{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
811 visninger | Oprettet:

Gilera Runner SP50 drukner {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Min Gilera Runner SP50 (2007 model) har længe haft det lidt underligt under opstart. Som om tomgangen stod helt forkert, og den kører i ret høje rpm fra starten og trækker af sig selv.
Det er blevet værre i det varmere vejr, og i dag kunne den kun lige trække helt ud på arbejdet. Der var stort set intet optræk tilbage og gav man en lidt gas, så var den ved at drukne.
På vej hjem kunne den ikke køre mere end 50m før den druknede helt og gik død.

Hvad kan årsagen være til det - tændrør, karburator, indstiling af tomgang/luftskrue?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gilera Runner SP50 drukner
  • #1   3. jun 2021 Tjek dit stempel, cylinder og rens karburator

  • #2   4. jun 2021 Det ku godt lyde liiiidt som falsk luft.

    Jeg rodede med en typhoon engang der havde udvist nogen af de symptomer (ejeren talte kun engelsk så fik begrænset med info)

    Det endte med jeg opdagede studsen var revnet, så der skulle bare en ny på.
    Ved ikke om der var stukket en skruetrækker i den ved et uheld eller hvad.

    ville selv tjekke for falsk luft som det første.
    Sprøjt med noget startgas på studs, bundpakning, toppakning.
    Evt kan en visuel inspektion afsløre noget ophobet skidt ved en utæthed, men der er gerne så meget skidt i vejen og plastik som skal skrues løs først at det er som at lede efter en vis mand i afghanistan med en satellit.


  • #3   6. jun 2021 Studsen i karburatoren? Er det ikke ret bøvlet at komme til den? Eller kan man nøjes med at tage hjelm kassen af?

  • #4   13. jun 2021 Jeg går ud fra at man på en eller anden måde skal have karburatoren af. Men kan man få den op uden at skille mere ad eller hvad skal der til?

    profilbillede
  • #5   13. jun 2021 Hvis du står og kigger ned sådan der, og så sprøjter startgas på studsen som karburatoren stikker ind i ned til motoren, mens motor står i tomgang, så skulle den meget gerne være helt ligeglad hvis den er tæt.
    Hvis den er utæt så stiger den i omdrejninger. Tager gasså at sige.


    Det ka også godt være der bare skal renses karburator, fordi hoveddysen er snasket til. Helt til nu. Det sker også sådan lidt i starten og så værre og værre til den stopper helt til.
    Så ska karburator afmonteres og renses igennem (blæse med trykluft el.lign.. og vaskes)


  • #6   13. jun 2021 Kan du kort beskrive hvordan den afmonteres? Jeg tror den skal renses. Er aldrig blevet gjort

  • #7   13. jun 2021 Afmonter låget til luftfilterkassen.
    Dereftet selve luftfilterkassen.

    tag slangerne af karburatoren.

    Sæt evt forskellig farvede elastikker på matchende slanger og tilslutningerne på karburatoren, så det er nemt at genmontere

    Gas kablet løsnes ved at skrue den ene skrue løs på låget.
    Træk hele kabel og gasspjæld med fjeder osv op. Og lad det hænge. Evt frysepose om så det ikke får snavs

    Nederst på karburatoren sidder en slange der ikke skal tages af. Den skal blive siddende på.
    Ved siden af er en stor skrue med flad kærv, når du løsner den skrue så pibler benzinen indefra ud af slangen.
    Hedder dræn skruen og drænslangen

    Når dem er drænet

    Løsn spændbånd på studsen der holder karburatoren fast

    rengør evt karb udvendig med bremserens og en gammel tandbørste (gummihandsker...)

    så skil halvt ad og blæs igennem alle dyser huller osv


  • #8   1. sep 2021 Hej og tak for info. Det tog lidt at få tid til det, men er nu begyndt. Da jeg tog den øverste slange ud så stod det ud med kølervæske. Den er jo vandkølet, så hvordan undgår man det?
    Det må jo nok komme ind af en af de andre slanger?

    Mvh Carsten


    profilbillede
  • #9   1. sep 2021 Arh ok vandkølet jamen såå det ved jeg ikke sådan lige på stående fod. Da jeg tog den af på min kom der kun en smule vand, det kredsløb åbnes vist kun i kulde for at varme karburatoren.
    Måske skal man dræne det men det virker spøjst at skulle for at afmontere karburator. Men må være svar skyldig på det.

    Hvis du bliver i tvivl om hvordan det skal samles igen kan den her hjemmeside nogen gange være en hjælp
    Der er næsten alle dele på knallerten tegnet
    https://www.easyparts.nl/explodedview/Originele-onderdelen-Gilera-Runner-50-2T-SP-E2-2007-(EMEA)-Carburateuronderdelen-Elektrische-choke-m14935-d57793


  • #10   8. sep 2021 Nå så fik jeg den renset. Jeg fik lukket af for det indkommende kølervæske og kunne tage begge slanger af. Havde den helt afmonteret og renset især de to studser. Jeg har nu samlet den igen men den er stadig helt død. Der er benzin på, og der er gnist på tændrøret.
    Hvordan går man så til værks - er der ting man kan checke i rækkefølge for at de skal være opfyldt for at den kan starte?



    profilbillede
  • #11   18. sep 2021 Jeg er stadig på bar bund her - ingen der kan hjælpe? smiley

    profilbillede
  • #12   18. sep 2021

    profilbillede
  • #13   18. sep 2021

    profilbillede
  • #14   18. sep 2021 Det er noget med der sidder en bezin pumpe på dem som kan blive drøj.
    Ikke noget jeg selv har prøvet men har hørt om det.

    Det kunne også være tændrør der er træt.

    Men udelukkelses metoden er for besværlig med køretøjer. Man skal helst have en ide om hvad det kan være og ikke kan være, og så spore sig ind på fejlen.
    Nu er det en del tid siden jeg forholdt mig til din problemstilling, er ikke sikker på jeg har nogen intuition med den, derfor jeg bare har nævnt lidt kendte problemer.

    Hvis udstødningen er original og har kørt langt/ har kørt mange år, så kan den være tilstoppet. Eller katalysatoren i den kan være faldet sammen, så hele udstødningen skal skiftes.
    Det kan man som regel teste ved at løsne udstødningen ved cylinderen, så den kan komme af med gasserne, og køre en tur. Hvis den så kører fint, så er det tit fordi udstødningen var problemet.

    Nu kan jeg se der er en del rust på støddæmper og sådan. Får mig til at tænke om stelforbindelsen er intakt. Men det plejer de at være på piaggio gileraerne.

    Jeg melder umiddelbart pas.

    Evt prøv at stille spørgsmålet på speedline scooterforum gruppen på facebook. Der får du som regel en hulens masse gæt i øst og vest, men der er tit også nogen der har haft præcis samme problem endda med en identisk maskine.


  • #15   18. sep 2021 Det er mærkeligt, men efter jeg havde taget billederne og sat karburatoren tilbage på plads, så prøvede jeg at starte den og vupti!
    Nu har jeg ikke nået at køre den varm og indstille tomgangen men umiddelbart synes jeg ikke at jeg kunne indstille den så den ikke gik i stå. Skruen er skruet helt ind og alligevel stopper den. Nu vil jeg lige undersøge hvordan det forholder sig når den bliver varm og vender tilbage.

    På forhånd mange tak!


  • #19   18. sep 2021 Nå så fik jeg kørt en tur på den - og umiddelbart så virker det som om den har samme problemer som før. Den mister kraft og gas når jeg drejer håndtaget helt rundt. Kun hvis det går med af bakke kan den komme op i omdrejninger. Jeg lavede en video af det. Noget du kan blive klogere af?
    https://youtu.be/lMiqgNluf4M


  • #20   18. sep 2021 I øvrigt havde jeg huset af karburatoren og det benzin der låne skålen løb ikke ud af bunden, skulle det det?

    profilbillede
  • #21   19. sep 2021 På de fleste sidder der en stor fladkærvet skrue i bunden af bundkarret man skulle kunne åbne så benzinen pibler ud, inden man tager karb af og får det hældt ud over ens sukkermad.
    Men kan ikke se en slange det kan løbe ud af så måske er den uden


  • #22   20. sep 2021 Hej,
    Det gør der ikke på denne. Kun en studs hvor der sidder en slange på der fører ud i ingenting.
    Jeg må sige at jeg så småt er ved at give op på dette projekt. Har købt mig en ældre Peugeot speedfight i stedet og håber den er mere pålidelig.

    Nogen bud på hvad sådan en knallert her er værd, med de udfordringer den pt har?


  • #23   20. sep 2021 Ca 1500kr.

  • #24   21. sep 2021 I kan se den her.
    https://www.dba.dk/gilera-runner-sp50-2007/id-1083436737/


  • #25   21. sep 2021 Det er en skam ellers, at måtte skille sig af med en runner.
    Ellers en dejlig scooter


  • #26   21. sep 2021 Når man ikke har evnerne, desværre smiley

Kommentér på:
Gilera Runner SP50 drukner

Annonce