{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
423 visninger | Oprettet:

Hot 50 Euro 5 starter virkelig dårligt. {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Jeg kan virkelig ikke finde ud af hvad der er galt med min MotoCR Hot 50 Naked fra 2021 med indsprøjtning.
Den starter elendigt.
Der er helt nyt tændrør på.
Jeg mistænker at der er snavs i dysen, eller at den på anden vis er defekt.

Er der nogen derude som kender til den model?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hot 50 Euro 5 starter virkelig dårligt.
  • #1   15. feb Hvordan kører den når den kører?

  • #2   15. feb #1
    Den kan ofte køre fint i 10-15 minutter, hvorefter den kan finde på at gå ud eller gå ned i fart og nogle gange slet ikke vil starte.

    Jeg har lige haft pillet ved den og kan få den til at starte rimelig nemt, hvis jeg trækker insprøjtningen op af hullet og holder den lidt oppe, så den får en masse ekstra luft.

    Jeg har lige tjekket chokeren og den står helt åben, så den del ser fin ud.
    Chokeren på denne model giver kun ekstra luft igennem spjældhuset.
    Tomgangen står også lidt lav.


  • #3   15. feb Jeg har måske et lignende problem med min zip.
    Har ihvertfald et problem. Den har et par år haft svært ved at starte kold. Når den var gennemfrossen ville den slet ikke starte.
    Opbevarer den indendørs opvarmet herhjemme.
    Starter altid fint om sommeren. Og fint når jeg hiver den ud i kulden fra varmen og den derfor ikke er kold.

    Men nu er den begyndt at sætte ud efter en 4-5 minutters kørsel.
    Kun nogen gange...
    Mistænkte først regn da det skete i regn.

    Anden gang skete det nøjagtig samme sted og tid efter jeg var kørt hjemmefra. Helt nøjagtig samtidig. 4-5 minutter og små 1200 meters kørsel i kulde, bremser ned og går i tomgang og den dør ud.

    Når den går ud vil den ikke starte igen.
    Venter man lige nogen minutter, så starter den igen.

    Derefter kørte den fint. Men hvis man lod den stå ude i kulden ville den sjældent starte igen...
    Derfor tænkte jeg karburator sprit.
    Kørte tanken næsten helt tom, fyldte den med e5 benzin og tilsatte karburatorvæske, som jo er asopropyl alkohol og ikke separerer fra benzinen som ethanol gør, når vand kommer i benzinen.

    Det hjalp bare ikke noget med karburatorsprit.

    Nu er problemet forværret.
    Af og til er den gået ud mens jeg har kørt med middel omdrejninger, pludselig, og skudt ud af udstødningen hvis jeg gav gas, imens den motorbremsede som om nøglen var drejet...
    Det fik mig til at tænke tænding, når den skød ud af udstødningen.

    Det var tørvejr.. Så tænker ikke det er fugt i en dårlig tændrørshætte...
    El. Lign løs forbindelse.

    Har dog overvejet at skille maskinen halvt ad og få renset og inspiceret.
    Og så smurt med fedt osv.

    Men det kan måske også være vand i tanken...

    Jeg fandt ud af tændrør skal skiftes hver 6000 km i service skemaet til min zip.
    Hacde ikke skiftet det i 10'000 km så det gjorde jeg og tænkte det ku være svaret.
    Første tur var i frostgrader og den havde intet problem. Næste tur var der varmere og kørte også problemfrit, men så kom jeg hjem og lige til sidst døde den så ud og ville ikke starte igen...

    Jeg ved ikke hvor jeg skal starte med at fejlsøge...
    Så tænker at skille den ad, rense og inspicere. De blir jo møgbeskidte af at køre i danmark. På cykelstierne er der ekstrem meget skidt.

    Den tager vel luft ind fra blæserhjulet på tændingens svinghjul for at køle motoren?
    Som en støvsuger vand og snavs.
    Måske der sku renses ud derinde.

    Min primære udfordring i at finde min zips problem er at jeg ikke gider lægge arbejdet i den smiley et forsikringsselskab ville kalde den totalskadet hvis jeg sku ha 450 i timen for at gennemføre en halv renovering af en maskine med en værdi på under 10k.


  • #4   16. feb #3
    Jeg skifter tændrøret igen i dag.
    Og så vil jeg justere ventilerne.
    Det skal gøres for hver 6.000 km, ifølge servicebogen.

    Jeg mangler bare at finde en "disassemble" video, så jeg se hvor meget der skal skilles ad.

    Det kan aldrig betalr sig at skrue på en scooter selv, hvis man tæller timerne til 450 kr.
    Jeg gør det fordi jeg dermed ved hvad der er galt og kan lære lidt af det og spare pengene.
    For mig at se, så er der forskel på at betale en timepris på 450 kr, og ikke vide hvad tiden egentlig er brugt på og så at tæller timerne som min egen timeløn på 262 kr og trække skat fra.
    Så koster det mig 131 kr i timen at skrue på en scooter.
    Og ser jeg så på de 450 minus de 131, så sparer jeg rigtig mange penge.

    Jeg har ikke tillid til ret mange brancher. Kald det dårlig erfaring.


  • #5   16. feb Problemet er fundet.
    Det var ikke ventilerne.
    Ventilerne var på 0,15mm og servicebogen siger 0,1mm.

    Se lige tændrøret og lambda sensoren...


    profilbillede
  • #6   17. feb Ja det ser lidt for sort ud det tændrør.

    Er dit problem så rettet og den kører ordentligt igen?? En lamddasonde er som regel ret sort da den sidder i udstødningen, men tændrøret fortæller om en skidt forbrænding.

    Jeg ved ikke hvor meget du ved om euro5 motor og måden det virker på??

    Men din lambda-sonde (oxygensensor) registrerer uforbrændt ilt i din udstødningsgas og retter på benzinmængden til indsprøjtningsdysen så du har optimal forbrænding.
    Det gør den sammen med motorstyringen der får informationer om luftmængde, benzin og udstødning via sensorer.
    Der er gaspositionssensor, luftmængdemåler, lambda sonde osv der allesammen fodrer motorstyringen med oplysninger

    Det skal alt sammen spille sammen ellers virker den ikke, men burde afhængig af dens motorstyring kunne give en fejlmelding der kan udlæses (sådan virker det på biler og MC) Men jeg ved ikke hvor avanceret det er på sådan en Motocr eller andre.

    Min søns kæreste har sådan en Motocr naked fra 2021-22 og når nøglen drejes giver den et lille lysshow i speedometeret mens den summer lidt osv.
    Vældigt underholdende men det den egentlig gør er at tjekke og få en klarmelding fra motorstyringen og sensorerne.

    Den startede også elendigt sidste efterår men havde ellers bare altid startet.
    Efter lidt operationer med min fine Cetek lader opgav jeg og vi satte et Varta powersport batteri på (de virker)
    Så har den virket siden, også efter lidt stilstand da det var for koldt og køre.
    Batteriet skal være 100% på sådan en, det er ikke nok og sige "den kan trække starteren, så må der være strøm nok"

    Vi er med en Euro5 motor lysår forbi teknikken på en Kymco super 8 4 takt fra 2010 og lignende. Af samme årsag er der ikke så meget at pille ved for hjemme-mekanikeren uden mulighed for fejludlæsning hvor problemet er.


    Håber ovenstående giver lidt mening smiley


  • #7   17. feb Jeg er kommet frem til at den giver aaaalt for meget benzin.
    Den kan kun starte med fuld gas og den trækker dårligt og den kører dårligt.
    Jeg kan få den til at starte nemt, ved at løfte dysen/injektoren op af hullet og så kan jeg styre tomgangen på den ved at løfter den mere eller mindre op af hullet.
    Det virker som om at der kommer en kæmpe støvsky ud af den, hele tiden.
    Jeg hælder til at dysen/injektoren er død af alt det vand der er røget igennem den.

    Det har været under overvejelse at købe den samme tester/scanner, som MotoCR bruger i deres Service undervisning.
    Men den koster 460 engelske pund og dertil kommer importafgifter og moms.
    Av av for en pris.
    Hvis jeg får den i gang, så bliver den nok solgt og så køber jeg en scooter uden så meget fancy elektronik.

    Panikløsningen er at vi skifte CDI og topstykke på tøsepigens kærestes Texas Free 4T, så den kan køre igen og er lovlig.
    Så er vi videre for 600 kr, imens at den anden fortsætter med at give grå hår og høje tindinger.


  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #8   13. mar Hej

    Har du fundet fejlen ? Min gæør præcis det Samme og den ligger en fejl på indsprøjtningsdysen, men det kan betyde mange ting. Den vil ik starte og går ud i lyskryds og er svær at starte igen. Har udmålt lambdasonden den fejler intet og tændrør er skiftet. Mistænker lidt dyse eller ecu har haft lidt problemer med tænding også når jeg starter den om morgenen så tænder forlygter ikke først når jeg giver gas kommer der lys i pæren


  • #9   16. mar Ja sgu da.

    Hvorfor har jeg ikke husket at opdatere dette indlæg.

    Du skal skifte temperatur måleren. Jeg gav 332 kr for en ny, hos Køge MC Center.
    Den sidder et virkelig elendigt sted, så du skal have fat i lidt blandet værktøj.

    Af med sædekassen.
    Af med gasspjældet.
    Af med studsen. ( pas på at du ikke taber snavs ned i indsugningen, da nu står piv åbent ).
    Af med bøjlen som holder nogle kabler fast.
    Af med den øverste del af blæserhuset.
    Skift temperatur føleren.

    Saml det hele i baglæns rækkefølge.

    Scooteren kører pisse godt igen og den starter virkelig nemt, med et lille tryk på start knappen.


  • #10   16. mar Den sidder godt gemt, nede under spjældhuset.
    Men det er det hele værd.
    Forvent at det tager dig 2 timer at skifte den.
    Især de små 8mm hoveder på skruerne på blæserhuset er svære at komme ind til.


    profilbillede
  • #11   16. mar Du kan også teste den selv, med et multimeter.
    Du skal nare måle ohm henover benene.
    Min sagde uendelig høj ohm, så motoren troede nok at den var -20 grader.


  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #12   16. mar Tak for svar, ved du om den meldte nogle fejl på tester? Min melder nemlig ingen fejl og syntes også den mangler power når man køre op af en stigning. Da den var ny kunne jeg fornemme at når den kom op af en stigning blev der tilført mere brændstof så den ikke gik ned i fart? Jeg vil lige prøve og udmåle temp sensor i dag og ja den sidder virkelig dumt har set den smiley

  • #13   16. mar Bare en fin update, så har andre også mulighed for at forstå hvad det drejer sig om.

    Som jeg skrev tidligere skal sådan en euro5 motor bare spille med ALLE sensorer, ellers virker det ikke... Og igen, vi er lysår forbi de sædvanlige knallert/scooter problemstillinger med de her nye motorer med katalysatorer og indsprøjtning.... At en temperatursensor så bliver "dårlig" allerede efter et par år er ikke ret god og holdbar stil. Du skifter dem ikke ret tit på en bil eksempelvis, og ihvertfald ikke under 6 år og 120000km


  • #14   16. mar Den gule motorlampe lyste ikke, da den kørte dårligt.
    Jeg pillede O2 sensoren af udstødningen og rensede den med benzin og bremserens, da den var kokset til.
    Jeg glemte så at sætte stikket i igen, da jeg startede den op.
    Der gik 5-10 sekunder og lyste motorlampen og den kørte stadig dårligt.
    Jeg samlede stikket og lod den stå indtil jeg fik skiftet temperatur føleren.
    Da jeg fik startet den op med den nye temperatur føler, så gik der ikke ret lang tid, så slukkede motorlampen af sig selv.

    Desværre, så har motorstyringen ikke en grænse for hvor koldt der må være udenfor, før den smider en fejl i mitorstyringen.
    Det kunne jo f.eks. var -20 grader, på et køretøj som sælges i DK.
    Der er INGEN der starter deres knallert og kører, når det er -20 grader udenfor.


  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #15   16. mar Hvordan oplever du at scooteren køre når du køre op af bakke (stigning) min er en 45 knallert og den kan godt finde på at køre 35 i timen op af bakke, det er som om den ikke regulere ved bjergkørsel sol den gjorde da den var ny, men ja det kan også være min temp sensor er gået. Jeg måler på den senere i dag:)

  • #16   16. mar #14
    Nej det bliver lidt spændende for det er ikke altid at der kommer fejlmeldinger, eller også henviser de til noget forkert.

    Og det gælder også for biler, jeg havde en Honda (bil) der drillede meget pga dårlig lambdasonde, ikke en eneste fejl kom der ud af det. Men da den blev skiftet kørte baljen fint igen


  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #17   16. mar Har lige målt ohm gennem min temp sensor og den siger 22 k ohm og data er 13 k ohm ved 20 grader og 0,93 ved 80 grader. Der er koldt i min garage kan det være derfor Den er på 22 k ohm eller er den defekt?

  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #18   16. mar Nu varmede jeg den lige op og prøvede igen 2,4 ohm øv tror desværre ikke det er den

  • #19   17. mar #18
    Du skal stille dine ventiler.
    Forhandleren fortalte mig at udstødningsventilen har det med at grave sig op i topstykket.
    Det betyder at den ikke lukker tæt, når motoren er varm.
    Tag topdækslet af og justet din udstødningsventil til 0,15mm

    Så kører den fint igen.


  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #20   17. mar Okay jeg har nemlig justeret begge på 0,10 for en måned siden

  • #21   17. mar Kører du på E10 benzin eller på E5 benzin?

  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #22   17. mar Oktan 100 e5

  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #23   17. mar Prøver at justere ventiler i morgen 0,10 indsugning og 0,15 udstødning. Bliver nød til at prøve noget er ved at løbe tør for ider den melder ingen fejl på noget. Den slukker når jeg holder i tomgang og er svær at starte når den bliver varm. Den har også mange udsætter når jeg når topfart. Det lykkedes dog at starte den på kickstarter efter jeg forsøgte længe på el.

  • #24   18. mar #23
    Det lyder meget som en udstødningsventil som står forkert, så den mister kompressionen, når den bliver varm.


  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #25   1. apr Lille opdatering fra mig.

    Topstykke og ventiler var problemet, åbenbart en svaghed på dem. Så nu har jeg skiftet topstykke, ventiler og justeret indsugning på 0,10 og udstødning på 0,15 nu køre den bare smiley


  • #26   15. apr #25
    Der var nok ingen grund til at skifte topstykket.
    Måske du kunne slippe afsted med at stille ventilerne eller slibe ventilsædet og så stille ventilerne.
    Men fint at du fik den til at køre.


  • Edin K
    Edin K Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 17
    #27   16. apr Stille ventilerne var prøvet uden held.

Kommentér på:
Hot 50 Euro 5 starter virkelig dårligt.

Annonce