{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

PGO Rustfri stål projekt {{forumTopicSubject}}

Hej alle, vil lige fortælle om et projekt jeg har haft gang i..
Mange kender jo godt rustproblemerne ved cylinder og pindboltene på en PGO, det kan være rustet godt og grundigt sammen så det ikke er til at få fra hinanden, man er nødt til at skære pindboltene over for at få cylinderen af..
Det var jeg blevet træt af, så jeg fik fat i noget 7 mm syrefast rustfri rundstål, skåret det i de rette længder som alm. pindbolte, skåret gevinder i den rette længde i begge ender, vupti har nu 4 stk. rustfri pindbolte istedet, møtrikkerne er også rustfri nu, rust problemet er løst. Nu kommer den kloge og siger, jamen cylinderen ruster jo stadig! Ja, dette er korrekt, men da pindbolten IKKE ruster, ruster de to dele jo ikke sammen, og kan stadig skilles af smiley

Samme problem ved det alm. støtteben med akslen der går igennem de to øjer under motoren, ruster også som fanden og kan sidde uhjælpelig fast..
Borede hullerne i blokken op til 12mm, købte et rustfri stål rør på 12mm med indvendig mål på 10mm, skar to stykker ud af røret i den længde der passer med lænden på hullerne i blokken, limede de 2 foringer i med loctite gevindlim. Købte også en rustfri stål bolt på 10mm i tykkelsen og en længe på 230mm, den længde passer på en G-Max. Den bolt går istedet for den alm. aksel, og brugte så rustfri låsemøtrik på bolten istedet for en splitpind, så blev det rust problem også løst.. Selve støttebenet vil stadig ruste, men igen, de to ting ruster ikke ind i hinanden, gav det selvfølgelig en god gang fedt i hullerne, specielt på støttebenet som jo er alm jern..

Dette trick kan direkte overføres til andre PGO modeller, er skabt på samme måde, dog er støttebens akslen kortere på fx. Hot, så køber man bare en rustfri bolt der passer i længden til sådan en..

Håber i kan bruge dette trick.. ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PGO Rustfri stål projekt
  • #1   26. dec 2021 ganske fin ide men ny arbejder jeg med 316 til hverdag og det ruster stadig hvis det ligger op af noget rusten i længere tid vi snakker 1 år eller når det bliver varmet op og det bliver lagt op af noget rustent men super god ide man kunne jo også bare sætte nye pinbolte i og køre med allu cylinder da ir ikke binder særligt godt til jern

  • #2   26. dec 2021 Ja, men 316 (A4 syrefast) danner jo ikke gravrusten som alm. jern/stål gør, så det vil stadig være til at skille af, der dannes jo kun en rødlig overflade belægning på 316, har brugt metoden i andre henseender med stor held, det har holdt i mange år, hvor det stadig kunne gå fra hinanden..

  • #3   26. dec 2021 Og man kan ydeligere give pindbolte hullerne i cylinderen noget varmebestandig kobberfedt oveni hatten, så er rust beskyttelsen stor

  • #4   26. dec 2021 ja helt korrekt Tommy men at sige det ikke ruster er meget sagt

  • #5   26. dec 2021 Superfin ide Tonny og jeg gør selv meget i det....
    Men rust eller ej skal vi så lige huske på at møtrikker til topstykke skal spændes ca 15nm.
    Det er ikke mere end det holder, men rustfrit stål er ikke så stærkt som kromnikkel.
    Noget jeg er meget obs på er, hvor der bruges rustfrit, en hjulaksel eller møtrikken dertil er forbudt, det samme gælder bolte til bremseskiven eller støddæmper.
    (alt hvad der har med sikkerhed at gøre)

    Kan ikke huske betegnelsen men strækgrænsen for en 8.8 stålbolt er en værdi på 600 (en 8.8 kvalitet er en billig bolt)
    10.9 kvalitet hedder det 900 i stræk værdi og 12.9 er 1000

    Den dyreste kvalitet rustfri har en strækværdi på 500 (lavere end 8.8 stålbolt)

    Bare så man ikke bruger rustfri helt uden skrupler, en låsemøtrik til et støtteben er superfint... Men laver man en bolt selv til sidestøtten bliver den gnavet som et kødben ok hurtigt.

    Og ja! Jeg arbejder med "jern og Brian" hver dag på en maskinfabrik hvor der gøres meget i rustfrit, når det skal holde til noget laves det i Hastaloy men det kan man ikke uden videre købe som bolte og bearbejdningen er meget hård.


  • #6   26. dec 2021 samme her 80% af vores er 303 eller 316 også laver vi en del i titanium og stavax

  • #7   26. dec 2021 @Henrik, du har fuldstændig ret, men til det jeg nævner er det rigtig fint og virker

  • #8   26. dec 2021 Totalt spild af tid.
    På med nogle nye pinbolte og så bare give dem godt med kobberfedt.
    Så sætter det sig aldrig fast.


  • #9   26. dec 2021 @Tonny
    Jeg skriver også jeg selv gør det i stor udstrækning.
    Ville bare nævne det med styrken, hvis man ikke er klar over det kan man lave noget halvfarligt noget og køre på.
    Folk der ikke arbejder med det, tror jo at alt stål er lige stærkt, eller kan svejses eller.... Ja man kan blive ved smiley


  • #10   26. dec 2021 En ting jeg ikke ... eller rettere godt forstår, er at der ikke bruges rustfri skruer og metalravpluks i skjoldene.
    Planlagt forældelse.

    Der er dårlig økonomi i at bytte holdbare varer for penge.
    For dine penge er 10 år senere kun det halve værd.
    Mens fast værdi stiger i pris. De ting der virkelig er ens tid værd, skifter meget lidt hænder.

    Ville normalt anbefale at begynde og overveje mulighederne for at lave en rokade med en anden køretøjsejer. Og få noget der er lavet så det holder længe, og virker optimalt hele tiden.

    Har længe været forfærdet over det niveau af planlagt forældelse PGO har lagt for dagen.
    Med deres blottede cylinder, mangel på afdækning mellem baghjul og stel/motor, og så den måde stellet får ridset lakken af ved motorstoppet så snart man begynder at bruge en hot.
    Det kombineret med den manglende afdækning fra baghjul giver ekstret hurtigt rust der vil kræve køb af nye dele fra fabrikken og/eller en omlakering af stel.

    Hvis din gmax skulle have været repareret på værksted havde det jo været billigere at købe en anden, og sælge gmax'en som donor cykel.
    Men pgos maskiner virker faktisk i garantiperioden, og som regel også mere end 5 år, hvis de vedligeholdes.

    Din cylinder sku i virkeligheden nok ha været skiftet tidligere, hvis man kørte flere kilometer om året havde det sket i løbet af nogen år jo.
    Det er ikke så galt med PGO generelt som det er med de hot.
    Hot er bare produceret til firmaer der skulle køre fragt, og som kalkulerer med at skrotte den efter 4-5 år når den er tjent hjem. Og komfort er sekundært. Samme med køresikkerhed, lys og sådan. Det vigtigste er lave produktions og vedligeholdelsesomkostninger, og lav indkøbspris. Den behøver også kun kunnne køre 50, og ikke være specielt god til at bremse.
    Derfor er den så ringe udført. De kostede altså heller ikke ret meget da de blev importeret fra taiwan i starten, før alle kendte til dem.

    Når du skal have en ny scooter en dag så overvej en piaggio el.lign.

    PGO har deres navn fra et samarbejde med Piaggio i 80'erne.
    Det er derfra de har deres inspiration.
    Hvis du først prøver en piaggio der kører som de skal, og kigger på økonnomien ved at have sådan en istedet, så tror jeg du ville overveje det smiley plus så kunne du bruge dine evner mere på opgraderinger istedet for reparationer.
    Varme i håndtagene og den slags billig luksus

    god bagjul


  • #11   27. dec 2021 #10
    De 50 kmt ved jeg ikke hvor du har fra.
    Jeg købte en PGO Big Max i 1996 og da jeg fjernede ringen i vario så kørte den 75 kmt på flad vej, uden vind.
    Men ja, deres bolte er elendige og forgaflen er dårligere end jeg havde forventet.
    Min eget Hot 50 er fra 2017 og jeg købte den sidste år og der er allerede rust på forgaflens inderben og det kan ikke fjernes med autosol.
    Samtlige bolte er ræverøde og den har kun kørt 2.100 km.
    Den første ejer var en kvinde i slut 40erne.
    Næste ejer købte den 1 måned før landet blev lukkede ned og jeg købte den 1 år efter det.
    Men at få sin 15 årige til knallert undervisning i en by med over 60.000 indbyggere og kun 10 hold om året, med max 12 per hold, giver 120 børn som kan få knallert kørekort.
    Havde jeg vidst dette, så havde jeg ikke købt den 6 måneder før hun blev 15 år.
    Nu har jeg ejet den i snart et år og har kørt 50 km på den cirka og hun har stadig intet hørt fra ungdomsskolen.

    Så jeg forventer at alt er rustet fast, når hun endelig får kortet, hvis hun ikke går direkte til bilkørekort.


  • #12   27. dec 2021 smiley
    Jeg tænker umiddelbart det er socialistisk trafik regulering.
    Nå hov der er sars, så må vi hellere gribe chancen for at få vores politikker gennemført. Luk de små erhverv, stop minkavlen, forbyd alkoholsalg i aftentimerne igen, nedbring antallet af knallerter fordi de forurener, holder folk fra det offentlige transport de har investeret så tungt i osv. Osv osv.
    Transportministeren har ingen uddannelsesmæssig forstand på transport eller trafik.

    Han er uddannet sælger....

    50kmt ups ja 60. De må vist køre 60 i Taiwan max.
    Altså de må gerne kunne køre mere, men de må ikke køre på veje med mere end 60 kmt grænse.
    Bjergvejene og hovedveje mellem byer.

    Men pgo hot, hvadend dens mandarin modelnavn så var i taiwan, blev vel designet til at sælges som fragtknallert til deres domestiske marked i start 00erne, og kom så til danmark i slutningen af 00erne.

    Et eller andet skete, og så blev de pgo'er pludselig mere populære blandt energidrikkende 16årige end linse kessler er blandt midaldrende øldrikkende damer smiley
    Og jeg virkelig ikke hvad det var der gjorde dem så populære


  • #13   27. dec 2021 Nå hov jo 50 km/t er vist Max
    Du må kun køre 50, på 50cc.
    Highway må der køres 70-80-100-110 afhængig af div.

    +550cc rød plade i tawian
    250 - 550cc Gul nummerplade må køre highway men ikke freeway

    50-250cc hvid nummerplade må max køre 50 smiley

    50cc grøn nummerplade

    Noget andet er så at de kører frisk til på bjergeveje. Og også i byerne for den sags skyld, man ser tit folk køre 70-100 i 40km zoner.

    Men ikke på 50cc knallerter.
    Især ikke på billige fragtknallerter som hot

    Befolkningen bruger rimelig mange penge på kvalitets scootere som yamaha i dernede... i Taiwan især.
    Deres scooter marked har det rigtig godt.

    Men sådan en billig 50cc fragt knallert som hot, den ska bare kunne køre 50 nogenlunde forsvarligt, så er den ged nok barberet.
    Derfor de er så ringe designet. Og billigt udført.

    Sådan en japansk designet taiwanesisk fabrikeret Yamaha Cygnus gad jeg godt have igen.
    Nøj de kører godt.
    Især med let sport trim


    profilbillede
  • #14   28. dec 2021 Sad på google maps streetview og prøvede at finde fragt knallerter stående i taiwan.
    Det lykkedes ikke, men stødte på en PGO forhandler.
    Alle maskinerne der holdt var med hvid plade, så 125-250 cc

    Men der er jo også behov for helt billlige fragt knallerter, som ikke skal holde over 5 år, som ikke behøver køre godt og helst skal være så billige som mulige.

    Der var pgo hot til måske 10'000 kr, inklusiv bagage stativet, nok fin til prisen/opgaven tilbage i 2005.
    Firmaer der køber køretøjer kan jo trække fra, så prisen på dem var vel nede under 9000 kr pr enhed.

    De kan jo godt køre langt.
    De holder bare ikke mange år, og kan kun lige det de skal.
    Men det er jo bedre end det kina skrammel man ku købe i jem og fix for 4-5000 kr en overgang. De var det værste fra alle verdener.

    Nå men anyway. Sørgeligt på mange måder med jeres pgoer.

    Held og lykke med at få et succesfuldt liv med scootere i danmark smiley
    motocr kina skrot til 17000 det er komplet sindssygt. Og man må køre bil før man må køre 31kmt på en 50cc maskine.
    Fornuftigt.... smiley


  • #15   28. dec 2021 Altså Wheelie? Dit korstog imod pgo og alt der ikke er piaggio er beundringsværdigt.
    Jeg bliver nødt til at spørge. Har PGO eller en anden fabrikant fra Taiwan ringet på din dør, og givet dig en olfert?
    For det virker ret personligt. smiley


  • #16   28. dec 2021 Mine medmennesker har fået nogen olferter smiley
    Brugtmarkedet sejler i lort til armhulerne.

    Der er næsten ingen kvali knallerter på markedet for nye knallerter.
    Vi har pt ikke en piaggio importør i dk smiley

    Det er problemet.
    Jeg har det sådan ok med mine piaggio/yamaha/honda/aprilia/husqvarna osv smiley
    Har aldrig haft en pgo men har haft cpi og det der er værre.

    Men når jeg afholder eller kommer til rideouts f.eks. møder man folk der faktisk lider undet aldrg at have kunne læse det jeg siger nogen steder


  • ZenMonkey
    ZenMonkey Tilmeldt:
    dec 2021

    Følgere: 89 Emner: 27 Svar: 164
    #17   29. dec 2021 Jeg Har i øjeblikket en MOTOCR hot 50, den er jeg midlest talt ikke særlig begejstret af.
    Derimod har jeg som ung både haft en PGO PMX og en Dr.Big. hvor jeg faktisk aldrig oplevede noget dårligt ved dem, den ene havde jeg i 4 år og den anden 5 år. Begge blev stjålet derfor den lave tid. men var ret glad for dem begge. Står rent faktisk og skal ud og måske lave en byttehandel i morgen, hvor jeg har mulighed for at bytte min MOTOCR til enten en PGO PMX eller en sym orbit II 2. Pgo'en er fra 2006 og orbiten er fra 2016. og selvfølgelig får jeg også nogle penge oveni, men lige nu på stående fod aner jeg ikke hvad jeg skal vælge. eller om jeg rent faktisk er bedre tjent med at Beholde MOTOCR Hot 50.


  • #18   29. dec 2021 Tag den Sym.
    Så har du det mindre rust og Slid at kæmpe med.


  • ZenMonkey
    ZenMonkey Tilmeldt:
    dec 2021

    Følgere: 89 Emner: 27 Svar: 164
    #19   29. dec 2021 #18 men er det en god scooter?
    den er fra 2016 og har kun kørt 3000km og kun kørt om sommeren, og stået i varm garage resten af tiden.


  • #20   29. dec 2021 Har selv overvejet sym orbit 2 som billig hverdags knallert
    Funktionelt design er fint på dem synes jeg.

    De er vist på niveau kvalitetsmæssigt med Kymco agility 1.
    Den kymco var også et hit internationalt i europa.
    Dog holdt de ikke over 5 år. Se lygterne palstikken sæderne støddæmper vinyl stellet osv går i selvopløsning til den tid.

    Men de var også ekstemt billige.
    Kostede halvdelen af en vespa da de udkom

    Men 2016 ville jeg ikke købe.
    Den er 5 år gammel, sååå
    Gummidelene udstørrer, det klare plast begynder at mattere og hvad der ellers er.

    Sad lige og kiggede på dba forleden, efter jeg havde bitchet over brugtmarkdet. Og synes faktisk der var mange kvali maskiner
    Bare for nogen eksempler
    1 https://www.dba.dk/piaggio-nrg-power-2005-km/id-1086047422/
    2 https://www.dba.dk/aprilia-rally-2006-5000-km/id-1086377099/
    3 https://www.dba.dk/pgo-dr-big-30kmt-2003-pgo/id-1086368648/
    4 https://www.dba.dk/aprilla-sportcity-zone-50-4/id-1086345970/
    5 https://www.dba.dk/2000-gilera-runner-8/id-505978546/

    Nu har jeg ikke sorteret eftet landsdel, prisleje eller andet.
    Men vil tro de fleste af dem er bedre investeringer end en sym orbit 2 fra 2016.
    Dog uden at have set den pågældene orbit eller prisen på den. Alt med forbehold smiley


  • #21   29. dec 2021 Hej, til dem herinde der nu arbejder med 316 til hverdag, hvilke cobolt bor er de bedste til det?

  • ZenMonkey
    ZenMonkey Tilmeldt:
    dec 2021

    Følgere: 89 Emner: 27 Svar: 164
    #23   29. dec 2021 #20 det har tit undret mig hvor mange fine maskiner der er på både fyn og sjælland i forehold til Jylland. specielt sønderjylland hvor jeg er fra. har tit set fine maskiner i nordjylland, men har ikke mulighed for at tage derhen for at købe dem. Esbjerg er der ofte rigtig flotte 30'er scooter til salg
    Der er så en piaggio fly ret tæt på mig til salg, men de er ret dyre i reservedele kan jeg se.


  • #24   30. dec 2021 #21

    Nu arbejder jeg hvor der fremstilles meget i rustfrit, UHB 129, 316, 304, Hastaloy og en mere jeg ik lige kan huske+ 4 mere

    Vi bearbejder det på CNC maskiner med hårdmetal-værktøjer og nogen andre i pulverstål. Ingen af de nævnte holder til manuel bearbejdning i alm. fræser eller drejebænk.

    Jeg fræser eller drejer så ikke på det, men arbejder med rundslibning og sænkgnistning, så vores fræsefolks knowhow har jeg ikke.
    Men fælles for den type er det er en sej bearbejdning, dog er 304 og 316 da til at have med at gøre når der skal fuskes et eller andet.


Kommentér på:
PGO Rustfri stål projekt

Annonce