{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
370 visninger | Oprettet:

Intet lys i Forlygte og baglygte {{forumTopicSubject}}

Davs Sg

Står med et problem på min Gilera Storm med den simpelthen har mistet strøm i forlygten og baglygten, Både position og Langtlys virker ikke samt baglygten, Dog virker Bremselys,Horn, Blinklys, El-start, Tankmåler, Omdrejningersmåler og der er lys/strøm i instrumentbrættet

Sikringen(10amp)er ikke sprunget
Og tænker batteriet (12V 5ah) er fint da det er 1 uge max 2 uger gammelt og har ikke haft tændingen sat til i længere perioder

Også lige en hurtig ting, nogen der ved hvordan man slår den olie lampe fra på instrumentbrættet? Blander selv så olie tanken er jo selfølgelig så tom.

Takk på forhånd og goddag

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte træpaneller op, 4 stk i stue i et hjørne og et i gange. 800 kr.
  • Lampe, maleri 1.000 kr.
  • Skift af slange på 2 cykler 350 kr.
  • Cykelskærm er gået i stykker på forhjulet og Dynamo lygter gået ud 500 kr.
  • Afmontere BWT anlæg 650 kr.
  • hænge hylder og billeder op. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Intet lys i Forlygte og baglygte
  • #1   7. apr For- og baglys kører ikke på batteriet, men på lysspolen på statoren, tænker du bør tjekke spændingsregulator og modstand.
    Nu jeg vant til hot men går ud fra det er det samme.
    Hiv pæren ud fra instrumentbræt, tror ikke andet kan gøre det

• #2   7. apr mjoo det kræver jo så ogs man har et multimeter :))

men kan se jem og fix har en til en flad 100 som jeg tænker jeg må snuppe på vej hjem imorgen ;)(

• #3   8. apr Ja et multimeter er aldrig skidt, jeg pjeler at bruge de primitive... fordi jeg har ikke selv et multimeter smiley

• #4   8. apr primitive? ??

• #5   8. apr Ja den jeg har er en pind som kun kan måle om der er spænding (12V-400V) (derfor primitiv)
    Et multimeter er langt bedre
    Jeg har bare ikke fået købt sådan et

• #6   8. apr når på den måde, Jem og fix har som sagt en til en lille 100 mand og så har man den til hvis der er knas med el fremover

Dog har Biltema også en til 80-90kr som jeg egentlig syntes ser bedre ud, er bare for doven til og kører helt der ud ;))

• #7   8. apr Køb et multimeter.
    Gerne et der er bedre end det til 100 kr.
    Du kan have det resten af lavet.
    De billige er virkelig skrækkelige til at måle ohm.

Find mig på youtube.
    Der er en video omkring lyset.
    Måske du kan bruge den til noget.

• #8   8. apr Når, Nu har jeg dog købt det fra JemOgFix og pakket den ud, så det bliver desværre den jeg prøver og måle med

Nu ved jeg selfølgelig hvordan jeg tjekker forlygten og mere eller mindre baglygten, Men hvordan tjekker jeg spændingsregulatoren fungere og om statoren/lyspolen levere strøm? er det bare ligesom i videoen på din kanal #7? eller er det igennem spændingsregulator jeg skal tjekke det eller er det helt nede ved stator?

Er helt blank når det kommer til det El gøjl her

• #9   9. apr Og nu spørger jeg måske dumt men kunne det muligvis være dårlig stel forbindelse?? For det skete sådan set mere eller mindre lige efter jeg fik monteret ny starter motor og stelledningen sidder jo så på den ene bolt som holder på startermotoren??

• #10   9. apr #9
    Det kan helt klart være en dårlig stelforbindelse.

Skift hele stelledningen og stikket.
    Skift det til en ledning uden stik på midten.

• #11   9. apr Ville en lampe ledning eller lig.n være fint og bruge og så bare med 1 kabelsko i hver ende?

Og det er vel bare den stelledningen der går fra den ene bolt på startermotoren op til den ene bolt som holder spændingsregulator på?

• #12   10. apr Ved du hvad... ja lampe/sofa ledningen det er fint nok, men optimalt ville jeg nok vælge
    2-4mm² kommer an på hvor stort nettet er.

Hvis du går med lampe ledningen så sæt begge ledninger i kabelskoen (den blå og brune) så det godt smiley
    Og tag den gulekabelsko, den er større smiley

• #13   10. apr tog den gamle stel ledning fra den gamle Startermotor og opdagede så den var rustet/irret/Blevet sort næsten hele vejen igennem så jeg klippede den bare ned indtil der var ren og "gylden" farve kopper ledning, smed så kabelskoen på igen og skruede den ene ende fast med en bolt på kickstarter dækslet og den anden på en af boltene til spændingsregulatoren og der er stadig ikke lys i for og bag,

Så det burde vel ikke være stelforbindelse der er noget galt med eller hva?

Og hvordan var det jeg brugte det multimeter til og tjekke om spændings regulator virkede osv??

• #14   10. apr Nej så er det vidst i orden, men så skal du måle om lys spolen fra statoren laver sine 12v
    Hvad maskine er der tale om?

• #15   10. apr #14
    Gilera Storm Hiper2 Motor

• #16   10. apr Ja okay, du skal måle på lys ledningen fra statoren, jeg ved ikke hvad farve den har på gilera men på hot er den gul.
    Mål om der er spænding på den (volt).
    Følg den ledning og over i spændingsregulatoren.
    Så efter spændingsregulatoren skal den måle 12v.
    Hvis det er i orden så følg ledningen, tror den går til lyskontakten så modstanden og så dine lygter.

• #17   11. apr og det skal vel gøres med motor tændt ?

Og modstand,er det bare ohm jeg skal måle med der

• #18   11. apr ja motoren skal være tændt, det med ohm er jeg i tvivl om

• #19   11. apr Når tænker jeg mere eller mindre har fundet fejlen det var den ledning fra stator af som giver strøm til regulator som så giver strøm til forlygte, Baglygte,og instrumentbrættet ud fra hvad det lille Piaggio Typhoon lednings diagram siger

når men tog så og afviklede alt det isolerings tape for at se om der var nogen åbenlyse fejl og så,så den blå/grå ledning der skulle give strøm til forlygte osv

havde lidttt rust inde i den isolering der var på så tog og skar den op og så snart jeg gjorde det knak kablet i hænderne på mig det var simpelthen så rusten når men den ledning kan man vel egentlig mere eller mindre nemt nok skifte?

det vel bare og trække en ny ledning fra stikket til stator på til stikket til regulatoren?

Nogen der ved hvad størrelse/type ledning det er???

• #20   11. apr .

profilbillede
  • #21   11. apr Ja, jeg ville nok bare spejls den sammen igen.
    Men ja skulle mene den har samme kvadrat som lampeledning hvis du vægler at skifte den, så kan du tage den blå og så ser det også std ud smiley
    0,75 kvd eller 1kvd ledning

• #22   11. apr Det ligner at den har været klippet og man så har splejset dem sammen... det er loddetin i midten du kan se.
    Når loddetin køler af så bliver det hårdt, og kan knække nemt
    Godt du fandt problemet smiley
    Sårn noget el kan være det væreste smiley

• #23   11. apr Syntes ikke lige det ligner lodning mere bare nogle metal dims du sætter ind over og så bruger en tang til og trykke den sammen og så den gennemsigtige isolering kappe

Ved sgu ikke om den virklig er kommet sådan fra fabrikken eller ej men, den ledning der sad på før er ikke til og redde den er irret hele vejen ned mod stator og op igennem, og den smuldrede helt så snart jeg fjernede den gummi kappe så udskifter den bare,

Og jov sådan den positive ledning fra en lampeledning passer nok meget godt så udskifter den med sådan en engang imorgen og så håber jeg lyset virker igen:)

• #24   14. apr Det bedste er at lodde det og så en krympeslange/krympemuffe.

• #25   14. apr har dsv ikke lige til og lodde, dog ved jeg ikke lige om jeg bare udskifter den hele eller om jeg fletter den nye på det lille stykke af den gamle som er tilbage kommer an på hvor besværligt det er og få en ny ledning i det stik til regulator

men når jeg ikke har til og lodde, hvad er næst bedst bare en samfletnings box og så en krymp på?

Ellers har jeg disse han og hun dimser jeg kan smide på og så med en krymp ud over?

eller er det nemmere og bare flet dem sammen og så smide en krymp på?

profilbillede
  • #26   14. apr nogen ideer til hvad jeg gør her.....

Den metal dims du trykker ned over kablet for at holde den på plads er helt væk pga den gamle kobber ledning og rust så der er kun de rester her tilbage, Den grønne/gule gummi dims har jeg heller ikke... sad der heller ikke før som meget vel kan forklare hvorfor den var så smadret den ledning der

billedet er af stikket til stator og den lille pind der sidder tilbage inden i er rester af den metal klemme som bare er foldet/presset helt sammen

Har dog testet med det multimeter at der gerne skulle ku komme strøm igennem så det er vel bare hvordan man får kablet sat fast så det ikke bare ryger ud

profilbillede
  • #27   16. apr Godt fundet.
    Med det rigtige værktøj, så burde der være muligt at klikke det lille ben ud af stikket og sætte et nyt ben på ledningen.

• #28   16. apr Jo tak smiley og tak får du skrev tilbage er lidt på bar bund med sådan noget el gøjl der

Hvad ville du tænke det rigtige værktøj ville være? har prøvet med de 3 forskellige spidstænger jeg har og de kan dsv ikke komme ind og få fat? er det egentlig bare en endnu mindre spids tang jeg skal have købt eller er der noget mere optimalt og bruge?

Du har muligvis ikke et link til sådan et ben vel?? syntes jeg har kigget på speedline og har ikke ligeee ku se nogen der ligner dem ihvertfald med mindre de her kan bruges.....

https://speedline.dk/gilera-storm/diverse/p/stik-1

• #29   16. apr Ja, jeg ville købe et nyt stik, det lader til du skal bruge en 6 polet... tror ikke det kan svare sig at købe en tang til at skifte den enkele pol.
    Vis du er i tvivl om hvordan du samler stikket så skriv jeg kan sende et billede eller video smiley

• #30   16. apr https://www.biltema.dk/bil---mc/elsystem/konnektor/
    Dem her vil jeg anbefale, men vær sikker på du ogs få ben med

• #31   16. apr Jov skal bruge en 6polet men Biltema har da kun 4 polet?

• #32   16. apr Find stikket på aliexpress.
    De koster ik en skid fra Kina.

• #33   16. apr Ja eller temu, der kan du få et sæt som ogs har tang med til at klemme og hele molevitten.
    Det sæt har jeg smiley

Kommentér på:
Intet lys i Forlygte og baglygte

Annonce