Dårlig tomgang, dysse eller nål? {{forumTopicSubject}}
Jeg har haft nogle problemer med at få min PGO PMX (Samme motor som Hot 50) til at stå i tomgang og gasse op når man starter den fra kold.
Når den er oppe i fart kører den super godt og tændrøret har en pæn lys brun farve. Hoveddyssen ser altså ud til at være fin.
Jeg har haft renset karburator og dysser, indstillet luft skrue og tomgangsskrue, samt testet el chokeren for at se om den var gået i stykker. Alt sammen uden at det er lykkes den at starte og holde tomgangen, den kører mere stabilt nu dog, så ikke totalt spildt arbejde.
Når den holder i tomgang oser den en del og drypper sort væske, når man slipper gassen 4-takter den tilbage i lave omdrejninger. Min blanding er altså tilsyneladende for fed i tomgang.
Hvordan får jeg fikset det?
Jeg har prøvet at kigge på at indstille nålen lavere men den er pakket ind i plastic og kan ikke helt gennemskue om det overhovedet kan lade sig gøre på en standart PGO karburator. Er det muligt og vil det overhovedet hjælpe på blandingen i tomgang?
En anden mulighed er at sætte en mindre tomgangsdysse i, men her er problemet at jeg ikke kan finde et sted hvor man kan købe dem til standart PGO. Er den slags dysser evt. universale? Hvordan skaffer jeg nogen der passer?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Hvilken olie kører du med og hvor drypper den sort olie fra?
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
Jeg kører med Castrol Power1 olie og den drypper fra enden af udstødningen.
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
Så tomgangsdysse... Eller noget helt tredie?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Jeg tænkte det nok.
Tøm din oliebeholder og køb en anden olie.
Eventuelt Motip eller Agip.
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Jeg kan kun se den blive brugt til banebrug.
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
Jeg aktiverede chokeren med 12V før jeg tændte maskinen for at 'deaktivere' den. Maskinen starter efterfølgende i første hug og står fint i tomgang.
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke havde forestillet mig et så uintelligent design af en choker, ingen indstillingsmuligheder eller mulighed for at deaktivere den ved at cutte spændingen hvis der ikke er brug for den fx om sommeren. Jeg bliver tilsyneladende nød til at skifte til manuel choker.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Chokeren åbner fuld ud, når det ikke er 12 volt på den.
Når du tænder maskinen, så får den 12 volt AC fra lyset.
Når der er sommer, så vil den være lidt varmere og derfor lukker den hurtigere. Der skal stadig bruges choker om sommeren. Bare ikke i ret lang tid.
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Hoveddysen har intet med tomgangen at gøre.
Din tomgang påvirkes af blandingsskruen, tomgangsdysen og hvor højt at gasspjældet står.
Hvis nålen står helt forkert, så kan den have en lille effekt.
Er der den originale karburator.
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
Har prøvet alt med hensyn til blandsigsskruen og tomgangsskruen. Nålens position kan ikke ændres på std. pgo karburator, så det er ikke en mulighed.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Så er din udstødning nok fyldt op med olie og sod.
Løsn den oppe ved cylinderen, fjern pakningen, spænd den lidt og kør en tur imens at den larmer en delm
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Nej.
Hvis der er olie i udstødningen, så er det så klistret med sod, så det ikke rykker sig.
Så ja, tag en tur hvor at den larmer lidt ekstra.
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
I samme omgang fik jeg også sat en manuel choker på og nu starter og holder den tomgangen uden problemer så længe chokeren er deaktiveret. Hvis jeg aktiverer den så drukner den med det samme.
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
Hvis der stadig er et underliggende problem hvad kan det så være? En utæt pakning? Alt for stor (standart) tomgangsdysse?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det skal være sommer og 30 grader, hvis den skal kunne starte uden choker.
Det er et tegn på at den får alt for meget benzin i tomgang.
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 21 Scootere: 2 Emner: 167 Svar: 428
Efter at have taget motoren af og tjekket cylinder og studs var der to ''fejl'':
* I studsen lå der en tragt til en scooter 45, det på trods af at jeg har en 30'er (?!?).
* Bundpakningen i cyllinderen var gået og den har vist taget skade af at være kørt for varm pga. tragten, der er ridser og pletter på indersiden i hvert fald. Det forklarer også hvorfor mit tændrør var lyst selvom jeg havde en alt for stor dysse i.
Jeg har nu fået fjernet tragten, installeret ny cyllinder og sat den elektiske choker på igen. Den holder fint tomgang nu og lyder også en hel del sundere i motoren.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det er virkelig svært at gætte sig til der rigtige svar, når man ikke selv står med køretøjet.
Dårlig tomgang, dysse eller nål?