{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
598 visninger | Oprettet:

mathias gren p
mathias gren p
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Tomgangsproblemer - Aprilia Sportcity 50 4t {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en velkørende Aprilia Sportcity 50 4t, som i sommers stod stille i et par måneder. Da jeg fik gang i den igen opdagede jeg at der var hul på benzinslangen, som fornyligt blev udskiftet. Nu har jeg dog et problem...

Scooteren kører op og ned i omdrejninger, og det virker som om at den drukner sig selv (se vedlagte video). Jeg har forsøgt at rode lidt med mix og luftskruen, men kan ikke finde en passende indstilling. Hvilken tilgang bruger i, når i indstiller karburatoren?
Efter at den er varmet op, kan jeg godt få den indstillet så den står og tøffer fint i tomgang, men giver man den gas og slipper gassen igen, så kører den op og ned i omdrejninger.

https://youtu.be/oYUo0BqtzQU (videoen viser scooterens gang i tomgang)

Den går fint i fuld gas, men giver nogle knald i udstødningen, når man tager gassen af, hvilket også kunne tyde på en fed forbrænding.

Karburatoren er blevet skilt fra hinanden og renset.

Håber i kan give noget hjælp. Tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tomgangsproblemer - Aprilia Sportcity 50 4t
  • #1   17. mar 2020 Skift dit tændrør.
    Rens dit luftfilter.

• #2   17. mar 2020 Tommy: Jeg har haft tændrøret ude og det ser helt fint ud og slår også flotte gnister. Luftfilteret er også renset. Der er ikke noget problem med scooteren, når man kører. Det er tomgangen der går mærkeligt på den.

• zoomer
    zoomer Tilmeldt:
    feb 2014

Følgere: 96 Scootere: 3 Svar: 51
    #3   17. mar 2020 kig efter hul revne på undersiden af studs til indsugning eller luftfilterstuds , måske rens dysen eller strålerøret i karburator er mit bud

• #4   17. mar 2020 Zoomer: Jeg har tjekket det, men synes ikke jeg kan finde noget. Gummiet virker også stadig friskt. Karburatoren er blevet skilt fra hianden og renset, fandt heller ikke der nogle fejl på at dysser eller kanaler var blokerede. Bundkaret var også helt clean.

• zoomer
    zoomer Tilmeldt:
    feb 2014

#5   17. mar 2020 Hvis det er pap luft filter er det ikke altid at man kan se om det er noget værd selvom det ser fint ud .men det er vel skumgummi

• zoomer
    zoomer Tilmeldt:
    feb 2014

#6   17. mar 2020 Hmm mærkeligt smiley det virker helt vildt som falsk luft eller for lidt sovs til forbrændingen , eller for fed blanding , er tændrøret lysebrunt

• #7   17. mar 2020 Zoomer: Ja, det er skum. Tændrøret var lidt sort, men ikke noget unormalt - Det var hverken hvidt eller brunt. Når den giver knald i udstødningen, når gassen tages af, kan vel godt tyde på at den får en for fed blanding.

Kan være jeg skal tjekke for falsk luft igen. smiley

• zoomer
    zoomer Tilmeldt:
    feb 2014

#9   17. mar 2020 er der nogle kompressioner på svinet ? når du jogger på kickstarteren

• #10   17. mar 2020 #9
    Den er sgu svær at mærke.

• #11   17. mar 2020 #9 & #10 - Som sagt så kører den jo fint med gas på. Det er kun tomgangen der er et problem for mig. Den starter også fint med lidt gas på. Tvivler på at problemet, har så meget med komprisionen at gøre.

• zoomer
    zoomer Tilmeldt:
    feb 2014

#12   18. mar 2020 et sandkorn eller mikro møg i tomgangs dysen , og den bliver mystisk

• zoomer
    zoomer Tilmeldt:
    feb 2014

#13   18. mar 2020 Så kan man jo sætte en kompressionsmåler i tændrørs hullet hvis det ikke hjælper at rense tomgangsdysen igen Tommy 4600 smiley

• #14   18. mar 2020 #13
    Klart nok.
    Den skal man bare lige købe først.
    De fleste unge knægte eeeelsker at bruge penge på en million forskellige reservedele, fremfor at teste rigtigt.
    ( Lidt sarkastisk ).

Det er en klar fordel at eje en kompressionsmåler.
    Så kan man altid finde ud af om der er nok kompression, til at den vil starte.

• zoomer
    zoomer Tilmeldt:
    feb 2014

#15   19. mar 2020 Tommy du har nok ret , men måske er den solgt som , karburatoren skal lige indstilles og justeres , gg det er der mange der gør nu om stunder , og så har den flået cylinder , hvem ved smiley smiley men det er åbenbart kun tomgangen den er galt med , så må det vel være tomgangsdysen , eller gasnålen der sidder forkert.

• #16   19. mar 2020 #15
    Jeg er ikke stærk i 4 takt, så jeg ved det ikke.

• zoomer
    zoomer Tilmeldt:
    feb 2014

#17   20. mar 2020 Den må jo ha en tomgangs dyse , med mindre at det er en indsprøjtnings motor , lige som Honda zoomer er , jeg ved det ik . det er jo ikke en ditech

Kommentér på:
Tomgangsproblemer - Aprilia Sportcity 50 4t

Annonce