommentér på:
Min scooter gider ikke starte efter stor belastning

Annonce